11-11: Memories Retold

by Βαγγέλης Λερός on 19 Δεκεμβρίου 2018

Η πολεμική θεματολογία στα video games τείνει να γίνει μια διαχρονική συνήθεια που εδραιώθηκε, δημιουργώντας, μοιραία, μια ξεχωριστή κατηγορία παιχνιδιών. Συνήθως, οι πολεμικοί τίτλοι προσπαθούν να αναπαραστήσουν πολεμικά σκηνικά ή να δημιουργήσουν νέα, ρίχνοντας τον παίκτη στη μάχη και αφήνοντάς τον να βιώσει την κτηνωδία εκ των έσω.

Σχεδόν πάντα, οι πρωταγωνιστές σε τέτοια παιχνίδια είναι θρυλικοί ήρωες εν τη γενέσει, ενώ υπάρχει η τάση για εξιδανίκευση του Σκοπού που υπηρετεί η πλευρά που αντιπροσωπεύουμε. Στην τελική, όμως, μπορεί κάποιος να χάσει έναν πόλεμο, αλλά κανένας δε νικά σε αυτόν. Το παραπάνω μπορεί να είναι απλά μια παράφραση του βετεράνου Donald Hodge, όμως, ταυτόχρονα δείχνει να είναι μια ιδέα που ωρίμασε στις συνειδήσεις των σύγχρονων καλλιτεχνών, που αρχίζουν να αντιμετωπίζουν τον πόλεμο σαν ατυχείς παρενθέσεις για την ανθρωπότητα.

Το 11-11: Memories Retold είναι ένας τίτλος που προσπαθεί να κάνει ακριβώς αυτό: Να απομυθοποιήσει τον πόλεμο, απαγγέλλοντας, όχι ακόμα ένα ανδραγάθημα ενός ηρωικού στρατιώτη που έπεσε για την πατρίδα, αλλά την τραγική ιστορία απλών ανθρώπων που βρέθηκαν στη μάχη, εντελώς απροσδόκητα, τυφλωμένοι από τα πάθη της ζωής τους.

Χωρίς να υπάρχει κορεσμός από τέτοιου είδους παιχνίδια, δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε αντιπολεμικό μήνυμα σε πολεμικό game. Η ματαιότητα του πολέμου και δη του 1ου Παγκόσμιου εκφράστηκε εξαιρετικά σε τίτλους όπως το Valiant Hearts ή το πιο πρόσφατο Battlefield 1. Κανένα, όμως, δεν είχε τη δηκτικότητα του Memories Retold.

Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα, το 11-11 ακολουθεί τις παράλληλες ζωές του Καναδού φωτογράφου Harry και του Γερμανού μηχανικού Kurt. Ο πρώτος στρατολογείται για να γοητεύσει την κόρη του αφεντικού του, ενώ ο δεύτερος για να αναζητήσει τον χαμένο του γιο που αγνοείται στο μέτωπο. Η ειδικότητα του καθενός δεν είναι τυχαία, καθώς θα εκπλαγείτε όταν ακούσετε πως σε αυτό το παιχνίδι δεν θα ακουμπήσετε όπλο!

Η κάμερα του Harry μπορεί να χρησιμοποιηθεί από εκείνον σε οποιαδήποτε στιγμή του παιχνιδιού και οι φωτογραφίες αποθηκεύονται αυτόματα στην gallery μας, με το χαρακτηριστικό ασπρόμαυρο φίλτρο της εποχής

Το "όπλο" του Harry είναι η φωτογραφική του μηχανή και η δουλειά του είναι να ακολουθεί τον νάρκισσο Major Barrett, απαθανατίζοντας τα "κατορθώματά" του στη μάχη. Ο Kurt, από την άλλη, επισκευάζει μηχανήματα και χρησιμοποιεί ειδικά εργαλεία για να υποκλέψει συνομιλίες των αντιπάλων. Έχουμε, λοιπόν, τον ρόλο δύο ανθρώπων που δεν έχουν σκοτώσει ποτέ, που ρίχνονται στη μάχη με απώτερους προσωπικούς στόχους και βασικότερο όλων να επιβιώσουν σε αφιλόξενο περιβάλλον και καταστάσεις.

Εκτός από το να τραβάμε φωτογραφίες και να λύνουμε τους γρίφους ...επιδιόρθωσης των ασυρμάτων, θα επιδοθούμε και στη λύση άλλων puzzles, που σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θα μας δυσκολέψουν. Διαδικασίες όπως το να προετοιμάσουμε φαγητό, να φέρουμε νερό από το πηγάδι ή να μετακινήσουμε αντικείμενα προσφέρουν απλά μικρές παύσεις από τη ροή της ιστορίας, που βοηθούν μεν στην εμβύθιση στους χαρακτήρες, αλλά δεν προσφέρουν κάτι ουσιαστικό στο gameplay. Τον ίδιο ρόλο έχουν και οι συνομιλίες μας με τους περισσότερους από τους NPCs, οι οποίοι δίνουν, συχνά, ενδιαφέρον insight για τα γεγονότα του πολέμου, όμως, δεν έχουν ποικιλία, ούτε εξυπηρετούν κάπως το σενάριο.

Ουσιαστικά, απλά πορευόμαστε γραμμικά, εκτελώντας πολύ απλά objectives, μέχρι να φτάσουμε στα σημεία κλιμάκωσης της ιστορίας, όπου καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις που διαμορφώνουν τη συνέχεια. Ο Harry στέλνει κάποιες από τις φωτογραφίες του στην κοπέλα που αγαπά και στην αλληλογραφία τους μπορούμε να ορίσουμε τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο νεαρός τον πόλεμο, έχοντας αντίστοιχο feedback από την αγαπημένη του. Ο Kurt στέλνει, επίσης, γράμματα στη γυναίκα και τη μικρή του κόρη, στα οποία αφηγείται τα όσα ζει με το ύφος που εσείς επιλέγετε.

Τα παραπάνω δρομολογούν τις εξελίξεις και μπορούν να δώσουν πολλά διαφορετικά αποτελέσματα και φινάλε. Ο κορμός της ιστορίας, όμως, μένει ίδιος και έτσι οι περίπου έξι ώρες που απαιτεί κάθε playthrough ενδέχεται να σας αποτρέψουν από το να τα δείτε όλα. Πολλές από τις επιλογές μας συνδέονται με -αμέτρητα- collectibles που βρίσκονται διασκορπισμένα στον κόσμο. Κάποιες φορές, αποφάσεις που θα θέλαμε να πάρουμε ήταν "γκριζαρισμένες" επειδή δεν είχαμε βρει την αντίστοιχη σειρά από αντικείμενα, κάτι που μας περιόρισε, "σπάζοντας" τον χαρακτήρα που προσπαθούσαμε να χτίσουμε στους πρωταγωνιστές.

Στα ταξίδια μας θα γνωρίσουμε φτερωτούς και τετράποδους φίλους, τους οποίους μάλιστα χειριζόμαστε, για λίγο, κατά την διάρκεια του παιχνιδιού

Γενικώς, το δυνατό κομμάτι του 11-11 αφορά τις αφηγηματικές του τεχνικές, οι οποίες, αν και προδίδονται από τη ρηχότητα του gameplay, ενισχύονται από τις ιδιαιτερότητες του αισθητικού τομέα.

Ο τίτλος αναπτύχθηκε από την Digixart, αλλά τον σχεδιασμό των γραφικών ανέλαβε η Aardman Animations, γνωστή από τις επιτυχίες τους με τις ταινίες "Οι κότες το 'σκασαν", "Σον το πρόβατο" και "Wallace και Gromit". Από μια εταιρία που, αποδεδειγμένα, διαπρέπει στον χώρο του stop-motion με πλαστελίνη, θα περιμέναμε να εφαρμόσει μια τέτοια τεχνική σε video games. Στον αντίποδα, συναντάμε μια από τις πιο φιλόδοξες προσπάθειες απόδοσης γραφικών σε ελαιογραφία, με όλα τα textures να ακολουθούν αυτή την προσέγγιση.

Ομολογουμένως, κάποιες σκηνές δείχνουν αριστουργηματικά όμορφες, ωστόσο, θα έλεγα πως οι κινούμενες εικόνες δράσης και εκείνες που δεν περιέχουν πολλές λεπτομέρειες αδικούνται από τη συγκεκριμένη "σχολή" τέχνης. Το animation, δυστυχώς, βρίσκεται σε πολύ κακό επίπεδο και παραπέμπει σε προηγούμενες δεκαετίες. Η κίνηση είναι αφύσικη και το animation set όλων των μοντέλων κρίνεται επιεικώς φτωχό. Λόγω της φύσεως του τίτλου μπορεί να μην σας ενοχλήσει ιδιαίτερα, αλλά σίγουρα αποτελεί το μελανό σημείο του αισθητικού τομέα.

Ενισχύοντας τα δυνατά του σημεία, που όπως τονίσαμε ήδη βρίσκεται στο narrative, το Memories Retold επενδύει στο ηχητικό κομμάτι, χαρίζοντας στους πρωταγωνιστές του εμβληματικές φωνές, που ανήκουν σε μεγάλα ονόματα της κινηματογραφίας.

Στον αθώο Harry, τη φωνή του χαρίζει ο γνωστός μας Frodo (Elijah Wood), ενώ στον Kurt η χαρακτηριστική φωνή του Sebastian Koch θα σας μαγέψει με τη χροιά και το ύφος που ερμηνεύει τον ρόλο του απεγνωσμένου πατέρα. Αμφότεροι παίζουν καταπληκτικά και ανεβάζουν επίπεδο στο production value του παιχνιδιού. Το γεγονός ότι ο μεν μιλάει αγγλικά και ο δε γερμανικά, δίνει μια άλλη υπόσταση στους διαλόγους, τους οποίους εμείς βλέπουμε μεταφρασμένους, την ίδια στιγμή που οι χαρακτήρες μας αντικρίζουν σαν εμπόδιο αυτό το επικοινωνιακό τείχος που υψώνεται μεταξύ τους, περιπλέκοντας καταστάσεις. Μια αρκετά ενδιαφέρουσα προσέγγιση, σε αντιδιαστολή με το κλισέ που βλέπουμε συνήθως όταν όλοι, για κάποιον ανεξήγητο λόγο, μιλάνε αγγλικά (conveniently enough).

Συνοψίζοντας, το 11-11: Memories Retold είναι μια συγκινητική, αντιπολεμική ιστορία που στηρίζεται στη δυναμικότητα της αφήγησης και την ιδιαιτερότητα της αισθητικής του. Το κακό animation είναι το μοναδικό πταίσμα στο presentation, ενώ η ρηχότητα του gameplay οριοθετεί ένα πολύ φιλόδοξο, αξιομνημόνευτο project που θα ...μπορούσε και καλύτερα.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρία για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

11-11: Memories Retold

Συντάκτης
19 Δεκεμβρίου 2018
Developer

Aardman και DigixArt

Publisher

Bandai Namco

Διανομή

Bandai Namco Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Tested on

PlayStation 4 Pro

Κυκλοφορία

9 Νοεμβρίου 2018

Είδος

Adventure

PEGI

16

Θετικά

+ Αριστοτεχνική αφήγηση
+ Ιδιαίτερο οπτικά με τα oil paint γραφικά του
+ Εξαιρετικές ερμηνείες από πασίγνωστους ηθοποιούς

Αρνητικά

- Ρηχό gameplay
- Κακό animation
- Μικρό σε διάρκεια (αν και μπορεί να παιχτεί πολλές φορές)

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
7.0
8.0
Συνοψίζοντας

Το 11-11: Memories Retold είναι μια συγκινητική, αντιπολεμική ιστορία που στηρίζεται στη δυναμικότητα της αφήγησης και την ιδιαιτερότητα της αισθητικής του. Το κακό animation είναι το μοναδικό πταίσμα στο presentation, ενώ η ρηχότητα του gameplay οριοθετεί ένα πολύ φιλόδοξο, αξιομνημόνευτο project που θα ...μπορούσε και καλύτερα.

7.0
Βαθμός
8.0
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1