7th Sector

To Limbo σε περιβάλλον cyberpunk
by Παύλος Κρούστης on 21 Μαρτίου 2020

Υπάρχουν τα παιχνίδια που έχουν από πίσω τους άπειρα εκατομμύρια για «κάψιμο», εκατοντάδες προγραμματιστές να προσπαθούν να «ισιώσουν» μόλις μια μικρή λεπτομέρεια και τον mega-publisher, που θα προωθήσει με τεράστια διαφημιστική καμπάνια, παίζοντας trailers σε γιγαντο-οθόνες στη Νέα Υόρκη. Αυτά είναι και τα λεγόμενα “AAA games”. Από την άλλη, υπάρχει το 7th Sector.

Θλίψη προκαλεί το γεγονός ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι, που παραλίγο να μας… ξεφύγει. Φυσικά, στο VG24, προσπαθούμε να δούμε όσο περισσότερους τίτλους γίνεται και να δημοσιεύσουμε κάτι για αυτούς, σε περίπτωση που βρουν απήχηση σε κάποιους από εσάς. Όμως δεν είναι όλοι οι τίτλοι άξιοι του δικού μας και δικού σας χρόνου. Όχι ποιοτικά, αλλά κυρίως με αυτό που πρεσβεύουν. Για παράδειγμα, το store της Nintendo για το Switch έχει γεμίσει με παιχνίδια που θα περιμέναμε να δούμε στο Android Play Store, όπου κάθε καρυδιάς καρύδι μπορεί να παρεισφρήσει, αφαιρώντας έτσι χώρο από πιο σεβαστές δημιουργίες. Αν προσθέσουμε τώρα σε αυτό το κόνσεπτ και τους απλούς προγραμματιστές, που δεν έχουν ιδέα από μάρκετινγκ και προώθηση, τότε καταλαβαίνουμε ότι είναι πολύ εύκολο να χάσουμε από τα ραντάρ μας κάτι και εύκολα να χαθεί κάποιο διαμάντι στη λήθη. Ευτυχώς, που το PR μας έστειλε και 2ο mail να μας το υπενθυμίσει… Και ευτυχώς που το ζητήσαμε.

Το 7th Sector είναι δημιουργία ενός Ρώσου, του Sergey Noskov (Носков Сергей), ενώ το publishing ανέλαβε η Sometimes You. Ο Noskov, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τα πάντα στο 7th Sector, πλην της μουσικής, συνεργάστηκε με τον Aleksey Trofimov γι’ αυτόν τον τομέα, ο οποίος εκτός από πρωτότυπο υλικό, χρησιμοποίησε και ήδη υπάρχοντα κομμάτια από δωρεάν βιβλιοθήκες. Όλα τα παραπάνω δίνουν μια εικόνα για το εύρος του παιχνιδιού που θα παίζαμε, όμως ο Noskov αποδείχτηκε ένας άνθρωπος με εκπληκτικό ταλέντο που καταλαβαίνει πλήρως τα video games σαν μέσο.

Ξεκινώντας το παιχνίδι, ένα πράγμα μάς ιντρίγκαρε: ο παίκτης είναι το (ηλεκτρικό) ρεύμα. Ή για την ακρίβεια είναι μια σπίθα, μια οντότητα, που έχει κάποια χαρακτηριστικά κοινά με το ηλεκτρικό ρεύμα. Τουλάχιστον έτσι ξεκινά. Αυτό ήταν αρκετό για να μας εξάψει το ενδιαφέρον και να αναρωτιόμαστε πόσο ποικιλόμορφο μπορεί να είναι πια ένα τέτοιο παιχνίδι. Για να δώσουμε ένα hint, ξεκινά σχεδόν με τη νοοτροπία ενός σχετικά τυπικού mobile puzzle game και όταν φτάσει στους τίτλους τέλους, περίπου 5 ώρες αργότερα, μπορεί να χαρακτηριστεί άνετα έργο τέχνης για σκεπτόμενους gamers.

Ο Noskov αποφάσισε αντί να φτιάξει ένα τυπικό puzzle game, να του δώσει ψυχή και να χτίσει έναν ολόκληρο κόσμο σε ένα εκπληκτικό cyberpunk setting, που είναι επηρεασμένο τόσο από το “Blade Runner”, όσο και από το «1984» και τον «Μεγάλο Αδελφό». Δεν υπάρχει ίχνος κουβέντας εντός του παιχνιδιού κι όμως καταφέρνει να πει μεγάλα λόγια μέσω της περιβαλλοντικής αφήγησης. Το αιώνιο ερώτημα για την τεχνολογία και τον υπαρξισμό, την αυτονομία των ρομπότ, τους κινδύνους της τεχνητής νοημοσύνης και το ρίσκο για τις ευκολίες που προσφέρει αυτή.

Μεγάλο μέρος της μαγείας του τίτλου έχει να κάνει με το γεγονός ότι υπάρχει αυτό το μυστήριο που περιγράψαμε πριν. Όσο λιγότερα ξέρετε, τόσο καλύτερα. Η οντότητα που ζει στα καλώδια δεν θα κάτσεi για πολύ σε αυτή τη μορφή. Από εκεί που στην αρχή θα ελέγχετε διακόπτες και οθόνες, περιορισμένοι μέσα στα κομμάτια χαλκού, σύντομα θα γίνετε η πηγή τροφοδοσίας μηχανών και ρομπότ. Διαφορετικές χρήσεις, φυσιολογίες και δυνατότητες ανοίγουν αντίστοιχους ορίζοντες στο gameplay. H δισδιάστατη κίνηση στον χώρο έρχεται να κουμπώσει με αμέτρητες έξυπνες ιδέες του δημιουργού, κάνοντας τον παίκτη να απορεί κάθε φορά «πώς το σκέφτηκε αυτό πάλι», πυροβολώντας εμπνευσμένα κομμάτια, το ένα μετά το άλλο. Επηρεασμένο σαφώς από το Limbo και το Inside της Playdead, το 7th Sector είναι ο απόλυτος φαν τους, μόνο που τοποθετείται σε διαφορετικό περιβάλλον και δίνει δυο δεκάρες παραπάνω για το χτίσιμο του κόσμου του.

Ο Noskov έχει βρει μια ροή από ευφυείς καταστάσεις, που ο παίκτης πρέπει να λύσει για να προοδεύσει, οι οποίες όμως όχι μόνο δεν επαναλαμβάνονται, αλλά απαιτούν συνήθως και σκέψη “out of the box”. Το μόνο εμπόδιο σε όλο αυτό είναι η ίδια η ευφυΐα του Ρώσου, που πολλές φορές δεν θα συναντηθεί με τις ικανότητες του μέσου χρήστη. Το 7th Sector έχει μερικά από τα πιο δύσκολα ή δυσνόητα puzzles, που έχουμε πετύχει στο είδος αυτό. Πολλές ήταν οι φορές -ειδικότερα από τη μέση και μετά- που εκ πρώτης όψης και για τα πρώτα λεπτά δεν είχαμε ιδέα καν για τις επιλογές που είχαμε. Ο δημιουργός έχει σχηματίσει μια σειρά από γρίφους λογικής, είτε βασισμένους σε physics, είτε με διακόπτες, είτε με σχήματα κλπ. και τους εναλλάσσει με μαθηματικούς γρίφους και κομμάτια με καταδίωξη, τα οποία δυστυχώς δεν είναι από τα δυνατά του σημεία, παρότι χρησιμεύουν για την ένταση. Αν το “The Witness” θεωρείται έξυπνο που έχει έναν τύπο γρίφων, το 7th Sector είναι ιδιοφυές.

Σε ένα speedrun (αν γνωρίζει κάποιος δηλαδή τις λύσεις των γρίφων) το παιχνίδι μπορεί να τελειώσει μέσα σε 3 ώρες περίπου. Μάλιστα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι διαθέτει κάποιες «διακλαδώσεις». Αν έχετε μαζέψει κάποια collectibles ή αν είστε στο σωστό σημείο, στη σωστή στιγμή, το παιχνίδι μπορεί να σας μεταφέρει με διαφορετική σειρά προς το τέλος, αντί για την προκαθορισμένη, κάτι που σίγουρα δεν περιμέναμε για το εύρος του.

Αυτό το εύρος είναι που μας έκανε εντύπωση περισσότερο απ’ όλα. Χρησιμοποιώντας έξυπνα τεχνάσματα καταφέρνει να κρατήσει τον παίκτη μέχρι τον επόμενο γρίφο. Με τα collectibles δίνει μια ποικιλία και μια ψευδαίσθηση όγκου, ενώ η εναλλαγή χειριζόμενων χαρακτήρων αμείβει την περιέργεια του παίκτη. Εμπόδιο σε όλα αυτά είναι δυστυχώς η δυσκολία των γρίφων, όπως αναφέραμε και παραπάνω.

Δυστυχώς, δεν είναι το μόνο πρόβλημα όμως. Το παιχνίδι στην ουσία είναι πολύ απλό τεχνικά. Παρότι μάθαμε στην πορεία ότι δημιουργήθηκε από ένα άτομο, θα ήταν άδικο να το συγκρίνουμε με άλλα παιχνίδια του είδους και να το δικαιολογήσουμε κατά αυτόν τον τρόπο. Αν έρθει αντιμέτωπο λοιπόν με τα παιχνίδια της Playdead για παράδειγμα ή άλλους 2D τίτλους, όπως το The Swapper, ο τεχνικός τομέας του 7th Sector είναι φθηνός. Καλοφτιαγμένος, αλλά φθηνός.

Πολλά παζλ που βασίζονται στα physics έχουν κάποιες φυσικές δυσκολίες λόγω χειρισμού. Ο Noskov έχει ενσωματώσει παραδόξως εξαιρετικά την αίσθηση της βαρύτητας, με τεχνάσματα όπως την ταχύτητα του αντικειμένου που χειρίζεστε να αλλάζει αναλόγως τριβής, όμως κάποιοι γρίφοι απαιτούν πιο λεπτό χειρισμό, που δυστυχώς δεν είναι πολλές φορές διαθέσιμος.
Επίσης, παρά την πολύ ενδιαφέρουσα εικαστική προσέγγιση, τα πολύγωνα είναι ελάχιστα και οι λεπτομέρειες ανύπαρκτες. Επί της οθόνης θα δείτε λιγοστά αντικείμενα με τις επιδόσεις σχεδόν ποτέ να μην δικαιολογούνται. Δοκιμάσαμε το παιχνίδι στο Switch και η ανάλυση σε docked mode είναι στα 720p, με τo framerate να κυμαίνεται ξεκλείδωτο λίγο πάνω από τα 30fps. Σε φορητή μορφή, συνήθως κάτω από 30. Ακόμα χειρότερη κάνουν την κατάσταση μερικά στεγνά "παγώματα", όποτε σώζει αυτόματα το παιχνίδι. Παράλληλα, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε είχε να κάνει με το port στο Switch, όπου εκτός της χαμηλής ανάλυσης, έχουμε και μικρή οθόνη, με πολλές από τις επιγραφές του τίτλου, που ήταν απαραίτητες για την επίλυση των γρίφων, να είναι πολύ δύσκολο να διαβαστούν. Είναι καθαρά ένα πρόβλημα προσαρμογής, για το οποίο θα έπρεπε να έχει μεριμνήσει η Sometimes You που έκανε το testing και το port.

Χρησιμοποιώντας λοιπόν ό,τι εφόδια είχε, ο Noskov κατάφερε να δημιουργήσει μια πανέμορφη δυστοπία. Τα περιβάλλοντα έχουν εξαιρετικές εναλλαγές και τον πρώτο λόγο έχει η ατμόσφαιρα. Εντύπωση προκαλεί ότι εντοπίσαμε αντικείμενα που κάνουν χρήση motion blur, αλλά και εφέ, όπως καπνούς και βροχή που ενισχύουν το βαρύ setting. Η περιβαλλοντική αφήγηση κάνει χρήση του τρισδιάστατου χώρου, με πολλά από αυτά που συμβαίνουν να ακολουθούν μια λογική πορεία όσο προχωράτε και πολλές φορές να μπαίνουν μπροστά σας. Τεράστιο ρόλο παίζουν τα ηχητικά εφέ, ο περιβαλλοντικός ήχος κι η απίστευτη ατμοσφαιρική μουσική, που πλαισιώνει τον οργουελικό αυτόν κόσμο.

To 7th Sector είναι ένα παιχνίδι που στην αρχή ιντριγκάρει, αλλά δεν γεμίζει το μάτι. Κάθε δεκάλεπτο και κάθε γρίφος που περνάει όμως χτίζει ένα κομμάτι από τον μύθο του. Φτάνοντας λοιπόν στη μέση, αναρωτιέστε πώς τα κατάφερε και αγγίζοντας το τέλος συνειδητοποιείτε ότι είστε ευγνώμονες που δεν χάσατε αυτήν την εμπειρία. Το προτείνουμε ξεκάθαρα σε όλους όσους εκτιμούν ένα καλό sci-fi concept, αλλά και σε όσους ψάχνουν το επόμενο Limbo και Inside, ακόμη κι αν δεν είναι τόσο καλά γυαλισμένο. Rise Against the Machine.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

7th Sector

Συντάκτης
21 Μαρτίου 2020
Developer

Sergey Noskov

Publisher

Sometimes You

Πλατφόρμες

PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC

Tested on

Nintendo Switch

Κυκλοφορία

5 Φεβρουαρίου 2020 (PS4 / XB1 / Switch)
5 Μαρτίου 2019 (PC)

Είδος

Puzzle Platformer / Action/Adventure

PEGI

18

Θετικά

+ Εκπληκτική οργουελική ατμόσφαιρα
+ Επιτέλους δύσκολα, ευφυή puzzles που απαιτούν σκέψη "out of the box"
+ Γοητευτική περιβαλλοντική αφήγηση
+ Αρκετά καλή ποικιλία στο gameplay μέσω έξυπνων εναλλαγών
+ Βαθύτερο απ' ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως

Αρνητικά

- Πολλές φορές είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς γράμματα και αριθμούς εντός του περιβάλλοντος
- Κάποια puzzles γίνονται τεχνητά δύσκολα εξαιτίας χειρισμού ή τεχνικών θεμάτων
- Σχετικά κενά περιβάλλοντα με απλά γραφικά

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
9.0
Συνοψίζοντας

To 7th Sector είναι ένα παιχνίδι που στην αρχή ιντριγκάρει, αλλά δεν γεμίζει το μάτι. Κάθε δεκάλεπτο και κάθε γρίφος που περνάει όμως χτίζει ένα κομμάτι από τον μύθο του. Φτάνοντας λοιπόν στη μέση, αναρωτιέστε πώς τα κατάφερε και αγγίζοντας το τέλος συνειδητοποιείτε ότι είστε ευγνώμονες που δεν χάσατε αυτήν την εμπειρία.

Το προτείνουμε ξεκάθαρα σε όλους όσους εκτιμούν ένα καλό sci-fi concept, αλλά και σε όσους ψάχνουν το επόμενο Limbo και Inside, ακόμη κι αν δεν είναι τόσο καλά γυαλισμένο. Rise Against the Machine.

8.0
Βαθμός
9.0
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1