Ary and the Secret of Seasons - Review

Τα σοβαρά τεχνικά προβλήματα πλήττουν τον αξιόλογο πυρήνα
by Βασίλης Τατσιόπουλος on 1 Σεπτεμβρίου 2020

Το Ary and the Secret of Seasons μου άρεσε πολύ. Ωστόσο, βάζω χαμηλή βαθμολογία, όπως θα δείτε στο τέλος του άρθρου. Αυτό συμβαίνει επειδή προσπαθώ να είμαι όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικός και επιχειρώ να πιάσω το παιχνίδι σφαιρικά, ώστε να το καλύψω στο σύνολό του και να το κρίνω επαρκώς. Το «πέρασα καλά παίζοντάς το» δεν είναι αρκετό, δυστυχώς, για να εξασφαλίσει σε ένα παιχνίδι μια υψηλή βαθμολογία. Ούτε το «δεν μου κάνει κλικ το σενάριο» αρκεί για να χαμηλώσει τον βαθμό.

Πρόκειται, λοιπόν, για έναν τίτλο της «σχολής» του Zelda, με έναν μίνι ανοιχτό κόσμο, με αντικείμενα προς συλλογή, μάχες με σπαθιά και σφεντόνες, και dungeons με γρίφους και εργαλεία που ανοίγουν νέες διόδους. Το σενάριο μοιάζει από την αρχή φιλόδοξο, καθώς φαίνεται να επιχειρεί την «ενηλικίωση» της αφήγησης, εισάγοντας το τραύμα του θανάτου ενός αγαπημένου προσώπου και την επίδρασης που έχει αυτός στην οικογένειά του στην πλοκή. Εμείς είμαστε η Ary που αναγκάζεται να φύγει σε μια περιπέτεια και να ανακαλύψει τι ακριβώς συμβαίνει με τον χαμό του αδερφού της και με τον κόσμο που έχει χάσει τις τέσσερις εποχές.

Η πλοκή ξεκινάει με κλασικό τρόπο που έχουμε δει χίλιες φορές και, όσο κι αν φαίνεται πως θα δούμε μια διαφορετική προσέγγιση που θα λάβει υπόψη την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων, τελικά έχουμε ένα τυπικό παραμύθι, του οποίου μάλιστα οι διάλογοι, τα πρόσωπα, οι ερμηνείες και τα γεγονότα είναι ως επί το πλείστον αδιάφορα ενώ το exposition έχει κεντρικό ρόλο και ενοχλεί. Μάλιστα, καθόλου δεν βοηθούν τα μεγάλα σε διάρκεια cutscenes που δεν επιτρέπουν την παύση και που για κάποιον λόγο δεν έχουν υπότιτλους, ακόμα και αφού τους ενεργοποιήσουμε στο μενού. Όσο κι αν δεν έχει ιδιαίτερη σημασία η πλοκή ενός τέτοιου τίτλου, εφόσον αυτός επιχειρεί να την αναπτύξει πρέπει να κριθεί αναλόγως και σε σύγκριση με άλλα παρόμοια παιχνίδια που έχουν καλύτερο σενάριο, ή που γνωρίζουν τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους και κινούνται ανάλογα, βάζοντας ας πούμε μία τελείως μίνιμαλ αφήγηση ως υπόβαθρο.

Ο πυρήνας ενός τέτοιο παιχνιδιού, η καρδιά του, είναι οι γρίφοι, ο σχεδιασμός των επιπέδων, τα boss fights και τα εργαλεία που δίνονται στον παίκτη. Εδώ, το Ary τα πάει εξαιρετικά. Τα dungeons ξεχωρίζουν και είναι όμορφα και γεμάτα καλοστημένους γρίφους με εύστοχη υλοποίηση και αρκετή έμπνευση. Το level design ακολουθεί και, γενικά, έχουμε μια πολύ αξιόλογη προσπάθεια που διαρκεί 10 περίπου ώρες.

Οι δυνάμεις που δίνονται στην πρωταγωνίστρια ταιριάζουν στο σενάριο και η χρήση τους κάνει τους γρίφους πολύ διασκεδαστικούς, ενώ μπορούν να βοηθήσουν και στις μάχες. Για την ακρίβεια, έχουμε τέσσερις δυνάμεις που αποκτούνται σταδιακά και κάθε μία αντιπροσωπεύει μια εποχή του χρόνου. Πατώντας το κατάλληλο πλήκτρο, δημιουργούμε γύρω από την Ary μια φούσκα με τις ιδιότητες της εποχής. Για παράδειγμα, μπορούμε να παγώσουμε τον περίγυρό μας, να κάνουμε τα λουλούδια να ανθίσουν κάτω από τα πόδια μας και ούτω καθεξής. Πολύ όμορφη λεπτομέρεια είναι η ηχητική αποτύπωση της κάθε εποχής: όταν μπαίνουμε στην καλοκαιρινή φούσκα, ας πούμε, θα ακούσουμε τα νερά να τρέχουν και τα πουλιά να κελαηδούν. Στους γρίφους δίνονται αρκετές δυνατότητες: ο χειμώνας φτιάχνει πλατφόρμες πάγου στο νερό, το καλοκαίρι λιώνει τις παγωμένες επιφάνειες και ανοίγει διόδους και, γενικά, κάθε εποχή έχει τις δικές τις ιδιαιτερότητες που πρέπει να ανακαλύψετε.

Οι ιδιότητες που δίνονται στο περιβάλλον εντός της κάθε φούσκας χρησιμοποιούνται για την επίλυση γρίφων κλιμακούμενης ποιότητας· ξεκινούμε με απλά και διασκεδαστικά puzzles και καταλήγουμε σε περίπλοκες κατασκευές που επηρεάζονται και αλλάζουν με μία κίνηση, και απαιτούν σκέψη και προγραμματισμό. Αρχικά δεν εντυπωσιάστηκα και θεωρούσα πως έχουμε απλώς ένα χαλαρό Zelda-like, όμως όσο περνούσε η ώρα δεν μπορούσα να αφήσω κάτω το χειριστήριο για να δω τον επόμενο γρίφο, το επόμενο dungeon και να εξερευνήσω κάθε σπιθαμή του.

Ωστόσο. Το Ary and the Secret of Seasons δεν με αφήνει να το απολαύσω και να σας το προτείνω χωρίς «αλλά». Το μεγαλύτερο ζήτημα προκύπτει εξαιτίας των τεχνικών προβλημάτων. Όσο κι αν θα ήθελα να το προτείνω σε κάθε λάτρη του είδους γιατί πιστεύω πως θα του αρέσει το βασικό τμήμα του, αυτό που έχει σημασία, δεν μου είναι εύκολο, γιατί δεν είναι αρκετό. Υπάρχουν παίκτες που δεν δίνουν την ίδια βαρύτητα σε όλα, που ενοχλούνται από τεχνικής φύσεως προβλήματα περισσότερο από άλλους, κάποιοι δίνουν πολλή σημασία στα γραφικά και άλλοι όχι, το ίδιο ισχύει για το σενάριο, και για πολλά στοιχεία ενός παιχνιδιού ακόμα. Έτσι, οφείλω να επιχειρήσω να κατατοπίσω κάθε τύπου παίκτη που ενδιαφέρεται για τον εν λόγω τίτλο.

Στην προκειμένη περίπτωση, πέρασα πολύ καλά, αλλά θα βάλω χαμηλό βαθμό γιατί, όσο κι αν στο τέλος μπόρεσα να παραβλέψω πολλά προβλήματα και να απολαύσω την εμπειρία, τα προβλήματα αυτά δεν έπαυσαν να υφίστανται και να είναι σοβαρά. Ξεκινάμε από μεγάλα και συχνά loading screens, συνεχίζουμε με ασυνέπεια στην ποιότητα σχεδιασμού μεταξύ κεντρικών χαρακτήρων και NPCs, με έντονες πτώσεις των frames, με απίστευτα μικρό draw distance που κάνει το παιχνίδι να δείχνει σαν να ανήκει σε προηγούμενη γενιά, έχουμε οδοντωτές άκρες σε διάφορα στοιχεία του περιβάλλοντος, «σκισίματα» στην οθόνη και αρκετά ακόμα θέματα τέτοιου τύπου.

Υπάρχουν και ακόμα πιο ενοχλητικά προβλήματα, που επηρεάζουν άμεσα το gameplay, όπως οι αόρατοι τοίχοι σε τοποθεσίες όπου δεν είναι προφανής η ύπαρξή τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε, για παράδειγμα, να περάσουμε πάνω από έναν φράχτη του οποίου το ύψος ξεπερνούμε άνετα με άλμα. Επίσης, εξαφανίζονται πόρτες εδώ κι εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να καταλάβουμε αν πρόκειται για δίοδο ή όχι. Ακόμα, συναντάμε bugs που σταματούν την πρόοδο και αναγκάζουν reloads, όπως όταν ένας εχθρός πεθαίνει αλλά ο θάνατος δεν καταχωρείται και, έτσι, δεν ανοίγει μια πόρτα και δεν συνεχίζουμε παρακάτω. Ένα εκνευριστικό σχεδιαστικό πρόβλημα έχει να κάνει με τη συνέπεια με την οποία τα σημάδια στον χάρτη μας οδηγούν στους διάφορους προορισμούς: μπορεί για μερικές αποστολές να καθοδηγούμαστε ακριβώς στον στόχο, αλλά ύστερα, χωρίς κάποιον δικαιολογημένο λόγο, τα markers είτε απουσιάζουν είτε δείχνουν άκυρα σημεία.

Υπάρχουν glitches που αφαιρούν στοιχεία του χώρου, μερικές φορές μπαίνουμε μέσα σε τοίχους και κτήρια και γενικά το collision είναι κακοφτιαγμένο και ασυνεπές. Η AI των εχθρών είναι παντελώς απλοϊκή, σε σημείο που συχνά οι αντίπαλοι απλώς μας κοιτούν από μακριά, ακόμα και αν τους χτυπούμε με τη σφεντόνα, αρκεί να μην πλησιάσουμε. Οι μάχες, εξαιτίας της νοημοσύνης των εχθρών, γίνονται ακόμα πιο ανιαρές από όσο ήδη είναι, καθώς, αν εξαιρέσουμε τα διασκεδαστικά bosses, δεν προσφέρουν ούτε κάποια πρόκληση, ούτε λάφυρα ή πόντους εμπειρίας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει λόγος να αντιμετωπίσουμε τους εχθρούς όταν αυτό δεν είναι υποχρεωτικό. Τέλος, ο σχεδιασμός των αποστολών μοιάζει να έρχεται από άλλη εποχή, με ανούσια fetch quests να κυριαρχούν.

Εκτός από τα πιο σοβαρά προβλήματα, υπάρχουν κι άλλα που σπάνε το immersion και αφαιρούν τα quality of life στοιχεία που χρειάζεται ένα παιχνίδι. Για παράδειγμα, το μενού είναι τελείως δύσχρηστο και κακοστημένο, και μας αναγκάζει να πατάμε περισσότερα κουμπιά και να αλλάζουμε πιο πολλές οθόνες από όσες θα θέλαμε για να κάνουμε κάτι πολύ απλό όπως το να δούμε τον χάρτη. Το immersion πλήττεται από ατέλειες όπως η ξαφνική αλλαγή της εμφάνισης της πρωταγωνίστριας σε cutscenes, ώστε μία φορά να τη βλέπουμε με μακριά μαλλιά και τον εξοπλισμό που της φοράμε, ενώ αμέσως μετά με κοντά μαλλιά και χωρίς εκείνον.

Τελικά, το Ary and the Secret of Seasons είναι ένα παιχνίδι στο ύφος των Zelda που επιτυγχάνει στα πιο σημαντικά σημεία και δίνει μια πολύ διασκεδαστική εμπειρία για τους λάτρεις του είδους. Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματά του είναι τέτοια και τόσα που πλήττεται και μειώνεται η συνολική ποιότητα σε σημαντικό βαθμό. Δυστυχώς, η εταιρεία ανάπτυξης, που αναμενόμενα δεν έχει αρκετό budget και όση εμπειρία θα χρειαζόταν για να στήσει έναν τέτοιο τίτλο, δεν επέλεξε να ενισχύσει τα δυνατά στοιχεία του παιχνιδιού και να βασιστεί σε αυτά, περιορίζοντας τη φιλοδοξία της. Έτσι, ανοίχτηκε αρκετά και επιχείρησε να πετύχει σε πολλούς τομείς, αποτυγχάνοντας τελικά στους περισσότερους, τόσο ώστε να επηρεάζεται το βασικό gameplay και τα θετικά στοιχεία του. Ελπίζω να δούμε μια συνέχεια του Ary στο μέλλον, με περισσότερους πόρους και εμπειρία από πίσω, αλλά και με προσέγγιση που θα δώσει το βάρος εκεί που πρέπει.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review. 

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Ary and the Secret of Seasons - Review

Συντάκτης
1 Σεπτεμβρίου 2020
Developer

Exiin, Fishing Cactus

Publisher

Modus Games, Maximum Games

Πλατφόρμες

PC, Xbox One, PlayStation 4, Switch

Tested on

PS4

Κυκλοφορία

1 Σεπτεμβρίου 2020

Είδος

Action-adventure

PEGI

12

Θετικά

+ Αξιόλογοι γρίφοι, ικανοποιητικά dungeons
+ Πετυχημένο level design και εύστοχα εργαλεία
+ Διασκεδαστικά boss fights

Αρνητικά

- Πολλά και ιδιαίτερα σοβαρά τεχνικά προβλήματα
- Ανούσιες μάχες
- Το ένα fetch quest μετά το άλλο
- Αδιάφορο σενάριο
- Αρκετές απαρχαιωμένες σχεδιαστικές επιλογές

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
5.5
8.0
Συνοψίζοντας

Το Ary and the Secret of Seasons είναι ένα παιχνίδι στο ύφος των Zelda που επιτυγχάνει στα πιο σημαντικά σημεία και δίνει μια πολύ διασκεδαστική εμπειρία για τους λάτρεις του είδους. Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματά του είναι τέτοια και τόσα που πλήττεται και μειώνεται η συνολική ποιότητα σε σημαντικό βαθμό. Δυστυχώς, η εταιρεία ανάπτυξης, που αναμενόμενα δεν έχει αρκετό budget και όση εμπειρία θα χρειαζόταν για να στήσει έναν τέτοιο τίτλο, δεν επέλεξε να ενισχύσει τα δυνατά στοιχεία του παιχνιδιού και να βασιστεί σε αυτά, περιορίζοντας τη φιλοδοξία της. Έτσι, ανοίχτηκε αρκετά και επιχείρησε να πετύχει σε πολλούς τομείς, αποτυγχάνοντας τελικά στους περισσότερους, τόσο ώστε να επηρεάζεται το βασικό gameplay και τα θετικά στοιχεία του. Ελπίζω να δούμε μια συνέχεια του Ary στο μέλλον, με περισσότερους πόρους και εμπειρία από πίσω, αλλά και με προσέγγιση που θα δώσει το βάρος εκεί που πρέπει.

5.5
Βαθμός
8.0
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1