Ashen

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 7 Ιανουαρίου 2019

Τελικά, τα Souls-like παιχνίδια, ανήκουν σε ένα καινούριο, ξεχωριστό είδος, ή έστω υποείδος; Ένα νέο δημιούργημα που εμπίπτει στην εν λόγω κατηγορία, το Ashen, φαίνεται να στηρίζει την παραδοχή αυτή και να φοράει τον τίτλο του “Souls-like” με περηφάνια.

Το Ashen είναι μία νέα αποκλειστικότητα για τη Microsoft και το είδαμε στην υπηρεσία Xbox Game Pass, την ημέρα της κυκλοφορίας του. Έχουμε να κάνουμε με ένα Souls-like παιχνίδι, που δεν κρύβει τις καταβολές του ούτε στιγμή. Πολλοί θα το κατηγορήσουν πως αντιγράφει την πασίγνωστη σειρά του Μιγιαζάκι. Παρόλα αυτά, από ό,τι φαίνεται, είναι καιρός να αποδεχτούμε πως μιλάμε για ένα νέο υποείδος παιχνιδιών, τα οποία φέρουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά, με πιο εμφανή τη δυσκολία, το σύστημα μάχης και το level design.

Το Ashen, λοιπόν, μοιάζει πάρα πολύ με το Dark Souls. Οι μάχες, η μελαγχολική ατμόσφαιρα, η αφηρημένη αφήγηση και το level design, είναι εδώ και είναι γνώριμα. Οι μάχες είναι αργές, με βαριές κινήσεις και τούμπες στο έδαφος. Η ατμόσφαιρα είναι γκρίζα, επιβλητική και λυπητερή. Ο σχεδιασμός του κόσμου δανείζεται κάτι από ένα άλλο υποείδος, τα παιχνίδια Metroidvania. Η ιστορία δεν μπαίνει ποτέ στο προσκήνιο και στηρίζεται έντονα στο πλούσιο lore. Μέχρι και η μουσική αποτελείται από νότες που παραπέμπουν στο Souls franchise. Άρα, αν κάποιος έχει παίξει το Dark Souls, το έχει χορτάσει και το ξαναέπαιξε για επιδόρπιο, έχει αρκετούς λόγους για να ασχοληθεί με το Ashen; Ένας νεοφερμένος στο είδος παίκτης, θα βρει ενδιαφέρον; Ναι και ναι.

Πρώτα από όλα, η καλλιτεχνική απόδοση του Ashen, όσον αφορά τα εικαστικά του κυρίως, διαφέρει πολύ και μας θύμισε τίτλους όπως το Absolver. Η μινιμαλιστική προσέγγιση που αφαιρεί μέχρι και τα χαρακτηριστικά των προσώπων των χαρακτήρων, του ταιριάζει ιδιαίτερα και αποτελεί σωστή επιλογή. Ο κόσμος χαρακτηρίζεται από έντονη ποικιλία: μπορεί τη μία στιγμή να σκαρφαλώνουμε πετρώδη όρη κάτω από γκρίζα σύννεφα και την επόμενη να βρισκόμαστε σε ηλιόλουστα ανατολίτικα παλάτια. Σε κάθε στιγμή και τοποθεσία, το Ashen δείχνει και ακούγεται πανέμορφο. Η φύση και τα χρώματά της, τα τεράστια κτίρια, οι διαφόρων μεγεθών και ειδών εχθροί, καθώς και κάθε πτυχή του κόσμου του Ashen, έχουν σχεδιαστεί εύστοχα και ευφάνταστα. Τα πάντα υπηρετούν το επιλεγμένο αρτιστικό στιλ, το οποίο ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά. Η μουσική, παρότι όχι εξίσου ιδιαίτερη, συμπληρώνει με απόλυτη επάρκεια και συνέπεια το εικαστικό κομμάτι.

Το gameplay είναι λίγο ως πολύ γνωστό. Τα RPG στοιχεία είναι λιγότερα, τα όπλα και οι πανοπλίες επίσης και αντί για ψυχές, μαζεύουμε Scoria. Οπτικά δείχνει αρκετά αλλιώτικο, η δυσκολία του είναι αρκετά μικρότερη και αυτή τη φορά μπορούμε να κάνουμε fast travel μεταξύ των Bonfires Ritual Stones. Οι διαφορές με το Dark Souls δεν είναι πολλές, ούτε και μεγάλες.

Ένα από τα στοιχεία του Ashen που αλλάζει κάπως τη Souls συνταγή, είναι το level design. Ο κόσμος του δεν είναι τόσο ανοιχτός και δεν χαρακτηρίζεται από τα εμβληματικά shortcuts. Μαζί με το level design πάει και ο σχεδιασμός των αποστολών που μας δίνονται. Ο χάρτης είναι σχετικά μικρός και αρκετά ευθύς. Δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε όπου θέλουμε από την αρχή. Οι αποστολές που αναλαμβάνουμε για χάρη διαφόρων χαρακτήρων είναι τοποθετημένες διαδοχικά στον χάρτη. Έτσι, η πρόοδός μας είναι συγκεκριμένη και ελεγχόμενη, παρά τις δυνατότητες επιλογής της σειράς κάποιων γεγονότων. Οι επόμενες περιοχές, κάθε φορά, ξεκλειδώνουν είτε μέσω γεγονότων κάποιου questline, είτε με την απόκτηση ενός traversal skill.

Τόσο το level design, όσο και το αντίστοιχο των quests, είναι από τα δυνατά στοιχεία του Ashen και ο ρυθμός προόδου είναι υποδειγματικός. Εννοείται πως η εξερεύνηση προτείνεται, καθώς υπάρχουν πολλά μυστικά, διάσπαρτα στον χάρτη με δημιουργικούς τρόπους. Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να κάνουμε για τον σχεδιασμό των dungeons, ο οποίος μας συνεπήρε. Οι δαιδαλώδεις διάδρομοι, τα σκοτεινά υπόγεια, τα εφέ φωτισμού, το ανατριχιαστικό στήσιμο των εχθρών στον χώρο, είναι μερικά από τα έξυπνα χαρακτηριστικά τα οποία κάνουν το ήδη ολόσωστο level design εντελώς αξιομνημόνευτο. Τα dungeons του Ashen είναι από τις περιπτώσεις που μας κάνουν να πιστεύουμε πως θα θυμόμαστε κάθε στροφή, εχθρό και παγίδα, ακόμη και μετά από χρόνια.

Οι χαρακτήρες είναι περισσότεροι και πιο ομιλητικοί, σε σχέση με εκείνους ενός Souls παιχνιδιού. Είναι αυτοί που μας αναθέτουν τις αποστολές και μας δίνουν πληροφορίες για το προσωπικό lore τους, αλλά και για το γενικό πλαίσιο του κόσμου. Η ιστορία από μόνη της δεν είναι αρκετά ενδιαφέρουσα, καθώς είναι μία τυπική μάχη καλού και κακού, όμως η αφηρημένη μέθοδος αφήγησης και το πετυχημένο voice acting την ανεβάζουν πολύ. Ποτέ δεν γίνεται ένα από τα κεντρικά στοιχεία του Ashen, αποτελεί όμως ιδανικό υπόβαθρο για τις περιπέτειές μας στον εξαιρετικό του κόσμο.

Οι ίδιες οι αποστολές είναι πολύ απλές. Συνήθως, ψάχνουμε κρυμμένα αντικείμενα ή χαρακτήρες και σκοτώνουμε πλάσματα. Υπάρχει, όμως, ένα στοιχείο που κάνει το Ashen ακαταμάχητο. Στις πολλές και επικίνδυνες εξορμήσεις μας, θα συναντήσουμε αρκετούς χαρακτήρες. Μερικοί από αυτούς, αποφασίζουν να έρθουν μαζί μας, στη βάση μας. Έτσι, η βάση αυτή, σιγά σιγά αρχίζει να αποκτά σχήμα, μέγεθος και ζωή, με ένα σύστημα που μας έφερε στο μυαλό ένα από τα καλύτερα indie παιχνίδια της χρονιάς, το Moonlighter. Η ικανοποίηση που προσφέρει η επέκταση της βάσης είναι απροσδόκητα μεγάλη και δεν σκοπεύουμε να πούμε περισσότερα για να μην σας το χαλάσουμε.

Στη βάση μας, μπορούμε να προμηθευτούμε τις διάφορες αναβαθμίσεις, από ένα αρκετά εκτενές σύνολο που θα προσωποποιήσει επαρκώς το playthrough κάθε παίκτη, χωρίς να μπαίνει πολύ βαθιά σε RPG νερά. Επίσης, εδώ είναι που ξεκινάμε τα διάφορα quests. Αμέσως διαπιστώνουμε πως το Ashen δεν είναι μοναχική εμπειρία, κόντρα στις προσδοκίες μας. Κάθε αποστολή μάς δίνει έναν συνοδοιπόρο που ταξιδεύει και πολεμά στο πλάι μας. Έτσι, το όχι και τόσο δύσκολο (για τα Souls δεδομένα) gameplay, γίνεται ακόμη πιο εύκολο.

Εμείς, κρίναμε τη δυσκολία του ως απόλυτα ικανοποιητική. Δεν υπάρχουν υπερβολικά απαιτητικά bosses, ενώ το σύστημα του fast travel βοηθάει πολύ. Οι εχθροί προσφέρουν ευχάριστη πρόκληση και πιστεύουμε πως το Ashen αποτελεί ιδανικό σημείο εισόδου ενός άπειρου παίκτη στο είδος, χωρίς όμως να απογοητεύει τους πιο φανατικούς. Επίσης, ο σχεδιασμός με τα quests ως κεντρικό άξονα, αφαιρεί κάθε ανάγκη για grinding. Φυσικά, θα υπάρξουν τα σημεία όπου θα πετάξετε το χειριστήριο από απόγνωση, καθώς και τα bosses που διαρκούν διψήφιο αριθμό λεπτών, όμως τίποτα πολύ ακραίο.

Αναμενόμενα, υπάρχει και multiplayer, με κάτι από Journey και Dark Souls στον πυρήνα του σχεδιασμού του. Όπως και να ‘χει, το Ashen δεν είναι μοναχικό, καθώς είτε σε single, είτε σε multiplayer, πάντοτε κάποιος μάς συντροφεύει. Αυτή η προσέγγιση ταιριάζει πολύ στην ιστορία, τον κόσμο αλλά και το gameplay του Ashen. Δυστυχώς, η AI είναι, πολλές φορές, κατώτερη των περιστάσεων και δημιουργεί προβλήματα. Για παράδειγμα, σε ένα dungeon συναντήσαμε μία πόρτα που χρειάζεται δύο άτομα για να ανοίξει. Ο σύντροφός μας δεν ανταποκρινόταν και αναγκαστήκαμε να χάσουμε και να αρχίσουμε ξανά από το προηγούμενο checkpoint. Περιπτώσεις τέτοιου είδους ήταν αρκετές και μαζί με άλλα (πιο σπάνια) τεχνικά προβλήματα όπως freezes, εισόδους χαρακτήρων σε τοίχους και crashes, χάλασαν ελαφρώς την εμπειρία μας.

Οι πολλές ομοιότητες του Ashen με το Dark Souls, ως επί το πλείστον, δεν αποτελούν πρόβλημα. Θα θέλαμε περισσότερες επιλογές στις μάχες, πιο πολλές κινήσεις και καλύτερη ποικιλία όπλων. Επίσης, ιδανικά, θα μας άρεσε να μπορούμε να αλλάξουμε τον εξοπλισμό και τις ιδιότητες των χαρακτήρων της AI.

Με λίγα λόγια, το Ashen είναι ένα νέο Souls-like που, ενώ δεν κάνει πολλά για να αλλάξει τον πυρήνα της εμπειρίας, καταλήγει να δίνει εντελώς διαφορετική αίσθηση. Το καλλιτεχνικό κομμάτι είναι εξαίσιο και το gameplay ακολουθεί, προσφέροντας μερικές πολύ εύστοχες ιδέες που εμπλουτίζουν τη γνώριμη βάση του. Για fans του είδους, το Ashen είναι σίγουρη επιτυχία, εκτός αν δεν τους ταιριάζει το ιδιαίτερο στιλ του. Για νεοφερμένους, είναι σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή, καθώς είναι προσβάσιμο παρά τον βαθμό δυσκολίας του. Τα Souls-like έχουν καθιερωθεί πλέον ως ένα νέο υποείδος και το Ashen είναι ιδανική προσθήκη σε αυτό, καθώς και αξιόλογη αποκλειστικότητα για τη Microsoft.

Το Review βασίστηκε σε αντίτυπο που αγοράστηκε από την ομάδα του VG24.gr. 

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Ashen

Συντάκτης
7 Ιανουαρίου 2019
Developer

A44

Publisher

Annapurna Interactive

Πλατφόρμες

PC / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

7 Δεκεμβρίου 2018

Είδος

Action role-playing

PEGI

12

Θετικά

+ Πανέμορφο και ιδιαίτερο εικαστικά
+ Ένα από τα πιο πετυχημένα Souls-like παιχνίδια, με εύστοχες προσθήκες
+ Η μη μοναχική φύση του, είτε με AI, είτε με άλλους παίκτες
+ Η ανάπτυξη της βάσης
+ Το lore και η παρουσίαση που, μαζί με τη μουσική και το voice acting χτίζουν εκπληκτική ατμόσφαιρα
+ Το level design και τα dungeons

Αρνητικά

- Ελαττωματική AI
- Κάποια τεχνικά προβλήματα

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.5
8.0
Συνοψίζοντας

Με λίγα λόγια, το Ashen είναι ένα νέο Souls-like που, ενώ δεν κάνει πολλά για να αλλάξει τον πυρήνα της εμπειρίας, καταλήγει να δίνει εντελώς διαφορετική αίσθηση. Το καλλιτεχνικό κομμάτι είναι εξαίσιο και το gameplay ακολουθεί, προσφέροντας μερικές πολύ εύστοχες ιδέες που εμπλουτίζουν τη γνώριμη βάση του. Για fans του είδους, το Ashen είναι σίγουρη επιτυχία, εκτός αν δεν τους ταιριάζει το ιδιαίτερο στιλ του. Για νεοφερμένους, είναι σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή, καθώς είναι προσβάσιμο παρά τον βαθμό δυσκολίας του. Τα Souls-like έχουν καθιερωθεί πλέον ως ένα νέο υποείδος και το Ashen είναι ιδανική προσθήκη σε αυτό, καθώς και αξιόλογη αποκλειστικότητα για τη Microsoft.

8.5
Βαθμός
8.0
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1