Atelier Ryza 2: Lost Legends and Secret Fairy - Review

Atelier Thighza 2: Ruins matter
by Σταύρος Ζήσης on 10 Φεβρουαρίου 2021

Άλλη μια χρονιά πέρασε, άλλο ένα παιχνίδι της σειράς Atelier βγήκε από την "πόρτα" της Gust. Η σειρά-σήμα κατατεθέν της Gust μετράει πλέον 22 mainline παιχνίδια και αρκετά spin-offs, με καθένα να κάνει ένα δικό του twist διατηρώντας το concept της αλχημείας. Μετά την απρόσμενη επιτυχία που είχε το Atelier Ryza, το πρώτο παιχνίδι της (φαινομενικά) νέας τριλογίας, επόμενο ήταν ότι η Gust θα ήθελε να διατηρήσει αυτή την καλή θέληση από το κοινό και έτσι, κυκλοφόρησε ήδη το sequel του παιχνιδιού. Ο λόγος αυτή τη φορά είναι για το Atelier Ryza 2: Lost Legends and the Secret Fairy. Η αλήθεια είναι ότι η προηγούμενη περιπέτεια της Ryza δίχασε αρκετά το κοινό, καθώς οι νέοι παίκτες το λάτρεψαν γιατί έκανε streamline πολλά πράγματα, ενώ οι πιο old school φανς το μίσησαν γι' αυτούς ακριβώς τους λόγους. Εγώ προσωπικά το βρήκα ένα πάρα πολύ καλό σημείο εισόδου για τους νέους φανς που θα θελήσουν να ασχοληθούν και παραπάνω.

Επιπλέον, να επισημάνω ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της σειράς έχουμε ένα sequel με την ίδια πρωταγωνίστρια, κάτι που λειτουργεί τελικά υπέρ του παιχνιδιού. Τέρμα πια το μοτίβο του “η πρωταγωνίστρια του προηγούμενου παιχνιδιού έχει γίνει πλέον πολύ δυνατή, οπότε τώρα θα πρέπει να γίνει μέντορας για μια καινούργια”. Έχουν περάσει 3 χρόνια από το τέλος της μεγάλης περιπέτειας της Ryza, με όλους τους φίλους της να έχουν πάρει ο καθένας τον δρόμο του για να κυνηγήσουν τα δικά τους όνειρα. Η Ryza, όντας πλέον καταξιωμένη αλχημίστρια, έχει γίνει δασκάλα των παιδιών του νησιού Kurken, ωστόσο νιώθει σαν να έχουν “σκουριάσει” οι ικανότητές της δεδομένου ότι δεν έχει χρειαστεί να κάνει κάτι ιδιαίτερο και ψάχνει κάπως να εμπλουτίσει τους ορίζοντές της. Ώσπου μια μέρα λαμβάνει ένα γράμμα από τον παιδικό φίλο της, τον Tao, ο οποίος την καλεί στην πρωτεύουσα Ashra-am Baird, όπου σπουδάζει στην ακαδημία παρέα με τον Bos. Ο Tao λοιπόν προσκαλεί τη Ryza για να ερευνήσουν κάτι μυστήρια ερείπια που ίσως και να σχετίζονται με μια ξένη αλχημεία, οπότε η Ryza διψώντας για μια καινούργια περιπέτεια ετοιμάζει αμέσως τις βαλίτσες της και ξεκινάει για την πρωτεύουσα. Στην πορεία συναντά παλιούς φίλους όπως την Klaudia, τον Empel και τη Lila, αλλά κάνει και νέες γνωριμίες όπως την Patricia και τον Clifford, που παίρνουν και αυτοί μέρος στην εξερεύνηση για τους δικούς τους λόγους. Η πιο σημαντική νέα προσθήκη όμως είναι αυτή του Fi, ενός ζώου(;) που βγήκε από ένα παράξενο αυγό και αποτελεί κλειδί για την ιστορία των ερειπίων, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Τα παιχνίδια Atelier ποτέ δεν ήταν τίποτα το ιδιαίτερο σε θέμα ιστορίας και το Ryza 2 δεν αποτελεί εξαίρεση. Όπως και το προηγούμενο παιχνίδι, είναι μια τυπική περιπέτεια που δίνει πιο πολύ έμφαση στα προσωπικά ταξίδια των χαρακτήρων και πως όλα αυτά που περνάνε μαζί τους αλλάζουν. Όλο το καστ απαρτίζεται από πολύ likeable χαρακτήρες, μερικοί εκ των οποίων ωρίμασαν στην προηγούμενη περιπέτεια, κάτι που φαίνεται στο Ryza 2 (απλά συγκρίνετε τον Tao και τον Bos πριν και τώρα) και τώρα ήρθε η σειρά τους να βοηθήσουν τους καινούργιους. Σε αντίθεση όμως με το προηγούμενο παιχνίδι, το οποίο ήταν αρκετά άστοχο στην εξέλιξη της ιστορίας, που ήταν πιο πολύ ένα συνονθύλευμα μικρών ιστοριών, το Ryza 2 σας ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι ο στόχος σας είναι η εξερεύνηση των ερειπίων και τα πάντα μέσα στο παιχνίδι είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με αυτό. Η αλήθεια είναι ότι δεν χάρηκα καθόλου που το Ryza 1 αφαίρεσε τελείως τα character events, κάτι που ήταν σταθερή αξία σε όλα τα παιχνίδια της σειράς και βοηθούσαν πολύ στο να γνωρίσετε περισσότερες πτυχές των χαρακτήρων σας. Όμως, η Gust φαίνεται να μας άκουσε και τα επανάφερε και με το παραπάνω. Όρεξη να έχετε να βλέπετε διαλόγους και να ασχολείστε με τα side quests που σας ζητούν οι φίλοι και οι συνάνθρωποί σας.

Ως είθισται, πρωταρχικός σκοπός σας είναι η εξερεύνηση για τη βελτίωση των αλχημικών σας γνώσεων. Όσο βρίσκεστε στην πόλη και δεν περνάτε τον χρόνο σας στο ατελιέ σας, κατά κύριο λόγο θα τον περνάτε στο cafe, όπου θα κοιτάζετε για επιπλέον side quests. Τα side quests θα είναι είτε στην κατηγορία “φέρε μου τόσα πράγματα από κάποιο υλικό”, είτε “σκότωσε τόσα τέρατα”, αλλά ο απώτερος σκοπός σας θα είναι η βελτίωση της φήμης σας με τον κόσμο και να αποκτήσετε SP για λόγους που θα πούμε παρακάτω.

Στις εξορμήσεις σας κατά κύριο λόγο θα μαζεύετε πρώτες ύλες που θα χρησιμοποιείτε για να δημιουργήσετε καινούργια αντικείμενα και αυτή τη φορά δεν θα μείνετε μόνο σε ό,τι μαζεύετε από κάτω και ό,τι πέσει από τα δέντρα. Τώρα σας δίνονται επιπλέον δυνατότητες όπως η κατάδυση και το σκαρφάλωμα, αλλά και νέα μέσα όπως το Emerald Band που σας επιτρέπει να πιάνεστε από ορισμένα σημεία και να φτάνετε σε άλλες πλατφόρμες σαν τον Batman και τον Ταρζάν. Επιπλέον, το καλάμι ψαρέματος και το κτήνος που καβαλάτε κάνουν ακόμα πιο συναρπαστική την εξερεύνηση, μιας και σας δίνουν πρόσβαση σε αντικείμενα και πρώτες ύλες που μπορείτε να αποκτήσετε αποκλειστικά κάνοντας χρήση αυτών. Όλα αυτά τα ξεκλειδώνετε κατά τη διάρκεια της περιπέτειάς σας και σας κάνει να ανυπομονείτε για όλα τα καινούργια πράγματα στα οποία θα έχετε πρόσβαση και για το τι θα μπορείτε να κάνετε με αυτά. Και είναι κάτι που θα με κάνει να επανέρθω στο θέμα του πόσο καλά συνδεδεμένα είναι όλα με τα ερείπια: Θέλετε να αποκτήσετε καινούργιες και πιο καλής ποιότητας πρώτες ύλες για να μεταποιήσετε σε ακόμα καλύτερα αντικείμενα; Αρχίστε να εξερευνάτε τα ερείπια!

Τα εν λόγω ερείπια θα σας κάνουν να νιώθετε πολύ σαν τον Indiana Jones. Μαζί με τα πιο εξεζητημένα αντικείμενα που μαζεύετε και τα τέρατα που σφάζετε, μια νέα προσθήκη είναι οι χαμένοι θρύλοι που αναφέρονται και στον τίτλο του παιχνιδιού. Βλέπετε, δεν είσαστε οι πρώτοι που εξερευνούν αυτά τα ερείπια και, χάρις στον Fi, μπορείτε να δείτε τις αναμνήσεις διαφόρων προσώπων που βρέθηκαν στη θέση σας και κομμάτι-κομμάτι να συνθέσετε την ιστορία τους και να μάθετε την ιστορία για το κάθε ερείπιο.

Βέβαια δεν σάς δίνονται όλα στο πιάτο. Οι αναμνήσεις βρίσκονται σπαρμένες από ‘δω και από ‘κει με τη μορφή story fragments και memory fragments, όπου μετά από όλα αυτά που έχετε μαζέψει πρέπει να συνθέσετε την ιστορία, ψάχνοντας για τις λέξεις κλειδιά στα memory fragments και να δείτε με ποια story fragments ταιριάζουν. Προσωπικά, όντας μεγάλος φαν των παζλ και των γρίφων, αυτό είναι το καινούργιο feature που με ενθουσίασε περισσότερο απ’ όλα. Εξίσου καλός είναι και ο τρόπος που συνδέονται όλα αυτά με την αλχημεία, κάτι που όπως ανέφερα είναι ο πρωταρχικός σκοπός της Ryza. Σε πολλές περιπτώσεις δεν σας αρκούν μόνο τα fragments που βρίσκετε για να προχωρήσετε με την εξερεύνησή σας και θα χρειαστεί να συνθέσετε ένα μοναδικό αντικείμενο για χάρη της ιστορίας. Και όχι μόνο αυτό, αλλά πολλές συνταγές για όντως χρήσιμα αντικείμενα γίνονται διαθέσιμες μόνο όσο προχωράτε στον τομέα της εξερεύνησης.

Και μιας και πιάσαμε τη σύνθεση, περνάμε στο βασικό κομμάτι κάθε παιχνιδιού Atelier. Σε γενικές γραμμές, το κομμάτι της αλχημείας δεν έχει αλλάξει από το προηγούμενο παιχνίδι. Ο σκοπός σας είναι με τα αντικείμενα που έχετε στην κατοχή σας να συμπληρώσετε το ζητούμενο αριθμό από κάποιο element σε κάθε material loop ώστε να φτιάξετε το τελικό αντικείμενο, το οποίο θα κληρονομήσει μερικές από τις ιδιότητες των αντικειμένων που χρησιμοποιήθηκαν καθώς και επιπλέον που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της σύνθεσης ανάλογα με τα elements που έχετε βάλει στα loops.

Μαζί με την επιστροφή μηχανισμών όπως τα gems και το morph, υπάρχουν και κάποιες καινούργιες προσθήκες, όπως η δυνατότητα να ενισχύετε ήδη υπάρχοντα αντικείμενα που έχετε συνθέσει και να μεταδίδετε έτσι ικανότητες, ή και να τα συνδυάζετε για κάτι καινούργιο. Άμα όλα τα παραπάνω σας ακούγονται σαν να φωνάζουν “please, exploit” τότε έχετε απόλυτο δίκιο. Νομίζατε ότι η αλχημεία του Atelier Ryza ήταν game-breaking; Woohoooo, περιμένετε να δείτε πόσο πιο πολύ game-breaking έχει γίνει αυτή τη φορά! Όλοι οι τρόποι που έκαναν εύκολη νίκη την αλχημεία του προηγούμενου παιχνιδιού είναι και πάλι εδώ, αλλά αυτή τη φορά έχετε στη διάθεσή σας ακόμα περισσότερα “εργαλεία” για να σπάσετε τελείως αυτό το παιχνίδι με ελάχιστη προσπάθεια. Μια επίσης νέα προσθήκη είναι η ύπαρξη ενός skill tree, όπου χρησιμοποιώντας SP ξεκλειδώνετε καινούργιες συνταγές, αλχημικές ιδιότητες και επιπλέον skills με την πορεία που σας βολεύει εσάς, με πολλά από τα αντικείμενα να είναι κλειδωμένα πίσω από τους θρύλους των ερειπίων. Το μεγάλο πρόβλημα με το skill tree είναι ότι δεν έχει καμία εξήγηση για το τι είναι το κάθε πράγμα που θα ξεκλειδώσεις πριν αναλώσεις τους πόντους, ούτε και τι αντικείμενα χρειάζονται για να συνθέσετε αυτά που μόλις ξεκλειδώσατε, κάτι που σας οδηγεί στο να μετανιώσετε που ξοδέψατε εκεί τα SP σας.

Στον τομέα της μάχης, το Ryza 2 έχει κρατήσει το semi-turn-based, semi-real-time σύστημα του προηγούμενου τίτλου, αλλά κατά τα άλλα έχει γίνει ένα ολοκληρωτικό ρετουσάρισμα. Πλέον, εκτός από το να χρησιμοποιείτε τις απλές επιθέσεις για να μαζεύετε AP, σας δίνετε η δυνατότητα να συνδυάσετε τις απλές επιθέσεις μαζί με ένα ή περισσότερα skills στη σειρά, εφόσον έχετε τα απαιτούμενα AP. Όλο αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πολλά τρελά κόλπα, τα οποία θα χρειαστεί να εκμεταλλευτείτε για να κλονίσετε τους πιο δυνατούς εχθρούς και να αποκτήσετε το πάνω χέρι στη μάχη. Επίσης, το tactics level πλέον ανεβαίνει αυτόματα όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε τα skills και δεν σας κοστίζει AP, κάτι που σας γλιτώνει τον πονοκέφαλο του να πρέπει να διαχειριστείτε και αυτό το κομμάτι.

Δυστυχώς, ένας από τους χειρότερους μηχανισμούς του προηγούμενου παιχνιδιού επιστρέφει απαράλλαχτος και εξακολουθεί να είναι το ίδιο game-breaking: τα CC items. Δημιουργώντας ένα αντικείμενο και αναθέτοντάς το στο Core Crystal ενός μέλους της ομάδας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άπειρες φορές το ίδιο αντικείμενο εφόσον έχετε αρκετούς διαθέσιμους CC πόντους, κάτι που είναι δύσκολο να ΜΗΝ έχετε. Αυτό είναι βασικά το μεγάλο πρόβλημα του παιχνιδιού, ότι όλα τα παραπάνω κάνουν το medium επίπεδο δυσκολίας να είναι απίστευτα πολύ εύκολο. Στο δικό μου playthrough και με σχεδόν καθόλου grind είχα καταλήξει να είμαι σχεδόν level 30 μέχρι να φτάσω στο πρώτο boss fight του παιχνιδιού. Από κάποιο σημείο και έπειτα έπρεπε να αποφεύγω ενεργά τους εχθρούς για να μην είμαι overleveled στις μελλοντικές αναμετρήσεις. Κάποια στιγμή δεν άντεξα και γύρισα το παιχνίδι στο hard, όπου τότε είδα να έχουν όντως πραγματικό αντίκτυπο αυτά τα πράγματα που φτιάχνω με την αλχημεία και να χρειάζεται όντως περισσότερη στρατηγική και σωστή χρήση των διαθέσιμων εργαλείων στη μάχη.

Κάτι που έκανε σε όλους εντύπωση όταν η Gust παρουσίασε για πρώτη φορά το Atelier Ryza ήταν ότι δεν έμοιαζε πλέον σαν παιχνίδι του PS3. Συνειδητοποίησαν επιτέλους ότι η μηχανή γραφικών που είχαν εδώ και μια δεκαετία ήταν παλιατζούρα και έφτιαξαν από την αρχή κάτι καινούργιο για τα κάλλη της Ryza. Αν και σίγουρα εντυπωσιακό για παιχνίδι Atelier, το Ryza δεν ήταν κάποια επανάσταση στον τεχνικό τομέα, αλλά βασιζόταν πιο πολύ στο καλαίσθητο art direction. Δυστυχώς, το Ryza 2 παρόλο που εξακολουθεί να είναι το ίδιο εντυπωσιακό για τα στάνταρ της σειράς, δεν έχει κάνει καμία πρόοδο σε αυτόν τον τομέα. Είναι ένα τεχνικά μέτριο παιχνίδι με πολύ καλό art direction. Από τη γεμάτη ζωντάνια πρωτεύουσα, στα γεμάτα συντρίμμια ερείπια, στα δάση και τις βυθισμένες πόλεις, υπάρχει πάντα κάτι για να σας κάνει να θαυμάσετε το τοπίο πριν κινηθείτε στην εξερεύνηση.

Επιπλέον, το δυνατό χαρτί της Gust που είναι ο σχεδιασμός χαρακτήρων δουλεύει ακόμα. Η Ryza ήταν ήδη γνωστή στην κοινότητα για τους μηρούς που ξεχείλιζαν από το καλσόν της και έγιναν αντικείμενο λατρείας, αλλά ο σχεδιασμός της ενήλικης πλέον Ryza είναι top notch, κάνοντας την ακόμα πιο χαριτωμένη, ενώ είναι περιτριγυρισμένη από χαρακτήρες με εξίσου περίπλοκα σχέδια που είναι όμως ταιριαστά με το μοτίβο της σειράς. Κάτι όμως που για την Gust θεώρησα κάπως απογοήτευση ήταν ο ακουστικός τομέας. Καλό μεν το soundtrack του παιχνιδιού, αλλά δυστυχώς δεν ένιωσα αυτό το κάτι που να κάνει τις μελωδίες να μην ξεκολλάνε από το κεφάλι μου, όπως έκαναν το Mana Khemia, το Atelier Lulua και τα Nights of Azure.

Άμα το Atelier Ryza 1 ήταν ένα καλό proof of concept με κάποια στραβοπατήματα για το που ήθελε η Gust να πάει τη σειρά, τότε το Atelier Ryza 2 είναι η φάση “τώρα πιάσανε το νόημα”. Είναι ένα sequel που έχει κάνει ακόμα καλύτερα όλα τα καλά πράγματα του προκατόχου και ό,τι δεν δουλεύει καλά το έφτιαξε. Με 50 ώρες περιεχόμενο, παρέα με πάρα πολύ μαγευτικούς χαρακτήρες και μια περιπέτεια που θα σας κάνει συνέχεια να αναρωτιέστε τι άλλο σας περιμένει μετά, είναι σίγουρο ότι το παιχνίδι θα σας κρατήσει απασχολημένους για αρκετό καιρό. Άμα σας άρεσε ήδη το πρώτο Atelier Ryza, τότε είναι σίγουρο ότι θα λατρέψετε το Atelier Ryza 2. Παρόλο που το Atelier Ryza 2 είναι ένα καλό σημείο εισόδου για τους νέους φανς, σας προτείνω ανεπιφύλακτα να παίξετε και τον προκάτοχο, ώστε να αποκτήσετε περισσότερη οικειότητα με τους χαρακτήρες, κάτι που θα σας κάνει να τους εκτιμήσετε ακόμα περισσότερο στο sequel.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Atelier Ryza 2: Lost Legends and Secret Fairy

Συντάκτης
10 Φεβρουαρίου 2021
Developer

Gust

Publisher

Koei Tecmo

Διανομή

CD Media

Πλατφόρμες

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch

Tested on

PlayStation 4 Pro

Κυκλοφορία

26 Ιανουαρίου 2021

Είδος

Role-playing

PEGI

12

Θετικά

+Μπορείτε να κάνετε θαύματα αν αξιοποιήσετε καλά την αλχημεία
+Εξαιρετικά βελτιωμένο σε όλους τους τομείς σε σχέση με τον προκάτοχό του
+Πολύ likeable και ανεπτυγμένοι χαρακτήρες για να περάσετε μαζί μια περιπέτεια
+Το σύστημα μάχης κάνει πολύ διασκεδαστικές τις αναμετρήσεις με εχθρούς
+Η εξερεύνηση των χαμένων θρύλων των ερειπίων είναι απόλαυση

Αρνητικά

-Πολύ χαμηλός βαθμός δυσκολίας
-Πολλά πράγματα μπορούν να "σπάσουν" άνετα το παιχνίδι
-Καμία βελτίωση στον τεχνικό τομέα

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
7.8
Συνοψίζοντας

Άμα το Atelier Ryza 1 ήταν ένα καλό proof of concept με κάποια στραβοπατήματα για το που ήθελε η Gust να πάει τη σειρά, τότε το Atelier Ryza 2 είναι η φάση “τώρα πιάσανε το νόημα”. Είναι ένα sequel που έχει κάνει ακόμα καλύτερα όλα τα καλά πράγματα του προκατόχου και ό,τι δεν δουλεύει καλά το έφτιαξε. Με 50 ώρες περιεχόμενο, παρέα με πάρα πολύ μαγευτικούς χαρακτήρες και μια περιπέτεια που θα σας κάνει συνέχεια να αναρωτιέστε τι άλλο σας περιμένει μετά, είναι σίγουρο ότι το παιχνίδι θα σας κρατήσει απασχολημένους για αρκετό καιρό. Άμα σας άρεσε ήδη το πρώτο Atelier Ryza, τότε είναι σίγουρο ότι θα λατρέψετε το Atelier Ryza 2. Παρόλο που το Ryza 2 είναι ένα καλό σημείο εισόδου για τους νέους φανς, σας προτείνω ανεπιφύλακτα να παίξετε και τον προκάτοχο, ώστε να αποκτήσετε περισσότερη οικειότητα με τους χαρακτήρες, κάτι που θα σας κάνει να τους εκτιμήσετε ακόμα περισσότερο στο sequel.

8.0
Βαθμός
7.8
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1