Below

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 10 Ιανουαρίου 2019

Το Below άργησε να κυκλοφορήσει. Στα πέντε χρόνια που βρίσκεται υπό ανάπτυξη, η βιομηχανία των video games έχει αλλάξει αρκετά. Τελικά, το αποκλειστικό για τα συστήματα της Microsoft παιχνίδι, κατάφερε να βγει στην αγορά. Οι περιπτώσεις αυτές, με τόσο μεγάλες καθυστερήσεις, είναι σίγουρα δύσκολες. Πρέπει το τελικό προϊόν να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις των παικτών, στο hype που έχει δημιουργηθεί και σαφώς οφείλει να επιτευχθεί επαρκής προσαρμογή στα δεδομένα της εκάστοτε εποχής.

Το Below, αν είχε κυκλοφορήσει πριν 5 χρόνια, θα ήταν relevant. Αν το είχαμε δει πριν από μια δεκαετία, θα είχε και πάλι θέση στην αγορά. Είκοσι χρόνια πριν, θα είχαμε ξετρελαθεί μαζί του. Σήμερα, παίζουμε το Below και βλέπουμε τη διαχρονικότητά του με δέος.

Από την πρώτη στιγμή, φαίνεται πως η Capybara Games έχει δημιουργήσει κάτι πολύ ιδιαίτερο. Η εισαγωγή του Below μάς προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει. Είναι τόσο αργή, που νομίζαμε πως κάτι κάνουμε λάθος. Είναι, επίσης, μεγαλοπρεπής, επιβλητική και έχει μία άγρια, μελαγχολική ομορφιά. Αφού τελειώσει, ξεκινάμε την περιπέτειά μας. Δεν υπάρχει ιστορία ή κάτι παρόμοιο, με τη συμβατική έννοια. Το Below μάς αφήνει σε μια παραλία, χωρίς οδηγίες, στόχο ή οποιουδήποτε είδους βοήθεια. Το απίστευτα μικρό μέγεθος του χαρακτήρα που χειριζόμαστε μας έκανε εντύπωση αμέσως. Σιγά σιγά, όμως, διαπιστώσαμε πως με αυτή την τεχνική, τα περιβάλλοντα δείχνουν ακόμα πιο επιβλητικά από ό,τι είναι, οι χώροι μοιάζουν τεράστιοι και χαώδεις και εμείς μικροί και αβοήθητοι. Ο κόσμος δίνει αρχαία, μεγαλοπρεπή και μυστήρια αίσθηση.

Πρώτος στόχος μας, να βρούμε πώς λειτουργούν τα mechanics, πού πρέπει και πού μπορούμε να πάμε και, τελικά, ποιος είναι ο σκοπός, σε ευρύτερο πλαίσιο. Η εντελώς αφηρημένη προσέγγιση μάς έκανε να νιώσουμε σαν μικρά παιδιά που παίζουν για πρώτη φορά ένα παιχνίδι, ή, καλύτερα, που βλέπουν για πρώτη φορά ένα είδος παιχνιδιού. Είναι από τις περιπτώσεις εκείνες που, όσο δεν παίζουμε, σκεφτόμαστε τι θα κάνουμε όταν το πιάσουμε στα χέρια μας ξανά και έχουμε ξαφνικές, σχετικές με το παιχνίδι επιφοιτήσεις σε τυχαίες στιγμές μέσα στη μέρα.

Μετά από μερικές ώρες και αφού καταφέραμε να ανακαλύψουμε τα βασικά στοιχεία, αρχίσαμε τις πιο σοβαρές εξορμήσεις. Το Below είναι ένα dungeon crawler με μεγάλη έμφαση στην εξερεύνηση, την προετοιμασία και την ανακάλυψη. Δεν έχουμε να κάνουμε με action τίτλο, με RPG, αλλά ούτε και με το τυπικό roguelike. Υπάρχουν randomly generated χαρακτηριστικά, αφού ο χάρτης είναι ημι-τυχαίος. Η απειλή του permadeath δεσπόζει συνεχώς, όμως ο σχεδιασμός του Below υπερβαίνει τις τεχνικές λεπτομέρειες.

Το Below είναι ένα κομψοτέχνημα, σκοτεινό, ανατριχιαστικό και διαχρονικό. Αμέσως βλέπουμε τον υπέροχο οπτικό του σχεδιασμό. Εκτός από την αντίθεση του μεγέθους, υπάρχουν και μερικά κόλπα με το focus, που δημιουργούν εξαιρετικά εφέ. Τα γραφικά δεν προκαλούν εντυπωσιασμό με την τεχνική τους υπεροχή, το Below είναι όμως καθόλα πανέμορφο. Κάθε σημείο του κόσμου του είναι προσεκτικά αποτυπωμένο, ο φωτισμός σπάει το πηχτό σκοτάδι με άριστο τρόπο, τα καιρικά φαινόμενα πάντοτε πείθουν και οι χαρακτήρες δείχνουν και κινούνται όπως ακριβώς πρέπει, παρά το μικρό τους μέγεθος.

Η ατμόσφαιρα είναι πραγματικά απαράμιλλη και κάθε συστατικό της, κάθε μικρή λεπτομέρεια, συνυφαίνει μαζί με το gameplay ένα πολύ ξεχωριστό και ενδιαφέρον σύνολο. Στα θετικά συγκαταλέγουμε το UI που είναι minimal, έξυπνο, πεντακάθαρο και καλοσχεδιασμένο. Το μόνο πρόβλημα είναι μερικά bugs και glitches που χαλούν την εικόνα, σαν παράσιτα, για λίγο. Επίσης, μερικές φορές συναντήσαμε crashes και εκνευριστικά ‘’κολλήματα’’ που μας ανάγκασαν να κάνουμε επανεκκίνηση.

Προχωρώντας στις υπόγειες τοποθεσίες του Below, νιώθουμε συνεχώς άβολα. Αισθανόμαστε μια απροσδιόριστη απειλή να βρίσκεται μονίμως στο κατόπι μας, ενώ τα πάντα είναι σκοτεινά και πολύ επικίνδυνα. Η μουσική και οι διάφοροι ήχοι που ακούμε, είναι σίγουρα δουλειά ιδιοφυΐας. Η ατμόσφαιρα ενισχύεται με απίστευτο τρόπο, ενώ μερικές φορές η ένταση και η φρίκη που προκαλούν οι ambient μελωδίες φτάνουν σε ανυπόφορα επίπεδα, με τον καλύτερο τρόπο.

Στην περιπέτειά μας θα συναντήσουμε εχθρικά πλάσματα, καταστροφικές παγίδες, αλλά και τις σωματικές ανάγκες του χαρακτήρα μας, ως εμπόδια. Πρέπει συνεχώς να κινούμαστε αργά και πολύ προσεκτικά. Παράλληλα, πρέπει και να βιαζόμαστε, καθώς όταν η πείνα, η δίψα ή το κρύο χτυπήσουν κόκκινο, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Για να επιβιώσουμε, αναγκαζόμαστε να κατασκευάσουμε και να μαζέψουμε αντικείμενα και να τα χρησιμοποιήσουμε κατάλληλα. Κανείς δεν πρόκειται να μας ενημερώσει με συνταγές ή κάτι παρεμφερές και έτσι ανακαλύπτουμε τα πάντα μέσω δοκιμής. Η παρατήρηση του περιβάλλοντος είναι ζωτικής σημασίας, κάθε στιγμή και σε κάθε τοποθεσία, είτε υπάρχουν απειλές τριγύρω, είτε όχι. Φυσικά, για να δούμε τι βρίσκεται κοντά μας, χρειαζόμαστε κάποια πηγή φωτός, που όμως δεν δίνεται σε αφθονία. Τα mechanics επιτρέπουν δημιουργικές λύσεις και πειραματισμούς και, όπως καταλαβαίνετε, μιλάμε για ένα απαιτητικό παιχνίδι.

Η δυσκολία του Below δεν στηρίζεται σε grinding, levels, ταχύτατα αντανακλαστικά και λοιπά γνώριμα στοιχεία. Απαιτεί από εμάς παρατηρητικότητα, γοργά αλλά προσεκτικά βήματα, σωστό σχεδιασμό κινήσεων και γρήγορες αποφάσεις όσον αφορά τη διαχείριση ρίσκων. Μπορεί να κινούμαστε συνεχώς, το Below όμως είναι αργό. Στήνει την ατμόσφαιρά του, μας βάζει μέσα στον κόσμο του και δεν νιώθει την ανάγκη να τρέξει. Οι μάχες του είναι εξαιρετικά απλές, αλλά απόλυτα λειτουργικές και φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα με άνεση. Ο χειρισμός χαρακτηρίζεται από αμεσότητα, απλότητα και ομαλή ροή. Οι μονομαχίες δεν βρίσκονται στο επίκεντρο· είναι περισσότερο το μέσο, παρά ο σκοπός και δεν απογοητεύουν καθόλου.

Κάθε αναμέτρηση μάς βάζει να σκεφτούμε και να αποφασίσουμε: έχουμε αρκετές προμήθειες για να βγούμε νικητές και αλώβητοι; Αν αποφύγουμε τους εχθρούς, γλιτώνουμε τον κίνδυνο, όμως χάνουμε πολύτιμα αντικείμενα. Όπως τα περισσότερα κομμάτια του Below, οι μάχες αποτελούν ουσιαστικά ανάλυση του επικείμενου ρίσκου σε σύγκριση με τις πιθανές απολαβές· μία προσέγγιση που ταιριάζει απόλυτα στο πνεύμα και το ύφος του παιχνιδιού.

Αν πεθάνουμε (κάτι που θα συμβεί αρκετά), ξεκινάμε από την αρχή. Ο κόσμος του Below είναι μόνιμος παρά τα τυχαία στοιχεία του και έτσι τα σημαντικά μας επιτεύγματα παραμένουν. Ακόμα, το πτώμα μας διατηρείται και το βρίσκουμε με τον επόμενο εξερευνητή, μαζί με τα αντικείμενα που κουβαλάει. Στην πορεία, δημιουργείται η δυνατότητα διάνοιξης συντομεύσεων, που κάνουν τις εξορμήσεις πολύ πιο εύκολες και γρήγορες, μειώνοντας το backtracking και τις επαναλήψεις. Η τοποθέτηση των shortcuts έχει ως δάσκαλο το Dark Souls και παίρνει άριστα. Γενικότερα, το στήσιμο του κόσμου του Below είναι πολύ εύστοχο και δεν κουράζει καθόλου. Μερικά συστήματα, όπως αυτό του (περιορισμένου) fast travel και του stash των αντικειμένων, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, βοηθούν αρκετά και εκτός από απόλυτα ευπρόσδεκτα, είναι και εντελώς αρμόζοντα.

Ο σχεδιασμός γύρω από το permadeath σίγουρα θα εκνευρίσει πολλούς παίκτες, καθώς κάποια στοιχεία του βρίσκονται εκεί απλώς για να αυξήσουν τη δυσκολία και πολλές φορές προκαλούν απελπισία. Το σύστημα δεν είναι άδικο, όμως η παραμικρή απροσεξία μπορεί να οδηγήσει σε ένα ντόμινο συμφοράς, που κάνει το κάθε διαδοχικό run όλο και πιο μίζερο. Ένα πολύ ταιριαστό χαρακτηριστικό, που, όπως και να το κάνουμε, μπορεί να απωθήσει μεγάλη μερίδα παικτών από το Below. Επίσης, όσο προχωράμε παρακάτω, μερικά συστήματα και χαρακτηριστικά του κόσμου τείνουν να γίνονται ανυπόφορα.

Η εξερεύνηση του κόσμου αυτού είναι υπέροχη. Οι εκπλήξεις παραμονεύουν συνεχώς, είτε επικίνδυνες, είτε ευχάριστες. Η χαρά της ανακάλυψης βρίσκεται στον πυρήνα της εμπειρίας και αντιμετωπίζεται με τρόπο που μας έχει λείψει: αφήνεται εξολοκλήρου στον παίκτη. Ευτυχώς, τα πάντα δένουν μεταξύ τους αρμονικά και για όλα υπάρχει λόγος και αιτία.

Όσο περισσότερο παίζουμε, τόσο αφήνουμε πίσω μας την ανακάλυψη ως κεντρικό άξονα και αποκτούμε πιο ξεκάθαρους στόχους. Από την αρχή ως το τελευταίο λεπτό, η ροή του Below είναι εξαιρετική. Μόλις κατανοήσουμε ένα σύστημα, προκύπτει άλλο, καινούριο. Ποτέ δεν χαλαρώνουμε και συνεχώς βρισκόμαστε σε ένταση και εγρήγορση. Πιστεύουμε πως, ξεκινώντας το Below, είναι προτιμότερο να μην γνωρίζουμε τίποτα: ούτε πόσο διαρκεί, ούτε ποιος είναι ο στόχος, ούτε τις συνταγές του crafting και τις χρήσεις των αντικειμένων. Η χαρά της ανακάλυψης είναι από τα πιο σημαντικά του στοιχεία και συνολικά, η δυσκολία δεν είναι υπερβολική.

Όλα τα παραπάνω, βέβαια, προϋποθέτουν πως, πριν ξεκινήσει κανείς το Below, γνωρίζει έστω εν μέρει τι πρόκειται να παίξει. Το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι περιορισμένο και δεν θα γινόταν αλλιώς, χωρίς να κάνει μερικές εκπτώσεις που θα αλλοίωναν την ουσία του. Αν, όμως, πιστεύετε πως ανήκετε στο κοινό αυτό, ετοιμαστείτε να απολαύσετε μία από τις καλύτερες εμπειρίες που έχει να δώσει το είδος. Το Below δεν είναι ένα γρήγορο roguelike, κατάλληλο για μικρά sessions για να περνάμε την ώρα μας· δεν είναι καν διασκεδαστικό, πολλές φορές. Είναι ένα βαρύ, μυστηριώδες έργο, πανέξυπνο, ξεχωριστό και θεοσκότεινα όμορφο.

Το Review βασίστηκε σε αντίτυπο που αγοράστηκε από την ομάδα του VG24.gr. 

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Below

Συντάκτης
10 Ιανουαρίου 2019
Developer

Capybara Games

Publisher

Capybara Games

Πλατφόρμες

PC / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

14 Δεκεμβρίου 2018

Είδος

Action-adventure

PEGI

12

Θετικά

+ Η ατμόσφαιρα, το μυστήριο και η αίσθηση της ανακάλυψης
+ Εκπληκτικός ηχητικός σχεδιασμός
+ Μερικές πολύ εύστοχες ιδέες
+ Πανέμορφο οπτικά
+ Πετυχημένη δυσκολία και άριστο level design

Αρνητικά

- Μερικά τεχνικά προβλήματα
- Η δυσκολία, σε κάποιες πτυχές της, κουράζει
- Σε προχωρημένο σημείο, μπορεί να προκαλέσει απόγνωση

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
5.8
Συνοψίζοντας

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι πως, πριν ξεκινήσει κανείς το Below, γνωρίζει έστω εν μέρει τι πρόκειται να παίξει. Το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι περιορισμένο και δεν θα γινόταν αλλιώς, χωρίς να κάνει μερικές εκπτώσεις που θα αλλοίωναν την ουσία του. Αν, όμως, πιστεύετε πως ανήκετε στο κοινό αυτό, ετοιμαστείτε να απολαύσετε μία από τις καλύτερες εμπειρίες που έχει να δώσει το είδος. Το Below δεν είναι ένα γρήγορο roguelike, κατάλληλο για μικρά sessions για να περνάμε την ώρα μας· είναι ένα βαρύ, μνημειώδες έργο, πανέξυπνο, ξεχωριστό και θεοσκότεινα όμορφο.

8.0
Βαθμός
5.8
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1