Control

The poster, the room, the girl
by Ελένη Δρίβα on 3 Σεπτεμβρίου 2019

Η Remedy Entertainment είναι μια εταιρεία που ξεχωρίζει. Είναι ένας developer με ταυτότητα, ιδιαίτερο στιλ και ένα αλλόκοτο και φιλόδοξο όραμα. Χάρις στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της, έχει καταφέρει να μάς χαρίσει τίτλους όπως τα Max Payne, Alan Wake και Quantum Break, τα οποία έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν (κάποια περισσότερα και κάποια λιγότερο). Το Alan Wake ήταν και παραμένει μέχρι και σήμερα, ένας ιδιαίτερος τίτλος που κατάφερε να εξελίξει το είδος των action-adventure.

Με το Control, η Remedy επιστρέφει στις multiplatform κυκλοφορίες και στο genre που κατάφερε να επηρεάσει δραστικά πριν μερικά χρόνια, ωθώντας το όραμά της σε νέα ύψη. Η απόπειρα της είναι περίτεχνη, ανελέητα παράξενη και που και που, προβληματική.

Αδιαμφισβήτητα, η Remedy νιώθει μια ακαταμάχητη έλξη για το παράξενο και το Control περιέχει κάθε λογής “παράξενο”. Η πρωταγωνίστρια μας, Jesse Faden, εισέρχεται στο αρχηγείο του Federal Bureau of Control με σκοπό να βρει τον αδερφό της που εξαφανίστηκε πριν από χρόνια. Η απόπειρά της για να βρει απαντήσεις εξελίσσεται σε κάτι πολύ πιο περίπλοκο όταν ανακαλύπτει πως μερικά "πλάσματα", με το όνομα The Hiss, έχουν καταλάβει το κτίριο, γνωστό και ως The Oldest House.

Το The Oldest House, παρά την ονομασία του, δεν είναι ένα στοιχειωμένο σπίτι, τουλάχιστον όχι με την παραδοσιακή έννοια. Είναι ένα ψυχρό, φαινομενικά αδιάφορο κτίσμα, με αυστηρή αρχιτεκτονική που αψήφα κάθε λογική, αφού αναδομείται και αλλάζει μόνο του, ενώ "φιλοξενεί" διάφορα αντικείμενα που επίσης αρνούνται να υπακούσουν στους νόμους της φύσης.

Τα φαινόμενα απατούν. Ένα ψυχρό κτίριο, γεμάτο με πανομοιότυπα γραφεία, καταλήγει να είναι πιο ενδιαφέρον από δεκάδες άλλους ψηφιακούς κόσμους που έχουμε ανακαλύψει μέσα από το gaming. Εκεί, ανάμεσα στα απρόσωπα γραφεία, κρύβεται η μαεστρία της Remedy. Οι περιπτώσεις που μπορούμε να ισχυριστούμε πως ένα παιχνίδι, που εκτυλίσσεται μέσα σε έναν τόσο περιορισμένο χώρο, δεν κουράζει και δεν καταντάει μονότονο, είναι ελάχιστες.

Η Remedy έχει ταλέντο, έχει μεράκι. Έχει δώσει ψυχή και σώμα για να δημιουργήσει έναν κόσμο που, παρά την εκ φύσης ουδέτερη αρχιτεκτονική, αξίζει να εξερευνηθεί. Σε αυτό συμβάλλει αβίαστα η καλλιτεχνική προσέγγιση της φινλανδικής εταιρείας, η οποία χρησιμοποιεί "επιθετικά" γεωμετρικά σχήματα, έξυπνο φωτισμό και χρωματικές αρμονίες και δυσαρμονίες για να επηρεάσει την ψυχολογία των παικτών (θυμίζοντας έντονα David Lynch). Από θέμα ατμόσφαιρας, το Control θέτει νέα standards.

Ο κόσμος του ποτέ δεν μοιάζει άδειος, ακόμα και αν οι χαρακτήρες που συναντάμε μπορούν να μετρηθούν στα δάχτυλα των χεριών. Το Oldest House είναι ένας ολοκληρωμένος κόσμος που επιβραβεύει την περιέργεια μέσα από εκατοντάδες ενδιαφέροντα collectibles, εξαιρετικό environmental storytelling και metroidvania στοιχεία. Υπό αυτή την άποψη, το Control έχει δυο πρωταγωνιστές: το Oldest House και τη γενναία Jesse Faden.

Η Jesse είναι μια ηρωίδα που εμπνέει συμπάθεια με ευκολία, αφού από το πρώτο λεπτό μοιράζεται τις σκέψεις της μαζί μας, προσκαλώντας μας στην τροχιά του σκεπτικού της. Και ενώ στην επιφάνεια διατηρεί την εικόνα της ανυπέρβλητης ηρωίδας, γεμάτη αυτοπεποίθηση, εμείς έχουμε το προνόμιο να βιώνουμε τον εσωτερικό πανικό και την αβεβαιότητα που την κατακλύζει όταν έρχεται αντιμέτωπη με το άγνωστο. Η ερμηνεία της Courtney Hope, ως Jesse Faden, είναι ιδιαίτερη. Η Jesse έχει ένα προσωπείο ηρεμίας και σιγουριάς που θα μπορούσε να ερμηνευτεί και ως αδιαφορία, αν δεν υπήρχαν μικρές λεπτομέρειες στη συμπεριφορά της που κάνουν τη διαφορά, όπως σαστισμένα βλεφαρίσματα και άλλες, σχεδόν ανεπαίσθητες, αντιδράσεις αβεβαιότητας και σύγχυσης.

Την πρωταγωνίστρια πλαισιώνει ένα εξίσου ταλαντούχο, αλλά μικρό, cast χαρακτήρων που ταιριάζει ιδανικά στον αλλόκοτο κόσμο του Control. Ένας επιστάτης που φαίνεται να γνωρίζει τα πάντα, μια νεαρή επιστήμονας που προσπαθεί να μαζέψει τα σπασμένα και να μάθει την αλήθεια και το "φάντασμα" του πρώην director του Bureau (με μια απολαυστική ερμηνεία από τον James McCaffrey, που γνωρίσαμε ως Max Payne) είναι μερικοί από τους άκρως αντίθετους χαρακτήρες που θα συναντήσετε και όλοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της περιπέτειας. Αν και δεν υπάρχει ούτε μια ερμηνεία που μπορούμε να ξεχωρίσουμε ως αδύναμη, μερικοί χαρακτήρες πέφτουν θύματα του uncanny valley, αλλά και μερικών μηδαμινών προβλημάτων με το lip sync.

Όσες λέξεις και αν επιστρατεύσουμε για να περιγράψουμε την πλοκή του Control, δεν είναι αρκετές. Όχι γιατί δεν υπάρχει όμοιά της και δεν θα υπάρξει ποτέ, αλλά επειδή είναι ευφυέστατα δομημένη, με απολαυστική ροή, έντονη προσωπικότητα και άφθονο μυστήριο. Η ιστορία που διηγείται η Remedy είναι απολαυστική και φέρει τη σφραγίδα της από το πρώτο μέχρι το τελευταίο αλλόκοτο δευτερόλεπτο.

Και όταν λέμε από το πρώτο μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο, το εννοούμε. Τα γεγονότα του Control χωρίζονται άτυπα σε main και side quests. Υπάρχει ένα βασικό questline (διαρκεί περίπου 10 ώρες) που οδηγεί στο τέλος της ιστορίας και υπάρχουν και μερικές προαιρετικές αποστολές που σας ανταμείβουν με ability points, abilities, mods και materials. Πρόκειται για την πρώτη φορά που η Remedy ασχολείται με side missions και το κάνει με μεγάλη επιτυχία.

Οι δευτερεύουσες αποστολές δεν είναι πάρα πολλές (δεν ξεπερνάνε τις είκοσι), όμως αρκετές από αυτές κρύβουν μερικούς από τους πιο έξυπνους γρίφους του παιχνιδιού, όπως και μερικά από τα καλύτερα boss fights. Άλλωστε, μερικά side missions ξεκλειδώνουν τα abilities της Jesse, που θυμίζουν δυνάμεις υπερηρώων και κάνουν αισθητά πιο πλούσιο το gameplay του Control, ενώ αποτελούν τη βάση για τα metroidvania στοιχεία του.

Η Remedy έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην εξερεύνηση. Το Federal Bureau of Control κρύβει πολλά μυστικά και πολλές ανταμοιβές. Εξερευνώντας θα βρείτε διάφορα side objectives, mods, για να βελτιώσετε τις ικανότητες της Jesse, αλλά και materials, για να φτιάξετε τις άλλες μορφές του service weapon ή να αναβαθμίσετε τις ήδη υπάρχουσες. Παρόλα αυτά, θα χρειαστεί να επιστρέψετε στις ίδιες περιοχές ξανά και ξανά, αν θέλετε να ανακαλύψετε τα πάντα, αφού δεν θα έχετε πρόσβαση σε μερικές τοποθεσίες μέχρι να ξεκλειδώσετε ορισμένα abilities.

Σε αυτό βοηθάει ιδιαίτερα το checkpoint system του παιχνιδιού, αφού επιτρέπει το fast travel μεταξύ περιοχών, αλλά δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για τον χάρτη, ο οποίος θα ήταν πολύ πιο χρήσιμος αν είχε πιο ξεκάθαρο σχεδιασμό, διαχωρίζοντας πιο έντονα τους ορόφους και τα δωμάτια. Επιπλέον, μερικές περιοχές θα επωφελούνταν από την παρουσία μερικών επιπλέον checkpoints, καθώς τα loading times που μεσολαβούν μετά από κάθε death, σε συνδυασμό με τη διαδρομή που χρειάζεται να ξανακάνετε, δεν είναι ιδανικά.

Παράλληλα με όσα προαναφέραμε, το παιχνίδι προσφέρει μικρά objectives, τα board countermeasures, που όταν τα ολοκληρώνετε σας δίνουν mods και μερικά timed events, τα bureau alerts, που αν τα ολοκληρώσετε στον χρόνο που σας δίνετε, θα σας ανταμείψουν με mods και materials.

Αν έπρεπε να περιγράψουμε πολύ συνοπτικά το gameplay του Control, θα λέγαμε ότι είναι απολαυστικό και ακατάπαυστα διασκεδαστικό. Στην ουσία, δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκο. Η Jesse έχει στη διάθεσή της πέντε υπερδυνάμεις και ένα πολυμορφικό όπλο, το service weapon, που μπορεί να πάρει πέντε διαφορετικές μορφές. Ανά πάσα ώρα και στιγμή, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δυο από τις πέντε μορφές του όπλου, τις οποίες διαλέγετε από το μενού και χωρίζονται σε handgun, shotgun, SMG, κάτι ανάμεσα σε sniper/rail gun και rocket launcher.

Το service weapon δεν έχει τις γνωστές, συμβατικές σφαίρες, αφού γεμίζει μόνο του μετά από ένα μικρό cool down. Αυτό σημαίνει πως, αν δεν θέλετε να μείνετε τελείως ακίνητοι εν ώρα μάχης (κάτι που στο Control ισούται με θάνατο), θα χρειαστεί να αξιοποιήσετε και τις υπερδυνάμεις της πρωταγωνίστριας.

Η Jesse μπορεί να σηκώσει αντικείμενα στον αέρα και να τα πετάξει (launch - τηλεκίνηση), να αιωρηθεί (levitate), να κάνει απανωτά dodges (evade), να φτιάξει μια ασπίδα από μπάζα (shield) και να στρέψει έναν αδύναμο αντίπαλο εναντίον των υπόλοιπων εχθρών (compel - seize). Αυτές οι ικανότητες ξεκλειδώνονται μέσα από σύντομες αποστολές (οι οποίες είναι και πολύ ενδιαφέρουσες) και μπορείτε να τις κάνετε upgrade μέσω του ability tree.

Όσο περνάνε οι ώρες και το “οπλοστάσιο” της Jesse μεγαλώνει, τόσο πιο διασκεδαστικό γίνεται το gameplay. Το άρτιο και πειστικό gunplay αποτελεί μια σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια, ακόμα και όταν το service weapon, το οποίο παραμένει πάντα σε μέγεθος handgun, έχει τη μορφή ενός rocket launcher. Παρόλα αυτά, το Control αρχίζει να “ξετυλίγεται” όταν αποκτάτε την πρώτη υπερφυσική ικανότητα.

Η μάχη είναι ένα ελεγχόμενο χάος και ένα οπτικό υπερθέαμα. Μόλις βρείτε τον σωστό ρυθμό, δημιουργείται ένας τέλειος κύκλος ανάμεσα στα abilities και το service weapon, χρησιμοποιώντας το ένα, όταν το άλλο βρίσκεται σε cool down. Όλο αυτό οδηγεί σε ένα γρήγορο μοτίβο, με απλούς χειρισμούς που δεν απογοητεύει ποτέ. Προς το τέλος του παιχνιδιού, όταν πλέον έχετε βρει ή έχετε φτιάξει τα mods που σας ταιριάζουν, η Jesse εξελίσσεται σε ένα “powerhouse”, όμως ποτέ δεν παύει να είναι και ευάλωτη.

Την ώρα της μάχης, το Control κάνει τη διαφορά και η Northlight Engine αποδεικνύει την αξία της. Αναφέραμε πως πρόκειται για ένα οπτικό υπερθέαμα, αφού πέρα από τη διασκέδαση που προσφέρει το να πολεμάτε τις διάφορες μορφές των Hiss (παρουσιάζουν σεβαστή ποικιλία), υπάρχει και ο τεχνικός τομέας. Οι δυνατότητες που σας δίνονται για να αξιοποιήσετε το άμεσο περιβάλλον, μετατρέποντας το σε μια παιδική χαρά, είναι πολλές.

Η Jesse μπορεί να εκτοξεύσει έπιπλα, κομμάτια από τσιμέντο και ό,τι βρεθεί στο πέρασμά της, αφήνοντας πίσω της, κυριολεκτικά, συντρίμμια. Στο τέλος κάθε μάχης, λείπουν κομμάτια από τις κολόνες του Bureau, φωτοτυπίες και στυλό βρίσκονται πεταμένα στο πάτωμα, σπασμένα έπιπλα κείτονται στο σημείο που τα πετάξατε και ούτω καθεξής. Η δουλειά που έχει κάνει η Remedy είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Για την ακρίβεια, το Control είναι τόσο απαιτητικό τεχνικά, όσον αφορά τις μάχες, που οι απλές κονσόλες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν χωρίς ένα βαρύ τίμημα.

Ειρωνικά, μπορούμε να πούμε ότι το Control είναι από τα πιο εντυπωσιακά και από τα πιο προβληματικά παιχνίδια που έχουμε αντικρίσει, όσον αφορά τον τεχνικό τομέα. Το review μας πραγματοποιήθηκε στο PlayStation 4 και την εμπειρία μας επιβάρυναν αρκετά δυσάρεστα περιστατικά. Σε αρκετές περιπτώσεις, παρατηρήσαμε textures σε πινακίδες και πορτρέτα να αργούν να φορτώσουν, οδηγώντας σε θολούρες, ενώ κάθε φορά που πατούσαμε pause και resume το παιχνίδι αντιμετώπιζε μερικά στιγμιαία stutters πριν επιστρέψει στο κανονικό. Όλα αυτά όμως φαίνονται σχεδόν αμελητέα, όταν το παιχνίδι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εν ώρα μάχης.

Η τηλεκίνηση του Control είναι άκρως διασκεδαστική, άκρως εντυπωσιακή και άκρως απαιτητική. Μετακινώντας ένα γραφείο, το παιχνίδι δεν το εκλαμβάνει ως ένα ενιαίο αντικείμενο, αλλά ως το έπιπλο που πραγματικά είναι, που σημαίνει ότι στο εσωτερικό και στην επιφάνειά του έχει αντικείμενα που θα εκτοξευθούν στον αέρα μαζί του και ύστερα θα πέσουν στο πάτωμα, αντί να εξαφανιστούν. Την ίδια ώρα, έχουμε την επίδραση του αντικειμένου πάνω στους εχθρούς και το περιβάλλον (σπασμένοι τοίχοι και λοιπά), τα υψηλής ποιότητας εφέ που προκύπτουν (πρόσκρουση) και τους ίδιους τους εχθρούς.

Όπως μπορείτε να καταλάβατε από τα παραπάνω (και αυτό ήταν μόνο ένα παράδειγμα), η μάχη του Control είναι τεχνικά απαιτητική και όσο αυξάνονται οι εχθροί και τα εφέ από τις εκρήξεις, τόσο “γονατίζει” το performance στις απλές κονσόλες. Όλες οι κονσόλες έχουν ως στόχο τα 30fps και οι elite εκδόσεις (PlayStation 4 Pro και Xbox One X), έχουν αρκετά σταθερές επιδόσεις, με μερικές εξαιρέσεις στις πιο χαοτικές μάχες, όπου το Xbox One X πέφτει μέχρι και στα 25fps, ενώ το PS4 Pro φτάνει έως και τα 18 καρέ το δευτερόλεπτο. Οι απλές κονσόλες (PlayStation 4 και Xbox One S) έχουν ακόμα πιο έντονα framedrops, με το Xbox One S να πέφτει έως και στα 15fps, ενώ το PS4 πέφτει στα 10fps, στα χειρότερά του.

Ακόμα και για το “ανεκπαίδευτο” μάτι, η έκδοση του απλού PlayStation 4 παλεύει αισθητά για να αντεπεξέλθει. Μετά από ένα σημείο, όταν οι μάχες γίνονται πιο απαιτητικές, τα framedrops είναι μια συνεχής ενόχληση, που συνοδεύεται από στιγμιαία, αλλά επίσης επίμονα stutters. Κατά την ενασχόλησή μας, το παιχνίδι σταμάτησε να δουλεύει μια φορά εν ώρα μάχης, καταστρέφοντας το πιο πρόσφατο save file. Το πρόβλημα δεν επαναλήφθηκε και ευτυχώς, το Control κάνει πολλά autosaves (δεν έχει manual), οπότε χάσαμε μόνο πέντε λεπτά προόδου.

Από θέμα ανάλυσης, το Xbox One έχει τη χαμηλότερη, στα 720p, το PlayStation 4 έχει 900p, το PlayStation 4 Pro βρίσκεται στα 1080p και το Xbox One X είναι στα 1440p. Γενικά, το Xbox One X προσφέρει την καλύτερη εμπειρία, όσον αφορά τις κονσόλες. Ομολογουμένως, είναι από τις λίγες φορές που η διαφορά ανάμεσα στις τέσσερις κονσόλες (ειδικά base εναντίον elite) είναι τόσο αισθητή και για τόσο σοβαρούς λόγους, όμως η Remedy έχει ήδη ανακοινώσει πως σκοπεύει να βελτιώσει την κατάσταση στις base κονσόλες, μέσω μελλοντικού patch.

Ανεξαρτήτως προβλημάτων, το Control παραμένει εξαιρετικά εντυπωσιακό. Ασχέτως έκδοσης, το παιχνίδι έχει υψηλής ποιότητας particle effects και ήχο, καθώς και εξαιρετικό φωτισμό και αντανακλάσεις. Το soundtrack έχουν επιμεληθεί οι Petri Alanko και Martin Stig Andersen, δημιουργώντας ανατριχιαστικές μελωδίες (με αποκορύφωμα το Sankarin Tango), ενώ την εμφάνισή τους κάνουν και οι Poets of the Fall, για τους οποίους δεν θα πούμε τίποτα γιατί, πρώτον τα λόγια είναι περιττά και δεύτερον, αυτό είναι κάτι που πρέπει να ζήσετε μόνοι σας, χωρίς ούτε ένα hint.

Το Control είναι ένας από τους πιο ατμοσφαιρικούς, αλλόκοτους και ιδιαίτερους τίτλους της χρονιάς. Η Remedy καταφέρνει να ξεχωρίσει για ακόμα μια φορά, με την αισθητική της, τις έξυπνες ιδέες της και το εξαιρετικά δομημένο σενάριό της. Πρόκειται για ένα οπτικό υπερθέαμα δράσης, με άψογο cast, εθιστική εξερεύνηση με νόημα και διασκεδαστική μάχη, που παρά τα προβλήματά του, σαγηνεύει. Με το Control, η Remedy αποδεικνύει πως δεν υπάρχει όμοιά της.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την IGE S.A. για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Control

Συντάκτης
3 Σεπτεμβρίου 2019
Developer

Remedy Entertainment

Publisher

505 Games

Διανομή

IGE S.A.

Πλατφόρμες

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

27 Αυγούστου 2019

Είδος

Third-person shooter, action-adventure

PEGI

16

Θετικά

+ Άψογα δομημένο σενάριο, με απολαυστικό writing που σαγηνεύει
+ Ένα οπτικό υπερθέαμα
+ Εθιστική εξερεύνηση, με νόημα, σε έναν εντυπωσιακό και ιδιαίτερο κόσμο
+ Εκπληκτική ατμόσφαιρα
+ Διασκεδαστική και άρτια μάχη, χωρίς περίπλοκους χειρισμούς
+ Η εξαιρετική ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, αλλά και του υπόλοιπου cast
+ Το Sankarin Tango και οι Poets of the Fall

Αρνητικά

- Έντονα προβλήματα με το performance στις standard κονσόλες (PS4 και Xbox One)
- Ο χάρτης θα ήταν πιο χρήσιμος αν είχε πιο “φιλικό” σχεδιασμό

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
9.3
Συνοψίζοντας

Το Control είναι ένας από τους πιο ατμοσφαιρικούς, αλλόκοτους και ιδιαίτερους τίτλους της χρονιάς. Η Remedy καταφέρνει να ξεχωρίσει για ακόμα μια φορά, με την αισθητική της, τις έξυπνες ιδέες της και το εξαιρετικά δομημένο σενάριό της. Πρόκειται για ένα οπτικό υπερθέαμα δράσης, με άψογο cast, εθιστική εξερεύνηση με νόημα και διασκεδαστική μάχη, που παρά τα προβλήματά του, σαγηνεύει. Με το Control, η Remedy αποδεικνύει πως δεν υπάρχει όμοιά της.

9.0
Βαθμός
9.3
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
50%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
50%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1