Creaks - Review

Η Amanita δοκιμάζει κάτι νέο και πετυχαίνει διάνα
by Βασίλης Τατσιόπουλος on 30 Ιουλίου 2020

Η Amanita Design (Machinarium, Samorost) είναι γνωστή για τα ευφάνταστα point and click adventures της, που περιλαμβάνουν έντονα το στοιχείο της μουσικής και ιδιαίτερη, χαρακτηριστική καλλιτεχνική επιμέλεια. Συνηθίζει να φτιάχνει κόσμους και ιστορίες που αναπτύσσονται χωρίς διαλόγους και έχουν μία υποβόσκουσα τρομακτική, παράξενη φύση. Ποτέ όμως δεν είδαμε την εταιρεία να βουτά πιο βαθιά σε horror νερά, στα οποία έχει βάλει πολλές στιγμές το δαχτυλάκι της.

Αυτό αλλάζει πλέον, με την κυκλοφορία του Creaks, που σηματοδοτεί τον πρώτο μεγάλο τίτλο της Amanita που δεν είναι point and click adventure. Πρόκειται για ένα puzzle platformer με έντονο το στοιχείο τρόμου που, φυσικά, διατηρεί πολλά από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ιδιοσυγκρασίας της Amanita. Ωστόσο, όταν μιλώ για τρόμο, μην φανταστείτε πως θα χάσετε τον ύπνο σας ή ότι θα σας στοιχειώσουν φρικαλέες σκηνές. Ο τρόμος του Creaks πάει περισσότερο προς τη «σχολή» του Neil Gaiman φερ’ ειπείν, και τελικά έχουμε ένα αποτέλεσμα που θυμίζει βιβλίο τρόμου για παιδιά.

Η ιστορία –χωρίς διαλόγους όπως συνηθίζει η εταιρεία- μας δείχνει έναν ανώνυμο χαρακτήρα που ανακαλύπτει μία περίεργη χαραμάδα στο σπίτι του και αφού αποφασίζει να την εξερευνήσει καταλήγει σε ένα υπόγειο υπερ-κτίσμα, μια ολόκληρη πόλη μέσα σε μια πελώρια σπηλιά. Εκεί, συναντάμε ανθρωπόμορφα πτηνά, ένα γιγάντιο πλάσμα σε στιλ kaiju και τους «εχθρούς» μας, που είναι και η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση. Η πλοκή είναι αναμενόμενα ικανοποιητική και η μινιμαλιστική προσέγγιση της αφήγησης βοηθάει πολύ. Ο κόσμος είναι εξαιρετικά στημένος και κάθε κομμάτι του ταιριάζει στο σύνολο και έχει σχεδιαστεί με προσοχή και φαντασία. Η ατμόσφαιρα είναι πιο τρομακτική από το συνηθισμένο για την Amanita, όμως δεν πρόκειται για βαρύ horror και παραμένει η χαριτωμένη ματιά της εταιρείας.

Βεβαίως, με βάση όσα έχουμε δει ως τώρα από την Amanita και τους σχεδιαστές της, πάντα θέλαμε να πάει σε πιο τρομακτικές οδούς, καθώς τα πλάσματα που φτιάχνει είναι ευφάνταστα, πολύ παράδοξα και θυμίζουν αντίστοιχα που εμφανίζονται σε ιστορίες τρόμου. Εδώ, το Creaks χτυπά διάνα, με προσέγγιση που εφαρμόζει απόλυτα στο πνεύμα της πλοκής του. Βασίζεται στο φαινόμενο της παρειδωλίας και φτιάχνει πλάσματα που κερδίζουν αμέσως της εντυπώσεις. Συγκεκριμένα, οι κάτοικοι του περίεργου αυτού μέρους μοιάζουν με τέρατα, που είναι συνήθως επιθετικά (ή αμυντικά) απέναντί μας, όμως μόλις ρίξουμε επάνω τους φως μετατρέπονται σε άκακα έπιπλα… Έτσι, ενισχύεται η ομοιότητα με παιδικό βιβλίο και μας έρχονται στον νου τα παιδικά μας χρόνια και η αστείρευτη φαντασία μας που έκανε τα καθημερινά αντικείμενα του σπιτιού, στο σκοτάδι, να μοιάζουν με απόκοσμες φιγούρες.

Στο Creaks, ένα μοχθηρό πλάσμα που μοιάζει με σκυλί, μόλις φωτιστεί γίνεται κομοδίνο, μια σκοτεινή σιλουέτα που κινείται στις σκιές γίνεται καλόγερος για να κρεμάμε τα ρούχα μας και ούτω καθεξής. Ο σχεδιασμός των πλασμάτων, των χαρακτήρων και των τοποθεσιών είναι πάντοτε κορυφαίας ποιότητας, γεμάτος δημιουργικότητα και φαντασία, και τις πινελιές της Amanita διάχυτες παντού. Εκτός από τους ίδιους τους εχθρούς, για παράδειγμα, συναντάμε κι άλλα αντικείμενα που ζωντανεύουν στο background. Μία πένσα μπορεί να «δαγκώνει» και να κινείται με μανία, μέχρι να την κοιτάξουμε, οπότε προσποιείται την ανήξερη. Ένα μαραμένο λουλούδι φωτίζεται και ανθίζει, και γενικά, όλος ο κόσμος του Creaks έχει χτιστεί με βάση συγκεκριμένες ιδέες τις οποίες ακολουθεί με συνέπεια.

Αποκαλώ συνεχώς τα πλάσματα «εχθρούς», αλλά δεν είναι ακριβώς σωστή η λέξη. Δεν πρόκειται για αντιπάλους με τους οποίους παλεύουμε, ούτε είναι ο στόχος μας να τα σκοτώσουμε ή κάτι παρόμοιο. Το Creaks είναι ολοκληρωτικά παιχνίδι γρίφων και τα πλάσματα αποτελούν τον κύριο μηχανισμό του gameplay. Ο κάθε τύπος έχει δικές του, ξεχωριστές ιδιότητες κίνησης και συμπεριφοράς και εμείς πρέπει να τα εκμεταλλευόμαστε ώστε να ανοίγουμε πόρτες, να πατάμε διακόπτες και μοχλούς και να λύνουμε τα puzzles. Οι γρίφοι είναι σε γενικές γραμμές γνώριμοι και δεν παρουσιάζουν κάτι επαναστατικό, όμως το στήσιμό τους είναι πολύ εύστοχο και επαρκώς περίπλοκο ώστε να δημιουργεί συνεχώς απαιτητικές σπαζοκεφαλιές.

Η δυσκολία είναι ικανοποιητική και καθόλου απαγορευτική, αν και ίσως θα μπορούσαν να υπάρχουν προαιρετικά hints εδώ κι εκεί. Όπως και να ‘χει, πρόκειται για μια ιστορία που θα σας πάρει από 5-10 ώρες για να την ολοκληρώσετε, ανάλογα με την εμπειρία σας σε παρόμοιους τίτλους. Υπάρχουν και κάποια collectibles και μερικά διασκεδαστικά mini-games αν θέλετε να ψάξετε περισσότερο τον κόσμο του Creaks. Στα θετικά συγκαταλέγεται το πεντακάθαρο interface και το σύντομο και αφομοιωμένο tutorial που βοηθούν το ήδη καλοστημένο immersion και την ισχυρή αίσθηση και ταυτότητα του χώρου.

Το platforming είναι βασικού τύπου, δεν χρειάζονται ακριβείς και γρήγορες κινήσεις δηλαδή, αλλά η ύπαρξή του βοηθάει το level design ώστε να έχουμε περίπλοκες πίστες κάθετα και οριζόντια. Τα επίπεδα είναι άρτια σχεδιασμένα και «δένουν» μεταξύ τους εντυπωσιακά, σχηματίζοντας έναν ολόκληρο κόσμο, υπέροχο, ατμοσφαιρικό και αξιομνημόνευτο. Ο χειρισμός, δυστυχώς, είναι ελαφρώς άγαρμπος και, εκτός του ότι κάνει τον χαρακτήρα να δίνει «ξύλινη» αίσθηση, προκαλεί και λανθασμένες κινήσεις από μέρους μας, καθώς άλλο πατάμε κι άλλο γίνεται, μερικές φορές. Για παράδειγμα, αντί να σκαρφαλώσουμε σε ένα κομοδίνο, μπορεί να το σπρώξουμε, να βγει απ’ το φως, να ζωντανέψει και να μας επιτεθεί. Σίγουρα προτείνεται να παίξετε με χειριστήριο. Κάτι που ενοχλεί ελαφρώς είναι το πώς συμπεριφορές των πλασμάτων τείνουν να καθυστερούν την πρόοδο. Για παράδειγμα, μόλις μας εντοπίσει ένας «σκύλος» και μας επιτεθεί, παίρνει αρκετό χρόνο για να επιστρέψει στη θέση του και γενικά τα πλάσματα κινούνται αργά και ενίοτε, ακόμα και αν έχουμε βρει τη λύση, πρέπει να περιμένουμε λίγο.

Ο ρυθμός του gameplay δείχνει πως από πίσω βρίσκεται μία πολύ έμπειρη εταιρεία, καθώς δεν σπάει καθόλου. Η εισαγωγή νέων μηχανισμών γίνεται σε ολόσωστες στιγμές, με όσο διάστημα πρέπει να μεσολαβεί ανάμεσά τους, ενώ τα ίδια τα mechanics μεταβάλλουν το gameplay και την προσέγγιση των γρίφων αρκετά ώστε να μην υπάρχει ούτε δείγμα κορεσμού. Ειδικά προς το τέλος που συνδυάζονται μεταξύ τους όσα έχουμε μάθει, προκύπτουν μερικοί φανταστικοί γρίφοι. Επίσης, είναι πολύ παράξενο το πώς η εταιρεία επέλεξε να αντιμετωπίσει την κλιμάκωση της ιστορίας, το τελευταίο κομμάτι της. Αντί για έναν μεγάλο, τελικό γρίφο, ή ένα boss fight, μας δίνει μία σειρά από cutscenes, υπενθυμίζοντάς μας πως, παρά τα φαινόμενα και τις ιδιάζουσες ιδέες, πρόκειται για παιχνίδι που έχει στον πυρήνα του την αφήγηση, τις ιστορίες, και τιμά την κληρονομιά του υπέρ το δέον.

Προτείνεται, εκτός από το χειριστήριο, να παίξετε με ακουστικά για να απολαύσετε τον εκπληκτικό ηχητικό σχεδιασμό και τις φανταστικές μελωδίες του Creaks, με συνθέτη τον Joe Acheson, aka Hidden Orchestra. Η μουσική και ο ήχος γενικότερα είναι συνυφασμένες έννοιες με τη δουλειά της Amanita, και εδώ δεν απογοητεύει καθόλου. Οι μελωδίες είναι αναμενόμενα πετυχημένες και ταιριαστές στην ατμόσφαιρα, αλλά αυτό που κλέβει την παράσταση είναι η ένταξή τους στην επίλυση των γρίφων. Όταν κάνουμε μια σωστή κίνηση προς τη λύση, ακούμε μουσικές νότες και όσο πιο κοντά πλησιάζουμε, τόσο πιο έντονες και πλήρεις από όργανα γίνονται οι μελωδίες. Ένα εξαιρετικό concept, αρμόζον στην ιστορία της εταιρείας και στο εν λόγω παιχνίδι, που καταφέρνει να βάλει τη μουσική στο gameplay.

Η Amanita Design με το Creaks δοκιμάζει κάτι διαφορετικό και πετυχαίνει διάνα σε κάθε πτυχή, και ειδικά όπου έχει σημασία. Η ιστορία, η μουσική, οι ζωγραφιές, όλα φέρουν την χαρακτηριστική ταυτότητα της αγαπημένης εταιρείας, και είναι άψογα δουλεμένα. Οι γρίφοι είναι επαρκώς απαιτητικοί και περίπλοκοι και τελικά έχουμε ένα χορταστικό puzzle platformer, μοναδικό, πανέμορφο και διασκεδαστικό μέχρι το τέλος.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review. 

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Creaks - Review

Συντάκτης
30 Ιουλίου 2020
Developer

Amanita Design

Publisher

Amanita Design

Πλατφόρμες

PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, IOS

Tested on

PC

Κυκλοφορία

10 Ιουλίου 2020 (Apple Arcade)
22 Ιουλίου 2020 (PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch:)

Είδος

Graphic adventure game

PEGI

12

Θετικά

+ Καλοσχεδιασμένο οπτικά, υπέροχο ηχητικά
+ Διασκεδαστικοί γρίφοι με ολόσωστο ρυθμό
+ Εξαιρετικά τέρατα, ευφάνταστα σχεδιασμένα
+ Ενδιαφέρουσες ιδέες στην προσέγγιση του ύφους
+ Πετυχημένη ιστορία, καλοδουλεμένη αφήγηση

Αρνητικά

- Κάποια προβλήματα στον χειρισμό
- Μερικές φορές οι εχθροί μάς καθυστερούν αναίτια

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
Συνοψίζοντας

Η Amanita Design με το Creaks δοκιμάζει κάτι διαφορετικό και πετυχαίνει διάνα σε κάθε πτυχή, και ειδικά όπου έχει σημασία. Η ιστορία, η μουσική, οι ζωγραφιές, όλα φέρουν την χαρακτηριστική ταυτότητα της αγαπημένης εταιρείας, και είναι άψογα δουλεμένα. Οι γρίφοι είναι επαρκώς απαιτητικοί και περίπλοκοι και τελικά έχουμε ένα χορταστικό puzzle platformer, μοναδικό, πανέμορφο και διασκεδαστικό μέχρι το τέλος.

9.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1