Day of the Tentacle Remastered

Σώστε το αύριο… χθες!
by Γιώργος Νανάκης on 31 Μαρτίου 2016
Reviews

Πρέπει να αποδεχτούμε και να συμβιβαστούμε με το γεγονός ότι τα remaster παιχνίδια έχουν εισβάλλει στη ζωή μας για τα καλά και θα εξακολουθούν να το κάνουν μέσα στα επόμενα χρόνια. Τα παιχνίδια που αποκτούν μια δεύτερη (ίσως και τρίτη, τέταρτη κτλ) ευκαιρία είναι κατά κύριο λόγο  αυτά που έχουν κάνει αξιοσημείωτες πωλήσεις (a.k.a blockbusters). Με τον τρόπο αυτό οι εταιρίες, βασιζόμενες στην επιτυχία του αρχικού τίτλου,  προσφέρουν “ξανα-ζεσταμένο φαγητό“ στους παίκτες, με άμεση επιδίωξη –ας είμαστε ρεαλιστές- το γρήγορο και ξεκούραστο κέρδος. Προσωπικά, σαν gamer είμαι κατά της λογικής των remaster. Let me rephrase that. Προσωπικά, σαν gamer είμαι κατά της λογικής των ΚΑΚΩΝ remaster. Αν θέλαμε να δώσουμε έναν ορισμό για το “κακό remaster” θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αυτό που έχει φτιαχτεί πρόχειρα, χωρίς ιδιαίτερη διαφορά από τον προκάτοχό του και καταλήγει να μην σέβεται ούτε τον αρχικό τίτλο, αλλά ούτε και το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Γιατί κακά τα ψέματα, το κοινό στο οποίο απευθύνεται ένας remaster τίτλος, δεν είναι μόνο οι νέοι παίκτες που δεν έχουν αγγίξει το παιχνίδι ποτέ, αλλά και αυτοί που νοσταλγούν και θέλουν να αναβιώσουν τα ίδια συναισθήματα και την ίδια συγκίνηση με την πρώτη φορά που έπαιξαν τον αρχικό τίτλο. Θεωρητικά, όσο πιο κοντά στο σήμερα είναι ένα παιχνίδι, τόσο πιο εύκολα μπορεί να γίνει remaster.

Πριν συνεχίσουμε με το review του Day of the Tentacle, οφείλουμε να πούμε λίγα πράγματα για την LucasArts, τουλάχιστον για τους νεότερους/ες αναγνώστες. Η εταιρία ιδρύθηκε το 1982 με την επωνυμία “Lucasfilm Games” από τον George Lucas και αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της Lucasfilm.  Περί το 1990 επήλθε η μετονομασία σε LucasArts.  Σαφώς η εταιρία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη και έχει τα δικαιώματα για τα παιχνίδια που σχετίζονται με τo franchise των Star Wars, όπως προδίδει και το όνομά του δημιουργού της. H LucasArts μαζί με την τότε Sierra Interactive ήταν οι θεμελιωτές των Adventure Games κυρίως στην δεκαετία των 90’s. Τίτλοι όπως το Indiana Jones and the Last Crusade, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Day of the Tentacle, Sam & Max,  Full Throttle, The Dig, Monkey Island και Grim Fandango, είναι παιχνίδια ιστορικής σημασίας καθώς αφενός αποτέλεσαν τους πρώτους τίτλους στην κατηγορία τους και αφετέρου όλοι ήταν αρκετά μπροστά από την εποχή τους τόσο από τεχνολογικής απόψεως και γραφικών όσο και σεναριακά. Με στόχο τη διευκόλυνση στο σχεδιασμό και τον προγραμματισμό των παιχνιδιών της, η Lucas Arts ανέπτυξε τη δική της γλώσσα προγραμματισμού, η οποία ονομαζόταν SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion), πάνω στην οποία βασίστηκαν όλα τα παιχνίδια περιπέτειας της εταιρίας, με εξαίρεση τα Grim Fandago και Escape from Monkey Island που βασίστηκαν στην GrimE Engine η οποία ήταν το αντίστοιχο SCUMM για τα 3D adventure games. Το SCUMM μαζί με το μεταγενέστερο iMUSE (Interactive MUsic Streaming Engine, ένα διαδραστικό μουσικό σύστημα που συγχρονίζει την μουσική μαζί με τα όσα συμβαίνουν εκείνη τη στιγμή στο παιχνίδι) αποτέλεσαν πρωτογενές και πρωτοποριακό για την εποχή υλικό, από το οποίο άντλησαν τις επιρροές τους αρκετοί μεταγενέστεροι τίτλοι. Το 2004 η LucasArts σταμάτησε την ανάπτυξη νέων adventure games. Με την κίνηση αυτή, αρκετοί υπάλληλοι που δούλευαν κατά κύριο λόγο σε τέτοια projects αποχώρησαν και δημιούργησαν νέα στούντιο παιχνιδιών (Double Fine Productions, Telltale Games, Autumn Moon Entertainment).  Το 2012 η Lucasfilm εξαγοράστηκε από την The Walt Disney Company. Σαν άμεσο επακόλουθο, ένα χρόνο μετά, η Disney απολύει την πλειοψηφία του προσωπικού της LucasArts, παρόλα αυτά όμως δεν βάζει οριστικά λουκέτο στην εταιρία καθώς μέχρι σήμερα εξυπηρετεί συμφέροντα μεταπώλησης των δικαιωμάτων για όλους της τους τίτλους και κυρίως αυτούς των Star Wars.

...αν επιθυμείτε να παίξετε και το πρώτο παιχνίδι, το DOTT σας δίνει αυτή τη δυνατότητα καθώς μέσα στο παιχνίδι υπάρχει ένας υπολογιστής τον οποίο όταν τον βρείτε και τον κάνετε ‘’USE’’ σας επιτρέπει να παίξετε ολόκληρο το Maniac Mansion!

Το VG24 λέει
Η πρώτη κυκλοφορία του Day of the Tentacle (DOTT) ήταν το 1993. Το παιχνίδι είναι ένα κλασσικό point and click adventure και διαδραματίζεται 5 χρόνια μετά τα γεγονότα του Maniac Mansion. Να σημειωθεί ότι αν δεν έχετε παίξει το Maniac Mansion, δεν συντρέχει κάποιος λόγος ανησυχίας, καθώς δεν θα σταθεί εμπόδιο στο να απολαύσετε το DOTT. Σε κάθε περίπτωση όμως και για καθαρά ιστορικούς λόγους αν επιθυμείτε να παίξετε και το πρώτο παιχνίδι, το DOTT σας δίνει αυτή τη δυνατότητα καθώς μέσα στο παιχνίδι υπάρχει ένας υπολογιστής τον οποίο όταν τον βρείτε και τον κάνετε ‘’USE’’ σας επιτρέπει να παίξετε ολόκληρο το Maniac Mansion!

Όπως θα δείτε και στα τα πρώτα λεπτά της εισαγωγής, το μωβ πλοκάμι (το ένα από τα δύο δημιουργήματα του Dr. Fred Edison) πίνει νερό από την έξοδο αποβλήτων, που βρίσκεται στο πίσω μέρος του σπιτιού που διαμένουν, παρά τις αντιρρήσεις του φίλου του –πράσινο πλοκάμι-, και αυτομάτως μεταλλάσσεται. Το μωβ πλοκάμι βγάζει χέρια και αποκτά την επιθυμία να… κυριαρχήσει τον κόσμο! Σε μια ύστατη προσπάθεια βοήθειας και επαναφοράς της τάξης, το πράσινο πλοκάμι καταφέρνει και στέλνει μια επιστολή στον κεντρικό μας χαρακτήρα (Bernard Bernoulli) o οποίος αποφασίζει να επισκεφθεί, για ακόμα μια φορά, την οικία των Edison μαζί με τους φίλους του Hoagie και Laverne και να αποτρέψουν τα σατανικά σχέδια του μωβ πλοκαμιού. Τα πράγματα δεν πηγαίνουν όμως όπως τα περιμέναμε, το μωβ πλοκάμι καταφέρνει να δραπετεύσει και ο Dr Fred πείθει τους ήρωές μας να χρησιμοποιήσουν την τελευταία του εφεύρεση (μια χρονομηχανή με τη μορφή… τουαλέτας) και να επιστρέψουν μια ημέρα πριν, ώστε να καταφέρουν να εμποδίσουν την μετάλλαξη του μωβ πλοκαμιού και κατ’ επέκταση να ανατρέψουν τα σατανικά του σχέδια. Η ευφάνταστη μηχανή του χρόνου, εξαιτίας φτηνών υλικών που χρησιμοποίησε ο καθηγητής, δεν κατάφερε να λειτουργήσει σωστά. Έτσι, οι ήρωές μας καταλήγουν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους: o Bernard καταλήγει στο παρόν, ο Hoagie μεταφέρεται 200 χρόνια στο παρελθόν, κατά την χρονολογία ίδρυσης των ΗΠΑ, και η Laverne βρίσκεται 200 χρόνια μετά, σε ένα αφιλόξενο για τους ανθρώπους μέλλον, καθώς το μωβ πλοκάμι έχει καταφέρει να κατακτήσει τον κόσμο! Και οι 3 χαρακτήρες βρίσκονται στο ίδιο σπίτι αλλά σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Θα καταφέρουν οι ήρωές μας να αποτρέψουν τα σατανικά σχέδια του μωβ πλοκαμιού, να επαναφέρουν την τάξη και να επιστρέψουν όλοι σώοι και αβλαβείς στο σήμερα;

Όταν ανακοινώθηκε στην έκθεση PlayStation Experience το 2014 από τον Tim Schafer ότι θα επιστρέψει το DOTT και μάλιστα Remastered, τα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα. Σαφώς υπήρχε ενθουσιασμός για την επιστροφή ενός κλασσικού τίτλου με τόσο μεγάλη ιστορική σημασία, από την άλλη υπήρχε και μια επιφυλακτικότητα γιατί είχε προηγηθεί και το Remaster του Grim Fandango, το οποίο δεν ήταν ακριβώς αυτό που περιμέναμε. Ευτυχώς σε αυτή την περίπτωση, η Double Fine δεν μας απογοήτευσε και έκανε εκπληκτική δουλειά, επανασχεδιάζοντας κάθε εικόνα από την αρχή. Το παιχνίδι εξακολουθεί να είναι 2D, δεν ξεφεύγει από την λογική και την cult αισθητική του παλιού τίτλου, αλλά πλέον η δράση εκτυλίσσεται σε ολόκληρη την οθόνη. Τα 16bit VGA γραφικά γεμάτα pixel και ατέλειες, έχουν δώσει την θέση τους σε πεντακάθαρες και πολύχρωμες HD εικόνες. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι σαν να βλέπετε μια σουρεαλιστική ταινία καρτούν και αν δεν έχετε παίξει καν τον αρχικό τίτλο σίγουρα θα σας κερδίσει με το στυλ του από την εισαγωγή. Όσοι έχετε παίξει τον αρχικό τίτλο το 1993, θα σας συμβεί κάτι παράδοξο. Αν έχετε παρατηρήσει, υπάρχουν φορές που έχετε να αγγίξετε ένα παιχνίδι αρκετά χρόνια από την ημέρα κυκλοφορίας του και όταν προσπαθείτε να το παίξετε ξανά, εκπλήσσεστε, καθώς δε θυμάστε τα γραφικά σας φαίνονται παρωχημένα και ξεπερασμένα. Αυτό συνήθως συμβαίνει γιατί το μάτι μας συνεχώς συνηθίζει σε καλύτερες εικόνες, υψηλότερης ανάλυσης και έχουμε την τάση να ωραιοποιούμε παλιότερους και αγαπημένους τίτλους, όταν τους θυμόμαστε. Στην περίπτωση του DOTT μείναμε έκπληκτοι από το τελικό αποτέλεσμα, καθώς δημιουργεί άμεσα οικειότητα –τουλάχιστον σε αυτούς που το έχουν ήδη παίξει- στον παίκτη και δίνει την αίσθηση με τη φρεσκάδα του και τα βελτιωμένα γραφικά του ότι δεν έχει περάσει ούτε μια ημέρα από την τελευταία φορά που ασχοληθήκατε μαζί του!

Στο κομμάτι του ήχου, δεν υπάρχει ιδιαίτερη διαφοροποίηση με την αρχική έκδοση, καθώς το soundtrack του παιχνιδιού έχει μεταφερθεί εκ νέου, ώστε να υπάρχει συγχρονισμός των MIDI αρχείων με το iMUSE. Ο ήχος μπορεί να φαίνεται παρωχημένος και πεπαλαιωμένος, παρόλα αυτά βοηθάει στην διατήρηση της αυθεντικότητας του τίτλου. Να σημειωθεί ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού σας δίνεται η δυνατότητα να ακούτε τα σχόλια των δημιουργών του DOTT ( Tim Schafer, Dave Grossman, Peter Chan, Peter McConnell, Larry Ahern και Clint Bajakian) εφόσον το επιλέξετε από το αρχικό μενού του παιχνιδιού. Με αυτό τον τρόπο, σε κομβικά σημεία στο παιχνίδι, παρεμβάλλονται οι συντελεστές και σχολιάζουν. Συνήθως τα σχόλια περιλαμβάνουν παρασκήνιο κατά τη δημιουργία του παιχνιδιού και άλλες ενδιαφέρουσες αφηγήσεις για τον τίτλο. Σε κάθε περίπτωση είναι ευχάριστη και ευπρόσδεκτη προσθήκη κυρίως για τους σκληροπυρηνικούς fan του παιχνιδιού.

Στον χειρισμό τα πράγματα έχουν αλλάξει αρκετά από τον αρχικό τίτλο. Η οθόνη πλέον δεν χωρίζεται σε 3/4 εικόνα και 1/3 εντολές και inventory. Πλέον το παιχνίδι διαδραματίζεται σε όλη την οθόνη. Έχετε πρόσβαση στο inventory σας πηγαίνοντας κάτω αριστερά στην οθόνη ή πατώντας το τρίγωνο. Παράλληλα μπορείτε και μέσω των πλήκτρων R1 – L1 να έχετε πρόσβαση σε μεμονωμένα αντικείμενα, εμφανίζοντάς τα μπροστά σας με κυκλική ροή. Οι κλασσικές εντολές ‘’use, pick up, push, pull’’ κτλ έχουν αντικατασταθεί με ένα νέο τρόπο διαχείρισης, ο οποίος παραπέμπει στον τρόπο χειρισμού του Broken Age ή ακόμα και του Curse of Monkey Island. Έτσι λοιπόν εάν έχουμε μπροστά μας ένα αντικείμενο, με το οποίο θέλουμε να αλληλεπιδράσουμε, πατάμε το τετράγωνο και εμφανίζεται μια λίστα επιλογών με τη μορφή ενός ρολογιού. Κάθε φορά που επιλέγετε διαφορετική εντολή, μετακινείται και ο δείκτης των λεπτών στο ρολόι. Θα αντιμετωπίσετε μια μικρή δυσκολία, όταν θελήσετε να συνδυάσετε 2 αντικείμενα που κουβαλάτε επάνω σας, αλλά σίγουρα δε θα σας κάνει να δυσαρεστηθείτε και να εγκαταλείψετε το παιχνίδι. Όπως και στις remaster εκδόσεις των Monkey Island και του Grim Fandango έτσι και εδώ, υπάρχει η δυνατότητα να παίξετε το παιχνίδι στην αρχική του μορφή ή ακόμα και να κάνετε συνδυασμούς όπως να έχετε την δράση στα 3/4 της οθόνης αλλά σε μορφή HD και από κάτω να έχετε το κλασσικό μενού των εντολών και του inventory.

Οι γρίφοι δεν είναι εξαιρετικά δύσκολοι αλλά πρέπει να τους αντιμετωπίσετε με φαντασία και πολύ χιούμορ. Σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, ελέγχετε και τους 3 χαρακτήρες (από ένα σημείο και μετά) και έχετε τη δυνατότητα να στέλνετε συγκεκριμένα αντικείμενα από τον έναν παίκτη στον άλλον. Με τον τρόπο αυτό πρέπει να σκεφτείτε έξυπνα, όπως πχ ο Hoagie στο παρελθόν χρειάζεται ξύδι για να βοηθήσει τον πρόγονο του professor Fred να δημιουργήσει μία μπαταρία. Σε αυτήν την περίπτωση, θα χρειαστεί να κρύψετε ένα μπουκάλι κρασί μέσα σε ένα συγκεκριμένο μέσο, το οποίο βρίσκει η Laverne 400 χρόνια μετά. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια, το κρασί μετατρέπεται σε ξύδι! Μικρό αρνητικό του παιχνιδιού, θα χαρακτηρίζαμε την απουσία βοηθείας για το πώς μπορεί να προχωρήσει ο παίκτης με τους γρίφους. Παρόλα αυτά αν επιστρατεύσετε την φαντασία σας και δώσετε βαρύτητα στους διαλόγους με τους υπόλοιπους χαρακτήρες, σίγουρα θα βρείτε την άκρη.

Μοναδικό μελανό σημείο του τίτλου, είναι ο χρόνος που χρειάζεται το παιχνίδι για να φορτώσει κάποιο παλιό save ή ακόμα και για να σώσετε την πρόοδο σας. Χρειάζονται περίπου 2 λεπτά για να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία, γεγονός που μας έκανε να απορήσουμε και εμείς για την όλη καθυστέρηση που χρειάζεται. Ενδεχομένως η όλη διαδικασία να βελτιωθεί μελλοντικά με κάποιο update.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την Double Fine Productions για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Day of the Tentacle Remastered

Author

Γιώργος Νανάκης

Developer

LucasArts / Double Fine Productions (Remastered)

Publisher

Double Fine Productions

Πλατφόρμες

PC / PlayStation 4 / PS Vita

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

22 Μαρτίου 2016

Είδος

Point-and-click adventure

PEGI

3

Θετικά

+ Σενάριο, χιούμορ, γρίφοι
+ Υπέροχα καρτουνίστικα γραφικά
+ Χαμηλή τιμή

Αρνητικά

- Χρόνοι για Save/ Load

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.5
Συνοψίζοντας

Ωραίες οι αναδρομές και οι περιγραφές, αλλά το ερώτημα που εύλογα θα κάνει ένας gamer αυτή τη στιγμή είναι το εξής: “Γιατί να μπω στον κόπο να παίξω το DOTT, ένα παιχνίδι του 1993, σε remastered μορφή, σήμερα;” Η απάντηση είναι αδιαπραγμάτευτα η παρακάτω: “Γιατί το DOTT δημιουργήθηκε σε μια άλλη εποχή και απέδειξε έμπρακτα όλα αυτά τα χρόνια ότι είναι πολύ μπροστά από την εποχή του."

Με σύμμαχο τα διαχρονικά, ζωντανά, καρτουνίστικα γραφικά, το πρωτότυπο σενάριο, τους έξυπνους γρίφους και τους ξεκαρδιστικούς διαλόγους, είναι η ζωντανή απόδειξη ότι ένα παιχνίδι δεν χρειάζεται πολύπλοκα τρισδιάστατα γραφικά και εφέ για να είναι εντυπωσιακό και διασκεδαστικό. Το DOTT είναι ο “παππούς” των video games και ένα κλασικό καθαρόαιμο παιχνίδι περιπέτειας. Αν θέλεις να λες ότι κατέχεις από ιστορία των video games, οφείλεις να το παίξεις!

9.5
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%