Destiny

Παιχνίδι της χρονιάς;
by Παύλος Κρούστης on 20 Σεπτεμβρίου 2014
Reviews

500 εκατομμύρια δολάρια δήλωσε η Activision ότι είναι το κόστος για την ανάπτυξη και την προώθηση του νέου μεγάλου της franchise, που ακούει στο όνομα Destiny. 500 εκατομμύρια δολάρια είναι τα έσοδα από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του παιχνιδιού και 320 εκατομμύρια το κέρδος τις πρώτες 5 μέρες. Απ' ό,τι φαίνεται, η επιλογή της Activision να επενδύσει στο νέο εγχείρημα της Bungie ήταν η σωστή. Ίσως πιο σωστή απ' ό,τι περίμεναν. Η εμπορική επιτυχία του τίτλου εξασφαλίζει το μέλλον της σειράς. Τι συμβαίνει όμως με την ποιότητά του; Γιατί ως γνωστόν η ποιότητα δεν πάει πακέτο πάντα με την εμπορική επιτυχία. Τι μπορεί να κάνει το Destiny, που δεν έχουμε ξαναδεί; Πώς μπορεί να ξεπεράσει τις προηγούμενες δημιουργίες της εταιρείας και πού ακριβώς πήγαν τόσα λεφτά; Το Destiny είναι ένα απ' τα μεγάλα (προφανώς) νέα franchises, που μας εισάγει μάλιστα στη 8η γενιά κονσολών. Επίσης είναι η νέα δουλειά της θρυλικής Bungie μετά τα Halo και η ευκαιρία της να μας δείξει τα δόντια της ακόμα μια φορά. Οπότε ο πήχυς έχει τεθεί ψηλά.

Destiny: Halo Evolved

Η εταιρεία δουλεύει πάνω στον τίτλο αρκετά χρόνια (από τότε που αποφάσισε να φύγει από τη μητρική στέγη της Microsoft) και έπειτα από αμέτρητες προωθητικές κινήσεις που κυμάνθηκαν από trailer μέχρι και open alpha και open beta (πρωτοφανές), ο τίτλος είναι στην τελική του μορφή και πακεταρισμένος για αγορά, εδώ και μερικές μέρες. Η Activision σε μια περίεργη κίνηση στρατηγικής μοίρασε τα review copies μόλις πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού, ώστε να γευτούν οι reviewers το online μέρος του τίτλου, όπως πρέπει. Το Destiny έχει στηθεί απ' την αρχή με ένα 10ετές πλάνο κατά νου και προφανώς προορίζεται για μεγάλα πράγματα, καθώς δε μιλάμε για ένα απλό project με αρχή, μέση και τέλος. Αν και ίσως καλό θα ήταν να υπήρχε κάτι τέτοιο, έστω σε κάποιο βαθμό.

Η Alpha και η Beta εκδόσεις, που δοκιμάσαμε πριν μερικούς μήνες μας εντυπωσίασαν για πολλούς λόγους. Πρώτον, όταν λέμε alpha μιλάμε για την πρώτη έκδοση του παιχνιδιού, που είναι η πρώτη εκδοχή μιας playable μορφής του απ' την αρχή ως το τέλος. Προφανώς δε θα έδιναν κάτι τέτοιο στον κόσμο, αλλά έδωσαν ένα κομμάτι του, το οποίο ήταν όμως "καλογυαλισμένο"¨σε σημείο που έμοιαζε με τελικό προϊόν. Δεύτερον, τα στοιχεία του Destiny, για τα οποία μας είχαν μιλήσει, ήταν όλα εκεί. To shooting και τα διαπλανητικά ταξίδια, η δομή του και τα διάφορα modes υπήρχαν από την alpha έκδοση ακόμα για να σαγηνεύσουν τους παίκτες. Και όλα αυτά λίγο μετά την Ε3, όπου ο gaming οίστρος είναι στην κορυφή του. Ακολούθησε η Beta, όπου είδαμε κάποιες νέες αποστολές και μερικές cutscenes από το story του παιχνιδιού, ενώ δεν υπήρχαν ραγδαίες διαφορές σε όλα τα υπόλοιπα, καθώς όπως προείπαμε, παρουσιάστηκε μέρος ενός σχεδόν ολοκληρωμένου προϊόντος.

Το τελικό αποτέλεσμα μας αφήνει με μια περίεργη γεύση, καθώς παίζουμε ακριβώς τα ίδια που παίξαμε και στις alpha και beta, χωρίς καμία διαφορά. Ίσως κάποιες μικροβελτιώσεις στις επιδόσεις του παιχνιδιού. Αφού έχουμε ασχοληθεί (και συνεχίζουμε ακάθεκτοι) αρκετές ώρες με το παιχνίδι, γράφουμε τη γνώμη μας σ' αυτό εδώ το κείμενο με μια σκέψη στο μυαλό: Το Destiny είναι ακριβώς ό,τι ήταν η Alpha και η Βeta του. Δεν υπάρχει κάτι άλλο. Ή αν θέλουμε να είμαστε πιο σωστοί, υπάρχουν άπειρα πράγματα ακόμα να δείτε, αλλά τίποτα δε θα σας εξάψει την περιέργεια και τη φαντασία, όπως το κάνανε αυτές οι πρώτες ώρες παιχνιδιού που βιώσαμε με τις πρώιμες εκδόσεις. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι έχουμε να κάνουμε με ένα κακό παιχνίδι. Ούτε καν με ένα μέτριο. Το Destiny είναι ένα εξαιρετικό παιχνίδι, που απλώνει τις ρίζες του σε πολλά είδη, ενώ διαθέτει μια ρευστότητα, ώστε όλα να μοιάζουν μέρος του κόσμου του. Πρόκειται για πολύ προσεγμένο τίτλο, που έχει τόσα πράγματα, ιδέες και πλευρές, όσα θα περιμένατε από το διάδοχο του Halo, στη νέα γενιά. Με ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα όμως, ήταν αναμενόμενο ίσως ότι θα υπάρξουν και προβλήματα ή τομείς που δεν είναι τόσο προσεγμένοι, όσο άλλοι.

You are my Destiny

To 80% του παιχνιδιού είναι αγνό, καθαρόαιμο First-Person Shooter. Το υπόλοιπο έχει εξερεύνηση, έχει στοιχεία RPG και τέλος σε μια δόση πρωτοτυπίας εμφανίζονται και αρκετά στοιχεία MMO. Μπορούμε να το δούμε σαν μετεξέλιξη του Halo (με το οποίο μοιράζεται άπειρα στοιχεία, τόσο στο gameplay, όσο στο art και στην ιστορία του) με πορεία προς το MMO ή μπορούμε να το δούμε σαν ένα Borderlands με μηχανισμούς Halo και μεγαλύτερο βάρος στο online κομμάτι. Ο τίτλος απαιτεί σύνδεση στο ίντερνετ, κάτι το οποίο θα μπορούσε να αποφευχθεί, έστω ως προς ένδειξη σεβασμού για αυτούς που δεν τους ενδιαφέρει το multiplaying, αλλά απ' ότι φάνηκε η εταιρεία στοχεύει αλλού.

Ο δομή του παιχνιδιού είναι πολύ ιδιαίτερη, καθώς μετά τις εισαγωγικές αποστολές, ανοίγουν αρκετές επιλογές μπροστά σας. Υπάρχει ένα κεντρικό hub, όπου μπορείτε να οργανωθείτε και να ξεκουράσετε το κεφάλι σας απ' την έγνοια της έλλειψης pause button... Ενώ υπάρχουν και οι πλανήτες που θα βρείτε τις αποστολές σας. Κάθε πλανήτης αντιστοιχεί σε έναν τεράστιο χάρτη, όπου θα εξελιχθούν οι missions. Για παράδειγμα, στην πρώτη αποστολή θα πάτε απ' το σημείο Α στο σημείο Β. Στη δεύτερη απ' το Β στο Γ, ενώ οι επόμενες αποστολές μπορεί να χρειαστούν backtracking καθώς θα πηγαίνετε από το B στο  Ε ή από το Α στο Γ. Με λίγα λόγια, όταν τελειώνετε με τον κάθε πλανήτη, θα έχετε μάθει το χάρτη αρκετά καλά, αφού θα έχετε περάσει απ' τα ίδια σημεία αρκετές φορές. Η Γη είναι ο πρώτος απ' αυτούς, όπου θα βρείτε τις πρώτες story missions, ενώ περίπου στη μέση του "κεφαλαίου Γη" θα ανοίξουν 3 ακόμα ειδών αποστολές.

Το πρώτο είναι η "open world" Exploration αποστολή, όπου σας αφήνει να κινηθείτε ελεύθερα στο συγκεκριμένο χάρτη, ψαχνοντας για beacons (ραβδιά καρφωμένα στο έδαφος που βγάζουν μια πράσινη λάμψη), τα οποία είναι στην ουσία points που αναλαμβάνετε mini αποστολές, του τύπου "ξεπαστρέψτε αυτούς τους εχθρούς" ή "εκείνους του τάδε είδους". Είναι μια ιδιαίτερη ιδέα για αυτούς που θέλουν να pharmάρουν, ώστε να ανεβάσουν τα σταστιστικά τους ή να μαζέψουν αντικείμενα. Κάνει την επαναληψιμότητα... λιγότερο επαναλήψιμη. Το δεύτερο είδος είναι οι Strike αποστολές, όπου στην ουσία είναι το Co-Op mode του παιχνιδιού, καθώς θα σας βάλει πλάι σε άλλους 2 παίκτες να "καθαρίσετε" ένα χάρτη, ενώ στο τέλος θα παλέψετε ενάντια σε ένα boss, που θα χρειαστεί αρκετή ώρα να πέσει και που μοιάζει πολύ με Raid των MMOs. Το τρίτο είδος είναι στην ουσία το competitive κομμάτι, The Crucible. Εκεί μπορείτε να αναμετρηθείτε ενάντια σε άλλους παίκτες, σε διάφορους χάρτες σε αρκετά διαφορετικά modes. Το παιχνίδι ενώ περιλαμβάνει όλα τα modes σε ένα ενιαίο πακέτο, ξεχωρίζει πολύ σωστά τις αμοιβές που παίρνετε στο Crucible με τις αμοιβές των άλλων modes. Φυσικά υπάρχουν κοινά στοιχεία, όπως είναι ο εξοπλισμός σας, αλλά για παράδειγμα, για να αγοράσετε εξοπλισμό για το Crucible χρησιμοποιείτε Vanguard points, τα οποία δεν κερδίζετε από τα single player missions, αλλά από το multiplayer mode. Κάπου εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι το παιχνίδι δεν εξηγεί πολλά πράγματα. Με τόσο υλικό, θα ήταν πολύ χρήσιμος ένας τεράστιος οδηγός με λεπτομέρειες για την κάθε πτυχή του. Σίγουρα βέβαια, πλέον έχουν στηθεί πολλά guides στο διαδίκτυο, που εξηγούν αρκετά πράγματα.

Bungie Jumping

Ένας απ' τους τομείς που θα ήθελε κάποιου είδους οδηγό με λεπτομέρειες επίσης είναι το story. Πέρα απ' τις πληροφορίες του "συνοδού" σας και κάποιες πληροφορίες που μαθαίνετε στο hub του παιχνιδιού, τα υπόλοιπα είναι γρίφος. Για παράδειγμα, παρουσιάζονται από την αρχή διαφορετικά είδη εχθρών, οι οποίοι δεν ξέρουμε και δε μας εξηγεί πώς εμφανίστηκαν. Οι μόνες πληροφορίες που έχουμε είναι μεμονωμένες για κάποιον εχθρό που μπορεί να ψάχνετε κάποια στιγμή ή ό,τι ξέρουμε από το κεντρικό σενάριο, που παρουσιάζεται από την αρχή. Θυμίζει πολύ τις τακτικές MMO τίτλων, που δίνουν βαρύτητα σε άλλα πράγματα, ενώ θα περιμέναμε από την εταιρεία που μας έδωσε το Halo, αν μη τι άλλο, να μας παρουσιάσει το story έτσι όπως πρέπει: με λαμπρά cutscenes ποιότητας ΑΑΑ. Έστω με collectibles που θα αφορούν τον κόσμο του. Δεν υπάρχουν αυτά. Μάλλον, τα collectibles υπάρχουν, αλλά για να δείτε τι αφορούν, πρέπει να μπείτε στο Bungie.net, όπου θα εμφανίζονται οι κάρτες που συλλέγετε. Περίεργες επιλογές. Θα μπορούσε τουλάχιστον να υπάρχει και εντός του βασικού τίτλου.

Το Destiny μας μιλάει για την κατάντια της ανθρωπότητας λίγο μετά απ' την τωρινή μας εποχή και πώς μας έσωσε ένας "από μηχανής Θεός", που ακούει στο όνομα Traveler. Πρόκειται για τεράστια σφαίρα που πλησίασε τη Γη και με τις δυνάμεις του, έδωσε την ευκαιρία στους ανθρώπους για τα διαπλανητικά ταξίδια και τους βοήθησε με την αινιγματική του τεχνολογία να ευημερήσουν σε αρκετούς πλανήτες. Εξαιρετικά ενδιαφέρον concept, το οποίο δεν αναλύεται, καθώς το παιχνίδι ξεκινά χρονικά μερικούς αιώνες πιο μετά, όπου μια οντότητα με την ονομασία "The Darkness", αρχαίος εχθρός του Traveler, έχει καταστρέψει κάθε είδος πολιτισμού σε όλο το γαλαξία, ενώ οι επιζήσαντες έχουν επιστρέψει στη Γη, να προστατευτούν. Εκεί μέσω αυτοθυσίας ο Traveler καταφέρνει να προστατέψει τους τελευταίους ανθρώπους, ενώ παράλληλα θα μείνει "ανενεργός", χωρίς δείγμα ζωής μετά τη μάχη. Η αύρα του όμως συνεχίζει να προστατεύει τους τελευταίους από εμάς... 

Μπαίνουν στο παιχνίδι τα μυστηριώδη εξωγήινα είδη τα οποία με συνεχείς επιθέσεις προσπαθούν να διαπεράσουν τις αμυντικές ζώνες των ανθρώπων. Εδώ παρουσιάζονται οι Guardians. Τα άτομα που αποφάσισαν να προστατέψουν αυτά τα λίγα που τους έχουν μείνει και να πάρουν πίσω αυτά που ήταν δικά τους. Με την ενέργεια του Traveler έχουν ειδικές αμυντικές και επιθετικές ικανότητες. Εσείς είστε ένας απ' αυτούς και όπως κατανοείτε, το concept βοηθά πολύ, εσείς και οι υπόλοιποι παίκτες του Destiny να μπείτε στο πετσί του ρόλου. Είναι εξαιρετικά καλοστημένο concept που βοηθά πολύ τη δομή που είχε σκεφτεί η Bungie εξαρχής με το όλο online only-MMO style σύστημα. Επίσης διακατέχεται από μοναδική ατμόσφαιρα και έχει ένα μεγαλείο κρυμμένο, το οποίο περιμένετε να εξελιχθεί. Δυστυχώς η εξέλιξη του σεναρίου δεν είναι αυτό στο οποίο στοχεύει η εταιρεία. Τουλάχιστον όχι με το πρώτο της παιχνίδι. Θα μάθετε πράγματα για το παρελθόν, ενώ ο "συντροφός" σας, Ghost (για πάντα "νάνος του GoT"), θα σας πληροφορήσει για αρκετές λεπτομέρειες απ' αυτά που θα δείτε. Απλά μην περιμένετε κάποιου είδους επίλογο του σύμπαντος και της ιστορίας.

Destined for Greatness

Πρόκειται για ένα παιχνίδι που είναι always online και ανά πάσα στιγμή στο hub (The Tower) ή στις open αποστολές, είτε σε άλλα σημεία, εκτός story, θα δείτε κόσμο να παίζει μαζί με εσάς. Θα ακούσετε μάχες από μακρυά και θα ταξιδέψετε μέχρι εκεί να δείτε τι διαδραματίζεται και αν μπορείτε θα λάβετε και μέρος. Είναι μια διάδραση που δεν έχουμε συνηθίσει σε παιχνίδια του είδους. Το πιο κοντινό παράδειγμα είναι το Borderlands, το οποίο όμως είναι πολύ πιο "κλειστού τύπου". Για έναν τίτλο λοιπόν με τέτοιο MMO υπόβαθρο, δε θα περιμέναμε με τίποτα να έχει τόσο προσεγμένο τεχνικό τομέα. Δεν είναι το παιχνίδι, που θα βάλετε για να κάνετε show-off στους φίλους σας για τα γραφικά της νέας γενιάς (πιθανότατα), αλλά σίγουρα θα θέλετε να τους δείξετε το χαμό που γίνεται με τον online κόσμο και το σταθερότατο framerate του τίτλου, που ακόμα και στις πιο "σκληρές" μάχες, δε δείχνει να πτοείται. Εδώ να αναφέρουμε ότι οι εκδόσεις που είδαμε σε PS4 λίγο, αλλά και η έκδοση στην οποία βασίζεται το review σε Xbox One, δεν έχουν σχεδόν καμία διαφορά. Με το μάτι σίγουρα δεν εντοπίζεται η παραμικρή, ενώ τεχνικές αναλύσεις που έχουν γίνει επίσης δεν εντοπίζουν κάτι βασικό. Αυτό είναι εξαιρετικό νέο για τους κατόχους Xbox One, καθώς τα ως τώρα multiplatform παιχνίδια, είχαν μειονέκτημα έναντι της έκδοσης PS4. Τελευταία όμως (βλ. Diablo III) έχει αρχίσει να εξισορροπείται αυτή η διαφορά.

Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι πρόκειται για έναν τίτλο "γυαλισμένο" σε σημείο ορισμού του "γυαλίσματος". Έχουν επιλεχθεί πρώτα ονόματα του Hollywood για φωνές, ο χειρισμός είναι ακριβέστατος και δείχνει ακόμα πιο δεμένος κι απ' τα Halo με πιο καλή αίσθηση του gunplay, το art design της Bungie είναι εκπληκτικά όμορφο με απίστευτους σχεδιασμούς για "ουρανούς", μοναδικά χρώματα που δίνουν ατμόσφαιρα και ζωή στον κάθε πλανήτη, ακόμα κι αν αυτός είναι σχεδόν ακατοίκητος, ενώ η απίστευτη μουσική του Martin O'Donnell και των συνεργατών του δίνει στο παιχνίδι αυτό που θα κάνει την υπέρβαση, ώστε να νιώσετε μέρος του σύμπαντός του.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Activision στη χώρα μας, IGE S.A., για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Developer

Bungie

Publisher

Activision

Διανομή

IGE S.A.

Πλατφόρμες

PS3 / PS4 / Xbox 360 / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

9 Σεπτεμβρίου 2014

Είδος

Action role-playing, first-person shooter

PEGI

16

Θετικά

+ Εθιστικό gunplay

+ Άρτιος χειρισμός

+ Bungie art direction

+ Ενιαίος κόσμος, που εμπεριέχει όλα τα modes

+ Εξαιρετικό setting για την ιστορία

+ Μουσική επένδυση

Αρνητικά

- Μπορεί να γίνει ελαφρώς βαρετό με backtracking κλπ.

- Λίγοι πλανήτες

- Η εξέλιξη του σεναρίου απογοητεύει

- Κάποιες περίεργες προγραμματιστικές επιλογές

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
Συνοψίζοντας

Θα μπορούσαμε να πούμε άπειρα πράγματα ακόμα για το σύμπαν που έστησε η Bungie. Όμως πρόκειται για ένα online σύμπαν που δημιουργεί περιεχόμενο συνεχώς, δίνει υλικό στους παίκτες του και κρατάει ένα community πολύ ζωντανό με συνεχόμενες προσπάθειες, όπως το πρόσφατο Raid, που κυκλοφόρησε και απ' ό,τι φαίνεται δε θα σταματήσει σύντομα αυτή η ενίσχυση. Η επένδυση της Bungie σ' αυτό το project είναι ολοφάνερη και ενώ πιθανότατα θα πάει για "παιχνίδι της χρονιάς", δυστυχώς κάποιες προγραμματιστικές επιλογές, που δεν καταλαβαίνουμε αν ήταν "θυσίες"/συμβιβασμοί ή απλά επιλογές των directors/chiefs, το κρατούν ελαφρώς πίσω, πιθανότατα περιμένοντας το αναπόφευκτο sequel να διορθώσει τα όποια στραβοπατήματα. Είμαστε πολύ σίγουροι ότι το Destiny θα μείνει ως ένα απ' τα πιο αναγνωρίσιμα franchises και ίσως ήταν παράλογο να περιμένουμε το "τέλειο" απ' την πρώτη προσπάθεια, αλλά ένα πράγμα μπορούμε να πούμε με σιγουριά. Παρά τα όσα λαθάκια του, θα διασκεδάσετε σε σημείο εθισμού με έναν τόσο προσεγμένο τίτλο, ακόμα κι αν γίνει ελαφρώς βαρετό, όταν παίζετε μόνοι σας. Ο καλύτερος τρόπος να το "γευτείτε" είναι να πάρετε 2 φίλους σας και να βγείτε στα ανοιχτά του. Εκεί, το παιχνίδι δεν έχει αντίπαλο.

9.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%