Sony, δεν είναι “Director’s Cut”, είναι απλώς DLC

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 12 Ιουλίου 2021

Με τον όρο “director’s cut”, εννοούμε τη μορφή ενός έργου που αντιπροσωπεύει, όσο είναι δυνατόν περισσότερο, το αρχικό όραμα του δημιουργού/σκηνοθέτη. Πρόκειται, συνήθως, για την εκδοχή που είχε στο μυαλό του ο βασικός δημιουργός, για αυτή που έστησε πριν προκύψουν αλλαγές από τρίτους. Μπορεί η εταιρεία παραγωγής/έκδοσης να έκοψε σκηνές για να μικρύνει τη διάρκεια, ίσως άλλαξαν κάποια στιγμιότυπα για να είναι το έργο κατάλληλο για περισσότερες ηλικιακές ομάδες, και, γενικά, ένα δημιούργημα που περνάει από πολλά «χέρια» μέχρι να βγει στην αγορά, ενδέχεται να έχει υποστεί αλλαγές διαφόρων τύπων, άλλες σημαντικές και άλλες όχι.

Έχουν ήδη ανακοινωθεί δύο εκδόσεις με τον υπότιτλο “director’s cut” για παιχνίδια του PlayStation, τίτλους με publisher τη Sony για την ακρίβεια. Πρόκειται για τα Ghost of Tsushima και Death Stranding που, αρκετό καιρό μετά την αρχική τους κυκλοφορία, επανέρχονται αναβαθμισμένα για τη νέα κονσόλα της Sony, το PS5, και με επιπλέον περιεχόμενο.

Ουσιαστικές κυκλοφορίες ή marketing κολπάκι;

Μιας και μιλάμε για παιχνίδι του Hideo Kojima, ας θυμηθούμε το Phantom Pain, το τελευταίο Metal Gear Solid, το οποίο φέρεται πως κυκλοφόρησε σε μορφή διαφορετική από εκείνη που ήθελε ο δημιουργός του, με κομμένο περιεχόμενο και αλλαγές. Αν αυτό ισχύει πράγματι στον βαθμό που ακούγεται, ο εξαιρετικός stealth τίτλος θα μπορούσε ίσως να επωφεληθεί σημαντικά από μία έκδοση “director’s cut”, στην οποία θα βλέπαμε το παιχνίδι όπως έπρεπε να το δούμε· όπως και να ‘χει, σίγουρα θα είχε ενδιαφέρον.

Πάμε όμως στο Tsushima. Δεν υπάρχει φήμη, υπόνοια, συζήτηση σχετικά με κάποια αρχική μορφή που άλλαξε στην πορεία. Δεν έχουμε ακούσει κάτι για κομμένες σκηνές που θα άλλαζαν το τελικό προϊόν. Αν εξαιρέσουμε προσθήκες όπως το lip sync στα ιαπωνικά -του οποίου η απουσία στο πρωτότυπο ήταν παράξενη και ακόμα πιο παράξενη η επιλογή να διατίθεται τώρα έναντι χρημάτων-, η νέα έκδοση του Ghost of Tsushima είναι απλώς η αναβαθμισμένη εκδοχή του τίτλου της Sucker Punch, με βελτιώσεις στον τεχνικό τομέα, ενσωμάτωση του DualSense, και κάποιες αλλαγές όπως η δυνατότητα για lock-on στους εχθρούς. Επίσης, η έκδοση αυτή θα περιλαμβάνει και ένα νέο κεφάλαιο, στην περιοχή Iki Island, με καινούργιους εχθρούς, επιπλέον περιεχόμενο και χαρακτήρες. Ποιο από όλα αυτά είναι χαρακτηριστικό που «κόπηκε» από την αρχική έκδοση; Σίγουρα όχι το νέο νησί με το νέο περιεχόμενο και, ακόμα πιο σίγουρα, όχι οι λειτουργίες του PS5. Θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί ότι το lipsync και το lock-on είναι στοιχεία που ταιριάζουν σε μία director’s cut έκδοση, ωστόσο δεν είναι αρκετά και επίσης φαίνεται εξαιρετικά πιθανό πως είναι λειτουργίες που αποφασίστηκαν έπειτα από το feedback που δέχτηκε ο τίτλος όταν κυκλοφόρησε στο PS4.

Άρα, τι μας μένει; Ότι έχουμε την αναβάθμιση του Ghost of Tsushima για το PS5, μαζί με κάποια χαρακτηριστικά που έπρεπε να δίνονται δωρεάν σε όλους, και ένα νέο κεφάλαιο ιστορίας, σε ένα πακέτο που ονομάζεται “director’s cut” χωρίς λόγο. Αν βγάλουμε απ’ έξω το lip sync, δεν πρόκειται για πακέτο χωρίς αξία, σίγουρα, καθώς αναμένεται να βελτιωθεί ο ήδη εξαιρετικός τίτλος της Sony. Ωστόσο, η ονομασία της νέας έκδοσης είναι απλώς παραπλανητική και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Θα μπορούσε να ονομαστεί με πολλούς τρόπους: Definitive Edition, Final Cut, ή Director’s Plus (περισσότερα γι’ αυτό σε λίγο), ή ακόμα καλύτερα με μοναδικούς, σχετικούς με το συγκεκριμένο παιχνίδι υπότιτλους. Φαίνεται όμως πως η Sony «σπρώχνει» ένα νέο τρεντ, αυτό της επανακυκλοφορίας των τίτλων του PS4 με την προσθήκη DLC και την ονομασία “director’s cut” δίπλα.

Και πού είναι το πρόβλημα; 

Αρχικά, ας σκεφτούμε πως στην περίπτωση του Tsushima είναι όντως ένα αθώο λάθος. Το λάθος αυτό όμως, αναμένεται να έχει συνέχεια. Οι λέξεις, οι τίτλοι και οι ονομασίες έχουν σημασία και ξεχωριστό βάρος, οπότε καλό είναι να προσέχουμε όταν ονομάζουμε ένα προϊόν, ώστε να επικοινωνούμε ξεκάθαρα το περιεχόμενό του στο αγοραστικό κοινό και να μην μπαίνουμε σε αναίτιες και ανούσιες συγκρίσεις. Ο όρος “director’s cut” θα είχε νόημα και βάρος σε άλλα παιχνίδια, σε κάποια που κυκλοφόρησαν με φόντο αντιπαραθέσεις στον gaming διάλογο, για παράδειγμα. Αν, ας πούμε, η Sony συνεχίσει το τρεντ της, και φτάσουμε στην επανακυκλοφορία του The Last of Us Part II για PS5, η χρήση του όρου “director’s cut “ δεν θα είναι εξίσου απλή υπόθεση. Αν ένας χρήστης της κονσόλας δει τις λέξεις αυτές και τις ερμηνεύσει όπως πρέπει, αν δηλαδή καταλάβει αυτό που πρέπει να καταλάβει διαβάζοντας “The Last of Us Part II: Director’s Cut” και τελικά απλώς παίξει ένα νέο κεφάλαιο που δεν αλλάζει κάτι σε σημαντικό βαθμό, τότε υπάρχει πρόβλημα. Ένα director’s cut του TLOU2 θα μπορούσε να αλλάξει το πώς έγινε η σκηνή με το μπαστούνι του γκολφ, ή να δώσει διαφορετικές διαστάσεις στον ρόλο της Abby. Αν, αντί για αυτά, προσθέσει νέα όπλα και περιοχές, είναι DLC, λυπάμαι πολύ, Sony, καλύτερα να το «βαφτίσεις» έτσι.

Χτύπημα κάτω απ' τη μέση

Και ας αφήσουμε το TLOU2. Πώς είναι καλή ιδέα να ονομάζεις “director’s cut” την επανέκδοση του Death Stranding, όταν αυτές οι λέξεις φέρουν βαριά σημασία για τον Hideo Kojima, τον δημιουργό του τίτλου; Όταν ο Kojima πριν από το Death Stranding μάς έδωσε το πολύπαθο Phantom Pain, που θα έπρεπε ίσως να είχε director’s cut, πώς δίνεις αυτόν τον υπότιτλο στο Death Stranding, που δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο; Και, εντάξει, μην ακούτε εμένα. Ακούστε τον ίδιο τον Hideo Kojima: «Μία έκδοση director’s cut σε μία ταινία είναι ένα edit με επιπλέον περιεχόμενο, μιας συντομευμένης έκδοσης που είτε κυκλοφόρησε σε αυτή τη μορφή με την απροθυμία του σκηνοθέτη επειδή δεν είχε ο ίδιος δικαίωμα να την επεξεργαστεί, ή επειδή η διάρκεια έπρεπε να μειωθεί. Στο παιχνίδι, δεν έχει να κάνει με το τι κόπηκε, αλλά με το τι αναπτύχθηκε εκ των υστέρων και συμπεριλήφθηκε. Delector's Plus? (sic) Συνεπώς, κατά τη γνώμη μου, δεν μου αρέσει να το αποκαλώ “director’s cut”».

Η ανάρτηση του Hideo Kojima, στην οποία γράφονται τα προαναφερθέντα λόγια:

Δεν του αρέσει, δεν θεωρεί σωστή την ονομασία director’s cut, και όμως το παιχνίδι του θα κυκλοφορήσει με αυτή ως υπότιτλο, μεταβάλλοντας τη σημασία του όρου, και μάλιστα σε μία περίπτωση όπως του Kojima, στην οποία κουβαλά σημαντικό βάρος. Όλος ο κόσμος ζητούσε director’s cut για το Phantom Pain, δεν πήρε ποτέ, και παίρνει τώρα στο Death Stranding, που δεν το χρειαζόταν, για να δει βελτιωμένες melee μάχες και αγώνες με αμάξια. Σίγουρα, το νέο περιεχόμενο θα είναι ωραίο, αλλά... δεν είναι κομψό όλο αυτό.

Φώτα, κάμερα, mechanics, πάμε

Πάμε στην άλλη προέκταση του “director’s cut”. Τα βιντεοπαιχνίδια, παρόλο που δεν είναι και δεν πρέπει να είναι ταινίες, συνεχώς προσπαθούν να είναι. Ένα παιχνίδι έχει δεκάδες ξεχωριστούς, μοναδικούς τρόπους να αφηγηθεί μια ιστορία, χωρίς να «πατάει» σε αρχές που προέρχονται από το σινεμά. Όσο κι αν ο όρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιοδήποτε μέσο, είναι ξεκάθαρα συνυφασμένος με τον κινηματογράφο και δημιουργεί συνδέσεις και εντυπώσεις με τη χρήση του όταν αναφέρεται σε παιχνίδια. Το Ghost of Tsushima, για παράδειγμα, προσπάθησε αρκετά να πετύχει την «κινηματογραφικότητα». Με συγκεκριμένες γωνίες της κάμερας, με σενάριο βγαλμένο από τον ιαπωνικό κινηματογράφο της εποχής των σαμουράι και, ακόμα, με όρους όπως “Kurosawa Mode” που στην ουσία ήταν ασπρόμαυρο cinematic mode, αλλά ήθελε να δημιουργήσει συνδέσεις με το σινεμά. Το Ghost of Tsushima, όμως, ήταν καλύτερο όταν απομακρυνόταν από τον κινηματογράφο, όταν σε άφηνε σε ένα δάσος να ψάχνεις για αλεπούδες και όταν πετσόκοβες μια ομάδα εχθρών σε ένα βουνό.

Αν με ρωτήσεις για το σενάριο και τους διαλόγους του τίτλου της Sucker Punch, δεν θυμάμαι να σου πω τίποτα εκτός από μερικά πολύ βασικά στοιχεία. Αν με ρωτήσεις τι θυμάμαι, θα σου πω για τις αλεπούδες, τα πουλιά, τον άνεμο στα δάση, τις επικές μονομαχίες. Άρα, γιατί να μην στηρίζεται εκεί και, ακόμα και στην ονομασία του πλέον, να προσπαθεί να δανειστεί από το σινεμά; Μάλιστα, το Death Stranding, ένα παιχνίδι «μανιφέστο» για την απομάκρυνση των αρχών του gaming και των αφηγηματικών του εργαλείων από εκείνα του κινηματογράφου, φέρει τον ίδιο υπότιτλο στη νέα του έκδοση, παρόλο που ακόμα και ο βασικός του δημιουργός δεν το επιθυμεί. Αντί να απομακρύνονται από τον κινηματογράφο, τα βιντεοπαιχνίδια επιλέγουν ακόμη να δανείζονται από αυτόν, ακόμα και όρους, αλλάζοντας τη σημασία τους. Και υπόψη, δεν εννοώ να χάσουν τα παιχνίδια την «κινηματογραφικότητά» τους, αλλά να ξεφύγουν επιτέλους απο την ανάγκη να τη μιμούνται όπως εμφανίζεται στο σινεμά και να εξελίξουν τα αμιγώς gaming «όπλα» τους.

Αν επαναπροσδιορίζουμε το όνομα, ας επαναπροσδιορίσουμε και το ίδιο το περιεχόμενο

Death Stranding: Director's Cut. Ειρωνικό, αν σκεφτεί κανείς πως ένα director’s cut συνήθως βγαίνει για να μας δώσει το όραμα του δημιουργού που διαφέρει από εκείνο της εταιρείας που το εκδίδει στην τελική του μορφή. Στην περίπτωση του Death Stranding, δεν ισχύει τίποτα από αυτά, και προκύπτουν απορίες σχετικά με τη διαδικασία του marketing. Γιατί θα λέγεται Death Stranding: Director’s Cut, αν ο δημιουργός του, του οποίου το στούντιο ανέλαβε την ανάπτυξη, δεν το επιθυμεί; Είναι απλώς DLC, Sony, ονόμασέ τα έτσι. Το FFVII Remake, για παράδειγμα, κυκλοφόρησε ως “Intergrade” και όχι ως director’s cut, και έδωσε ξεκάθαρα το μήνυμα που έπρεπε σχετικά με το περιεχόμενό του, μέσα από την προώθηση της νέας έκδοσης. Director’s cut είναι η έκδοση που αντιστοιχεί στο όραμα του δημιουργού, το οποίο δεν έγινε πλήρως πραγματικότητα εξαιτίας (συνήθως, ή έστω συχνά) παρεμβάσεων της εταιρείας που ευθύνεται για την κυκλοφορία. Τώρα, έχουμε την εταιρεία αυτή να δίνει αυθαίρετα την ονομασία “director’s cut” χωρίς να αρέσει αυτό στον δημιουργό, και με το προϊόν να μην είναι καν director’s cut. Επικίνδυνο μονοπάτι, μαζί με το μπέρδεμα με τις τιμές...

Είναι απλώς η έκδοση του PS5, με μερικά DLC. Δεν είναι καιρός για το gaming να προσπαθήσει να επαναπροσδιορίσει καθιερωμένους όρους και ειδικά όταν προέρχονται από ακόμα πιο καθιερωμένα μέσα, όπως είναι το σινεμά, το οποίο μάλιστα «αντιγράφει» η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών σταθερά και δυσκολεύται να ξεφύγει από το «κράτημά» του. 

Σχόλια
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
25%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
75%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1