DIRT 5 - Review

by Λεωνίδας Πάτρας on 10 Νοεμβρίου 2020

Αν είστε φίλος των racing παιχνιδιών τότε σίγουρα κάπως, κάποια στιγμή τον τελευταίο καιρό θα έχετε δει τουλάχιστον ένα trailer για το DIRT 5 της Codemasters. Πολυδιαφημισμένο ως το πρώτο next gen racing game, το Dirt 5 (DIRT5) κάνει την εμφάνισή του λίγες μέρες πριν την άφιξη της νέας γενιάς κονσολών στις… παλαιότερες κονσόλες. Έτσι, αφού περάσαμε αρκετές ώρες με το Dirt 5 στο PS4 έχουμε την ευκαιρία και την τιμή να μοιραστούμε τις εντυπώσεις μας μαζί σας.

Από τις χωμάτινες διαδρομές στην Καλαμπάκα (ναι καλά ακούσατε) με φόντο τα επιβλητικά Μετέωρα, μέχρι τα πυκνά δάση των μπαμπού στην Κίνα, το Dirt 5 προσφέρει συγκινήσεις και μας βάζει στο τιμόνι των πιο δυναμικών οχημάτων χώματος ή λάσπης. Η νοοτροπία και ο σχεδιασμός του Dirt 5 ξεφεύγουν από τα semi-arcade πρότυπα του προκατόχου του (Dirt 4) και πηγαίνουν σε τελείως arcade μονοπάτια. Αυτήν τη φορά λοιπόν, δεν θα δούμε Rally διαδρομές και η πλειοψηφία των αγώνων είναι με αντίπαλα οχήματα πλην μερικών εξαιρέσεων που θα αναλύσουμε πιο κάτω.

Η Codemasters δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, μιας και αποτελεί εταιρεία σταθμό όσον αφορά το racing gaming, με απόγειό της τα παιχνίδια Dirt Rally καθώς και τα καταπληκτικά Formula1 των τελευταίων ετών. Με τους εξομοιωτές οδήγησης (racing sims) η Codemasters τα πηγαίνει εξαιρετικά όμως στο arcade racing ισχύουν άλλα δεδομένα. Στο παρελθόν πάντως και κυρίως με τα Dirt 2 και 3 έχουμε δει πολύ θετικά δείγματα από τους συγκεκριμένους developers.

Τι είναι όμως το Dirt 5 στον πυρήνα του; Ο λόγος για ένα καθαρό arcade racer, που σημαίνει ότι τα physics είναι λιγότερο ρεαλιστικά όπως και ο χειρισμός (ο οποίος είναι αισθητά πιο εύκολος), ένα παιχνίδι που συγχωρεί τα λάθη ώστε να είναι αρκετά προσβάσιμο σε πιο ευρύ κοινό -ακόμη και στους πιο αρχάριους παίκτες. Το Dirt 5 προσπαθεί μέσω της παρουσίασής του να γίνει πιο μοντέρνο έχοντας τύπους που σχολιάζουν με γραφικό τρόπο τους αγώνες, και γενικά η παρουσίαση θυμίζει περισσότερο ένα πανηγυράκι με πολλά εφέ κατά τη διάρκεια των αγώνων (πυροτεχνήματα, καπνοί, εντυπωσιακές πινακίδες κτλ). Βέβαια, ποτέ κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού δεν βλέπουμε χαρακτήρες στην οθόνη, όπως για παράδειγμα στα Need for Speed παιχνίδια.

Το Career είναι η βασική “ατραξιόν” του Dirt 5, μας βάζει σε μια σειρά αγώνων που ξεκλειδώνουμε σταδιακά και είναι της μορφής “δέντρου”. Τι σημαίνει αυτό; Ολοκληρώνοντας ένα event ανοίγουν τα επόμενα, στη συνέχεια τα επόμενα και ούτω καθεξής, σαν μια αλυσίδα. Κάθε event είναι ένας αγώνας με 12 οχήματα σε διάφορες κατηγορίες όπως για παράδειγμα τα offroad, τα cross-raid, τα rally (κλασικά και μοντέρνα) και άλλα, ενώ οι πίστες είναι είτε κυκλικές είτε συνεχόμενης διαδρομής. Όλα τα events έχουν διάρκεια από 3 μέχρι 5 λεπτά ενώ δεν υπάρχει καμία δυνατότητα παραμετροποίησης της διάρκειάς των αγώνων ή των κανόνων γενικότερα. Με λίγα λόγια απλά διαλέγουμε όχημα, μπαίνουμε και παίζουμε. Δυστυχώς, η οργάνωση του career είναι εντελώς πρόχειρη, χειρότερη θα λέγαμε ακόμη και από κάποιων γνωστών mobile racing games. Είναι ένα μονότονο μοτίβο αγώνων που κερδίζουμε η χάνουμε, παίρνουμε XP και χρήματα με το οποία απλά αγοράζουμε οχήματα, αυτοκόλλητα για τα αυτοκίνητα και σχέδια για την κάρτα του οδηγού μας.

Αυτό το άσχημο reward system και η μονοτονία των events δεν δίνουν το κατάλληλο κίνητρο στον παίκτη για να ασχοληθεί σοβαρότερα με το Career οπότε δεν θα προτείναμε το Dirt 5 σε κάποιον που θέλει απλά να ασχοληθεί με το single player κομμάτι του παιχνιδιού. Στα events, πλην των αγώνων που αποτελούν το 90% του career, υπάρχουν τα Pathfinder events στα οποία προσπαθείτε να σκαρφαλώσετε σε επικίνδυνα και απότομα μονοπάτια με το Rock Bouncer (όπως ονομάζεται) αλλά και τα Gymkhana γνωστά για τα drifting challenges. Τα συγκεκριμένα events σπάνε ελαφρώς τη μονοτονία των πολλών σύντομων αγώνων -αν και θα θέλαμε περισσότερα τέτοια, όπως για παράδειγμα drifting events ή rallycross events. Για όσους ενδιαφέρονται για την Gymkhana η αλήθεια είναι ότι... έχουμε δει και καλύτερα πράγματα σε παλαιότερους τίτλους για τη συγκεκριμένη αρένα.

Αν ακολουθήσετε ένα μόνο συνεχόμενο μονοπάτι, το career mode μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε λίγες ώρες αλλά μπορείτε να ασχοληθείτε και με τα υπόλοιπα events για ορισμένες ώρες ακόμη. Όσα περισσότερα events παίζετε τόσα περισσότερα Head 2 Head events ξεκλειδώνετε. Τα Head 2 Head είναι έξτρα αγώνες δύο οχημάτων με εσάς και έναν από τους φανταστικούς οδηγούς που σχολιάζουν μαζί με τον κεντρικό σχολιαστή. Φυσικά υπάρχει η επιλογή μεταξύ διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας ενώ θα χαρακτηρίζαμε την AI των αντιπάλων μέτρια προς καλή.

Αν κάτι σώζει την κατάσταση, είναι η μεγάλη γκάμα των περιοχών (10 χώρες και 70 διαδρομές) που στο σύνολό τους είναι πολύ καλά σχεδιασμένες για αγώνες σε δύσκολες συνθήκες. Έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στην ποικιλία των τερέν με χώμα, λάσπη, πάγο, χιόνι και σε συνδυασμό με τις μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες κάθε αγώνας είναι μια ιδιαίτερη εμπειρία. Μέσα στα τέσσερα αυτά λεπτά του αγώνα μπορεί να χαλάσει ο καιρός αστραπιαία, ή ακόμη να νυχτώσει (ή να ξημερώσει). Τα highlights είναι πολλά καθώς κάθε χώρα έχει τις δικές τις ατραξιόν αλλά ως παραδείγματα μπορούμε να αναφέρουμε τη στιγμή που σκοτείνιασε και είδαμε το Βόρειο Σέλας σε πίστα στη Νορβηγία. Οι διαδρομές δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα αλλά είναι σχεδιασμένες με βάση πραγματικές τοποθεσίες.

Ο χειρισμός των οχημάτων είναι απλός και εύκολος με ορισμένες εξαιρέσεις κάποιων πισωκίνητων αυτοκινήτων και κάποιων ιδιαίτερων οχημάτων όπως των μικροσκοπικών Sprint και των Super Lights. Κάθε όχημα αξιολογείται σε δύο σκέλη, το performance και το handling με τιμές που κυμαίνονται από D (κακό) ως S (εξαιρετικό). Παρά τη μεγάλη απλοποίηση του χειρισμού υπάρχει μια μικρή διαφοροποίηση στο “κράτημα” από όχημα σε όχημα που μπορούμε να την καταλάβουμε στο χειριστήριο ή την τιμονιέρα μας. Φυσικά υπάρχουν και κάποια assists για να ενεργοποιήσετε, στον βαθμό που επιθυμείτε, αλλά δεν παίζουν τόσο μεγάλο ρόλο όπως σε ένα sim racer.

Για arcade racer λοιπόν, τα physics είναι αρκετά καλοφτιαγμένα (λογικό με βάση και την εμπειρία της Codemasters) πλην κάποιων συγκρούσεων που μπορεί να γίνουν αστείες, με αυτοκίνητα να εκτοξεύονται σαν να είναι από χαρτόνι. Το πάτημα πάντως σε κάθε μορφής εδάφους είναι ρεαλιστικό, όσο φυσικά το επιτρέπει μια arcade εμπειρία τέτοιου είδους. Για αποφυγή του wreckfest (λόγω των πολλών συγκρούσεων) κυρίως στο online, υπάρχει παντελής έλλειψη μηχανικού damage και η καταστροφή των οχημάτων περιορίζεται μόνο σε εμφανισιακά στοιχεία (cosmetic damage). Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία επιλογή για μετατροπές των οχημάτων μηχανικά ή περιφερειακά, παρά μόνο η δυνατότητα να δημιουργήσετε σετ από αυτοκόλλητα η να ξεκλειδώσετε έτοιμα skins για τα οχήματα ανεβαίνοντας level.

Πέρα από το Career μπορείτε να παίξετε στο Arcade Mode στο οποίο έχετε τη δυνατότητα να θέσετε τους κανόνες και να αγωνιστείτε, αλλά και το Time Trial mode. Αν από την άλλη έχετε την απαραίτητη παρέα και μεράκι για τέτοιου είδους game, το Dirt 5 παρέχει την επιλογή για split screen gameplay μέχρι τεσσάρων ατόμων. Στο online κομμάτι του τίτλου (που μάλλον είναι και το ζουμί του) μπορείτε να κάνετε join σε διάφορα lobbies αν και προς το παρόν το παιχνίδι δεν έχει και πολύ κόσμο -και αναμένεται με την κυκλοφορία των PS5, Xbox Series X/S τα πράγματα να καλυτερεύσουν.

Τέλος, υπάρχουν και τα Playgrounds, ένα mode στο οποίο μπορείτε να δημιουργήσετε τη δική σας διαδρομή σε μορφή αρένας αλλά και να δείτε ή να παίξετε αρένες άλλων παικτών. Μπορεί ο διαθέσιμος χώρος για τη δημιουργία αυτών των διαδρομών να είναι σχετικά περιορισμένος, όμως υπάρχουν ήδη μερικές πολύ “μερακλήδικες” δημιουργίες online. Μάλιστα ο ίδιος ο creator είναι αρκετά εύκολος στη χρήση του και αν έχετε το μεράκι και τη φαντασία σίγουρα θα δημιουργήσετε και εσείς κάτι αξιόλογο. Το Playgrounds δεν είναι κάτι καινούργιο ή κάτι πολύ ιδιαίτερο όμως είναι ένα επιπρόσθετο mode που μπορεί να δώσει έναν πιο φρέσκο αέρα όταν τελειώσετε με αυτά που έχει να σας προσφέρει το career. Πρέπει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι ήμασταν από τους άτυχους που τους "έκατσε" το game breaking bug που σβήνει την πρόοδο κάθε φορά που ξεκινάμε το παιχνίδι. Αναγκαστήκαμε να ξεκινήσουμε τέσσερις φορές από το μηδέν το Career μέχρι να βγει η επίσημη δήλωση της Codemasters για προσωρινή λύση, η οποία έλεγε πως πρέπει να κάνουμε διαγραφή του save file...

Σε προηγούμενη παράγραφο αποθεώσαμε τη δημιουργικότητα των developers όσον αφορά τις πίστες και αυτή η θετική μας κριτική δεν αφορά μόνο το οπτικό κομμάτι αλλά και το λειτουργικό γιατί μιλάμε για διαδρομές που όντως είναι ευχάριστες και στο gameplay. Βέβαια, το οπτικό κομμάτι του τίτλου στις τρέχουσες κονσόλες δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο και σίγουρα δεν είναι το κορυφαίο του είδους αλλά σαν αποτέλεσμα είναι πολύχρωμο και έντονο στα μάτια μας, στα πρότυπα του παλαιότερου Driveclub κυρίως λόγω των πανέμορφων εξωτικών τοποθεσιών. Μάλιστα, σε όλες τις τρέχουσες κονσόλες δίνεται η δυνατότητα για εναλλαγή μεταξύ 30 και 60 καρέ το δευτερόλεπτο με κάποιες μικρές οπτικές υποβαθμίσεις. Αξίζει να μείνετε στο 60άρι framerate μιας και δεν υπάρχουν τεράστιες διαφορές. Σίγουρα το παιχνίδι θα αναδειχθεί περισσότερο στις next gen κονσόλες που θα προσφέρουν μεγαλύτερες αναλύσεις αλλά και framerates.

Κλείνουμε με το κομμάτι του ήχου στο οποίο έχουμε παράπονα για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι τα αξιόλογα κομμάτια είναι λίγα σε αριθμό. Το δεύτερο παράπονό μας είναι οι υπερβολικά κλισέ και σε σημεία cringy διάλογοι του σχολιαστή με τους υπόλοιπους οδηγούς που καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες στο να φανούν cool χωρίς καμία επιτυχία. Πραγματικά είναι τόσο κακογραμμένοι διάλογοι που σε συνδυασμό με το ύφος των voice actors μας έφεραν πολλές φορές σε άβολη θέση. Παρόλα αυτά, οι ήχοι είναι σωστοί όσον αφορά τις μηχανές των οχημάτων αλλά και το ambience των διαδρομών (καιρικές συνθήκες και υπόλοιπα εφέ).

Την πλήρη λίστα των οχημάτων μπορείτε να την βρείτε εδώ.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

DIRT 5

Author

Λεωνίδας Πάτρας

Developer

Codemasters Cheshire

Publisher

Codemasters

Διανομή

Enarxis Dynamic Media

Πλατφόρμες

PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox One Series X/ PC / Stadia

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

6 Νοεμβρίου 2020 (PC, PlayStation 4, Xbox One)
10 Νοεμβρίου 2020 (Xbox Series X/S)
12 Νοεμβρίου 2020 (PS5)

Είδος

Arcade Racer

PEGI

12

Θετικά

+ Απλό και διασκεδαστικό gameplay στον πυρήνα του
+ Δεκάδες καλοσχεδιασμένες πίστες και τίμια λίστα οχημάτων
+ Εξωτικές τοποθεσίες και τρομερά εφέ καιρικών συνθηκών

Αρνητικά

- Εντελώς πρόχειρο και μονότονο Career Mode
- Παντελής έλλειψη damage model και τροποποίησης οχημάτων
- Το progression και το σύστημα ανταμοιβών είναι σκέτη απογοήτευση
- Κακογραμμένοι διάλογοι και χαμηλής ποιότητας licenced soundtrack
- Ύπαρξη bug που σβήνει την πρόοδο του παίκτη

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
7.0
Συνοψίζοντας

Το Dirt 5 είναι ένα τυπικό arcade racer με καλές βάσεις που όμως δεν προσφέρει καμία καινοτομία στο είδος. Μάλιστα δεν είμαστε σίγουροι αν κάνει κάποιο βήμα μπροστά σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Είναι σίγουρα ευχάριστο στο gameplay του αλλά σε σχέση με τον ανταγωνισμό βρίσκεται αρκετά πίσω (για παράδειγμα από τα Forza Horizon). Όταν η ίδια η Codemasters έχει θέσει υψηλά τα standards με άλλες σειρές είναι λογικό να είμαστε και εμείς πιο αυστηροί μαζί της.
Αν αναζητάτε τη γρήγορη δράση τρέχοντας σε κάποιες από τις πιο εξωτικές τοποθεσίες σε χώμα, λάσπη, χιόνια, πάγο και βουνά τότε το Dirt 5 ίσως σας καλύψει. Βέβαια θα το προτείναμε περισσότερο για αγορά στις νέας γενιάς κονσόλες όπου τα γραφικά του αναδεικνύονται. Είναι κρίμα που το πακέτο "συνοδεύεται" από ένα τόσο πρόχειρο και "φθηνό" career mode.

7.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1