Μαθήματα MMA
ΜΜΑ (Mixed Martial Arts), ένα άθλημα που τα τελευταία χρόνια πραγματοποιεί σταθερά ανοδική πορεία στον παγκόσμιο αθλητισμό και έχει αρχίσει ήδη να γίνεται ευρέως γνωστό στο ελληνικό κοινό. Όπως αναφέρει και το όνομά του, πρόκειται για μαχητικό άθλημα που συνδυάζει πολεμικές τέχνες όπως Ζίου Ζίτσου, Μάι Τάι, Καράτε και Τάε Κβον Ντο. Μία σύγχρονη εκδοχή του δικού μας παγκρατίου θα λέγαμε.
To ΜΜΑ στηρίζεται από το UFC (Ultimate Fighting Championship), τη διοργάνωση που δίνει την ευκαιρία σε μερικούς από τους καλύτερους αθλητές των πολεμικών τεχνών να δείξουν την αξία τους και προσφέρει θέαμα σε περισσότερες από 150 χώρες (όπου προβάλλεται) ανεβάζοντας στα ύψη την αδρεναλίνη μαχητών και θεατών. Στη βιομηχανία του Gaming η διοργάνωση εκπροσωπήθηκε με τους τρεις πρώτους τίτλους της από το 2009 έως και το 2012 δια χειρός THQ. Μετά την χρεωκοπία της, ωστόσο, το 2013 το franchise πέρασε στα χέρια της EA κι αυτό είναι κάτι ενδιαφέρον.
Dana White (πρόεδρος του UFC) και EA έχουν παρελθόν και όχι ιδιαίτερα φιλικό. Πριν ο πρόεδρος του UFC στραφεί στην THQ είχε προσεγγίσει την EA για την δημιουργία του πρώτου UFC τίτλου. Η EA τότε είχε αρνηθεί την πρόταση και -σύμφωνα με τα λεγόμενα του White- η εταιρία το σνόμπαρε, υποστηρίζοντας πως το MMA δεν είναι καν άθλημα. Το ότι αργότερα αναγνώρισε την ανοδική πορεία του αθλήματος και δημιούργησε το EA Sports MMA, βασισμένο στο StrikeForce (αντίπαλη διοργάνωση του UFC) λέει πολλά. Ο White δεν είχε ξεχάσει την στάση της EA και είχε φτάσει σε σημείο μάλιστα να απειλήσει τους παίκτες του UFC με διαγραφή από τη διοργάνωση αν υπέγραφαν συμφωνία με τον τίτλο της EA. Η ζωή όμως παίζει περίεργα παιχνίδια. Λίγο πριν την χρεωκοπία της η THQ ‘’πούλησε’’ τα δικαιώματα του UFC στην EA και κάπου εκεί –το παρασκήνιο δεν το γνωρίζουμε- οι σχέσεις EA και Dana White γεφυρώθηκαν, τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους και φτάσαμε αισίως στην κυκλοφορία του πρώτου UFC παιχνιδιού από την EA.
Να μας συγχωρέσετε για αυτόν τον μακροσκελή πρόλογο αλλά πιστεύουμε πως ήταν μερικές ενδιαφέρον παρασκηνιακές πληροφορίες για τους φαν της σειράς. Πάμε ευθύς αμέσως να αναλύσουμε την εμπειρία μας από το EA Sports UFC.
Gameplay
Την δημιουργία του τέταρτου κατά σειρά τίτλου UFC και πρώτο από την EA Sports ανέλαβε το στούντιο ανάπτυξης του γνωστού ποδοσφαιρικού τίτλου FIFA, EA Canada. Στην ανάπτυξή του χρησιμοποιήθηκε η νέα μηχανή γραφικών του στούντιο, Ignite Engine, που μέχρι εκείνη την ώρα είχε χρησιμοποιηθεί μόνο στις next-gen εκδόσεις του FIFA 14 και στο NBA Live 14. Η αλήθεια είναι πως στο σχετικό Trailer της μηχανής γραφικών που δημοσιεύθηκε πριν καιρό, τις εντυπώσεις μας είχε κλέψει το UFC και περιμέναμε την κυκλοφορία του για να δούμε τα ‘’δόντια της’’. Για το αν μείναμε ευχαριστημένοι θα ενημερωθείτε στη συνέχεια του κειμένου.
Μιας και η EA Sports κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τίτλο UFC, φροντίζει να εγκληματήσει τους παίκτες στον τρόπο παιχνιδιού. Σε κάθε δυνατή περίπτωση στο offline κομμάτι του ( από την πρώτη φορά που θα ξεκινήσετε να παίζετε, μέχρι το Career Mode και τα Challenges) θα βρεθείτε να ολοκληρώνετε tutorials που θα σας βοηθήσουν να μάθετε τους βασικούς τρόπους επίθεσης, άμυνας αλλά και τις τεχνικές που αποδίδουν. Κίνηση σωστή από τους developers την οποία δε βλέπουμε πάντα.
To ρεπερτόριο επιθέσεων του τίτλου και ο τρόπος με τον οποίο αυτές εκτελούνται προσδίδει στο παιχνίδι τον ξεκάθαρο χαρακτήρα προσομοίωσης και όχι κάποιας arcade προσέγγισης. Μπορείτε να επιτεθείτε στους αντιπάλους σας με μπουνιές, κλοτσιές, γονατιές και αγκωνιές προς το κεφάλι, το σώμα και τα πόδια τους ή να πραγματοποιήσετε λαβές σε όρθια και οριζόντια στάση, έχοντας το νου σας πάντα στη μπάρα της φυσικής σας κατάστασης που αδειάζει όσο επιτίθεστε και γεμίζει όσο βρίσκεστε σε κατάσταση ηρεμίας. Φυσικά, οι μηχανισμοί είναι έτσι δομημένοι ώστε να εξυπηρετούν το σκεπτόμενο Gameplay και όχι κάποια ‘’άμυαλη button-mash προσέγγιση (εκτός βέβαια κι αν παίζετε στα ευκολότερα επίπεδα δυσκολίας). Για παράδειγμα, μία στρατηγική εναλλαγής χτυπημάτων σε πρόσωπο και σώμα είναι σαφώς αποδοτικότερη από την στόχευση προς ένα και μόνο σημείο. Στις λαβές και πιο συγκεκριμένα στα submissions η EA Canada έχει προσθέσει ένα είδος mini-game που κάνει χρήση των δύο αναλογικών μοχλών και το σωστό timing αποφέρει την υποταγή του αντίπαλου όταν χρησιμοποιείται σε επιθετική περίπτωση ή την αποφυγή του submission όταν χρησιμοποιείται αμυντικά.
Η Α.Ι. στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας προσφέρει ικανοποιητική πρόκληση, αναγκάζοντάς σας να βελτιώσετε την αμυντική σας συμπεριφορά αν θέλετε να έχετε ευτυχείς αποτελέσματα. Μάλιστα, η EA Canada έχει προσθέσει στην A.I. τη δυνατότητα να αλλάζει τακτική κατά τη διάρκεια του αγώνα έτσι ώστε να μην βρείτε τον αντίπαλό σας προβλέψιμο.
Όσον αφορά τα διαθέσιμα Modes του EA Sports UFC, δυστυχώς δηλώνουμε απογοητευμένοι στην ποικιλία τους αφού διαθέτει τα άκρως απαραίτητα. Tα playable modes είναι τέσσερα. Tα κλασικά ‘’exhibition’’ matches, το Career Mode, τα Challenges και το Multiplayer Mode.
Τα Challenges δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα είδος tutorial στο οποίο για κάθε τομέα που θα επιλέξετε να ασχοληθείτε (λαβές, άμυνα κτλ) θα κληθείτε να πατήσετε τα σωστά κουμπιά που σας δείχνει η οθόνη για να δείτε πως λειτουργούν οι κινήσεις στην πράξη.
Στο Career Mode, το κύριο offline mode, επιλέγετε έναν από τους διαθέσιμους χαρακτήρες ή δημιουργείτε τον δικό σας μέσα από μία αξιοπρεπή γκάμα επιλογών, την οποία από άποψη λεπτομέρειας στο πρόσωπο έχουμε δει πολύ περισσότερο περιεχόμενο από την EA Canada στη σειρά FIFA. Με τον παίκτη που θα επιλέξετε λοιπόν αρχίζει το ταξίδι προς την κορυφή του UFC. Στην αρχή ξεκινάτε με τους κατατακτήριους αγώνες για την είσοδο στο UFC κι από εκεί και πέρα παλεύετε για να δημιουργήσετε τη φήμη σας στη διοργάνωση και να κατακτήσετε την κορυφή. Όταν δεν θα παίζετε αγώνες θα περνάτε τον χρόνο σας στο HUB του Career Mode, βλέποντας διάφορα στατιστικά που σας αφορούν, θα κάνετε προπόνηση ολοκληρώνοντας ακόμη μερικά tutorials ή θα αναπτύσσετε τον παίκτη σας με τα Evo Points που κερδίζετε από προπόνηση και αγώνες, αγοράζοντας νέες κινήσεις, αναβαθμίζοντας τα stats του και ξεκλειδώνοντας νέα abilities. Παράλληλα, το Career Mode περισσότερο και το υπόλοιπο παιχνίδι σε μικρότερο βαθμό είναι γεμάτο από πραγματικά βίντεο που δείχνουν τους πρωταγωνιστές του UFC να μάχονται ή να σας στέλνουν τα μηνύματά τους μετά από κάποιο επίτευγμά σας. Φανταστείτε πως είναι να σας προσεγγίζει ο ίδιος ο πρόεδρος του UFC ή μερικοί από τους καλύτερους παίκτες.
Το Multiplayer Mode είναι μια παραλλαγή των αντίστοιχων Modes σε FIFA και NBA Live για όσους γνωρίζουν. Στόχος του παίκτη είναι να ανεβεί σε όσο μεγαλύτερη κατηγορία γίνεται και να πάρει ζώνες, με κάθε κατηγορία να αποτελείται από έως και δέκα αγώνες. Μπορείτε να αγωνιστείτε σε όποια από τις πέντε βασικές κατηγορίες βάρους του παιχνιδιού θέλετε επιλέγοντας ένα από τους συνολικά ενενήντα επτά διαθέσιμους μαχητές του παιχνιδιού. Μιας και το αναφέραμε να πούμε ότι είμαστε πλήρως ικανοποιημένοι από το μέγεθος του ρόστερ, το οποίο διαθέτει βεβαίως και θηλυκούς χαρακτήρες της διοργάνωσης. Γενικά το Multiplayer Mode λειτουργεί ομαλά, με την επιτυχημένη συνταγή των προηγούμενων χρόνων από το FIFA κυρίως.
Πολύ καλή δουλειά έχει γίνει στο κλίμα που δημιουργείται στους αγώνες. Οι παρουσιάσεις των παικτών και οι κινήσεις των μεγαλύτερων αστέρων του αθλήματος τουλάχιστον κατά την παρουσίασή τους παραπέμπει έντονα στο τηλεοπτικό προϊόν. Εξαίρεση στο καλό αποτέλεσμα αποτελεί ο σχολιασμός ενός αγώνα. Ενώ πριν και μετά τους αγώνες ο σχολιασμός υπάρχει και σε παραπέμπει στο προαναφερθέν τηλεοπτικό προϊόν, κατά τη διάρκεια του αγγίζει τα όρια της ανυπαρξίας. Θεωρούμε λάθος την επιλογή αυτή αφού θα έπρεπε να υπάρχει ένας δυναμικός σχολιασμός για τα γεγονότα του αγώνα.
Θεωρητικά, οι λιγότερο σχετικοί με τη διοργάνωση του UFC και το MMA θα βρουν στο Gameplay ένα παιχνίδι με πολύ καλό επίπεδο προσομοίωσης και ποικιλία σε χτυπήματα που θα τους διασκεδάσει μόνους ή με καλή παρέα. Οι ‘’πιστοί’’ του franchise όμως και όσοι αποφασίσουν να επενδύσουν εργατοώρες στο παιχνίδι θα εντοπίσουν τις ιδιαίτερες αδυναμίες του. Στα forums της EA από την κυκλοφορία του UFC μέχρι και σήμερα έχουν γίνει αρκετά παράπονα από τους απαιτητικούς φανς της σειράς. Αυτά αφορούν κάποια exploits που χρησιμοποιούν οι αντίπαλοί σας για να σας κερδίσουν εύκολα διαδικτυακά, λαβές που διαθέτει το ρεπερτόριο κινήσεων του τίτλου αλλά δεν υπάρχουν στο πραγματικό MMA, κάποια λάθος στυλ μάχης χαρακτήρων, κινήσεις που κάποιοι παίκτες δεν θα έπρεπε να μπορούν να τις εκτελέσουν και μερικά ακόμη. Ειδικά το τελευταίο ‘’ατόπημα’’ αν το παρατηρήσετε θα καταλάβετε πως οι περισσότεροι χαρακτήρες παίζουν σαν να είναι ο ίδιος σε διαφορετικό skin. Είναι λάθη που εν μέρει δικαιολογούνται αν σκεφτεί κανείς πως είναι πρώτος τίτλο UFC από την EA, αλλά αφαιρούν από την συνολική αξιοπιστία των μηχανισμών και του ρεαλισμού του όταν αποφασίσει κανείς να το ξεψαχνίσει. Μέχρι λοιπόν η EA να τα διορθώσει έστω και τμηματικά με κάποιο patch δεν μπορεί να τα παραβλέψει κάποιος. Ελπίζουμε πως τα ‘’μπαλώματα’’ θα διατεθούν γρήγορα.
Οπτικοακουστικός τομέας
Ήρθε η ώρα της Ignite Engine. Προσωπική μας άποψη είναι πως οι δυνατότητές της χρησιμοποιήθηκαν πιο αποτελεσματικά στο UFC απ’ότι σε FIFA και NBA Live. Τα μοντέλα χαρακτήρων είναι από τα καλύτερα που έχουμε δει σε βιντεοπαιχνίδι. Η λεπτομέρεια στα πρόσωπα, τα σώματα, ακόμη και την συμπεριφορά των παικτών πριν τον αγώνα είναι άξια συγχαρητηρίων. Οι NPC’s, οι αγωνιστικοί χώροι, οι φωτισμοί, τα εφέ του αίματος στα πρόσωπα των παικτών και στο πάτωμα, ακόμη και ο ιδρώτας πάνω στους παίκτες ή αφού έχει πέσει στο έδαφος παρουσιάζονται με μεγάλη πιστότητα.
Ηχητικά, η EA μας δείχνει για ακόμη μία φορά πως γνωρίζει από μουσική αφού στο Soundtrack του UFC θα βρούμε μοντέρνα και ποιοτικά κομμάτια όπως είναι το ‘’Sail’’ από AWOLNATION, το ‘’Coming Home’’ από Dirty Money & Skylar Grey, το ‘’Radioactive’’ από Imagine Dragons και το ‘’Ain’t no sunshine’’ σε εκτέλεση DMX.
Συμπέρασμα
H τελική εντύπωση που μας δίνει του EA Sports UFC είναι σαν ένα φρούτο που κόπηκε από το κλαδί ή τη ρίζα πριν την ώρα του. Κι αφού ο αγρότης (η EA Canada στην συγκεκριμένη περίπτωση) βιάστηκε να το κόψει αυτή τη φορά, το πάθημα ελπίζουμε πως θα του γίνει μάθημα και την επόμενη θα περιμένει να ωριμάσει.
Σε γενικές γραμμές το αποτέλεσμα ικανοποιεί μιας και οι μηχανισμοί μάχης δείχνουν αρκετά μελετημένοι και προσεγμένοι για τους περισσότερους. Παρ’όλα αυτά αν είστε από εκείνους που σκοπεύουν να ‘’λιώσουν’’ το χειριστήριό τους με τον συγκεκριμένο τίτλο καλό είναι έχετε στα υπ’όψιν σας τις λεπτομέρειες που προαναφέραμε.
Οπτικά, η Ignite Engine μας έδειξε για τα καλά τα δόντια της κάνοντάς μας να ατενίζουμε τις μελλοντικές κυκλοφορίες της EA Sports με μεγάλη δόση αισιοδοξίας στον συγκεκριμένο τομέα. To ΕΑ Sports UFC είναι εν τέλει από τις καλύτερες κυκλοφορίες του franchise και το παιχνίδι που θα προτείναμε σε όσους ψάχνουν για ένα Fighting περισσότερο σκεπτόμενο και λιγότερο Arcade για να μοιράσουν λίγο –ή πολύ ξύλο- μόνοι ή με παρέα αλλά προειδοποιούμε τους ‘’βετεράνους’’ του MMA για τα ζητήματά του.
{source}
<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/oGtQe27pVdg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
{/source}
Κώστας Νικολούζος
Θετικά:
- O οπτικοακουστικός του τομέας
- Ικανοποιητικότατο ρόστερ αθλητών
- Γενικότερα, αποτελεί μια αξιόλογη δημιουργία
Αρνητικά:
- Ειδικότερα, οι ''βετεράνοι" του franchise δεν θα μείνουν ικανοποιημένοι
- Λίγα Modes
- Έλλειψη συνεχούς σχολιασμού κατά τη διάρκεια των αγώνων
Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της EA Sports στη χώρα μας, CD Media, για τις ανάγκες του Review