FIFA 22 - Review

Ποδοσφαιρικός Μονόδρομος
by Βαγγέλης Λερός on 6 Οκτωβρίου 2021

Στο περσινό μου review για το FIFA 21 μιλήσαμε για τη μεταβατική περίοδο των ποδοσφαιρικών παιχνιδιών, στο άλμα για τη νέα γενιά. Η EA ανακοίνωσε εκείνη την εποχή πως η προσοχή της στρέφεται στις εκδόσεις για PlayStation 5 και Xbox Series, αφήνοντας στάσιμο το παιχνίδι στο PC και τις παλιότερες πλατφόρμες. Η κυκλοφορία της next-gen έκδοσης ήρθε λίγους μήνες αργότερα, για να μας εκπλήξει ευχάριστα στα σημεία που ζητούσαν ανανέωση: την παρουσίαση, τα γραφικά και το gameplay.

Η αγγλική εταιρία, βέβαια, είχε ξεκαθαρίσει πως το πραγματικό βελτιωτικό «άγγιγμα» θα πραγματοποιηθεί στο FIFA 22, δίνοντας χρόνο στα studio του Καναδά και της Ρουμανίας να δουλέψουν πάνω σε νέους μηχανισμούς, animation και εφέ.

Τα νέα δεδομένα της (εικονικής) ποδοσφαιρικής πραγματικότητας εμπεριέχουν νέες παραμέτρους, όχι μόνο «αγωνιστικές». Βλέπετε, η EA πλέον παίζει… μπάλα μόνη της, με την Konami να παραδίδει τα όπλα, μεταμορφώνοντας το αντίπαλο δέος του PES σε ένα δωρεάν, σχεδόν mobile, game χωρίς περιεχόμενο, που τα πρώτα του δείγματα μοιάζουν να σκοτώνουν τον ανταγωνισμό και να γεννούν ένα ισχυρό μονοπώλιο για το FIFA, που ευχόμαστε να μην έχει καταστροφικές συνέπειες για το genre.

Σε μια χρονιά χωρίς την ασθμαίνουσα, έτσι κι αλλιώς, ανάσα του δεύτερου στον σβέρκο της, η πρωτοπόρα EA κάνει ανεπαίσθητες αλλαγές περιεχομένου και τεχνικών απεικόνισης, εστιάζοντας όμως στο πιο σημαντικό κομμάτι, το άθλημα. Όσα πούμε παρακάτω, δυστυχώς, αφορούν τη next-gen έκδοση, με την αναίσχυντη πολιτική του Legacy Edition να εφαρμόζεται όχι μόνο στις παλιές κονσόλες, αλλά και το PC. Όσοι λοιπόν δεν προτιμήσατε ή δεν καταφέρατε να αποκτήσετε, ακόμα, ένα PlayStation 5 ή ένα Xbox Series S/X, θα παίξετε ακριβώς το ίδιο παιχνίδι με πέρσι, με νέες φανέλες και ρόστερ.

Όσοι κάνατε την επένδυση, πάντως, θα αποζημιωθείτε, κυρίως μέσα από την αναβαθμισμένη αίσθηση που έχει ο χειρισμός εντός των γραμμών του γηπέδου. Το τελευταίο το χρωστά στο μερικώς ανασχεδιασμένο του animation και την τεχνολογία «HyperMotion», η οποία μεταφέρει στο παιχνίδι μια ρεαλιστικότερη κινησιολογία των παικτών, που πια δεν σκανάρονται κατά μόνας, αλλά μαζικά. Η EA έβαλε στο γήπεδο 22 παίκτες με ειδικές στολές και μελέτησε τις κινήσεις του καθενός, εν συναρτήσει με των υπολοίπων. Σύμφωνα με τους developers, έχουν εισαχθεί πάνω από 4000 νέα animations, δημιουργώντας αντίστοιχη ποικιλία στα πιθανά σενάρια φάσεων.

Παίζοντας μπαλίτσα


Έχοντας ήδη γράψει αρκετές ώρες, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε πως η τυχαιότητα των συμβάντων είναι σημαντικά βελτιωμένη, κάνοντας κάθε παιχνίδι πραγματικά μοναδικό. Αυτό ισχύει τουλάχιστον στις δυο μεγαλύτερες δυσκολίες του single player, αφού, στις μικρότερες η απάθεια των αντιπάλων και το χαλαρό πρεσάρισμα δεν πυροδοτούν τις αντίστοιχες κινήσεις στον χώρο από τους συμπαίκτες σας και δεν παρατηρείτε τη βελτίωση της AI.

Με τα νέα animation, το FIFA 22 δίνει το κίνητρο να παίξουμε συνδυαστικά, αφού οι συμπαίκτες μας ζητούν συνεχώς με τα χέρια την μπάλα, κάνουν συνεχώς κινήσεις ξεμαρκαρίσματος και βγάζουν επί (χλοο)τάπητος τις τακτικές που έχετε σχεδιάσει pre-game.

Μιλώντας για τακτικές, μπορώ να πω ότι βρήκα σοκαριστικά αναβαθμισμένο το συγκεκριμένο κομμάτι του τίτλου, διαπιστώνοντας πως τα overlap των πλάγιων μπακ όχι μόνο εκτελούνται, αλλά συνδυάζονται με αλληλοκαλύψεις από τους μέσους, σε μια προσέγγιση που κοστίζει, ΟΝΤΩΣ, σε stamina, δίνοντας το προβάδισμα σε δυνατές ομάδες και ικανότερους αθλητές. Υπάρχουν, λοιπόν, αμέτρητοι παράγοντες στο στήσιμο μιας ομάδας, που ονομαστικά υπήρχαν και παλιότερα, όμως, πρακτικά, πρώτη φορά μοιάζουν να εφαρμόζονται.

Δεν εντόπισα σημαντική αλλαγή στον ρυθμό και την ταχύτητα, ούτε στη φυσική της μπάλας, ίσως με εξαίρεση τα φάλτσα που παίρνει το τόπι στις βαθιές μπαλιές, όπου οι ικανότεροι παίκτες μπορούν να επωφεληθούν, δίνοντας ταχύτητα και μεγαλύτερη ή μικρότερη καμπύλη στην τροχιά της.
Με «εκρήξεις» ταχύτητας μπορούμε να εκθέσουμε την αντίπαλη άμυνα, πατώντας τη σκανδάλη την κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσουμε την κούρσα μας, μια τεχνική με το δικό της κόστος σε stamina, που πρέπει να αξιοποιηθεί με σύνεση.

Οι άμυνες είναι σημαντικά πιο σφιχτές, οι τερματοφύλακες… γατόπαρδοι και λιγότερο γκαφατζήδες, ενώ οι αντίπαλοι επιθετικοί δεν φοβούνται να σουτάρουν από οπουδήποτε.

Στο online τα πράγματα γίνονται λίγο πιο… scripted, με το momentum, τα timed shoots και τα λοιπά exploits να βρίσκουν… τρύπες, ωστόσο η συνολική εμπειρία είναι ελαφρώς καλύτερη από πέρσι. Επίσης, να επισημάνουμε πως ΠΑΝΤΑ το παιχνίδι παίρνει updates που διαταράσσουν τις ισορροπίες στα παραπάνω και, ενώ είμαστε ικανοποιημένοι στην παρούσα φάση, θα μπορούσαν όλα να αλλάξουν προς το καλύτερο ή το χειρότερο ανά πάσα στιγμή.

Ένα mode για όλους…


Το FIFA 22 σφύζει περιεχομένου, με τις διαθέσιμες λειτουργίες παιχνιδιού να βρίσκουν κοινό σε πολλούς διαφορετικούς τύπους. Οι αλλαγές είναι μικρές στο καθένα, όμως, αν μη τι άλλο, υπάρχει ποικιλία.

Η καριέρα προπονητή είναι εκείνη με τις μεγαλύτερες προσθήκες, με σημαντικότερη εκείνη του «Create your Club», όπου μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας ομάδα, με το λογότυπο, τις φανέλες και το γήπεδο βασισμένα στο δικό σας γούστο. Στη συνέχεια μπορείτε να αντικαταστήσετε οποιαδήποτε ομάδα στα διαθέσιμα πρωταθλήματα και να παλέψετε για τον τίτλο.

Δεν κατάφερα να αντισταθώ στον πειρασμό και έφτιαξα την ομάδα του Richmond, για να την μανατζάρω ως θρυλικός «Ted Lasso» (μπορεί και Led Tasso, προχωράμε…).

Αν και η δυνατότητα δημιουργίας custom club είναι καλοδεχούμενη, οι επιλογές παραμετροποίησης είναι περιορισμένες. Τα λογότυπα είναι λιγοστά και μη προσαρμόσιμα σε μεγάλο βαθμό, δεν μπορούμε να φτιάξουμε τις εμφανίσεις των τερματοφυλάκων, ενώ στα presets υπάρχουν δεδομένα από μεγάλες ομάδες που μπορείτε να δανειστείτε, όπως συνθήματα, ύμνοι και τραγούδια. Η εμπειρία είναι κάπως… κονσερβοποιημένη, καθόλου δυναμική και θα θέλαμε να το δούμε να εξελίσσεται μελλοντικά.

Στο Manager Career, γενικά, οι αλλαγές είναι μικρές και για ακόμη μια χρονιά μας αφήνει να απορούμε: πώς γίνεται πριν 15 χρόνια να είχαμε περισσότερο έλεγχο πάνω στα διοικητικά της ομάδας και σήμερα να αρκούμαστε σε μια σύνοψη των στόχων και ένα ανούσιο μπαλατζάρισμα του budget. Θυμόμαστε εποχές που μπορούσαμε να αναβαθμίσουμε τις υποδομές και να πάρουμε σημαντικές αποφάσεις για την ομάδα, που είχαν αντίκτυπο στη στήριξη των οπαδών, της διοίκησης και των παικτών ξεχωριστά. Στο «καλύτερο FIFA που είχαμε ποτέ», μπορούμε μόνο να δώσουμε ασαφείς ψευδο-φιλοσοφημένες απαντήσεις σε χαζές ερωτήσεις δημοσιογράφων, που μοιάζουν να ήρθαν με non-paper από κάποιον life-coach της κακιάς ώρας.

Στην καριέρα αθλητή έχουμε μικρές αλλαγές στο presentation. Υπάρχουν μικρά βιντεάκια αποδυτηρίων που μας δίνουν μια γεύση του κλίματος που έχτισε η εκάστοτε απόδοσή μας, όμως γρήγορα γίνονται κουραστικά και επαναλαμβανόμενα.
Μας δίνεται επίσης η δυνατότητα να περάσουμε στο ματς ως αλλαγή, κάτι που σε προηγούμενες εκδόσεις ήταν ακατόρθωτο, για κάποιον λόγο. Παλιότερα, αν δεν μας επέλεγαν για την αρχική σύνθεση, απλώς χάναμε το ματς.

Η σημαντικότερη αλλαγή σε αυτό το είδος καριέρας έχει να κάνει με το σύστημα αναβαθμίσεων, το οποίο πλέον εστιάζει στα XP points που επενδύονται, σε ένα skill tree με attributes, skills και perks. Στο παρελθόν, το είδος της προπόνησης που ακολουθούσαμε ενίσχυε το αντίστοιχο στατιστικό. Σε μια arcade στροφή που πετά τον ρεαλισμό από το παράθυρο, μπορούμε πλέον να κάνουμε προπόνηση στα πέναλτι και με τους πόντους να αναβαθμίζουμε… την ταχύτητα.

Το street football του VOLTA χάνει το story mode του, κερδίζει όμως mini arcade games που μπορούμε να απολαύσουμε με τους φίλους μας, όπως ποδο-τένις και dodgeball. Υπάρχει κι εδώ νέο σύστημα αναβάθμισης, με τρία νέα perks να δίνουν «δυνάμεις» όπως κεραυνοβόλα σουτ, υπερ-ταχύτητα και… πετσόκομμα-tackle. Ένα νέο σύστημα πόντων εντός του γηπέδου επιβραβεύει τις ντρίμπλες με πολλαπλασιασμό των γκολ, αν επιτευχθούν μετά από θεαματικά «αδειάσματα», ενώ μπορείτε να κάνετε συνδυαστικούς πανηγυρισμούς με τους φίλους σας, τρολάροντας τους αντιπάλους, ίσως επισπεύδοντας το rage-quit.

Κατά τα λοιπά, μπορείτε να ξοδέψετε πραγματικά λεφτά για να αγοράσετε φανταστικά σκουφιά, κάλτσες και παπούτσια για το avatar σας. Τα microtransactions έχουν την τιμητική τους, αφού το grind δεν θα φτάσει ποτέ για να ντυθείτε κυριλέ.

Δυστυχώς, η ίδια ακριβώς κατάσταση επικρατεί στο FIFA Ultimate Team, το αγαπημένο mode πολλών, αν όχι σίγουρα της EA, σύμφωνα με τα έγγραφα που διέρρευσαν πρόσφατα. Ο διακαής πόθος της εταιρίας είναι να στρέψει την προσοχή μας στο «FUT» και να μας κρατήσει εκεί!

Αυτό θα ήταν τέλειο αν το πετύχαινε θεμιτά και όχι με τη δραματική αύξηση των παιχνιδιών που απαιτούνται για να συλλέξουμε τους πόντους για να αγοράσουμε πακέτα παικτών. Παθητικά, υπάρχει μια παραίνεση για αγορά πακέτων με πραγματικά χρήματα, κάτι που για πολλούς δεν αποτελεί πρόβλημα, από τη στιγμή που μπορείς να προχωρήσεις, απλά παίζοντας ΠΟΛΥ.

Υπάρχει νέο περιεχόμενο για το FUT, όπως Legendary παίκτες και κάρτες, customization items για τα γήπεδα, καθώς και μια ανανεωμένη δομή στα είδη αγώνων, με τις σεζόν να κρατούν 6 εβδομάδες. Τα πρωταθλήματα έχουν πλέον εβδομαδιαία διάρκεια, ενώ προστέθηκαν και οι φάσεις των Play-Offs και των Finals.

Οι αλλαγές στα λοιπά modes, όπως το Pro Clubs και τα Seasons είναι ακόμα μικρότερες, όμως εξακολουθούν να αποτελούν μια σοβαρή επιλογή, αν εκεί προτιμάτε να δοκιμάζεστε.

Η ομορφιά του αθλήματος


Το δυνατό χαρτί της EA ήταν πάντα οι άδειες χρήσης για ομάδες, πρωταθλήματα και παίκτες. Τα τελευταία χρόνια μπορεί να έχουν χαθεί δικαιώματα για ορισμένες ομάδες (κυρίως ιταλικές), όμως παραμένει πληρέστατο σε περιεχόμενο, ενώ διατηρεί το αποκλειστικό license των σπουδαίων διοργανώσεων της UEFA (Champions League, Europa League, Conference League), αλλά και του FIFA World Cup.

Το presentation στα μεγάλα πρωταθλήματα είναι μοναδικό, με εκείνα της Αγγλίας και της Ισπανίας να ξεχωρίζουν. Από τα γραφικά των στατιστικών, μέχρι τα γήπεδα και την πιστότητα στα πρόσωπα κατά τατουάζ, το παιχνίδι μοστράρει τον πλούτο του περήφανα, με το πιο ολοκληρωμένο πακέτο ποδοσφαιρικής προσομοίωσης που υπήρξε ποτέ.

Έχουμε νέα filler πλάνα στους «νεκρούς χρόνους» εκτός της ροής του ματς, καθώς οι παίκτες ετοιμάζονται για εκτελέσεις ή κάνουν τα παράπονά τους. Πολλά εξ αυτών ανακυκλώνονται από προηγούμενες χρονιές, βέβαια, όμως μικρές πινελιές ανανέωσης σίγουρα θα τραβήξουν την προσοχή σας, αρχικά.

Νέα volumetric εφέ ντύνουν τα γήπεδα, με τους προβολείς πίσω από την άχνα της εξέδρας να φτιάχνουν φωτορεαλιστικές συνθήκες, ανάλογα με την έδρα και τα καιρικά φαινόμενα. Το γρασίδι έχει μεγαλύτερη επίδραση στην μπάλα, όσον αφορά τη φυσική της, αναφορικά με την υγρασία του και το μήκος του.

Όλα τα παραπάνω έχουν ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα στο Xbox Series X, όμως δημιουργούν μικρά θεματάκια στο PlayStation 5 και ακόμα περισσότερα στο Series S. Όλα αυτά ίσως να λυθούν μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος κειμένου, με κάποιο update. Στο δικό μας build πάντως, είδαμε μικρές αλλοιώσεις στο περίγραμμα των μοντέλων ή των διχτυών, όταν η μπάλα περνούσε από δίπλα τους, οδηγώντας μας στο συμπέρασμα πως μάλλον στις προαναφερθείσες πλατφόρμες γίνεται χρήση των εφέ σε χαμηλότερη ανάλυση. Οπτικά, μας ενόχλησε μόνο σε κοντινά πλάνα και συγκεκριμένα σενάρια, όμως μας έκανε εντύπωση, δεδομένης της ισχύος των κονσολών που δεν δικαιολογεί τέτοια πταίσματα.

Από την άλλη, το πλεονέκτημα του PlayStation 5 έγκειται για ακόμη μια φορά στις μοναδικές δυνατότητες του Dualsense, που αξιοποιεί υπέροχα την απτική ανάδραση, με τη δόνηση και τις σκανδάλες να μεταφέρουν feedback από το παιχνίδι στα δάχτυλά μας. Νιώθουμε τα βήματα, την κούραση των παικτών, αλλά και κάθε σημαντική ενέργεια, όπως ένα δυνατό τάκλιν ή ένα τράνταγμα των δοκαριών. Πολλά από αυτά τα features τα γνωρίσαμε πέρσι, στην έκδοση νέας γενιάς, όμως φέτος υπάρχει μια εξισορρόπησή τους και η δυνατότητα παραμετροποίησης των εφέ σκανδάλης και δόνησης εντός του παιχνιδιού.

Το ίδιο επαναστατικό αποδεικνύεται και το 3D audio, ειδικά στα modes χρήσης ενός αθλητή με την κάμερα πάνω από το κεφάλι του. Η κατευθυντικότητα του ήχου, με τις κραυγές των συμπαικτών, τη φασαρία της εξέδρας, τα σφυρίγματα του διαιτητή και τα βήματα πάνω στο χορτάρι μας βάζουν μέσα στο παιχνίδι ακόμα πιο αποτελεσματικά, όντας ίσως το πιο υποτιμημένο νέο feature του τίτλου.

Συνοψίζοντας


Το FIFA 22 αποτελεί πλέον τον ποδοσφαιρικό μας μονόδρομο. Πιο βελτιωμένο από ποτέ εντός των τεσσάρων γραμμών του γηπέδου, αναβαθμίζει δραματικά το gameplay μέσω νέων τεχνολογιών στο animation και την ΑΙ, προσφέροντας συνολικά το πιο ολοκληρωμένο πακέτο περιεχομένου και εμπειριών. Δυστυχώς, τα microtransactions και η στασιμότητα σε πολλά από τα διαθέσιμα modes, καθυστερούν την εξέλιξη του παιχνιδιού για ακόμη μια χρονιά, βάζοντάς μας σε σκέψεις για το μέλλον του, σε μια νέα πραγματικότητα χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό στην αγορά.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

FIFA 22 - Review

Συντάκτης
6 Οκτωβρίου 2021
Developer

EA Vancouver / EA Romania

Publisher

EA Sports

Διανομή

Bandai Namco Entertainment Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 5 / Xbox Series X|S / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Switch

Tested on

PlayStation 5

Κυκλοφορία

1 Οκτωβρίου 2021

Είδος

Sports

PEGI

3

Θετικά

+ Ποικιλία σε ομάδες και πρωταθλήματα

+ Ποικιλία σε λειτουργίες παιχνιδιού

+ Ανανεωμένο gameplay και animation

+ Τα features στο PS5

Αρνητικά

- Στασιμότητα στα περισσότερα modes, το παιχνίδι ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ αλλαγές

- Τα microtransactions χαλάνε το online

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
8.9
Συνοψίζοντας

Το FIFA 22 αποτελεί πλέον τον ποδοσφαιρικό μας μονόδρομο. Πιο βελτιωμένο από ποτέ εντός των τεσσάρων γραμμών του γηπέδου, αναβαθμίζει δραματικά το gameplay μέσω νέων τεχνολογιών στο animation και την ΑΙ, προσφέροντας συνολικά το πιο ολοκληρωμένο πακέτο περιεχομένου και εμπειριών. Δυστυχώς, τα microtransactions και η στασιμότητα σε πολλά από τα διαθέσιμα modes, καθυστερούν την εξέλιξη του παιχνιδιού για ακόμη μια χρονιά, βάζοντάς μας σε σκέψεις για το μέλλον του, σε μια νέα πραγματικότητα χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό στην αγορά.

8.0
Βαθμός
8.9
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
50%
Τιιιιι ;
50%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1