Heavy Rain

Η δύναμη που έχει η αγάπη να σε σπρώχνει στα άκρα
by Νίκος Λυμπέριος on 1 Μαρτίου 2016
Reviews

Μπορείτε να βρείτε το Review μας για το Beyond: Two Souls, ΕΔΩ.

Στο Review μου για το Beyond: Two Souls είχα γράψει:

Λίγοι developers έχουν διχάσει τον κόσμο τόσο όσο η Quantic Dream. Ο διχασμός προέρχεται από το γεγονός ότι το studio έχει ιδιαίτερη προτίμηση στην κινηματογραφική προσέγγιση των παιχνιδιών της, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στην ιστορία και τους χαρακτήρες του παιχνιδιού και όχι τόσο στους ίδιους τους μηχανισμούς του. Τα παιχνίδια της Quantic Dream αποτελούν τη γέφυρα μεταξύ των κλασικών action παιχνιδιών και των παιχνιδιών της Telltale Games, συνδυάζοντας άριστο οπτικό-ακουστικό τομέα και δίνοντας μεγάλο βάρος στην ιστορία, την εξέλιξη της και το πώς εμείς μπορούμε να τη χτίσουμε.

Τα δυο πρώτα παιχνίδια του studio, τα Fahrenheit και Heavy Rain, αποτέλεσαν τα πρώτα πειραματικά βήματα της Quantic Dream και μπορεί να δίχασαν για το στήσιμο τους, δημιούργησαν όμως με επιτυχία ένα καινούριο είδος παιχνιδιών που έχει αγαπηθεί αρκετά από τον κόσμο. Με το Beyond: Two Souls, o David Cage και η Quantic Dream δε προσπάθησαν να αλλάξουν το στυλ του παιχνιδιού ή να ξανά-ανακαλύψουν τον τροχό. Αντιθέτως προχώρησαν ένα βήμα πιο πέρα την ήδη επιτυχημένη συνταγή, βελτιώνοντας τους βασικούς μηχανισμούς των δυο προηγούμενων τίτλων και εστιάζοντας περισσότερο στη ροή της ιστορίας και το πώς αυτή παρουσιάζεται στον παίκτη. Για να το πραγματοποιήσουν αυτό έφεραν πραγματικούς ηθοποιούς και έθεσαν ως στόχο τη δημιουργία κάτι μοναδικού που ξεπερνάει οτιδήποτε υπάρχει διαθέσιμο.

Το Heavy Rain στο πυρήνα του εξιστορεί αρκετές διαφορετικές ιστορίες με κεντρικό άξονα την εύρεση ενός κατά συρροή δολοφόνου με το προσωνύμιο Origami Killer. Στο παιχνίδι δε δίνονται πολλά στοιχεία για την ταυτότητά του δολοφόνου πέρα από το γεγονός ότι τα τελευταία τρία χρόνια απαγάγει παιδιά, τα δολοφονεί και αφήνει τα πτώματα τους σε διάφορα κεντρικά σημεία της πόλης. Βασικός πρωταγωνιστής του Heavy Rain είναι ο Ethan: Ένας άνθρωπος, που η ζωή τού έπαιξε δυο πολύ άσχημα παιχνίδια με αποτέλεσμα η καθημερινότητά του να αλλάξει ριζικά, αφού χάνει τη δουλεία του, τη γυναίκα του και τον μεγαλύτερο του γιο με αποτέλεσμα να βυθίζεται στην κατάθλιψη και να πλησιάζει τα όρια της σχιζοφρένειας. Το δεύτερο άσχημο χτύπημα είναι η απαγωγή του δεύτερου γιου του από τον Origami Killer, του Shawn.

Εκτός όμως από τον Ethan έχουμε στον έλεγχο μας και κάποιους επιπλέον χαρακτήρες στο παιχνίδι, που η Quantic Dream με ιδιαίτερη μαεστρία δεν τους έχει αφήσει στην αφάνεια του βασικού πρωταγωνιστή, αλλά μαζί με αυτόν παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην αφήγηση της ιστορίας και στην καλύτερη κατανόηση της, ενώ περίτεχνα μας αναγκάζει να δημιουργήσουμε δυνατούς δεσμούς με αυτούς. Είναι μια ιδιαίτερα πολύπλοκη στρατηγική η χρήση πολλαπλών χαρακτήρων που ελέγχει σε παράλληλους χρόνους ο παίκτης για την αφήγηση της ιστορίας ενός παιχνιδιού που ξεπερνάει σε μεγάλο βαθμό το απλό αφηγηματικό στοιχείο των περισσότερων τίτλων που συναντάμε.

Η ιστορία του δεν έχει μια σταθερή ροή με συγκεκριμένη εξέλιξη των γεγονότων, ούτε βασίζεται στο απλό και απερίσκεπτο πάτημα μερικών κουμπιών. Οι πράξεις μας έχουν συνέπειες.

το VG24 λέει

Στην άλλη άκρη της πόλης βρίσκεται ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ, Scott Shelby, που αναζητά τα ίχνη του Origami Killer. Μελετά τους φόνους για χρόνια, και επισκέπτεται τις οικογένειες των θυμάτων για οτιδήποτε στοιχεία μπορούν να τον βοηθήσουν στην εξιχνίαση των φόνων. Στον ίδιο χρόνο και σε παράλληλη εξέλιξη θα αναλάβουμε το ρόλο του Norman Jayden, ενός νέου πράκτορα του FBI που έχει επίσης αναλάβει την αποστολή της εύρεσης του Origami Killer. Στην διάθεση του έχει μια συσκευή εικονικής πραγματικότητας –το ARI- που τον βοηθάει στην εύρεση των στοιχείων του εγκλήματος και της συναρμολόγησης του δύσκολου puzzle των μυστήριων φόνων. Τέλος θα συναντήσουμε και την Madison, μια μυστηριώδη κοπέλα, που για τον έναν ή τον άλλο λόγο θέλει να βοηθήσει τον Ethan με το πρόβλημα του. Κάθε χαρακτήρας έρχεται σε σύγκρουση με τους δικού του προσωπικούς δαίμονες και κάθε ένας από αυτούς κρίνεται από τις επιλογές που κάνει. Χειριζόμαστε 4 διαφορετικές προσωπικότητες που οι επιλογές τους έχουν επιρροή στις ζωές όλων.

Η πιο σπαραχτική από τις ιστορίες που θα συναντήσουμε στο Heavy Rain είναι φυσικά αυτή του Ethan. Δεν χωράει αμφιβολία ότι η ιστορία ενός ανθρώπου που κοντεύει να χάσει τα πάντα είναι η πιο συνταρακτική και το βάρος του προβλήματος που θέτει το παιχνίδι γίνεται ξεκάθαρο όταν χειριζόμαστε τον Ethan. Οι αποστολές που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο ήρωας μας για να σώσει και να πάρει πίσω το γιο του, Shawn, αφορούν την λύση κάποιων σαδιστικών παιχνιδιών που μοιάζουν αρκετά με αυτά που είδαμε στις ταινίες SAW. Σκοπός του Ethan είναι να παίξει το παιχνίδι του Origami Killer και λύνοντας τα puzzle να ανακτήσει την διεύθυνση στην οποία βρίσκεται ο Shawn.

Σε αυτό το σημείο βρίσκεται και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του Heavy Rain. Η ιστορία του δεν έχει μια σταθερή ροή με συγκεκριμένη εξέλιξη των γεγονότων, ούτε βασίζεται στο απλό και απερίσκεπτο πάτημα μερικών κουμπιών. Οι πράξεις μας έχουν συνέπειες. Μπορεί ο χειρισμός να είναι περιορισμένος, έχουμε όμως πλήρη έλεγχο στην εξέλιξη της ιστορίας. Αυτές οι συνέπειες είναι και η δύναμη του Heavy Rain που στηρίζεται από το άψογο δέσιμο που μας έχτισε η Quantic Dream με τους ήρωες. Τα διλήμματα που μας θέτουν τα διάφορα παιχνίδια του Origami Killer ξεπερνούν απλά διλήμματα που συναντάμε στα περισσότερα παιχνίδια. Είναι σωστό να σκοτώσεις τον πατέρα δυο γλυκών κοριτσιών για να πάρεις ένα κομμάτι της διεύθυνσης που κρατείται ο Shawn; Ή μήπως είναι καλύτερη η κάθαρση των δρόμων από έναν έμπορο ναρκωτικών που σκορπάει τον αργό θάνατο; Αν αρνηθείς μπορεί να μην ξαναδείς το γιο σου ποτέ. Αν δεχτείς ίσως κουβαλάς για μια ζωή το βάρος ενός φόνου. Όλα αυτά ενισχύονται από το γεγονός ότι η ιστορία που μας διηγείται το παιχνίδι είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα και τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι χαρακτήρες μας αφορούν σοβαρές καταστάσεις που ίσως αντιμετωπίζαμε και 'μεις και αυτό μας φέρνει όχι κοντά στους χαρακτήρες, αλλά στη θέση τους.

Η άποψη όμως ότι το παιχνίδι δεν προσφέρει κάποιου είδους gameplay είναι λανθασμένη. Αντιθέτως είναι από τα παιχνίδια που προσφέρουν μια από τις πιο έντονες εμπειρίες στο gaming στο σύνολό του, μιας και ένα παιχνίδι δεν είναι μόνο άλματα, πυροβολισμοί και τεράστιοι χάρτες.

το VG24 λέει

Ένα ιδιαίτερο στοιχείο που χαρακτηρίζει το Heavy Rain είναι το πόσο συναισθηματικό μπορεί να γίνει. Σίγουρα αποτελεί ένα παιχνίδι με αρκετά μουντή ιστορία, οπότε το συναίσθημα της συγκίνησης είναι δυνατό. Η ουσία του όμως είναι το πόσο βαθιά σε βάζει μέσα σε αυτή. Υπάρχουν στιγμές που οι ηθικές συνέπειες των επιλογών που το παιχνίδι σε βάζει να κάνεις έρχονται ξαφνικά και χωρίς προειδοποίηση. Από νωρίς μαθαίνουμε ότι κάθε επιλογή έχει και μια συνέπεια. Η δύναμη που μας δίνει να διαλέξουμε μεταξύ ζωής και θανάτου και ταυτόχρονα το βάρος του να σκεφτούμε το πιθανό ρίσκο αφήνει τον παίχτη συντετριμμένο. Υπάρχουν στιγμές που θα σταθείς να σκεφτείς αυτά που συνέβησαν και θα τρέμεις από το βάρος της έντασης ακόμα περισσότερο όταν έχουμε δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τους χαρακτήρες.

Φυσικά υπάρχει λόγος που το Review αφιέρωσε ένα τόσο μεγάλο κομμάτι του στην ιστορία του παιχνιδιού. Αν και είναι δύσκολο να περιγράψεις ένα τόσο μεγάλο κομμάτι του τίτλου χωρίς να προδώσεις την ουσία του. Το παιχνίδι, όπως αναφέρθηκε, είναι στημένο γύρω από αυτή και για να γίνει έντονη η επίδραση της ιστορίας πάνω μας έπρεπε να προσαρμοστεί κατάλληλα και ο τρόπος που το παιχνίδι παίζεται. Στην ουσία δεν ελέγχουμε κανέναν από τους χαρακτήρες του παιχνιδιού ή αν θέλετε καλύτερα έχουμε ελάχιστο έλεγχο πάνω σε αυτούς. Υπάρχουν στιγμές που πρέπει να περιηγηθούμε στο κόσμο του Heavy Rain ή να ψάξουμε για διάφορα στοιχεία αναλόγως του χαρακτήρα που χειριζόμαστε αλλά στο μεγαλύτερό του μέρος εξελίσσεται πατώντας διάφορες ακολουθίες κουμπιών –τα γνωστά QTE’s-. Έχει πάρει ιδέες από διάφορα adventure games ώστε να φτιάξει έναν τίτλο που κάθεται στη μέση μεταξύ αυτών και των παιχνιδιών δράσης, διατηρώντας μια υπέροχη ισορροπία στο ρυθμό του χωρίς να γίνεται ιδιαίτερα αργό και ταυτόχρονα να μην είναι τόσο γρήγορο, ώστε να χάνεις τις μικρές λεπτομέρειες του σεναρίου του.

Κάθε επαφή του χαρακτήρα μας με το περιβάλλον αντιστοιχεί είτε στο πάτημα ενός κουμπιού είτε σε μια κίνηση του δεξιού μοχλού. Για παράδειγμα το άνοιγμα μιας πόρτας μπορεί να χρειάζεται να πατήσουμε δεξιά το R3 ενώ η εφαρμογή ενός επιδέσμου να κινήσουμε κυκλικά το δεξί αναλογικό μοχλό. Στις περιπτώσεις που το παιχνίδι μας τοποθετεί σε μια σκηνή «δράσης» όπως για παράδειγμα να παλέψουμε με έναν κακό του παιχνιδιού, απαιτούνται απλά πατήματα κουμπιών που αναλόγως δυσκολίας χρειάζονται γρήγορα ή όχι αντανακλαστικά από εμάς. Προς υπεράσπισή του οι σκηνές αυτές έχουν πολλαπλά αποτελέσματα αναλόγως πετυχημένων πατημάτων μας, δίνοντας έτσι αρκετά σε διάρκεια χρόνου και σε συνδυασμό με τα αρκετά εναλλακτικά τέλη, αλλά και τις ενδιάμεσες παραλλαγές της ιστορίας βάση των επιλογών μας.

Για πολλούς, αυτού του είδους ο χειρισμός και ο τρόπος που το παιχνίδι εξελίσσεται ίσως είναι αποκαρδιωτικός και θα προτιμήσουν να το αποφύγουν. Οι τίτλοι της Quantic Dream δεν είναι για όλους. Η άποψη όμως ότι το παιχνίδι δεν προσφέρει κάποιου είδους gameplay είναι λανθασμένη. Αντιθέτως είναι από τα games που προσφέρουν μια από τις πιο έντονες εμπειρίες στο gaming στο σύνολό του, μιας και ένα παιχνίδι δεν είναι μόνο άλματα, πυροβολισμοί και τεράστιοι χάρτες. Είναι ένα παιχνίδι που δε θα το παίξεις για να δείξεις την εμπειρία σου στο να σκοτώνεις εχθρούς με ένα headshot, αλλά για να απολαύσεις μια εξαιρετική δραματική ιστορία που θα σε στοιχειώσει για αρκετό καιρό και θα σε βάλει να ζυγίσεις τις καταστάσεις μετρώντας την βαρύτητα των επιλογών σου.

Άλλο ένα μεγάλο στοιχείο που ενδεχομένως επηρέασε τον τρόπο με τον όποιο το παιχνίδι παίζεται είναι ο τεχνικός του τομέας και κυρίως ο τομέας των γραφικών. Ο τίτλος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο PlayStation 3 πριν 6 χρόνια, αυτό όμως δε το σταματά από το να είναι μέσα στα πιο όμορφα παιχνίδια που έχουμε παίξει ακόμα και στο PlayStation 4. Η μεταφορά έφερε ανανεωμένα γραφικά στα 1080p με σταθερό ρυθμό ανανέωσης στα 30FPS και περιποιημένα textures και σκιές που αναδεικνύουν λεπτομέρειες των χαρακτήρων που πριν δεν ήταν ορατές. Οι χαρακτήρες, οι εκφράσεις τους, ο κόσμος γύρω τους, οι βρεγμένοι δρόμοι με τις μικρές λιμνούλες των νερών και τις σταγόνες να δημιουργούν μικρά λακάκια στην επιφάνεια τους, είναι όλα δημιουργημένα στην εντέλεια. Σίγουρα υπάρχουν ατέλειες που αφορούν κυρίως το uncanny -όταν ψηφιακοί χαρακτήρες ενός παιχνιδιού κάνουν εκφράσεις και κινήσεις που φαίνονται ξένες, παράξενες- του παρουσιαστικού των χαρακτήρων ή κάποια θολά textures που έμειναν απεριποίητα στην μεταφορά, στο σύνολο του όμως μιλάμε για έναν τίτλο που δείχνει να είναι αγέραστος στο πέρασμα του χρόνου.

Στα ίδια υψηλά επίπεδα με τον τομέα των γραφικών βρίσκεται και ο ηχητικός. Από το voice acting των χαρακτήρων μέχρι τους ήχους του περιβάλλοντος όλα θυμίζουν κινηματογραφική ταινία της οποίας σκηνοθέτης και θεατής είμαστε εμείς και ως σκοπό έχουμε το συμπλήρωμα αυτής και ταυτόχρονα της εμπειρίας να τη βιώνουμε. H μουσική του επένδυση είναι απ' τα καλύτερα και πιο αξιομνημόνευτα scores των τελευταίων ετών. Το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε και ίσως ενοχλήσει μιας και στην αρχική έκδοση του τίτλου δεν υφίσταται, είναι μια μικρή ανακρίβεια στις κινήσεις που απαιτούν το δεξί αναλογικό μοχλό. Για κάποιο λόγο, οι κινήσεις που θέλουν δεξιά ή αριστερά για να ανοίξει μια πόρτα για παράδειγμα χρειάζονται μεγάλη ακρίβεια. Από την άλλη, αντίστοιχες κινήσεις σε σημεία δράσης δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Στην πορεία και με λίγη εξοικείωση, το πρόβλημα δεν ενοχλεί και ενδεχομένως να λυθεί σε μελλοντικό update που θα αλλάζει την ευαισθησία του συγκεκριμένου χειρισμού. Άλλο ένα μειονέκτημα του τίτλου αφορά η έλλειψη του επιπλέον DLC που βγήκε για το πρωτότυπο παιχνίδι, το Heavy Rain Chronicles: Episode One - The Taxidermist που δείχνει την ιστορία της Madison πριν τα γεγονότα με τον Ethan κατά την αναζήτηση της για τον Origami Killer. Επίσης να επισημάνουμε ότι ο τίτλος, εν αντιθέσει με το Beyond: Two Souls, δεν έχει ελληνικούς υπότιτλους, όπως άλλωστε δεν είχε ούτε η αρχική έκδοση στο PS3.

Το παιχνίδι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο PlayStation 3 πριν 6 χρόνια, αυτό όμως δε το σταματά από το να συνεχίζει ακόμα να είναι μέσα στα πιο όμορφα παιχνίδια που έχουμε παίξει ακόμα και στο PlayStation 4.

το VG24 λέει
Κλείνω το Review λέγοντας ότι το Heavy Rain είναι ένα από τα αποκλειστικά παιχνίδια που πρέπει οπωσδήποτε να δει κάθε κάτοχος PlayStation 4. Ως remaster δεν απευθύνεται σε όσους το έχουν παίξει στο PlayStation 3 και αυτό γιατί βασίζεται εξ' ολοκλήρου στην ιστορία του. Σε καμία περίπτωση, όπως αναφέραμε ήδη στο Review μας δε θα πρέπει το γεγονός ότι βασίζεται στα QTE's να θεωρηθεί μειονέκτημα. Μεταξύ των δυο τελευταίων παιχνιδιών της Quantic Dream το Heavy Rain είναι ο πιο δυνατός τίτλος. Σίγουρα ο τεχνικός τομέας του Beyond: Two Souls είναι δυο επίπεδα πάνω χάνει όμως αρκετά στο κομμάτι της ιστορίας του, αλλά και στο γεγονός ότι οι επιλογές που μας δίνει δεν έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην ροή της ιστορίας και των τελικών αποτελεσμάτων. Επιπλέον εκεί που το Beyond: Two Souls λέει μια ιστορία για την διαφορετικότητα μιας κοπέλας, το Heavy Rain διηγιέται το δράμα κάποιων ανθρώπων, κάτι που έχει γήινη υπόσταση και συναντούμε και στην πραγματική ζωή, κάνοντάς το ανθρώπινο και πιο κοντά στα καθημερινά προβλήματα. Αυτό που ζητάμε από την Quantic Dream για το επόμενο παιχνίδι της το Detroit είναι να συνδυάσει τον άψογο τεχνικό τομέα του Beyond: Two Souls με το εξαιρετικό σε ροή και βαρύτητα σενάριο του Heavy Rain.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Sony Computer Entertainment στη χώρα μας, Sony Hellas, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Heavy Rain

Author

Νίκος Λυμπέριος

Developer

Quantic Dream

Publisher

Sony Interactive Entertainment

Διανομή

Sony Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 3 / PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

1 Μαρτίου 2016

Είδος

Interactive Drama

PEGI

18

Θετικά

+ Το εξαιρετικό του σενάριο
+ O αντίκτυπός του στον παίχτη
+ Οι χαρακτήρες
+ Η διάρκεια του τίτλου
+ Η τιμή του

Αρνητικά

- Δεν απευθύνεται σε όσους έχουν παίξει το πρωτότυπο
- Μικρά θέματα με τον χειρισμό
- Έλλειψη του DLC

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.5
9.3
Συνοψίζοντας

Το Heavy Rain αποτελεί το αποκορύφωμα των Interactive παιχνιδιών δράματος. Δανείζεται στοιχεία από ταινίες του είδους (όπως το S7VEN) και παρουσιάζει ένα σενάριο, που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζει την δική μας καθημερινότητα. Μέσα από την ιστορία των 4 ηρώων μας, θα κληθούμε να σκεφτούμε, να επιλέξουμε, και σε πολλές περιπτώσεις να συγκινηθούμε από τα αποτελέσματα των επιλογών μας. Επιλογές που έχουν αντίκτυπο σε όλους τους χαρακτήρες του παιχνιδιού.

Μπορεί να είναι ένα Remaster παιχνιδιού 6ετίας, αποτελεί όμως μια απαραίτητη αγορά για κάθε κάτοχο κονσόλας PlayStation 4, που δεν είχε παίξει το πρωτότυπο, είτε γιατί δεν είχε PlayStation 3, είτε γιατί δεν έτυχε να το παίξει.

8.5
Βαθμός
9.3
Βαθμός
2 ratings
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
80%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
20%
Sad
0%
Rage
0%