Hellblade: Senua's Sacrifice

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 11 Αυγούστου 2017
Reviews

Τη Ninja Theory την έχουμε γνωρίσει μέσα από παιχνίδια, όπως τα Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West και DmC: Devil May Cry, των οποίων κύριος άξονας ήταν η μάχη και οι πολύ καλά δουλεμένοι και λειτουργικοί μηχανισμοί που την πλαισίωναν. Στο παρελθόν, έχουμε δει στα παιχνίδια της κάποιες ιδιόμορφες ιδέες, ενώ τώρα, με το Hellblade: Senua’s Sacrifice, οι πειραματισμοί και το σενάριο παίρνουν τη σκυτάλη, παραμερίζοντας όσα έχουμε συνηθίσει από τη Ninja Theory και δημιουργώντας μια μοναδική και ιδιάζουσα εμπειρία.

Στο Hellblade αναλαμβάνουμε το ρόλο της Senua, μιας πολεμίστριας που ταξιδεύει προς τον κόσμο των νεκρών για να βρει και να σώσει τον αγαπημένο της. Ο κάτω κόσμος, που ονομάζεται Helheim, όπως και πολλά στοιχεία του σεναρίου, προέρχονται από τη σκανδιναβική μυθολογία, κομμάτια της οποίας μας διηγείται το παιχνίδι, συμπληρώνοντας το υπόβαθρό του. Λόγω της φύσης του και του σεναρίου του, δεν βλέπουμε στο πρόσωπο της Senua μια πολεμίστρια αγέρωχη, σκληρή, που να αντιμετωπίζει τους κινδύνους ελαφρά τη καρδία. Η Senua είναι μία ικανή πολεμίστρια, όμως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα· πάσχει από ψυχική ασθένεια, βλέπει παραισθήσεις και ακούει φωνές που είναι πια κομμάτι της πραγματικότητάς της. Η Senua, φοβάται, κλαίει, είναι ευάλωτη. Υποφέρει και σπάει σε χίλια κομμάτια, καθώς αντιμετωπίζει τα πλάσματα της κολάσεως, αλλά και τους δικούς της προσωπικούς δαίμονες, έχοντας παράλληλα το ίδιο της το μυαλό να της παίζει παιχνίδια και να την παροτρύνει να παρατήσει το δύσκολο αγώνα της, πριν καν τον αρχίσει. Η θέλησή της όμως είναι πολύ ισχυρή και είναι αποφασισμένη να φτάσει ως το τέλος.

Στο Hellblade, ακολουθούμε την πρωταγωνίστρια σε ένα πολύ σκοτεινό και μακάβριο ταξίδι στον κάτω κόσμο, αλλά και στις αναμνήσεις της. Τη βλέπουμε να αντιμετωπίζει φρικιαστικές εμπειρίες, ενώ προσπαθεί να κρατήσει το σθένος της και να συνεχίσει την αποστολή της. Οι συγγραφείς του σεναρίου έχουν κάνει καταπληκτική δουλειά όσον αφορά την πλοκή, το ρυθμό αφήγησης, τους χαρακτήρες και τους διαλόγους, δίνοντάς μας μια ιστορία πολύ προσωπικής φύσεως· μία ιστορία λύτρωσης, κάθαρσης και αναζήτησης του εαυτού. Η Ninja Theory, όπως είδαμε σε video που έδωσε στη δημοσιότητα, πήρε πολύ σοβαρά την αντιμετώπιση της ψυχικής ασθένειας της Senua, προσλαμβάνοντας έως και συμβούλους ασθενείς με ψύχωση, καθώς και γιατρούς ειδικευμένους σε ανάλογες περιπτώσεις και το αποτέλεσμα δικαιώνει τις επιλογές τους.

Η ψύχωση της Senua βρίσκεται στην καρδιά του σεναρίου, δεν παραμερίζεται και αντιμετωπίζεται με σεβασμό. Μπροστά στα μάτια μας  εκτιλύσσεται ένα μέρος της ζωής της πρωταγωνίστριας: η συγκεκριμένη της αποστολή που έχει αρχή, μέση και τέλος. Το σενάριο όμως υπαινίσσεται έναν τρόπο ζωής, την καθημερινότητα και πραγματικότητα της Senua που ήδη βίωνε ως ψυχικά ασθενής και θα συνεχίσει να βιώνει.

Η πλοκή του Hellblade είναι αλληλένδετη με το gameplay του και έτσι η ψυχική κατάσταση της ηρωίδας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε όλες τις πτυχές του παιχνιδιού. Καθόλη τη διάρκεια του αγώνα της, η Senua ακούει φωνές μέσα στο κεφάλι της, τις οποίες βιώνουμε και εμείς, ως παίκτες, παράλληλα με την πολύ εύστοχη μουσική υπόκρουση. Η εμπειρία αυτή μάς μεταδίδεται μέσω της χρήσης της τεχνολογίας Binaural Audio, με την οποία δημιουργείται η αίσθηση τρισδιάστατου ήχου· οι φωνές ακούγονται από διάφορες κατευθύνσεις, ειδικά αν παίζουμε το παιχνίδι με ένα καλό surround ηχητικό σύστημα ή με ακουστικά. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά μοναδικό και καθηλωτικό και συμπληρώνεται από την εκπληκτική ερμηνεία των ηθοποιών στο voice acting και ειδικά της Melina Juergens που υποδύεται τη Senua, η οποία μεταδίδει με συγκλονιστική αμεσότητα την απόγνωση και τον πόνο της ηρωίδας στις ευάλωτες, γεμάτες φόβο και ευαισθησία στιγμές της, αποτυπώνοντας την αναπόφευκτη θνητότητά της.

Εκτός του αισθητικού αποτελέσματος και της ατμόσφαιρας, ο ήχος και οι φωνές στο μυαλό της Senua εντάσσονται και στο gameplay. Μας προειδοποιούν για πισώπλατες επιθέσεις στις μάχες, χλευάζουν τις λανθασμένες κινήσεις της ηρωίδας και δίνουν στοιχεία για την επίλυση των γρίφων που συναντάμε, αποτελώντας ό,τι πιο κοντινό σε tutorial θα βρούμε στο Hellblade, αφού δεν υπάρχουν οδηγίες, χάρτης, quest markers, μπάρες ενέργειας ή κάποια μορφή UI γενικότερα.

Οι μάχες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στο απόκοσμο ταξίδι της Senua δεν είναι πολλές αριθμητικά και ο τίτλος δεν εστιάζει πάνω τους. Όσες μάχες συναντάμε, όμως, είναι αριστοτεχνικά φτιαγμένες, πιστές στο πνεύμα της Ninja Theory. Το παιχνίδι μάς βάζει αντιμέτωπους με δαιμονικά πλάσματα -των οποίων ο σχεδιασμός είναι πολύ πετυχημένος, τρομακτικός και επιβλητικός- με όπλο μας το σπαθί της Senua και τα αντανακλαστικά μας. Οι εχθροί είναι σχεδιασμένοι κατάλληλα, ώστε να δημιουργούν ξεκάθαρα την αίσθηση του βάρους τους και της ύπαρξής τους στο χώρο και έτσι γίνονται ακόμα πιο απειλητικοί, καθώς βρυχώνται και ουρλιάζουν κινούμενοι κατά πάνω μας. Η πρωταγωνίστρια μπορεί να πραγματοποιήσει αποφυγές, αποκρούσεις, γρήγορες επιθέσεις, αλλά και δυνατότερες αργές. Οι συνδυασμοί των επιθέσεων δεν γίνονται γνωστοί στον παίκτη και δεν δηλώνονται πουθενά, οπότε είναι στο χέρι μας να τους ανακαλύψουμε σιγά-σιγά. Μόλις το κάνουμε αυτό, η μάχη φτάνει στην κορύφωσή της και αποκτά πολύ καλό, γρήγορο και κομψό ρυθμό. Αυτό που λείπει είναι η ποικιλία, καθώς οι τύποι και ο σχεδιασμός των δαιμόνων επαναλαμβάνονται αρκετά. Επίσης συναντάμε και κάποια πολύ καλά στημένα boss fights, αν και είναι λίγα και η δυσκολία τους έγκειται κυρίως στο μεγάλο αριθμό χτυπημάτων που μπορούν να αντέξουν.

Το χαρακτηριστικό που απογειώνει πραγματικά τις μάχες και τις γεμίζει ένταση και άγχος, είναι η συνεχής απειλή ενός μόνιμου θανάτου (Permadeath), η οποία δηλώνεται στις αρχές του παιχνιδιού και αποτελεί το μοναδικό στοιχείο του gameplay που επικοινωνείται άμεσα στον παίκτη. Ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί με βάση μία σκοτεινή μόλυνση στο χέρι της Senua, η οποία εξαπλώνεται με κάθε θάνατό της, μέχρι να φτάσει στο κεφάλι της. Τότε, όλα τελειώνουν και σβήνεται το save file μας, αναγκάζοντάς μας να ξεκινήσουμε από την αρχή, όπως πληροφορούμαστε. Εξ’ αιτίας αυτής της απειλής, κάθε αναμέτρηση αποκτά περισσότερο νόημα και τα πάντα φαντάζουν πιο τρομακτικά.

Εκτός από τις μάχες, το άλλο μεγάλο κομμάτι του gameplay έχει τη μορφή επίλυσης γρίφων, για την οποία εκμεταλλευόμαστε τον εκάστοτε περιβάλλοντα χώρο. Οι γρίφοι αυτοί κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα και έχουν κάποιες πολύ καλές στιγμές, αλλά τελικά χρειάζονταν μεγαλύτερη ποικιλία, αφού από ένα σημείο και έπειτα παρατηρείται επανάληψή τους. Πέρα από τους δύο προαναφερθέντες βασικούς πυλώνες του gameplay, στο παιχνίδι βιώνουμε σκηνές με πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Σε κάποιο σημείο αντιμετωπίζουμε τις ψευδαισθήσεις που δημιουργεί μια θεότητα, όπου δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε όσα βλέπουμε και πρέπει να ακολουθήσουμε διαφορετική οπτική, ενω σε άλλο μέρος του το παιχνίδι μάς πάει σε αγνά, εφιαλτικά horror μονοπάτια. Όλα αυτά τα κομμάτια δένουν μεταξύ τους, αλλά και με το σενάριο ιδανικά και φτιάχνουν ένα απολαυστικό σύνολο, η διάρκεια του οποίου είναι αρκετά μικρή, φτάνοντας περίπου τις 8 ώρες. Ως αντίβαρο στη σύντομη διάρκεια έχουμε τη χαμηλή τιμή του τίτλου στα 29,99€.

Το Hellblade έγινε γνωστό πριν την κυκλοφορία του ως ένα Indie παιχνίδι με χαρακτηριστικά και παρουσίαση μεγάλου ΑΑΑ τίτλου και η περιγραφή αυτή ήταν τελικά πολύ ακριβής. Τα γραφικά του είναι υπέροχα με πολύ προσεγμένο φωτισμό και οπτικά εφέ, τοπία με θέα που κόβει την ανάσα και πολύ καλοφτιαγμένα και ρεαλιστικά μοντέλα χαρακτήρων. Προβλήματα παρατηρούνται σπανίως και τα περισσότερα είναι αμελητέα. Εκεί που ο τεχνικός τομέας όμως λάμπει είναι οι κινήσεις των χαρακτήρων και οι εκφράσεις του προσώπου της Senua. Η αποτύπωσή τους είναι κορυφαίας ποιότητας και αυτό, εκτός της άρτιας τεχνικής απόδοσης του παιχνιδιού, οφείλεται και στην εξαιρετική δουλειά της Melina Juergens που ερμηνεύει την πρωταγωνίστρια μέσω motion capture.  Μαζί με εκείνη, συναντάμε και κάποιους ακόμη χαρακτήρες που παίζουν το ρόλο τους στο σενάριο. Η πλειοψηφία αυτών αποδίδεται με πολύ ιδιαίτερο τρόπο, αφού βλέπουμε πραγματικούς ηθοποιούς αναμεμιγμένους με τον ψηφιακό κόσμο του παιχνιδιού. Αυτή η μέθοδος απεικόνισης ήταν σαφώς μια πολύ τολμηρή κίνηση εκ μέρους της Ninja Theory, το αποτέλεσμα όμως είναι καθόλα ικανοποιητικό καθώς ταιριάζει στο ύφος της αισθητικής του και προσδίδει θετικά στην ατμόσφαιρά.

Με εξαιρετικά γραφικά και ηχητικό σχεδιασμό, καλογραμμένο και πολύ σκοτεινό σενάριο, πλαισιωμένο από καταπληκτικές ερμηνείες, το Hellblade καταφέρνει να μας κάνει να κοιτάξουμε πέρα από τα μικρά του ελαττώματα και να γίνουμε ένα με τον αγώνα της Senua, μία εμπειρία η οποία σίγουρα θα μας μείνει αξέχαστη.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την Ninja Theory για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Hellblade: Senua's Sacrifice

Συντάκτης
11 Αυγούστου 2017
Developer

Ninja Theory

Publisher

Ninja Theory

Πλατφόρμες

PC, PS4

Tested on

PS4

Κυκλοφορία

8 Αυγούστου 2017

Είδος

Action / Hack and Slash

PEGI

18

Θετικά

+ Πολύ δυνατό σενάριο και σωστή αντιμετώπιση των θεμάτων του
+ Εκπλητικά γραφικά και animations
+ Ικανοποιητικό σύστημα μάχης με την απειλή του Permadeath να το τονίζει
+ Υπέροχη η Melina Juergens ως κεντρική πρωταγωνίστρια
+ Ηχητικός τομέας που καθηλώνει

Αρνητικά

- Επαναλαμβανόμενοι εχθροί και γρίφοι

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
7.1
Συνοψίζοντας

Η Ninja Theory με το Hellblade κατάφερε να μας δώσει μία πολύ σύντομη, αλλά έντονη εμπειρία και να χρησιμοποιήσει τις ιδέες της και την τεχνολογία που είχε στη διάθεσή της, ώστε να πάει το μέσο των video games συνολικά ένα βημα μπροστά.

Όσοι ψάχνουν έναν αμιγώς action τίτλο θα απογοητευτούν, καθώς το παιχνίδι εστιάζει στο σενάριο και την ατμόσφαιρα, ενώ τα ελαττώματα του Hellblade: Senua’s Sacrifice είναι πολύ λίγα και μικρά ώστε να αποσπάσουν από τη συγκλονιστική εμπειρία που προσφέρει.

9.0
Βαθμός
7.1
Βαθμός
21 ratings
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
79%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
21%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */