In Other Waters

Δυνατή επιστημονική φαντασία σε μορφή text adventure
by Βασίλης Τατσιόπουλος on 22 Απριλίου 2020

Δείτε το Video Review:

Η θάλασσα είναι τρομακτική. Η θάλασσα είναι ανήσυχη, σκοτεινή, αβυσσαλέα. Συμβολίζει το άγνωστο, είναι όμως παράλληλα ελκυστική. Αποτελεί ιδανικό υπόβαθρο για διακοπές και χαλάρωση, αλλά και για ανατριχιαστικές, εφιαλτικές ιστορίες. Μαζί με το διάστημα, η θάλασσα είναι ένα από τα πιο αποδοτικά settings για αφηγήσεις τρόμου/επιστημονικής φαντασίας. Το In Other Waters είναι μία τέτοια ιστορία, δοσμένη με ιδιαίτερο τρόπο και εύστοχες ιδέες.

Η Ellery, μία βιολόγος, δουλεύει για μία τεράστια εταιρεία που ελέγχει πλανήτες για σημάδια ζωής και, όταν δεν βρίσκει, εκμεταλλεύεται τους πόρους τους λαίμαργα. Τώρα όμως ταξιδεύει μόνη της, για άλλον σκοπό: μία συνάδελφός της, με την οποία διατηρούσε στενές σχέσεις, έφυγε μυστηριωδώς, και η Ellery, μαζί με εμάς, προσπαθεί να ακολουθήσει τα ίχνη της. Οδηγείται σε έναν πλανήτη που φιλοξενεί διάφορες εξωγήινες μορφές ζωής -πρωτάκουστη ανακάλυψη και ιδιαίτερα σημαντική καθώς από τα συμφραζόμενα μαθαίνουμε πως η κατάσταση στη Γη δεν είναι ιδανική. Φτάνοντας στον πλανήτη, η Ellery βρίσκει μία παρατημένη στολή κατάδυσης, μπαίνει μέσα και γνωρίζει την τεχνητή νοημοσύνη που τη λειτουργεί. Εμείς, ως παίκτης, δεν είμαστε η Ellery, αλλά αυτή η ΑΙ, και όλο το παιχνίδι χτίζεται σε αυτή τη βάση.

Αρχικά, όσο κι αν μοιάζει για παιχνίδι παρόμοιο του Subnautica, δεν έχει καμία σχέση, καθώς πρόκειται, στην ουσία, για text adventure. Έτσι, δικαιολογώντας το χαμηλό μπάτζετ με τρόπο συνεπή προς το σενάριο, δεν μας δείχνει ούτε για μια στιγμή τον θαυμαστό βυθό της εξωγήινης θάλασσας που εξερευνούμε. Αντίθετα, στην οθόνη μας βρίσκεται ένα user interface που απεικονίζει τα βασικά στοιχεία του περιβάλλοντος με διαγράμματα, σημάδια και κουκκίδες. Βέβαια, για παιχνίδι εξερεύνησης αυτή είναι μια παράξενη επιλογή, όμως τελικά καταλήγει να δουλεύει υπέρ της ατμόσφαιρας. Ξεχάστε το «μια εικόνα, χίλιες λέξεις» και τέτοιες κλισεδιές· στο In Other Waters οι λέξεις σχηματίζουν εικόνες και μάλιστα με πολλή λεπτομέρεια.

Η Ellery μονολογεί συνεχώς, περιγράφοντας τις σκέψεις τις και τον περίγυρό της με τρόπο ποιητικό και καταφέρνει να μεταδώσει όσες εικόνες χρειάζεται με άνεση ώστε ο παίκτης να νιώσει πως βρίσκεται πράγματι σε έναν μυστήριο ωκεανό. Τα κείμενα είναι σε όλες τους τις εκφάνσεις άψογα, είτε πρόκειται για μονόλογο, είτε για περιγραφή, αλλά και τις λίγες φορές που οι λέξεις απευθύνονται άμεσα σε εμάς, την ΑΙ, και περιμένουν απάντηση που είναι πάντα «ναι» ή «όχι».

Πάνω σε αυτό το απλό υπόβαθρο επιτυγχάνεται το στήσιμο μιας πολύ ενδιαφέρουσας ιστορίας που βασίζεται σε ένα κεντρικό μυστήριο και στο εξαιρετικό worldbuilding. Κάθε στοιχείο του ωκεανού, όπως τα φυτά και τα πλάσματα που βρίσκουμε αλλά και οι φυσικοί σχεδιασμοί που συναντάμε περιγράφονται εκτενώς, αφού τα σκανάρουμε. Για παράδειγμα, αφού συγκεντρώσουμε αρκετές πληροφορίες για ένα συγκεκριμένο είδος φυτού, η Ellery του δίνει όνομα με βάση όσα ξέρει για εκείνο και στη συνέχεια φτιάχνει και ένα γρήγορο σκιτσάκι, που είναι και η μόνη ματιά που ρίχνουμε στον κόσμο του παιχνιδιού.

Όλες οι περιγραφές είναι καλογραμμένες και το κεντρικό σενάριο συναρπαστικό, χωρίς ίχνος exposition ή άλλων παρόμοιων αφηγηματικων τρικ που θα ήταν περιττά. Επίσης, παρά την περιορισμένη αλληλεπίδραση, χτίζεται σχέση απροσδόκητου βάθους μεταξύ της ΑΙ και της Ellery, και ο σεναριογράφος γενικά έχει κάνει εξαιρετική δουλειά για να μας βάλει μέσα στον κόσμο να να μας προκαλέσει συναισθηματικό δέσιμο με τους χαρακτήρες αλλά και με την ευρύτερη ιστορία. Δεν είναι μόνο οι περιγραφές που χτίζουν τον κόσμο με πετυχημένο τρόπο, αλλά και ο ίδιος ο σχεδιασμός, παρ’ όλο που δεν τον βλέπουμε άμεσα. Τα φυτά και τα πλάσματα σχηματίζουν μια πιστευτή εικόνα του εξωγήινου πλανήτη, χωρίς δηλαδή να ξεφεύγουν εντελώς σε sci-fi μονοπάτια, διατηρώντας όμως πάντοτε μυστηριώδη χαρακτηριστικά και λειτουργίες, με έξυπνο σχεδιασμό και έμπνευση.

Όσον αφορά το gameplay, τώρα, χρειάζονται μερικές εξηγήσεις. Αρχικά, το In Other Waters έχει πράγματι gameplay, πέρα από το κείμενο και τις επιλογές στους διαλόγους. Το πανέμορφο και πεντακάθαρο interface μεταφράζει πολλές του του λειτουργίες σε χειρισμό και δίνει στον παίκτη τη δυνατότητα να παίξει ως ΑΙ και να βοηθήσει την Ellery με διάφορους τρόπους. Το input γίνεται είτε μέσω των πλήκτρων, είτε της οθόνης αφής του Switch (προτείνεται το φορητό mode)· όπως κι αν παίξουμε, το σύστημα χειρισμού είναι εύστοχο και λειτουργικό, ενώ χωράει περισσότερες ενέργειες από όσες μοιάζει πως αντέχει, χωρίς να γίνεται πολύ περίπλοκο. Υπάρχουν μερικά προβλήματα στην απόκριση και στη διαχείριση των μενού, αλλά συνολικά η εικόνα είναι σίγουρα θετική.

Η μετακίνηση στον χώρο γίνεται με πολύ απλό και γραμμικό τρόπο: σκανάρουμε σημεία στον χάρτη, διαβάζουμε την περιγραφή τους, και μετά ευθυγραμμίζουμε το κατάλληλο όργανο ώστε να μεταβούμε εκεί. Είναι ένα εύχρηστο σύστημα, απόλυτα επαρκές για όσα θέλει να κάνει το παιχνίδι, αν και μερικές φορές γίνεται κάπως κουραστικό, ιδίως όταν χρειάζεται backtracking. Στα αρνητικά πρέπει να αναφερθούν κάποια bugs, ευτυχώς λίγα, ποθ σταματούσαν την κίνηση και χρειάστηκε reload.

Όσο απλό κι αν είναι το σύστημα μετακίνησης, το level design επιτρέπει πραγματική εξερεύνηση και μάλιστα την καλωσορίζει συνεχώς. Σε έναν οίστρο δημιουργικότητας, ο developer έβαλε ακόμα και χαρακτηριστικά που συνηθίζονται σε metroidvania τίτλους, δομημένα με ανέλπιστα λειτουργικό και ικανοποιητικό τρόπο. Επίσης, παρά το απλό στήσιμο, υπάρχουν σημεία στα οποία χρειάζεται πειραματισμός για να ανακαλύψουμε μυστικά ή να προχωρήσουμε παρακάτω, μικρά puzzles δηλαδή, που δεν απογοητεύουν καθόλου. Η διάρκεια φτάνει τις 4-5 ώρες για να δούμε τον τερματισμό, όμως μπορεί να αυξηθεί στις 8 περίπου αν γεμίσουμε τον κατάλογο με πληροφορίες για τον πλανήτη, σκανάροντας και ψάχνοντας τα πάντα.

Τελικά, πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ, ατμοσφαιρικό, πολύ έξυπνα σχεδιασμένο και έξοχα γραμμένο. Ο μινιμαλισμός λειτουργεί υπερ του, το αποτέλεσμα διαφέρει από τα συνηθισμένα και είναι αξιομνημόνευτο, ενώ οι μηχανισμοί αποτελούν ευχάριστη έκπληξη. Αν σας ιντριγκάρει η επιστημονική φαντασία και δεν σας κουράζει το διάβασμα, το In Other Waters προτείνεται ανεπιφύλακτα.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

In Other Waters

Συντάκτης
22 Απριλίου 2020
Developer

Jump Over The Age

Publisher

Fellow Traveller

Πλατφόρμες

PC / Switch

Tested on

Switch

Κυκλοφορία

3 Απριλίου 2020

Είδος

Adventure

PEGI

12

Θετικά

+ Εξαίσια οπτικοακουστική επιμέλεια
+ Άψογο writing
+ Το gameplay εκπλήσσει ευχάριστα
+ Ιδιαίτερη ιδέα, πετυχημένη υλοποίηση

Αρνητικά

- Μερικά bugs και κάποια προβλήματα στον χειρισμό
- Ενίοτε, ορισμένοι μηχανισμοί τείνουν να κουράζουν

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
Συνοψίζοντας

Τελικά, πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ, ατμοσφαιρικό, πολύ έξυπνα σχεδιασμένο και έξοχα γραμμένο. Ο μινιμαλισμός λειτουργεί υπερ του, το αποτέλεσμα διαφέρει από τα συνηθισμένα και είναι αξιομνημόνευτο, ενώ οι μηχανισμοί αποτελούν ευχάριστη έκπληξη. Αν σας ιντριγκάρει η επιστημονική φαντασία και δεν σας κουράζει το διάβασμα, το In Other Waters προτείνεται ανεπιφύλακτα.

8.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1