Jupiter & Mars

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 6 Αυγούστου 2019

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και του design, καθώς και με την ενασχόληση ανθρώπων από διαφορετικά backgrounds, το μέσο των video games έχει αλλάξει και έχει αποκτήσει το δικό του βήμα. Τα video games έχουν πλέον τη δυνατότητα να ασκούν επιρροή, να μεταδίδουν μηνύματα και να συνεισφέρουν στη διάπλαση του πνευματικού χαρακτήρα ενός ανθρώπου. Δυστυχώς, ακόμη ακούμε το επιχείρημα «είναι απλώς ένα παιχνίδι», το οποίο είναι αναχρονιστικό. Τίποτα δεν είναι «απλώς κάτι». Κάθε τμήμα της ποπ κουλτούρας παίζει τον δικό του ρόλο και, ανάλογα με το περιεχόμενό του, μπορεί μέχρι και να συνδράμει στη διαμόρφωση συνειδήσεων.

Εφόσον τα video games ξεπέρασαν προ πολλού το στάδιο που ήταν απλά, διασκεδαστικά τουβλάκια, δίνεται πλέον η δυνατότητα στους δημιουργούς να χρησιμοποιήσουν το μέσο για να περάσουν κάποιο μήνυμα, άμεσα στους παίκτες και, ενδεχομένως, βάζοντας το gameplay σε δεύτερη μοίρα. Ένα τέτοιο παράδειγμα, είναι το Jupiter & Mars, ένα παιχνίδι που θυμίζει με την πρώτη ματιά το Ecco the Dolphin και έχει οικολογική συνείδηση.

Εκτός από την υποστήριξη που έχει λάβει από περιβαλλοντικές οργανώσεις, το Jupiter & Mars δείχνει ξεκάθαρα τις προθέσεις του. Το σενάριο είναι πολύ απλό και καθόλου περίτεχνο, όμως το μήνυμα είναι ξεκάθαρο. Χειριζόμαστε δύο δελφίνια, σε έναν μελλοντικό, υποθαλάσσιο κόσμο, όπου έχει εκλείψει η ανθρώπινη παρουσία, όχι όμως και η επιρροή. Οι θάλασσες έχουν αρχίσει να ξεχνούν πως κάποτε υπήρχαν άνθρωποι και καλύπτουν τα απομεινάρια του πολιτισμού τους, σιγά σιγά, μέχρι να τα εξαφανίσουν. Τα δύο δελφίνια ταξιδεύουν στους ωκεανούς, σώζοντας άλλους υποθαλάσσιους οργανισμούς από απόβλητα, μολυσματικά μηχανήματα, πλαστικά και κάθε λογής κίνδυνο που παραπέμπει σε ανθρώπινη συμπεριφορά.

Το μήνυμα μπορεί να είναι ξεκάθαρο, όμως η μετάδοσή του, ευτυχώς, γίνεται όσο διακριτικά θα μπορούσε, με δεδομένο το context. Το σενάριο και το gameplay δεν παρουσιάζονται με τρόπο διδακτικό, απλώς προσπαθούν να μας κάνουν να σκεφτούμε, ενώ παίζουμε. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευχάριστο, μιας και πολλές φορές, ακόμα και στο πιο θετικό μήνυμα, η παρουσίαση μπορεί να παίξει αποτρεπτικό ρόλο για πολλούς, ή και να εκνευρίσει.

Επίσης, το περιβαλλοντικό μήνυμα του Jupiter & Mars μεταμορφώνεται σε ένα πανέμορφο setting. Ο βυθός της θάλασσας είναι γεμάτος υποθαλάσσια φυτά, πλάσματα και γεωλογικούς σχηματισμούς, όμως, σε πολλά σημεία του, παρεμβάλλονται ανθρώπινες κατασκευές, όπως κτίρια, γέφυρες ή τεράστια μηχανήματα. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, θεματικά αρμόζον και πετυχημένο σχεδιαστικά. Αρκετά βοηθάει η χρήση του σόναρ του δελφινιού, που γεμίζει τον χώρο με χρώματα. Αυτό που δεν βοηθάει, είναι η ποιότητα της εικόνας, που είναι αρκετά κατώτερη των περιστάσεων, αλλά υποφερτή.

Δυστυχώς, το Jupiter & Mars εισάγει το δίλημμα: VR ή όχι VR; Η χρήση του PSVR είναι προαιρετική, όμως ο χειρισμός, (χειριζόμαστε το ένα δελφίνι, σε πρώτο πρόσωπο μέσω της κίνησης του κεφαλιού μας και το άλλο ακολουθεί και εκτελεί συγκεκριμένες ενέργειες) και η αίσθηση του κόσμου και του βάθους, την κάνουν να φαντάζει μονόδρομος, μιας και είναι σε πολύ ανώτερα επίπεδα. Παρόλα αυτά, τα γραφικά σε VR δέχονται ένα σοβαρό πλήγμα και, ενώ ούτως ή άλλως δεν είναι εντυπωσιακά, καταλήγουν προβληματικά, χοντροκομμένα και, ενίοτε, ενοχλητικά.

Το gameplay είναι πάρα πολύ απλό, στα χνάρια τίτλων όπως το Journey. Τον περισσότερο χρόνο τον ξοδεύουμε αναζητώντας αντικείμενα, ενώ το interaction με τα στοιχεία του βυθού είναι περιορισμένο. Το level design κάνει την αναζήτηση δύσκολη και μπερδεύει συνεχώς, βάζοντάς μας να κάνουμε κύκλους, να χανόμαστε και να επισκεπτόμαστε συνεχώς τα ίδια μέρη, άθελά μας. Υπάρχουν κάποια είδη κινδύνων, όπως καρφιά και τσούχτρες, όμως οι τρόποι αντιμετώπισής τους είναι απλοϊκοί, σε σημείο αδιαφορίας. Στο μεγαλύτερο τμήμα του, το Jupiter & Mars είναι βαρετό και κουραστικό.

Δεν είναι, όμως, εντελώς ανέμπνευστο. Η περιήγηση του βυθού με χορευτικές, υδροδυναμικές κινήσεις, είναι από μόνη της πολύ ευχάριστη, ανεξάρτητα από τον εκάστοτε στόχο και τα προβλήματα του design. Είναι μια χαλαρωτική εμπειρία, που δεν απαιτεί ιδιαίτερη σκέψη, αλλά καταφέρνει να ιντριγκάρει τον παίκτη με την απλή της ομορφιά. Η μουσική παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς είναι εξαιρετική και απόλυτα ταιριαστή με το περιβάλλον, το σενάριο και το ύφος του παιχνιδιού. Οι μελωδίες θυμίζουν τους new-age δίσκους του Mike Oldfield ή τις ηλεκτρονικές, χαλαρωτικές νότες του Jean-Michel Jarre και καταφέρνουν να έχουν «υδάτινη» αίσθηση.

Ο χειρισμός με το DualShock 4 (ή το χειριστήριο και την κίνηση του κεφαλιού σε VR), είναι απλός και εύκολος, με σαφή ιδανική επιλογή τη VR εκδοχή του, αλλά, δυστυχώς, δημιουργεί προβλήματα. Η απόκριση και οι αντιδράσεις του χαρακτήρα μας, σε συνδυασμό με κάποιες, συγκεκριμένες χοντροκομμένες κινήσεις και τον δυσλειτουργικό σχεδιασμό των χώρων, μας κάνουν πολλές φορές να συγκρουόμαστε με τοίχους ή να κολλάμε σε μικρές σπηλιές.

Σε VR, το Jupiter & Mars μπορεί να ζαλίσει κάποιον αρχάριο ελαφρώς, όμως είναι καλοστημένο και θεωρούμε πως, παρά τα προβλήματα στα γραφικά, είναι ο βέλτιστος τρόπος για να παίξουμε, καθώς, στην τηλεόραση, η εμπειρία χάνει πολύ από τον αντίκτυπό της. Η διάρκεια φτάνει περίπου τις 4 ώρες και το παιχνίδι δεν έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να επιδείξει, ώστε να μας κάνει να επιστρέψουμε, εκτός από τη χαλαρωτική φύση του. Απολαύσαμε το ταξίδι μας στους βυθούς του Jupiter & Mars, παρά τα πολλαπλά προβλήματα σχεδιασμού και υλοποίησης, όμως δεν είναι εμπειρία που θα θυμόμαστε για καιρό· περάσαμε ένα ευχάριστο, χαλαρωτικό απόγευμα.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη Sony Hellas για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Jupiter & Mars

Συντάκτης
6 Αυγούστου 2019
Developer

Tantalus / Wicked Witch

Publisher

Tigertron

Διανομή

Sony Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 4 / PlayStation VR (δεν απαιτείται)

Tested on

PlayStation 4 / PlayStation VR

Κυκλοφορία

22 Απριλίου 2019

Είδος

Adventure

PEGI

3

Θετικά

+ Όμορφη και ενδιαφέρουσα εικαστική επιμέλεια
+ Πολύ πετυχημένη και ευχάριστη μουσική
+ Μεταδίδει μηνύματα με εύστοχο τρόπο
+ Χαλαρωτική εμπειρία

Αρνητικά

- Τα γραφικά δεν εντυπωσιάζουν και σε VR είναι ακόμα κατώτερα
- Πολύ περιορισμένο interaction
- Δυσλειτουργικό level design
- Προβληματικός χειρισμός

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
6.0
Συνοψίζοντας

Απολαύσαμε το ταξίδι μας στους βυθούς του Jupiter & Mars, παρά τα πολλαπλά προβλήματα σχεδιασμού και υλοποίησης, όμως δεν είναι εμπειρία που θα θυμόμαστε για καιρό· περάσαμε ένα ευχάριστο, χαλαρωτικό απόγευμα.

6.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1