Lightmatter

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 13 Ιανουαρίου 2020

Το Lightmatter είναι άλλο ένα παιχνίδι γρίφων πρώτου προσώπου που φέρνει σε Portal και βασίζεται σε έναν δικό του κεντρικό μηχανισμό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε γρίφους των οποίων η λύση θυμίζει το κλασικό παιχνίδι “The Floor is Lava”, το οποίο πολλοί έχουμε παίξει, όταν δεν είχαμε ακόμη κονσόλες. Το πάτωμα ήταν, στη φαντασία μας, καυτή λάβα και εμείς έπρεπε να κινούμαστε πάνω σε καναπέδες και τραπέζια για να την αποφύγουμε. Κάτι τέτοιο κάνουμε και στο Lightmatter, μόνο που η λάβα είναι οι σκιές και τα έπιπλα το φως. Για την ακρίβεια, βρισκόμαστε σε κάποιου είδους εργαστήριο, όπου μετά από πειράματα δημιουργήθηκαν σκιές που «καταπίνουν» την οργανική ύλη.

Πρόκειται για τον πρώτο τίτλο της εταιρείας Tunnel Vision Games η οποία, σε μία κίνηση που δείχνει περίσσευμα αυτοπεποίθησης, μας δίνει τη δυνατότητα να παίξουμε την πρώτη ώρα δωρεάν και μετά να αποφασίσουμε αν θέλουμε να δώσουμε λεφτά για να αποκτήσουμε πρόσβαση στις υπόλοιπες 5-6 περίπου που διαρκεί το Lightmatter. Το στοίχημα με τα παιχνίδια αυτού του είδους -ή αν θέλετε υποείδους- είναι να κατορθώσουν να ξεχωρίσουν. Τα περισσότερα είναι ικανοποιητικά, όμως σπάνια ξεφεύγουν από τις επιρροές τους και αποκτούν δική τους ταυτότητα.

Οι γρίφοι που καλούμαστε να λύσουμε στο Lightmatter δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυποι και φέρνουν αμέσως στο μυαλό κλασικά παιχνίδια του είδους -κυρίως το The Talos Principle. Η βασική μας ενέργεια είναι η χειραγώγηση διάφορων πηγών φωτός με κατάλληλο τρόπο ώστε να εξαφανιστούν οι σκιές και να μπορέσουμε να φτάσουμε στην έξοδο της κάθε πίστας. Το στήσιμο των γρίφων είναι απόλυτα αξιοπρεπές και διασκεδαστικό, αν και η δυσκολία δεν επαρκεί, ιδίως μετά το πρώτο μισό που έχουμε μάθει τα κατατόπια και οι περισσότερες σπαζοκεφαλιές βασίζονται σε πολύ οικείους μηχανισμούς ούτως ή άλλως. Επίσης, τα εργαλεία που μας δίνονται είναι λίγα και έτσι δεν υπάρχει αρκετή ποικιλία. Για όσο διαρκεί, πάντως, το Lightmatter είναι ευχάριστο και σίγουρα θα καταφέρει να ικανοποιήσει τους λάτρεις του είδους, αν και θα τους αφήσει να ζητούν περισσότερα.

Δυστυχώς, ούτε αυτό το εγχείρημα κατάφερε να ξεχωρίσει αρκετά και να μην μοιάζει με ακόμα ένα μικρότερο Portal. Πάλι βρισκόμαστε σε βιομηχανικό περιβάλλον, σε κάποιου είδους εργαστήριο και, για άλλη μια φορά προσπαθούμε να δραπετεύσουμε λύνοντας γρίφους και ακούγοντας έναν κακό-ή και όχι- να μιλάει με στόμφο, λογοπαίγνια και αστειάκια. Το σενάριο, όμως, εδώ είναι αδιάφορο και δεν δίνει αρκετούς λόγους για να το παρακολουθήσουμε. Οι ατάκες είναι ελαφρώς διασκεδαστικές, οι αναφορές σε άλλα παιχνίδια εξίσου, και ο David Bateson (γνωστός από τον ρόλο του ως Agent 47 στο Hitman) είναι απολαυστικός και δίνει έναν πιο «σοβαρό» αέρα στην εμπειρία. Ωστόσο, η πλοκή δεν προσφέρει πολλά και λειτουργεί μόνο ως υπόβαθρο, μην καταφέρνοντας να κρατήσει το ενδιαφέρον και να στήσει έναν πειστικό κόσμο στον οποίον να νιώσουμε πως πράγματι βρισκόμαστε.

Οπτικά, το Lightmatter είναι πολύ ευχάριστο, με έντονες αντιθέσεις σε άσπρα-μαύρα, σκληρές γραμμές που θυμίζουν κόμικ και έναν εύστοχο τρόπο οπτικοποίησης του σκοταδιού, ώστε να είναι όμορφο αλλά και ξεκάθαρο για να μην μπερδεύει. Τα εφέ του φωτισμού είναι επίσης αρκετά πετυχημένα, αν και μερικές φορές οι άκρες των φωτεινών περιοχών «σπάνε» και δείχνουν έντονα τα πίξελ τους. Αρκετά νωρίς, έπεσα πάνω σε ένα ατόπημα που είτε ήταν bug είτε κακή σχεδιαστική επιλογή, μου δημιούργησε πρόβλημα καθώς ένα φωτισμένο μέρος φαινόταν σκοτεινό και κατέστρεψε τον συγκεκριμένο γρίφο. Ευτυχώς, μέχρι το τέλος δεν επαναλήφθηκε κάτι παρόμοιο και έτσι το συγχώρεσα. Παρόλα αυτά, εμφανίζονται μερικές πτώσεις των frames πού και πού. Η μουσική επένδυση είναι αξιόλογη, με μελωδίες που «φωνάζουν» επιστημονική φαντασία και είναι πάντα ευχάριστες και ταιριαστές.

Ο βασικός μηχανισμός του παιχνιδιού δεν είναι αρκετά ιδιαίτερος για να ξεχωρίσει, είναι αρκετός για να διασκεδάσει, όμως τελικά, στην τελευταία ώρα περίπου, δείχνει πως είναι μία χαμένη ευκαιρία. Προς το τέλος, αρχίζουν να παραμερίζονται οι γρίφοι και τη θέση τους παίρνουν platforming τμήματα στα οποία πρέπει να αποφεύγουμε τις σκιές που κινούνται ανάλογα με τα στοιχεία που υπάρχουν στον χώρο και τον τρόπο που αυτά φωτίζονται. Εκεί, το Lightmatter είναι στα καλύτερά του και είναι πραγματικά κρίμα που δεν μας έδωσε περισσότερα τέτοια κομμάτια, ώστε να υπάρχει ποικιλία, αλλά και να αναπτυχθούν τα platforming mechanics που είχαν πολύ ακόμα «ζουμί».

Δημιουργείται αρκετές φορές η εντύπωση πως η εταιρεία ανάπτυξης δεν ήταν απόλυτα σίγουρη για τις επιλογές της και ενσωμάτωσε κάποιες από αυτές δειλά-δειλά. Επίσης, ο τρόπος που έχει χωριστεί το παιχνίδι σε τμήματα βάσει των mechanics δεν είναι ιδανικός. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα το μόνο εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι λάμπες που τοποθετούμε σε όποιο σημείο του χώρου θέλουμε και ακυρώνουν τις σκιές με το φως τους. Μετά, όταν εισάγεται το επόμενο εργαλείο που συλλέγει και ενώνει το φως που έρχεται από συγκεκριμένες πηγές, οι λάμπες σταματούν εντελώς να υπάρχουν και αργεί πάρα πολύ να εμφανιστεί συνδυαστικός γρίφος που να εκμεταλλεύεται και τα δύο εργαλεία. Με αυτόν τον τρόπο η έλλειψη ποικιλίας τονίζεται ακόμα περισσότερο και ενίοτε κουράζει.

Το Lightmatter, ως πρώτη δουλειά της εταιρείας, κρίνεται ως επιτυχία, επειδή έχει πολλά θετικά χαρακτηριστικά και τα αρνητικά του είναι περισσότερο χαμένες ευκαιρίες παρά ενοχλήσεις. Αν το σενάριο ήταν πιο ενδιαφέρον, αν η διάρκεια κάπως μεγαλύτερη και υπήρχε περισσότερη ποικιλία, θα μιλούσαμε για μία σίγουρη πρόταση. Στη μορφή που έχει, είναι ένας τίτλος που θα δώσει μερικές ευχάριστες ώρες στους λάτρεις του είδους, χωρίς να τους χαραχτεί στη μνήμη και χωρίς να προκαλεί έντονες συγκινήσεις και στιγμές «εύρηκα». Εγώ, θα πρότεινα στην εταιρεία ανάπτυξης να μην φοβάται, να αφήσει την τολμηρή «παίξε την πρώτη ώρα δωρεάν» προσέγγιση να εισχωρήσει στον σχεδιασμό των επόμενων τίτλων της, αφού φαίνεται πως βρίσκεται σε καλό επίπεδο από άποψη ταλέντου, γνώσεων και ικανοτήτων. Απλώς, πρέπει να αφεθεί, να δημιουργήσει χωρίς φόβο και να πάρει περισσότερα ρίσκα. Θέλω να δω Lightmatter 2 με μεγαλύτερη έμφαση στο platforming και δύο-τρεις ακόμα μηχανισμούς γρίφων, όμως θέλω πράγματι να δω μια συνέχεια, γιατί πέρασα δύο πολύ ωραία απογεύματα και είδα μερικές εύστοχες ιδέες που δεν πρέπει να πάνε χαμένες.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Lightmatter

Συντάκτης
13 Ιανουαρίου 2020
Developer

Tunnel Vision Games

Publisher

Aspyr

Πλατφόρμες

PC

Κυκλοφορία

15 Ιανουαρίου 2020

Είδος

Puzzle

PEGI

12

Θετικά

+ Διασκεδαστικοί γρίφοι
+ Ικανοποιητική οπτικοακουστική επιμέλεια
+ Απολαυστική ερμηνεία από τον «κακό» της υπόθεσης
+ Μερικές εύστοχες ιδέες

Αρνητικά

- Ένα ιδιαίτερα ενοχλητικό bug και μερικά frame drops
- Έλλειψη πρωτοτυπίας και ποικιλίας
- Αδιάφορο σενάριο
- Άνιση δομή και χαμηλή πρόκληση
- Έπρεπε να ρισκάρει περισσότερο

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
6.5
6.0
Συνοψίζοντας

Ένας τίτλος που θα δώσει μερικές ευχάριστες ώρες στους λάτρεις του είδους, χωρίς να τους χαραχτεί στη μνήμη και χωρίς να προκαλεί έντονες συγκινήσεις και στιγμές «εύρηκα».

6.5
Βαθμός
6.0
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1