Moonlighter | Review | VideoGames24

Moonlighter

Shop 'Em Up
by Βασίλης Τατσιόπουλος on 31 Μαΐου 2018

Το Moonlighter, το νέο παιχνίδι της Digital Sun Games, προσπαθεί να ξεχωρίσει σε ένα είδος παιχνιδιών, στο οποίο είναι δύσκολο να γίνει κάτι πρωτότυπο, πλέον. Είναι ένα action RPG με πολλά στοιχεία από roguelite. Στη βάση του, είναι ένα dungeon crawler. Παίζοντας το Moonlighter, δεν βρίσκουμε πολλά στοιχεία που δεν έχουμε ξαναδεί. Ο τρόπος ενσωμάτωσής τους, όμως, η συνολική προσέγγιση και πολλές μεμονωμένες ιδέες, δημιουργούν μία αίσθηση φρεσκάδας.

Καταρχάς, το Moonlighter είναι χωρισμένο σε δύο βασικά σκέλη. Το πρώτο μέρος του, είναι το κομμάτι με τα dungeons, τις μάχες και το loot. Το δεύτερο, είναι η διαχείριση ενός μαγαζιού, με resource management και τακτικές που θα βλέπαμε σε κάποιο παιχνίδι εξομοίωσης εμπορίου. Όσο και αν ακούγεται παράξενο, ο συνδυασμός των δύο αυτών τμημάτων λειτουργεί αβίαστα και είναι το βασικό ατού του Moonlighter.

Στα roguelikes, συνήθως, δεν υπάρχει κάποια ολοκληρωτική κατακλείδα. Τα πάντα τείνουν να είναι randomly ή proceduraly generated και έτσι έχουμε συνεχώς λόγους για να συνεχίσουμε τις εξορμήσεις μας. Αν πάρουμε για παράδειγμα το The Binding of Isaac, υπάρχει κάποια δομή, υπάρχουν διαδοχικές πίστες και κάπου τελειώνει. Παρόλα αυτά, το στοιχείο που μας τραβάει στο παιχνίδι, είναι τα αντικείμενα, τα μυστικά και τα τυχαία εμφανιζόμενα όπλα που έχουμε κάθε φορά, που κάνουν κάθε playthrough μοναδικό και διασκεδαστικό. Το replayability είναι ίσως το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό για ένα roguelike.

Η περίπτωση του Moonlighter διαφέρει: έχει αρχή, μέση και τέλος. Το σενάριο μάς βάζει σε έναν οικισμό, τη Rynoka, που έχει χτιστεί δίπλα σε 5 μυστηριώδεις πόρτες. Πίσω από αυτές κρύβονται dungeons, τα οποία αποτέλεσαν την βασική πηγή εσόδων της Rynoka στο παρελθόν. Τα σπάνια και περίεργα αντικείμενα που κρύβονταν μέσα τους ήταν περιζήτητα. Πλέον, τα περισσότερα είναι κλειστά λόγω της υψηλής τους επικινδυνότητας. Ο πρωταγωνιστής του Moonlighter, ο Will, είναι ένας νεαρός που αποφασίζει να μάθει τι βρίσκεται πίσω από την θρυλική πέμπτη πόρτα, την οποία δεν έχει ανοίξει κανείς. Παράλληλα, ο Will προσπαθεί να επαναφέρει τον οικισμό στην παλιά του αίγλη. Σκοπεύει να ανοίξει ξανά το κατάστημά του και να φέρει περισσότερους εμπόρους από άλλες περιοχές.

Το σενάριο είναι απλό αλλά αρκετό ως κινητήρια δύναμη. Πολλά στοιχεία του δίνονται μέσω του περιβάλλοντος, καθώς δεν θα δούμε πολλούς διαλόγους. Για παράδειγμα, στα dungeons συναντάμε καταυλισμούς προηγούμενων εξερευνητών ή τα πτώματά τους, μαζί με σημειώματα. Χάρη στη σεναριακή προσέγγιση, υπάρχει η αίσθηση της περιπέτειας και του στόχου μας. Επίσης, το random στοιχείο των dungeons εξηγείται με βάση την πλοκή. Μαθαίνουμε ότι αποτελούν μυστήριες τοποθεσίες οι οποίες μετατρέπονται συνεχώς, χωρίς να γνωρίζει κανείς γιατί και πως. Δυστυχώς, η αλληλεπίδραση με τους κατοίκους της πόλης είναι πολύ περιορισμένη, ενώ θα θέλαμε να δούμε αντίστοιχη του Stardew Valley, με σύστημα που καθορίζει τη συμπάθεια του κάθε χωρικού απέναντί μας, δώρα και romance options.

Στο Moonlighter δεν κάνουμε level-up, οπότε η πρόοδός μας στηρίζεται εξ ολοκλήρου στην αναβάθμιση του εξοπλισμού. Για να καταφέρουμε να φτάσουμε στο τελευταίο dungeon και να το τελειώσουμε, χρειαζόμαστε ό,τι καλύτερο μπορούμε να αγοράσουμε. Για να αποκτήσουμε χρήματα, όμως, πρέπει να ασχοληθούμε με το άλλο κομμάτι του παιχνιδιού, τη διαχείριση του καταστήματος. Ευτυχώς, δεν είναι αγγαρεία καθώς έχει στηθεί με πολύ έξυπνο και ευχάριστο τρόπο. Πρώτα από όλα, η ιδέα από μόνη της είναι ελκυστική. Τα mechanics που την πλαισιώνουν είναι πολύ απλά και ευνόητα. Μαζεύουμε αντικείμενα στα dungeons και μετά τα στήνουμε σε βιτρίνες στο μαγαζί μας. Ανοίγουμε τις πόρτες και οι πελάτες μπαίνουν μέσα, έτοιμοι να μας δώσουν τα λεφτά τους. Χαζεύουν τα εμπορεύματα και τις τιμές και αναλόγως αντιδρούν.

Αρχικά, δεν έχουμε κανένα στοιχείο για την κοστολόγηση των αντικειμένων. Στην πορεία, μπορούμε να βρούμε το κατάλληλο αντίτιμο για όλα, με βάση τις αντιδράσεις των ανθρώπων. Αυτές δίνονται με μερικά εικονίδια, σε στυλ emoji, που δηλώνουν το πως αισθάνεται ο πελάτης για την τιμή που έχουμε δώσει στο κάθε εμπόρευμα. Μεταφράζουμε τις αντιδράσεις ανάλογα και έτσι αντιλαμβανόμαστε αν πρέπει να αυξήσουμε ή να μειώσουμε τις τιμές. Αν το παρακάνουμε, υπάρχουν επιπτώσεις όπως η πτώση της δημοτικότητας ενός αντικειμένου, η οποία μάς αναγκάζει να σκεφτούμε την κοστολόγηση εκ νέου. Υπάρχει και μία πολύ βοηθητική ενότητα στο journal, όπου βλέπουμε πληροφορίες για τα αντικείμενα που έχουμε βρει.

Ο κόσμος που εισέρχεται στο κατάστημά μας είναι χωρισμένος σε κατηγορίες. Μερικοί πελάτες μπορεί να αναζητούν συγκεκριμένα είδη αντικειμένων, ενώ άλλοι μάς κλέβουν και πρέπει να τους αντιμετωπίσουμε εγκαίρως. Υπάρχουν ακόμη κάποιοι που μάς αναθέτουν να τους βρούμε συγκεκριμένα αντικείμενα σε καθορισμένο χρονικό διάστημα (κάτι σαν quests).

Το σύστημα μαθαίνεται πολύ γρήγορα και είναι απόλυτα λειτουργικό και εθιστικό. Βοηθάει το γεγονός ότι έχουμε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε upgrades για το κατάστημα, όπως διακοσμητικά χώρου που προτρέπουν τους πελάτες να αφήσουν φιλοδώρημα, μεγαλύτερες βιτρίνες ή την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού. Από ένα σημείο και μετά, μπορούμε να πουλάμε τα προϊόντα μας χωρίς να βρισκόμαστε στο κατάστημα, όμως χάνουμε από κέρδη καθώς πρέπει να πληρώσουμε το προσωπικό. Επίσης, θέλουμε να τα πουλήσουμε μόνοι μας, γιατί η διαδικασία είναι πολύ ικανοποιητική, όπως και το να βλέπουμε τα χρήματά μας να πολλαπλασιάζονται.

Μόλις αποκτήσουμε λεφτά, βλέπουμε τις πιθανές επιλογές μας, ώστε να τα σπαταλήσουμε. Στην αρχή, οι βασικές μας επενδύσεις στοχεύουν στο να φέρουμε εμπόρους κάθε λογής στο χωριό και στην αναβάθμιση του μαγαζιού μας. Πληρώνοντας το κατάλληλο αντίτιμο, επιτρέπουμε στη Rynoka να επεκταθεί, έχοντας πλέον τράπεζα, σιδερά, αλχημιστή και άλλες χρήσιμες υπηρεσίες. Έτσι, αρχίζουμε να αναβαθμίζουμε τον εξοπλισμό μας. Έχουμε τη δυνατότητα να αγοράσουμε πανοπλίες και όπλα, διαφόρων ειδών και με ξεχωριστές ιδιότητες και στατιστικά. Ακόμη, υπάρχουν enchantments και ποικίλα potions, πολύ χρήσιμα για τις εξορμήσεις μας στα dungeons.

Εξαιτίας όλης αυτής της παραμετροποίησης, η περιήγηση στα μπουντρούμια και οι μάχες αποκτούν περισσότερο ενδιαφέρον. Τα dungeons είναι randomly generated, όμως παρατηρούμε πως τα assets δεν είναι πολλά και έτσι βλέπουμε αρκετές φορές πανομοιότυπους σχηματισμούς στα επίπεδα. Οι εχθροί είναι ικανοποιητικοί και έχουν ποικιλία, απαιτώντας διαφορετικές προσεγγίσεις και στρατηγικές. Κάθε dungeon έχει τρία επίπεδα και μετά το boss fight. Η δυσκολία αυξάνεται σε κάθε επίπεδο και κλιμακώνεται στον αρχηγό, στο τέλος. Γενικά, οι μάχες απαιτούν την εκμάθηση των patterns κινήσεων και επιθέσεων και τη γρήγορη ανταπόκριση σε αυτές. Το ότι μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ τόξου, σπαθιού, ακοντίου και μερικών άλλων όπλων, καθώς και το γεγονός πως μπορούμε να εναλλάσσουμε δύο από αυτά ανά πάσα στιγμή, κάνουν την όλη εμπειρία πολύ πιο γρήγορη και διασκεδαστική.

Τι θα ήταν ένα dungeon crawler χωρίς το loot, όμως; Και εδώ, το Moonlighter τα πάει εξαιρετικά. Υπάρχουν πολυάριθμα αντικείμενα να συλλέξουμε, κάποια πιο σπάνια από τα άλλα. Το inventory μας έχει περιορισμένη χωρητικότητα και έτσι μας δίνονται μερικές επιλογές κάθε στιγμή. Μπορούμε είτε να συνεχίσουμε την εξερεύνηση του dungeon, χωρίς όμως να συλλέγουμε loot, είτε να επιστρέψουμε στην πόλη χαλώντας ένα χρηματικό ποσό (αρκετά μεγάλο σε προχωρημένα dungeons). Αν επιλέξουμε το δεύτερο, τηλεμεταφερόμαστε έξω από το κατάστημα-σπίτι μας. Υπάρχει άλλη μία επιλογή, βέβαια. Έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε ένα portalτο οποίο μας επιστρέφει στο σημείο από όπου φύγαμε από το dungeon. Έτσι, μπορούμε να γυρίσουμε πίσω, να αφήσουμε τα αντικείμενά μας στο σπίτι ή να τα βάλουμε προς πώληση και να επιστρέψουμε για να βρούμε περισσότερα. Όπως είναι φυσικό, η τηλεμεταφορά μετ' επιστροφής στοιχίζει πολύ περισσότερο.

Επίσης, μπορούμε να πουλήσουμε τα αντικείμενα άμεσα, μέσα στο dungeon, χωρίς να τα βάλουμε στο μαγαζί, όμως έτσι παίρνουμε πολύ λίγα λεφτά και τα menus είναι λίγο δύσχρηστα και αργά, κάνοντας τη διαδικασία βαρετή, ειδικά για μεγάλους αριθμούς αντικειμένων. Όπως είναι αναμενόμενο, μόλις πεθάνουμε μέσα σε ένα dungeon, χάνουμε τα αντικείμενα που μαζέψαμε (όχι όλα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς διατηρούνται όσα είχαμε στις τσέπες και όχι στην τσάντα μας).

Μιλώντας για το menu, να αναφέρουμε και άλλη μία εξαιρετική ιδέα που έχει ενσωματωθεί στο Moonlighter: Πολλά από τα αντικείμενα που μαζεύουμε, έχουν τις δικές τους προϋποθέσεις. Έτσι, κάποιο πρέπει να τοποθετηθεί στο κάτω ή στο πάνω μέρος του inventory ενώ ένα άλλο καταστρέφει ό,τι βρίσκεται στα δεξιά του, με το που βγούμε από το dungeon. Με αυτό τον τρόπο, το looting γίνεται και αυτό μία διαδικασία από μόνο του και δεν αρκεί να πατήσουμε το action button πάνω στο μπαούλο.

Τις μάχες, την εξερεύνηση και όλες τις διαδικασίες του Moonlighter, βοηθούν ο οπτικός και ακουστικός τομέας. Στον πρώτο, βλέπουμε κλασικά pixels, με πολύ charm και καλοδουλεμένα animations. Τα dungeons χαρακτηρίζονται από ένα theme το καθένα. Έτσι, έχουμε ένα πέτρινο, ένα που μοιάζει με δάσος και ούτω καθεξής. Η οπτική απεικόνιση έχει χαρακτήρα, δεν είναι generic και δεν επιτρέπει στις τοποθεσίες να γίνουν βαρετές. Δυστυχώς, βρίσκουμε πολλά bugs και glitches (οπτικής φύσεως, αλλά και λειτουργικής). Πολλές φορές θα εξαφανιστούν στοιχεία του περιβάλλοντος, ή θα αναβοσβήνουν, μέχρι να κάνουμε ένα restart στο παιχνίδι. Ακόμη, το παιχνίδι υπέστη crashes και μερικές φορές κόλλησε, όπως για παράδειγμα όταν οι πελάτες του καταστήματος δεν έφευγαν ποτέ και έτσι δεν μπορούσαμε να το κλείσουμε και να συνεχίσουμε.

Η μουσική υπόκρουση του Moonlighter είναι πάρα πολύ πετυχημένη. Θυμίζει κλασικές μελωδίες από παλιά 2D action RPG, μάς μένει στο κεφάλι για πολλές ώρες και έχει ορχηστρικά στοιχεία που κλέβουν την παράσταση. Επίσης, οι μελωδίες αλλάζουν ελαφρώς σε συγκεκριμένα σημεία: πηγαίνοντας, για παράδειγμα, στην τράπεζα, το theme της πόλης αλλάζει επιτόπου. Δεν παρεμβάλλεται loading screen ή παύση και γίνεται ταιριαστό στην κάθε περίσταση.

Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε πως ο συνδυασμός roguelike τακτικών με ξεκάθαρο στόχο και ολοκληρωτικό επίλογο, είναι μία παράξενη επιλογή. Το replayability δεν είναι αντίστοιχο με εκείνο που βλέπουμε σε άλλους τίτλους, καθώς μόλις τερματίσουμε το Moonlighter, αν δεν είμαστε completionists, δεν βρίσκουμε ενδιαφέρον να συνεχίσουμε. Παρόλα αυτά, η διάρκειά του είναι απόλυτα επαρκής, καθώς ένα απλό playthrough μπορεί άνετα να ξεπεράσει τις 20 ώρες. Επίσης, είμαστε της άποψης πως η προσέγγιση του Moonlighter είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και του ταιριάζει απόλυτα. Εξάλλου, δεν είναι ανάγκη όλα τα παιχνίδια να έχουν ατέρμονη λούπα στο gameplay τους. Το Moonlighter ισορροπεί ανάμεσα σε infinite roguelike και κλασικό action RPG και το κάνει πολύ σωστά.

Σε γενικές γραμμές, το Moonlighter είναι ένα παιχνίδι που καταφέρνει να ξεχωρίσει χωρίς να κάνει κάτι το πολύ πρωτότυπο. Οι ιδέες που πλαισιώνουν το gameplay του είναι εξαιρετικές, όμως ο τρόπος σύνδεσής τους είναι το ιδιοφυές κομμάτι του παιχνιδιού. Το Moonlighter είναι ένα από τα καλύτερα dungeon crawlers που έχουμε παίξει και ένας σοβαρός διεκδικητής του τίτλου του καλύτερου indie παιχνιδιού για το 2018.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Moonlighter

Συντάκτης
31 Μαΐου 2018
Developer

Digital Sun Games

Publisher

11 Bit Studios

Πλατφόρμες

PC / Xbox One / PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

29 Μαΐου 2018

Είδος

Action RPG

PEGI

7

Θετικά

+ Απλά, κατανοητά και πολύ εθιστικά mechanics με φρέσκες ιδέες
+ Πετυχημένος συνδυασμός roguelike στοιχείων με χαρακτηριστικά ενός κλασικού RPG
+ Πολύ ικανοποιητικό dungeon crawling, loot και αναβαθμίσεις
+ Σωστός ρυθμός και διάρκεια
+ Ο συνδυασμός εξορμήσεων σε dungeons και διαχείρισης του μαγαζιού λειτουργεί ανέλπιστα καλά
+ Ταιριαστός και καλοδουλεμένος οπτικοακουστικός τομέας

Αρνητικά

- Αρκετά τεχνικά προβλήματα
- Η πόλη του παιχνιδιού μπορούσε να επιτρέπει περισσότερη αλληλεπίδραση
- Τα menus είναι κουραστικά
- Τα dungeons, παρότι randomly generated, δεν έχουν πολλή ποικιλία

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.5
Συνοψίζοντας

Το Moonlighter είναι ένα περίεργο μείγμα action RPG και εξομοιωτή πωλήσεων. Το μισό είναι dungeon crawling και το άλλο μισό κοστολόγηση και πώληση προϊόντων. Όσο και αν αυτό ακούγεται παράξενο, έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό παιχνίδι. Είναι γεμάτο έξυπνες ιδέες, χαρακτήρα και διασκεδαστικές λεπτομέρειες. Τα συστήματά του, λειτουργούν πολύ πετυχημένα από μόνα τους, όμως ο συνδυασμός τους είναι που καθιστά το Moonlighter ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του είδους του.

8.5
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1