Persona 5

Το πιο ολοκληρωμένο κεφάλαιο της σειράς
by Κώστας Νικολούζος on 23 Απριλίου 2017

Μέχρι στιγμής, το 2017 διαμορφώνεται σε μία χρονιά ικανοποίησης για τους λάτρεις της ιαπωνικής κουλτούρας και ιδιαίτερα των ιαπωνικών RPG. Ήδη οι πρώτοι τέσσερις μήνες έχουν φέρει στο «σανίδι» της gaming βιομηχανίας τίτλους όπως τα Tales of Berseria, Digimon World: Next Order και NieR: Automata, με το καθένα από αυτά να έχει αφήσει τη δική του παρακαταθήκη στις καρδιές του εν λόγω κοινού.

Μετά από περίπου πέντε χρόνια ανάπτυξης και μεγάλη προσμονή από τους σχετικούς υποστηρικτές  έφτασε η ώρα της κυκλοφορίας ενός ακόμη μέρους σε μία ιδιαίτερη σειρά παιχνιδιών. Ο λόγος για το Persona 5. Το νέο κεφάλαιο στη σειρά Persona έρχεται σχεδόν εννέα χρόνια μετά το αμέσως προηγούμενο κύριο μέρος (Persona 4, 2009). Μάλιστα, πρόκειται για επετειακή κυκλοφορία παράλληλα καθώς πριν μερικούς μήνες το franchise "έκλεισε" είκοσι χρόνια ύπαρξης.

Ως εγκυκλοπαιδική γνώση, να αναφέρουμε πως η σειρά Persona ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια (πείτε την και spin-off αν θέλετε) μιας άλλης διάσημης –κυρίως στην Ιαπωνία- σειράς RPG βιντεοπαιχνιδιών, της Shin Megami Tensei. Εκ των γνωρισμάτων που έχει κάνει τους τίτλους Persona λατρευτούς είναι η έντονη αναφορά που υπάρχει στην ψυχολογία των ανθρώπων, τον εσωτερικό τους κόσμο, το ασυνείδητό τους, την αναζήτηση για ολότητα και λοιπές πτυχές του ανθρώπινου πνεύματος μέσω της αναλυτικής (ή Γιουνγκιανής) ψυχολογίας. Φανταστείτε, λοιπόν, όσοι ενδεχομένως δεν έχει τύχει να ασχοληθείτε με τη σειρά, το αποτέλεσμα που μπορεί να προκύψει όταν η άνωθεν ιδιαίτερη θεματολογία συμπίπτει με το είδος και τους μηχανισμούς ενός παραδοσιακού ιαπωνικού RPG.

Στις παρακάτω γραμμές θα προσπαθήσουμε να σας μεταφέρουμε την εμπειρία μας με το Persona 5 και να εξετάσουμε τα κοινά στοιχεία και τις αλλαγές ή διαφορές που αυτό παρουσιάζει σε σχέση με τα προηγούμενα κεφάλαια της σειράς.

Ιστορία

Σχεδόν πάντα, οι τίτλοι Persona αφηγούνται την περιπέτεια μίας ομάδας έφηβων μαθητών. Όμοιο σενάριο θα συναντήσετε και στο Persona 5. Σε μία μοντέρνα εποχή, όλα ξεκινούν όταν ο κεντρικός χαρακτήρας -με κωδικό όνομα "Joker"- προσπαθεί να προστατεύσει μία άγνωστη γυναίκα στον δρόμο όταν αντιλαμβάνεται πως εκείνη πέφτει θύμα παρενόχλησης από μεθυσμένο άνδρα. Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως θα περίμενε ο καθένας και ο πρωταγωνιστής μας βρίσκεται κατηγορούμενος για επίθεση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα βάσει νόμου να αποβληθεί από το σχολείο του και να μεταφερθεί στο Τόκιο. Για το επόμενο διάστημα θα βρεθεί υπό επιτήρηση από το νόμο, όντας φιλοξενούμενος οικογενειακού φίλου και φοιτώντας πλέον στην ακαδημία Shujin.

Κάπως έτσι τίθεται ο πρόλογος της ιστορίας. Από εκεί κι έπειτα, ο πρωταγωνιστής μας θα ανακαλύψει την μυστική του ικανότητα, θα την μοιραστεί με χαρακτήρες που θα γνωρίσει και θα αναπτύξει δεσμούς κατά τη διάρκεια των γεγονότων, ενώ ενωμένοι θα έρθουν αντιμέτωποι με το "κακό" στις ψυχές των ανθρώπων προσπαθώντας να το εξαλείψουν. Η ομάδα των έφηβων πρωταγωνιστών μας θα αποκτήσει τον χαρακτηρισμό της συμμορίας των "Phantom Thieves of Hearts". Καλούμενοι να αποκαταστήσουν την τάξη ως "κλέφτες" μόνο εύκολο δε θα είναι το έργο τους.

Οι δημιουργοί του Persona 5 ποντάρουν πολλά στην επιτυχία του παιχνιδιού μέσω της ιστορίας του -μεταξύ άλλων- και γι' αυτό δε θα θέλαμε να αποκαλύψουμε περισσότερες σεναριακές λεπτομέρειες. Αυτό που θέλουμε να ξέρετε είναι πως βιώνοντας τα γεγονότα και τα θέματα που θίγει το εν λόγω παιχνίδι μόνο κερδισμένοι μπορείτε να βγείτε.

Όπως προείπαμε, τα παιχνίδια Persona πραγματεύονται μέσω της Αναλυτικής Ψυχολογίας την ανθρώπινη ψυχή. Το ίδιο συμβαίνει και στο Persona 5. Αυτή τη φορά όμως, σε συνδυασμό με την ψυχή του ανθρώπου θίγονται αρκετά θέματα "ταμπού" για βιντεοπαιχνίδια αλλά και την πραγματική ζωή όπως είναι οι ανήθικες διαστροφές του ανθρώπινου μυαλού, το bullying, η σεξουαλική παρενόχληση, η αυτοκτονία, η διαφθορά και τα ναρκωτικά. Θα βιώσετε γεγονότα και καταστάσεις που θα μπορούσαν να είναι πραγματικές. Θα σας δοθεί "τροφή" για σκέψη ενώ η παρουσίαση των θεμάτων αυτών γίνεται με τέτοιον τρόπο που -τις περισσότερες φορές τουλάχιστον- δε θα ενοχλήσει την αισθητική του δέκτη. Το σενάριο δεν έχει μόνο "βαριές" πτυχές αφού το χιούμορ, η φαντασία και η δράση το συνοδεύουν σε μεγάλες δόσεις. Λόγω της θεματολογίας του, φυσικά, ο τίτλος ενδείκνυται για παίκτες από 16 ετών και άνω.

Αν έχετε παίξει προηγούμενα παιχνίδια Persona θα δείτε γνώριμα πλάσματα να επιστρέφουν. Ακόμη όμως κι αν πρόκειται να ασχοληθείτε για πρώτη φορά με τη σειρά, μην ανησυχείτε. Τα γεγονότα της είναι ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα μέρη και δε θα έχετε κανένα πρόβλημα να τα ακολουθήσετε.

Κλείνοντας με την ιστορία, οι περίπου εκατό ώρες (αναλόγως του επιπέδου δυσκολίας) που μπορεί να σας προσφέρει ένα playthrough αξίζουν και με το παραπάνω όσον αφορά τον συγκεκριμένο τομέα. Μπορεί η εκκίνησή της να πραγματοποιείται με αργό ρυθμό, αφού οι πρώτες δέκα ώρες έχουν παράλληλα τον ρόλο ενός tutorial, αλλά η συνέχεια της θα σας ανταμείψει. Η ιστορία είναι αναμφίβολα από τα δυνατότερα στοιχεία του Persona 5 και το συστήνουμε οπωσδήποτε σε όσους αγαπάνε τα JRPG's και "ιντριγκάρονται" από τη θεματολογία που προαναφέραμε.

Gameplay

Κολακευτικά όσα αναφέραμε για την ιστορία, αλλά το μεγαλύτερο μερίδιο επιτυχίας ή αποτυχίας σε ένα παιχνίδι οφείλεται στο gameplay του και τα όσα αυτό έχει να προσφέρει για να διασκεδάσει τους παίκτες. Στα πρότυπα των προηγούμενων κύριων κυκλοφοριών της σειράς, τo gameplay του τίτλου αποτελείται κυρίως από δύο τομείς. O ένας είναι αυτός της καθημερινής ζωής στις διαθέσιμες περιοχές του Τόκιο και ό άλλος αυτός της εξόρμησης στα dungeons.

Persona-5-13

Καθημερινή ζωή

Ξεκινώντας πρώτα από την καθημερινή ζωή, υπάρχει μία πληθώρα από χαρακτηριστικά που αναμένεται να συναντήσετε. Τα γεγονότα του παιχνιδιού διαρκούν ένα ημερολογιακό έτος. Οι περισσότερες ημέρες ξεκινούν με τον πρωταγωνιστή να πηγαίνει το πρωί προς το σχολείο και ολοκληρώνονται όταν αυτός πηγαίνει το βράδυ για ύπνο. Υπάρχουν βέβαια και αρκετές ημέρες που το πρόγραμμα διαφοροποιείται. Κάθε φορά που ξεκινάει μία καινούργια ημέρα θα την βλέπετε στο σχετικό ημερολόγιο που υπάρχει. Το ημερολόγιο χρησιμεύει στο να βλέπετε τις ημέρες που απομένουν μέχρι την ολοκλήρωση του παιχνιδιού, την προθεσμία ορισμένων στόχων ή την έλευση και το πέρας συγκεκριμένων events.

Μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει  αυτό το κομμάτι του παιχνιδιού ως έναν προσομοιωτή της πραγματικής ζωής, με τα χρονικά περιθώρια να είναι περιορισμένα και τις επιλογές που θα κάνετε να επηρεάζουν την πρόοδο σας. Υπάρχουν τόσο προκαθορισμένες ημέρες σεναριακά όσο και ελεύθερες για να κινηθείτε όπως εσείς θέλετε. Στις προκαθορισμένες ημέρες θα δείτε τα κύρια γεγονότα της ιστορίας να εκτυλίσσονται ώστε να αποκτάτε και τον επόμενο βασικό στόχο στο παιχνίδι κάθε φορά. Στις ημέρες ελεύθερων επιλογών θα μπορείτε να πραγματοποιήσετε μία πληθώρα από δραστηριότητες. Κάθε μία από αυτές προσφέρει μικρές ή μεγαλύτερες επιπτώσεις και αλληλεπιδρά έξυπνα με άλλους τομείς του παιχνιδιού που θα αναφέρουμε στη συνέχεια.

Κάθε μέρα μπορεί κάποιος να πραγματοποιήσει έως δύο δραστηριότητες, οπότε αντιλαμβάνεστε πως θα χρειαστεί να βάλετε κάποιο πλάνο για τις δραστηριότητες, στις οποίες θα χρειαστεί να δώσετε προτεραιότητα. Θα βρεθείτε να βγαίνετε με άλλους χαρακτήρες ή να τους βοηθάτε με διάφορα ζητήματα. Μέσω των συναντήσεών σας θα δείτε τους μεταξύ σας δεσμούς - τα λεγόμενα Confidants- να βελτιώνονται. Η αύξηση των δεσμών με άλλους χαρακτήρες είναι ιδιαίτερα σημαντική για το κομμάτι της εξερεύνησης στα dungeons. Την ίδια στιγμή αρκετές δραστηριότητες είναι σημαντικές για να αποκτήσετε τα στατιστικά που θα σας επιτρέψουν να αυξάνετε ολοένα και περισσότερο τις σχέσεις σας με άλλους χαρακτήρες.

Ο κεντρικός χαρακτήρας διαθέτει κοινωνικά στατιστικά (social stats) για την καθημερινή ζωή όπως είναι η γνώση και η καλοσύνη. Μέσω των δραστηριοτήτων θα δείτε τα στατιστικά αυτά να ανεβαίνουν επίπεδο και να σας παρουσιάζονται νέες δυνατότητες επικοινωνίας. Εσείς θα αποφασίσετε αν θα περάσετε το απόγευμά σας διαβάζοντας για τις εξετάσεις, αν θα εργαστείτε σε ένα ανθοπωλείο ή κάποιο ταχυφαγείο για να εξασφαλίσετε επιπλέον σημαντικά χρήματα, αν θα χαλαρώσετε βλέποντας κάποια ταινία ή αν θα κάνετε ένα αναζωογονητικό ντουζ. Το ποσοστό αύξησης των στατιστικών επηρεάζεται και από δευτερογενείς παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες ή οι συγκεκριμένες μέρες.

persona5-5

Ο τομέας της καθημερινής ζωής δεν καινοτομεί σε σχέση με τα Persona 3 ή 4. Οι ομοιότητες είναι πολλές και ίσως οι "βετεράνοι" της σειράς να ζητούσατε μία ανανέωση που, δυστυχώς για εσάς, δεν θα βρείτε. Η έλλειψη καινοτομίας σε σχέση με τις προηγούμενες κυκλοφορίες δεν σημαίνει ότι και ο όλος μηχανισμός δεν είναι καλός ή λειτουργικός. Τα στοιχεία που αποτελούν αυτό το είδος προσομοίωσης εναρμονίζονται μεταξύ τους και με τον περιορισμό του χρόνου, προσφέροντας μία εμπειρία που σπάνια μπορεί να βρεθεί σε οποιοδήποτε παιχνίδι σχετικής προσομοίωσης.

Το κομμάτι της καθημερινής ζωής συνοδεύεται και από πολλούς γραπτούς διαλόγους. Κάτι που είναι αναγκαίο σε αυτό το είδος προσομοίωσης και λειτουργεί σίγουρα ευεργετικά στο να ξεδιπλώσουν οι χαρακτήρες την προσωπικότητά τους αποκτώντας "βάθος" με το πέρασμα του χρόνου. Μπορεί όμως να κουράσει κάποιες φορές. Κάτι λιγότερο από το μισό στο σύνολο του παιχνιδιού αποτελείται από διαλόγους, με την καθημερινή ζωή κυρίως να κατακλύζεται από αυτούς. Οι σημαντικοί διάλογοι του σεναρίου συνοδεύονται από τις φωνές των χαρακτήρων δίνοντας μία επιπλέον "ξεκούραστη" νότα αλλά αυτό δεν ισχύει σε πολλές περιπτώσεις.  Θα χρειαστεί να είστε προετοιμασμένοι για την έντονη αυτή γραπτή αφήγηση, λοιπόν, μιας και όπως ήδη αναφέραμε, η μέση διάρκεια του παιχνιδιού είναι περί των εκατό ωρών.

persona_5_screenshot_8

Dungeons

Όλη η δράση στο gameplay του Persona 5 βρίσκεται στα dungeons του. Για πρώτη φορά έχουμε δύο διαφορετικά είδη dungeons, τα Palaces και Mementos. Για να επιστρέψουμε για λίγο στα της ανθρώπινης ψυχής, τα δύο αυτά διαφορετικά είδη αποτελούν μία παράλληλη μεταφυσική διάσταση (Metaverse) της πραγματικότητας και δημιουργούνται από τις καρδιές των κατοίκων της πόλης και τις διεφθαρμένες τους επιθυμίες.

Τα "παλάτια" είναι ουσιαστικά η νέα προσθήκη στα dungeons. Οι περιοχές αυτές σχετίζονται άμεσα με το σενάριο του παιχνιδιού, έχουν προκαθορισμένη δομή, περιορισμένο χρόνο ολοκλήρωσης και εμφανίζονται όταν οι διεφθαρμένες και ανήθικες επιθυμίες συγκεκριμένων ανθρώπων γιγαντώνονται επιφέροντας ανεπιθύμητες συνέπειες σε άλλους ανθρώπους. Έτσι, αυτές μετατρέπονται σε ένα "παλάτι" για εκείνους και στόχος των παικτών είναι να εισβάλλουν στις συγκεκριμένες περιοχές ώστε να μπορέσουν να εξουδετερώσουν τους κατακριτέους αυτούς πόθους από την καρδιά τους.

Τα προηγούμενα παιχνίδια Persona έχουν κατακριθεί για τα "μουντά" dungeons που υστερούσαν σε πλήθος δραστηριοτήτων. Έτσι, με τα "παλάτια" οι δημιουργοί του Persona 5 προσπάθησαν να βελτιώσουν τη σειρά σε αυτόν τον τομέα. Αρχικά, έχουν προστεθεί μερικοί βασικοί μηχανισμοί platforming. Θα δείτε τον Joker να σκαρφαλώνει και να πηδάει σε επιφάνειες, όχι σε πραγματικό χρόνο αλλά με το πάτημα συγκεκριμένου κουμπιού μόλις φτάσετε στο κατάλληλο σημείο. Επίσης, η σημασία της stealth προσέγγισης έχει αποκτήσει μεγάλη βαρύτητα. Πλέον, μπορείτε να κρύβεστε από τους εχθρούς και να μεταπηδάτε από κρυψώνα σε κρυψώνα έως ότου πλησιάσετε αρκετά τους αντιπάλους και τους αιφνιδιάσετε. Αν σας αντιληφθούν, το επίπεδο ασφαλείας αυξάνεται, οι εχθροί θα σας κυνηγούν επίμονα και σε περίπτωση που το επίπεδο ασφαλείας φτάσει στο 100% θα χρειαστεί να εγκαταλείψετε για εκείνη την ημέρα το εκάστοτε παλάτι.

Μία ακόμη προσθήκη είναι αυτή του Third-Eye, ενός είδους διαίσθησης που επισημαίνει κρυμμένα αντικείμενα στον χώρο ή κάνει γνωστή την ισχύ του αντιπάλου ώστε να καταλάβετε αν μπορείτε να τον αντιμετωπίσετε ή πρέπει να τον αποφύγετε. Σε όλα τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και κάποια απλοϊκά puzzles. Για παράδειγμα, για να απενεργοποιήσετε τον μηχανισμό ασφαλείας μίας γέφυρας και να περάσετε στην απέναντι πλευρά θα πρέπει να βρείτε δύο κλειδιά. Τα κλειδιά αυτά κρατούν κάποιοι εχθροί σε κοντινή απόσταση μέσα στο παλάτι κι εσείς πρέπει να τους βρείτε και να τους εξοντώσετε. Όλοι αυτοί οι μηχανισμοί δεν αποτελούν κάτι εντυπωσιακό, ούτε κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί πολλάκις. Είναι όμως καλοδεχούμενες προσθήκες που καταφέρνουν να σπάσουν την μονοτονία των dungeons, κρατώντας παράλληλα αναλλοίωτο τον χαρακτήρα τους.

Από την άλλη, τα "Mementos" είναι ακριβώς ο τύπος των dungeons που γνωρίσαμε στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς με τα ίδια χαρακτηριστικά. Η δομή τους είναι τυχαία, κάθε φορά δηλαδή που θα εισέρχεστε σε ένα επίπεδο θα το δείτε να αλλάζει. Ακόμα και ο περίφημος Reaper, που για τους παλιούς η συνάντηση δεν είναι ποτέ ευχάριστη και οι νέοι πολύ θα θέλετε να αποφύγετε, κάνει την επιστροφή του. Τα Mementos έχουν κι αυτά τη δική τους σεναριακή -αλλά δευτερεύουσα- σημασία. Σε αυτά τα dungeons είναι που θα ολοκληρώνετε τα δευτερεύοντα quests του παιχνιδιού. Και ποια είναι αυτά; Μα να εξουδετερώσετε τις διεφθαρμένες εμμονές ανθρώπων πριν γιγαντωθούν και μετατραπούν σε "παλάτια". Γιατί τα Mementos είναι μία διάσταση που έχει δημιουργηθεί από τις καρδιές του συνόλου των ανθρώπων της πόλης, σε αντίθεση με τα "παλάτια" που αντιστοιχούν σε μία και μόνη καρδιά.

persona-5-1

Και στα δύο είδη dungeons κατοικούν "σκιές" που περιφέρονται στους διαδρόμους. Πρόκειται για τους τυπικούς εχθρούς του παιχνιδιού. Εκτός του να σκοτώνετε εχθρούς, κάνοντας το party σας δυνατότερο, θα έχετε στο νου σας για διάσπαρτα σεντούκια που κρύβουν αντικείμενα, πολλές φορές πολύτιμα. Ένα από τα στοιχεία που εκτιμήσαμε στο παιχνίδι είναι το γεγονός πως τα αντικείμενα υγείας, όσο και ο εξοπλισμός των παικτών που βελτιώνει άμυνα κι επίθεση δεν περιλαμβάνονται σε αφθονία ούτε είναι "παιχνιδάκι" να αποκτηθούν. Υπάρχει ισορροπία ώστε η ποσότητά τους να προσφέρει την πρόκληση που ψάχνει ένας έμπειρoς παίκτης παιχνιδιών του είδους. Σε αυτό συμβάλλει και ο χαρακτήρας του ίδιου του παιχνιδιού με τα περιορισμένα χρονικά περιθώρια. O σχεδιασμός των επιπέδων είναι αρκετά γραμμικός, λιγότερο στα "παλάτια" και περισσότερο στα Mementos, με ότι μπορεί αυτό να συνεπάγεται για τα δικά σας γούστα. Ιδανικά, θα θέλαμε να υπάρχουν περισσότερα περιθώρια εξερεύνησης.

Σύστημα Μάχης

Το διασκεδαστικότερο και ουσιαστικότερο κομμάτι του Persona 5 είναι το Turn-Based σύστημα μάχης του.  Το ύφος του είναι ακριβώς ίδιο με τα προηγούμενα μέρη της σειράς. Δεν είναι πολύπλοκο αλλά ταυτόχρονα απαιτεί στρατηγική, όχι μόνο στις σημαντικές μάχες, αλλά σε κάθε μία, αν θέλετε να βγείτε νικητές. Στρατηγική απαιτείται, καθώς η A.I. των αντιπάλων κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα και θα τους δείτε να προσπαθούν να εκθέσουν τις αδυναμίες σας. Παράλληλα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και οι μάχες με τα bosses, καθώς εκτός των όσων θα αναφέρουμε παρακάτω για τις μάχες, συνοδεύονται από ορισμένες αποκλειστικές κάθε φορά πιθανές επιλογές που σας δίνονται και αναλόγως της επιλογής σας μπορούν να σας δώσουν μεγάλο πλεονέκτημα ή να σας φέρουν σε δύσκολη θέση.

Persona-5_20170331182421

Το franchise έχει πάρει το όνομά του από τα ίδια τα πλάσματά του. Persona ονομάζεται κάθε "δαίμονας" που ελέγχουν οι παίκτες. Εγκυκλοπαιδικά, κάθε Persona αντικατοπτρίζει μία πτυχή της προσωπικότητας του χαρακτήρα που το ελέγχει. Στις μάχες με τις αντίπαλες σκιές και bosses θα χρησιμοποιείτε στους γύρους σας melee επιθέσεις αλλά και από απόσταση για πρώτη φορά. Ο βασικός στόχος για να επικρατήσετε στις μάχες είναι να βρείτε τις αδυναμίες του αντιπάλου πριν εκείνοι χτυπήσουν στις δικές σας. Υπάρχουν αρκετά είδη επιθέσεων όπως φωτιάς, αέρα, πάγου, ηλεκτρισμού αλλά και κάποια νέα που εισάγονται για πρώτη φορά.

Κάθε σκιά έχει τις δικές της δυνάμεις και αδυναμίες. Οι σχετικές δυνάμεις και αδυναμίες των παικτών καθορίζονται από το Persona που τους συντροφεύει. Κάθε φορά που θα χτυπάτε στην αδυναμία μίας σκιάς θα έχετε την ευκαιρία να χτυπήσετε μία ακόμη φορά. Έχοντας ρίξει κάτω όλους τους αντιπάλους δίνεται η ευκαιρία να πραγματοποιήσετε την ειδική επίθεση All-Out Attack, επίθεση που συνήθως στις μάχες με απλούς εχθρούς σημαίνει και το τέλος τους. Όλα αυτά όμως είναι στοιχεία που υπήρχαν και σε προηγούμενα παιχνίδια της σειράς.

Ευχάριστη επιστροφή είναι η δυνατότητα διαπραγμάτευσης με τις σκιές. Πρόκειται για έναν μηχανισμό που επιστρέφει στη σειρά μετά από πολλά χρόνια και το Persona 2. Πλέον, όταν έχετε ρίξει όλους τους αντιπάλους κάτω, εκτός της επιλογής All-Out Attack μπορείτε να ζητήσετε επιπλέον χρήματα ή κάποιο αντικείμενο από τις σκιές με αντάλλαγμα το έλεός σας προς αυτές. Θα τις δείτε, μάλιστα, αρκετές φορές να σας προσφέρουν μόνες τους αντάλλαγμα σε περιπτώσεις που τις έχετε στριμώξει για τα καλά, μόνο και μόνο για να τους χαρίσετε τη ζωή. Έχουμε να κάνουμε με σκιές με μεγαλύτερη βούληση ή νοημοσύνη, αν θέλετε, αυτή τη φορά.

Σημαντικότερη σχετική λεπτομέρεια όμως είναι πως μέσω της διαπραγμάτευσης πλέον μπορείτε να πείσετε τις σκιές να σας ακολουθήσουν για να τις χρησιμοποιήσετε στις μελλοντικές σας μάχες. Θα μπείτε σε ένα παιχνίδι ερωτήσεων και βάσει των απαντήσεών σας θα δείτε τις σκιές να γίνονται δικές σας, να σας επιτίθενται ξανά, είτε να σας ανταμείβουν με κάποιο αντικείμενο και να φεύγουν.

persona_5_screenshot_2

Βελτιωμένο και αμεσότερο βρήκαμε το νέο User Interface της μάχης. Όλες οι σημαντικές εντολές είναι μαζεμένες γύρω από τον χαρακτήρα. Το νέο UI λειτουργεί ευεργετικά στο να αποκτούν οι μάχες γρήγορο ρυθμό, τι κι αν πρόκειται για Turn-Based σύστημα, αφού περιέχει ακόμη και κουμπί συντόμευσης που σας πηγαίνει κατευθείαν στην κατάλληλη επίθεση αν έχετε αποκαλύψει την αδυναμία του αντίπαλού σας. Τέλος, η κίνηση Baton Pass έρχεται για πρώτη φορά και εμπλουτίζει τις τεχνικές σας. Αν δεν θέλετε να επιτεθεί ξανά ο ίδιος παίκτης μετά από χτύπημα αδυναμίας προς τον αντίπαλο μπορείτε να δώσετε τη σειρά του σε κάποιον άλλον παίκτη, προσφέροντάς του σε εκείνον τον γύρο μεγαλύτερη ισχύ.

Πριν αρκετές παραγράφους αναφέραμε πως η αύξηση των δεσμών με χαρακτήρες στην πραγματική ζωή βοηθάει στην εξερεύνηση των dungeons. Αυτό συμβαίνει καθώς κάθε χαρακτήρας μπορεί να σας προσφέρει χρήσιμες ικανότητες μέσα από το μεταξύ σας "δέσιμο". Αν για παράδειγμα οι δεσμοί σας με παίκτες που έχετε στο party σας είναι αρκετά ισχυροί θα τους δείτε να πραγματοποιούν επιπλέον επιθέσεις. Έτσι, στο Persona 5 καθημερινή ζωή και dungeons είναι αλληλοεξαρτώμενα μέσω των Confidants και των social stats.

Persona_5_12

Επίσης, μιλήσαμε για την σημαντικότητα του stealth στοιχείου. Όταν καταφέρνετε να αιφνιδιάσετε τους εχθρούς σας θα έχετε τη δυνατότητα να επιτεθείτε πρώτοι μέσα στην μάχη και ενδεχομένως ο αντίπαλος να μην προλάβει να επιτεθεί καν. Αν όμως για κάποιο λόγο ο εχθρός σάς αντιληφθεί πρώτος εντός του dungeon και σας αγγίξει, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν αισθητά στη μάχη γιατί θα έχει την ευκαιρία να επιτεθεί πρώτος, εκθέτοντάς σας συχνά. Με λίγα λόγια, παλιά και νέα στοιχεία κάνουν το σύστημα μάχης άκρως διασκεδαστικό, ίσως το καλύτερο που έχει να προσφέρει μέχρι σήμερα η σειρά.

Την επιστροφή του πραγματοποιεί και το Velvet Room. Η λειτουργίες του είναι ακριβώς ίδιες με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς χωρίς να υπήρξε κάποια αλλαγή. Η "μασκότ" των Personas, ο Igor, θα σας περιμένει όποτε θελήσετε να ενώσετε δύο Personas για να δημιουργήσετε ένα νέο ισχυρότερο είτε να αγοράσετε κάποιο Persona που διαθέτατε στο παρελθόν. Τα Confidants παίζουν ρόλο και στην ένωση των Personas, αφού όσο δυνατότερος είναι o δεσμός σας με τον χαρακτήρα που αντιστοιχεί στον τύπο του Persona που θα δημιουργήσετε τόσο περισσότερους έξτρα πόντους εμπειρίας θα λάβει, κάνοντάς το ακόμη πιο ισχυρό από την αρχή.

Το Persona 5 συνοδεύεται από δύο απλές διαδικτυακές λειτουργίες. Πλέον, όταν είστε συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο μπορείτε να ελέγξετε τις επιλογές που έχουν κάνει για την συγκεκριμένη ημέρα άλλοι πραγματικοί παίκτες μέσω μίας στατιστικής πίτας. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να πάρετε μία απόφαση όταν δεν είστε σίγουροι για το πως θα κινηθείτε κάθε φορά. Η άλλη λειτουργία έρχεται για να σας βοηθήσει σε δύσκολες στιγμές στα dungeons. Όταν θα απέχετε ελάχιστα από την ήττα θα σας δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε την βοήθεια άλλων πραγματικών παικτών. Στην ουσία δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία σύντομη επίθεση από την ομάδα ενός παίκτη, που κάποια στιγμή ήταν συνδεδεμένος, προς έναν αντίπαλο για να σας βοηθήσει να ανακάμψετε. Κατά την άποψή μας, η δεύτερη αυτή προσθήκη θεωρείται αχρείαστη και το μόνο που πετυχαίνει είναι να κάνει το παιχνίδι ευκολότερο χωρίς να δίνει οποιαδήποτε ουσιαστική αίσθηση διαδραστικότητας με άλλους πραγματικούς παίκτες.

Οπτικοακουστικός Τομέας

Στη θεματική παλέτα χρωμάτων που "ντύνει" τον τίτλο επικρατεί έντονα το κόκκινο. H ανάλαφρη αισθητική "κόμικ" που έχει προσδοθεί με τους φανταχτερούς σχεδιασμούς της κοσμεί ιδανικά κάθε επιφάνεια από τους διαλόγους μέχρι και το σύστημα μάχης. Η μηχανή γραφικών που χρησιμοποιείται, ωστόσο, φαίνεται κοινή χωρίς αξιοσημείωτες λεπτομέρειες. Αυτό δεν κάνει το οπτικό αποτέλεσμα κακό όμως, μιας και οι κόμικ/animated σχεδιαστικοί προσανατολισμοί που ακολουθήθηκαν είναι εξαίρετοι.

p5-1

Οι τοποθεσίες του παιχνιδιού είναι κυρίως αστικές. Η ακαδημία Shujin, οι σταθμοί του Μετρό, η γειτονιά της κατοικίας σας και η κεντρική αγορά είναι τα μέρη στα οποία θα πλοηγηθείτε περισσότερο. Οι τοποθεσίες αυτές είναι παρμένες από την πραγματική ζωή και η αντιγραφή τους είναι πιστή. H αλήθεια είναι πως βρήκαμε ελαφρώς μονότονο το ότι κυριαρχεί το αστικό στοιχείο. Ευτυχώς ο τίτλος «ρεφάρει» αλλού.  Ευχάριστη και ικανοποιητική αριθμητικά θεματική εναλλαγή συναντήσαμε στα «παλάτια». Μεταξύ των τοποθεσιών αυτών θα  βρείτε ένα κάστρο, μία πυραμίδα, ένα μουσείο κι ένα καζίνο.

Από τεχνικής φύσεως όλα κύλησαν ομαλά. Κανένα bug ή glitch στον ορίζοντα με εξαίρεση τον χειρισμό και συγκεκριμένα την κάμερα στα dungeons. Σε ορισμένες περιπτώσεις λόγω των κακών γωνιών λήψης δεν καταφέρναμε να αντιληφθούμε εγκαίρως αντιπάλους κι έτσι μας αιφνιδίαζαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να βρεθούμε αρκετές φορές σε σημαντικά δύσκολη θέση αδίκως. Από την άλλη, τα καρέ παρέμεναν σταθερά στα τριάντα ανά δευτερόλεπτο με ελάχιστες παροδικές πτώσεις, προσφέροντας μία ομαλή εμπειρία στα μάτια μας.

Τόσο το ιαπωνικό όσο και το αγγλικό voice over κρίνονται ικανοποιητικά και φροντίζουν να προσφέρουν στην απόδοση ενός ποιοτικού αποτελέσματος. Το soundtrack αποτελείται από γνώριμες μουσικές της σειράς και απαλές jazz επιλογές που ακόμη κι όταν επαναλαμβάνονται δεν ενοχλούν.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την Enarxis Dynamic Media για τις ανάγκες του Review.

 

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Persona 5

Συντάκτης
23 Απριλίου 2017
Developer

Atlus

Publisher

Deep Silver

Διανομή

Enarxis Dynamic Media

Πλατφόρμες

PlayStation 3 / PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

4 Απριλίου 2017

Είδος

RPG, Social Simulation

PEGI

16

Θετικά

+ H "ταμπού" θεματολογία που πραγματεύεται η ιστορία
+ Η επιστροφή των διαπραγματεύσεων με τις "σκιές"
+ Η προσθήκη των "παλατιών" και των νέων στοιχείων που αυτά φέρνουν στη σειρά
+ Η αρμονική σύνδεση μεταξύ καθημερινής ζωής και dungeons
+ Το απλοϊκό και ταυτόχρονα διασκεδαστικό σύστημα μάχης
+ Το ανανεωμένο UI της μάχης ευνοεί τον γρήγορο ρυθμό
+ Ικανοποιητικότατη διάρκεια
+ Το πιο ολοκληρωμένο παιχνίδι της σειράς

Αρνητικά

- Ο χειρισμός της κάμερας κατά περιπτώσεις
- Οι μεγάλες δόσεις διαλόγων είναι ικανές να κουράσουν
- Δεν καινοτομεί
- Οι τομείς που παρέμειναν στάσιμοι

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
9.8
Συνοψίζοντας

Το Persona 5 μπορεί να χαρακτηριστεί εύκολα ως ένα από τα καλύτερα JRPGs που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια και παράλληλα το πιο ολοκληρωμένο στη σειρά. Δε φέρνει την οποιαδήποτε καινοτομία στο είδος, όμως παρ' αυτά το περιεχόμενό του υπόσχεται να σας ανταμείψει και να σας διασκεδάσει για πολλές ώρες. Ορισμένες ατασθαλίες, όπως ο χειρισμός της κάμερας, δεν αποφεύγονται αλλά μπροστά στον μεγάλο όγκο θετικών στοιχείων φαντάζουν ψεγάδια.

Ιδιαίτερη μνεία οφείλουμε να κάνουμε στην "ταμπού" θεματολογία που πραγματεύεται ο τίτλος και αναμένεται να σας "ιντριγκάρει¨. Η αγορά του Persona 5 προτείνεται με κλειστά τα μάτια.

9.0
Βαθμός
9.8
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1