PlayStation - 20 χρόνια διαφημίσεις - 20 χρόνια gaming

by Νίκος Λυμπέριος on 12 Αυγούστου 2015
Αφιερώματα

Στο παρόν αφιέρωμα κάνουμε μια αρκετά μεγάλη αναδρομή στην ιστορία της παρουσίασης κάθε κονσόλας PlayStation και τις διαφημιστικές καμπάνιες που όρισαν το brand στα μάτια του καταναλωτή. Η ιστορία είναι μεγάλη και το περιεχόμενο ακόμα μεγαλύτερο. Το άρθρο χωρίζεται σε 4 σελίδες. Σε κάθε σελίδα υπάρχει σχεδόν ολόκληρο το διαφημιστικό υλικό που έχει κυκλοφορήσει και δημοσιευθεί για την κάθε κονσόλα PlayStation, καθώς και μια μικρή αναδρομή σχετικά με την πορεία της κάθε μίας. Περιεχόμενα:

PlayStation 1

Στις αρχές της δεκαετίας του '90 η Nintendo και η Sega κυριαρχούσαν στην αγορά των VideoGames. Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο των ηλεκτρονικών προσπάθησαν να εισέλθουν στο χώρο χωρίς να καταφέρουν κάτι και φυσικά τράπηκαν σε γρήγορη φυγή. Το 1994 η Sony μπήκε στον αγώνα με την δική της υλοποίηση, το PlayStation. Εκείνη την εποχή κανείς δεν ήξερε τι να περιμένει από τον ιαπωνικό γίγαντα καθώς πάρα πολλές εταιρείες έχασαν την μάχη για να πάρουν κάποιο μερίδιο αγοράς από τους μικρούς και μεγάλους τιτάνες του χώρου. Η αρχική διαφημιστική μεθοδολογία της Sony ήταν να πιάσει το κοινό έξω από τη σκεπή του διδύμου Nintendo - Sega. Για να το κάνουν αυτό θα έπρεπε να απευθυνθούν πέρα από το κατά κόρον gaming κοινό με έναν τρόπο που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ. Η είσοδός τους στην gaming αγορά έγινε με αινιγματικά μηνύματα που ενώ μπέρδευαν το κοινό τους, έδινε παράλληλα κάτι για να σκεφτούν. Η πρώτη τους διαφήμιση τελείωνε με την έκφραση “[E]NOS Lives”. Το κόκκινο Ε ήταν συντομογραφία του έτοιμος (Ready) ενώ τα γράμματα NOS υποδείκνυαν την 9η Σεπτεμβρίου, την επίσημη μέρα κυκλοφορίας του 1ου PlayStation.

Μετά την κυκλοφορία του πρώτου PlayStation η Sony προχώρησε από την Ε καμπάνια τους στην "UR NOT E", λέγοντας έτσι στο κοινό ότι δεν ήταν έτοιμο για την ισχύ του PlayStation. Αυτή τη φορά οι διαφημίσεις ξεκίνησαν να δείχνουν περισσότερο gameplay από τίτλους όπως: Warhawk, Destruction Derby, WipEout, Tekken. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο κόσμος μέχρι εκείνη την στιγμή δεν είχε ξαναδεί 3D παιχνίδια με τόσο καλή γραφική απεικόνιση, η κίνηση αυτή ήταν εξαιρετική. Την εποχή εκείνη που το Internet αλλά και το PlayStation Network ήταν σχεδόν άγνωστο και ανύπαρκτο για τον περισσότερο κόσμο, τα Demos ήταν κάτι σπάνιο και η δυνατότητα που δόθηκε στον κόσμο, η δοκιμή δηλαδή κάποιου παιχνιδιού, πριν την κυκλοφορία του εξαιρετική. Η μόνη εταιρεία με δικό της περιοδικό εκείνη την εποχή ήταν η Nintendo και λόγω της χρήσης Cartridges στα παιχνίδια της το κόστος για την δημιουργία Demos ήταν απαγορευτικό. Για αυτούς τους λόγους δημιουργήθηκε το περιοδικό PlayStation Underground. Ένα έντυπο που μαζί με κάθε τεύχος, έφερε CD γεμάτο trailers, συνεντεύξεις, κωδικούς και demos παιχνιδιών. Αυτό το επίπεδο προώθησης δεν είχε ξαναγίνει μέχρι εκείνη την στιγμή και βοήθησε το PlayStation να πετύχει εκεί που τα 3DO, CD-i, και το Atari Jaguar απέτυχαν.

Τελικώς το PlayStation One έγινε παγκόσμιο φαινόμενο, που έφερε και έκανε γνωστούς και αγαπημένους πάρα πολλούς χαρακτήρες που οδήγησαν σε πολλές διαφημιστικές καμπάνιες. Χαρακτήρες όπως ο Crash Bandicoot, Spyro the Dragon και ο Needles Kane (Sweet Tooth) έγιναν γνωστοί σε όλον τον κόσμο και αγαπήθηκαν από πολλούς.

Η θέση της Sony στην παγκόσμια αγορά gaming μεγάλωσε σε σημεία που άρχισε να διώχνει τον ανταγωνισμό έξω από το χώρο. Οι διαφημίσεις της παίζονταν παγκοσμίως και το κοινό μπόρεσε επιτέλους να δει την ώριμη μεριά των gamers και των VideoGames. H Sony και το PlayStation ώθησαν την αγορά σε πιο ενήλικο κοινό και απέδειξαν ότι τα VideoGames δεν είναι μόνο για τα παιδιά. Βάζοντας στην άκρη το χιουμοριστικό μέρος των μασκότ της, η Sony έδειξε ότι υπάρχει πάθος στους gamers όλων των ειδών και έδειξε σε όλους τι σημαίνει να είσαι gamer. Η SCEE παρήγαγε την βραβευμένη με Clio award διαφήμιση "Double Life".

To σλόγκαν “Do Not Underestimate the Power of PlayStation” έγινε αρκετά δημοφιλές και χρησιμοποιήτε ακόμα και σήμερα: playstationad33 Κυκλοφόρησαν αρκετές διαφημίσεις και στην Ευρώπη:

Η Sony πέτυχε εκεί που πάρα πολλές εταιρείες απέτυχαν. Η ικανότητα τους να αγγίξουν κοινό που μέχρι εκείνη την στιγμή θεωρούσαν ταμπού, σε μια εποχή που όλοι δεν έβλεπαν πέρα από μουστακαλήδες υδραυλικούς.

Σχόλια
What's your reaction?
LOL
50%
Cheers
43%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
7%