PlayStation: Αφιέρωμα στην κονσόλα που άλλαξε το gaming

20 χρόνια από την κυκλοφορία της
by Κώστας Διγώνης on 18 Ιανουαρίου 2015
Αφιερώματα

Όπως μάλλον έχετε ακούσει τον Δεκέμβριο που μας πέρασε έκλεισαν 20 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου PlayStation και η Sony το γιόρτασε κυκλοφορώντας μια επετειακή έκδοση του PlayStation 4. Με αφορμή αυτή την επέτειο ας ρίξουμε μια ματιά στην κονσόλα που κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 1994 και το πως άλλαξε τη βιομηχανία του gaming για πάντα.

special_edition_gallery_04
Το επετειακό PlayStation 4

Η ιστορική συγκυρία

Το πρώτο μισό της δεκαετίας του 90 τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά από ότι σήμερα όσον αφορά τα video games. Οι gamers εκείνη την εποχή έπρεπε να κρατάνε σημειώσεις για να μην χάσουν την μπάλα αφού καινούργιες κονσόλες κυκλοφορούσαν κάθε χρόνο σε αντίθεση με το σήμερα όπου οι επιλογές είναι συγκεκριμένες. Nintendo και η SEGA ήταν ξεκάθαρα οι κυρίαρχοι παίχτες αλλά οι ενεργοί κατασκευαστές ήταν πολύ περισσότεροι και μάλιστα βαριά ονόματα όπως Atari, Philips, Panasonic, SNK, Capcom, NEC, Commodore, Fujitsu, ακόμα και Apple! Κυριολεκτικά είχαμε βομβαρδισμό από νέες κονσόλες οι οποίες, αν και εισήγαγαν πρωτοποριακά στοιχεία, πάτωσαν σχεδόν στο σύνολο τους εμπορικά.

Εκτός από καθαρόαιμες κονσόλες εκείνη την εποχή υπήρχε και η μόδα των add-ons. Μιλάμε για περιφερειακά που έδιναν νέες δυνατότητες σε μία κονσόλα και ήταν απαραίτητα για παίξει κάποιος μια σειρά από παιχνίδια. Η μόδα ξεκίνησε από τη SEGA η οποία κυκλοφόρησε το Mega CD για το Mega Drive. Η Nintendo ως απάντηση ζήτησε από την τότε αμέτοχη στα video games Sony να σχεδιάσει ένα αντίστοιχο περιφερειακό για το Super NES. Στην πορεία και βλέποντας ότι το Mega CD δεν γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία η Nintendo ακύρωσε τη συμφωνία με τη Sony η οποία όμως είχε προχωρήσει τόσο στην ανάπτυξη του περιφερειακού που αποφάσισε να λανσάρει τη δική της κονσόλα.

NvsS
Nintendo και SEGA, oι τότε κυρίαρχοι της αγοράς

Κατασκευή

Η πρώτη εντύπωση που έδινε το PlayStation δεν ήταν και η καλύτερη κυρίως λόγο των φαινομενικά μέτριων ποιοτικά πλαστικών μερών. Πραγματικά οι πρώτες εκδόσεις της κονσόλας υπέφεραν λόγω κατασκευαστικών προβλημάτων. Οι χρήστες αντιμετώπιζαν προβλήματα υπερθέρμανσης της κονσόλας και κενών στον ήχο και τα full motion videos. Επίσης ήταν συχνό φαινόμενο το PlayStation να ζορίζεται κατά την ανάγνωση των CD με αποτέλεσμα ανησυχητικά μεγάλους χρόνους φορτώματος. Μια πρόχειρη λύση για όσους είχαν τέτοιες δυσκολίες ήταν να τοποθετήσουν την κονσόλα σε όρθια θέση ή ακόμα και ανάποδα! Τα προβλήματα αυτά ξεπεράστηκαν σε μεγάλο βαθμό με την κυκλοφορία νεότερων μοντέλων και τελικά δεν επηρέασαν τις πωλήσεις.

PSX
Το PlayStation, με ένα DualShock και μια Memory Card συνδεδεμένα

Χειριστήρια

Αναμφίβολα ένα από τα μεγαλύτερα ατού του PlayStation ήταν το χειριστήριο του. Τα συνολικά δέκα κουμπιά του ήταν τοποθετημένα τόσο βολικά που αποτελεί πρότυπο για το σχεδιασμό χειριστηρίων ακόμα και σήμερα! Η απουσία αναλογικού μοχλού (τον οποίο διέθετε το ανταγωνιστικό Nintendo 64) γρήγορα διορθώθηκε με την κυκλοφορία του Dual Analog Controller και στη συνέχει του θρυλικού πλέον DualShock το οποίο προσέφερε εκτός από δόνηση και τρία επιπλέον κουμπιά αυξάνοντας το συνολικά αριθμό κουμπιών στα 13. Αξία μνείας και τα χρωματιστά σχήματα (X, Circle, Square, Triangle) που αντικατέστησαν τα μέχρι τότε standard Α, Β, C, X, Y, Z και έγιναν σήμα κατατεθέν της κονσόλας και γενικά των PlayStation μέχρι και σήμερα.

DualShock
DualShock, το χειριστήριο που έγραψε ιστορία

CD

Μπορεί τα cartridges να είχαν κυριαρχήσει επί χρόνια στον τομέα του gaming αλλά τα CD κέρδιζαν συνεχώς έδαφός σε όλους τους τομείς και ήταν πλέον μόδα. Η μεγάλη χωρητικότητα επέτρεπε στα games να περιλαμβάνουν ηχητικούς διαλόγους και motion videos τα οποία προσέφεραν κινηματογραφική αίσθηση στους παίχτες. Πάντως παρά τον φαινομενικά άπλετο χώρο που προσέφερε το CD πολλά παιχνίδια έρχονταν σε περισσότερα του ενός δισκάκια. Το ότι έπρεπε συχνά να περιμένεις να φορτώσει το παιχνίδι, αν και εκνευριστικό, άξιζε και με το παραπάνω τον κόπο.

GT
Το δισκάκι του
Gran Turismo

Με το internet να κάνει ήδη τα πρώτα του βήματα και το κόστος των κενών CD να πέφτει συνεχώς, η πειρατεία συνέβαλλε τα μέγιστα στο να γίνει δημοφιλής η κονσόλα. Το PlayStation μπορούσε να τρέξει αντίγραφα ακόμα και χωρίς κάποια επέμβαση στο hardware του με το γνωστό κόλπο της αλλαγή δίσκων (αν δεν το ξέρετε δείτε το βίντεο παρακάτω) αλλά με την ανάπτυξη mod-chips η πειρατεία ήταν πλέον παιχνιδάκι.

Γραφικά / Ήχος

3D γραφικά υπήρχαν και πριν το PlayStation αλλά το σκέλος των τρισδιάστατων κόσμων που η κονσόλα της Sony ήταν ικανή να φέρει στις τηλεοράσεις μας με σταθερό frame rate ήταν κάτι το πρωτόγνωρο. Η ιαπωνική εταιρία είχε εμπνευστεί από το Virtual Fighter της SEGA και ήταν αποφασισμένη να εστιάσει στα 3D γραφικά. Βλέποντα απλά το θρυλικό demo με Τυραννόσαυρο (δείτε το παρακάτω) οι gamers της εποχής ένιωσαν δέος και κατάλαβαν ότι το γκρι κουτάκι ήταν κάτι το ξεχωριστό. Μπορεί τα πολύγωνα στα πρώτα παιχνίδια να μην ήταν τόσο όμορφα αλλά το τοπίο είχε πλέον αλλάξει ανεπιστρεπτί και το PlayStation ήταν ξεκάθαρα ο κυρίαρχος στη νέα τάξη πραγμάτων. Μόνο το Nintendo 64 μπορούσε να το κοντράρει σε αυτό τον τομέα αλλά η μικρή χωρητικότητα των cartridges αποτελούσε μόνιμο τροχοπέδη. Και στον τομέα του ήχου η κονσόλα έλαμπε με τον κρυστάλλινο ήχο του. Ήταν εξάλλου ικανό να αναπαράγει μουσικά CD. Τέλος, η ύπαρξη ζωντανών διαλόγων ήταν ακόμα ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με την κονσόλα της Nintendo.

Tekken 3
Tekken 3, από τα αρτιότερα τεχνικά παιχνίδια του συστήματος

Παιχνίδια

Όσο δυνατή και αν είναι μια κονσόλα από άποψη τεχνολογίας αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι το αν έχει πολλούς και κυρίως ποιοτικούς τίτλους. Και σε αυτό τον τομέα το PlayStation πραγματικά έλαμψε έχοντας πληθώρα παιχνιδιών όλων των ειδών ικανά να καλύψουν και του πλέον απαιτητικούς gamers. Η φιλικότητα του συστήματος στους developers αποτέλεσε πόλο έλξης για third-party εταιρίες οι οποίες προτίμησαν την πλατφόρμα της Sony. Με τίτλους όπως Metal Gear Solid, Castlevania: Symphony of the Night, Resident Evil, Final Fantasy VII, Gran Turismo, Tony Hawk’s Pro Skater, Silent Hill, Tomb Raider, Spyro the Dragon, Pro Evolution Soccer, Crash Badicoot, Tekken, Crash Team Racing, Legacy of Kain: Soul Reaver, PaRappa the Rapper και συνολικά πάνω από 1200 παιχνίδια ήταν πραγματικά δύσκολο να μην βρει κάποιος παιχνίδια που να του αρέσουν για το σύστημα της Sony.

MGS
Metal Gear Solid, για πολλούς το καλύτερο παιχνίδι του PlayStation

Τα 10 καλύτερα παιχνίδια του συστήματος σε βίντεο:

Marketing

Η όλη φιλοσοφία του PlayStation ήταν από μόνη της κάτι το επαναστατικό. Ίσως το μεγαλύτερο κατόρθωμα της Sony είναι το ότι άλλαξε την εικόνα του κοινού για τα video games. Tο λιτό γκρι χρώμα του και η κομψή γραμμή του δεν παρέπεμπαν σε κονσόλα, τουλάχιστον όχι με την fan λογική που δημιούργισε η Nintendo ή την cool λογική που πλάσαρε η SEGA. Με όπλο μια ασυνήθιστα για τη βιομηχανία σοβαρή διαφημιστική εκστρατεία (δείτε δύο χαρακτηριστικά σποτάκια παρακάτω) αλλά και συμφωνίες κλειδιά, όπως το να γίνει χορηγός του Champions League, η Ιαπωνική εταιρία κατάφερε να κερδίσει την προσοχή όχι μόνο των gamers αλλά και του mainstream κοινού το οποίο μέχρι τότε έβλεπε τις κονσόλες αυστηρά ως παιχνίδια για ανήλικους. Στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας βοήθησαν και οι ποιο ενήλικοι τίτλοι που κυκλοφόρησαν για το σύστημα όπως τα Resident Evil και Silent Hill. Μεγάλο ρόλο στην προώθηση της κονσόλες έπαιξε και το λογότυπο του PlayStation το οποίο παραμένει μέχρι και σήμερα άκρως αναγνωρίσιμο χάρις στον έξυπνο και μοντέρνο σχεδιασμό του.

PS_logo
Οι αλλαγές στο λογότυπο κατά το development

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Επεξεργαστής 32-bit R3000A 33.8688MHz
RAM 2MB
GPU 32-bit
VRAM 1MB
Ανάλυση Έως και 480i
Πολύγωνα Έως και 360.000
Χρώματα 16,7 εκατομμύρια με 24-bit βάθος
SPU 16-bit, 24 κανάλια, 44.1kHz sample rate
CD-ROM 2x

 

PS_mobo
Η μητρική πλακέτα του PlayStation

Διαφορετικές εκδόσεις

H Sony κυκλοφόρησε πολλές διαφορετικές εκδόσεις του PlayStation διατηρώντας το design αλλά μειώνοντας σταδιακά τις πίσω θύρες ώστε να μειώσει το κόστος κατασκευής. Εκτός από τις μειωμένες θύρες διορθώνονταν μικροπροβλήματα στην ανάγνωση των CD και μειωνόταν η κατανάλωση ρεύματος. Στην Ιαπωνία κυκλοφόρησε και μια ειδική λευκή έκδοση της κονσόλα ικανή να αναπαράγει ταινίες σε μορφή Video CD.

PS_models
Όσο παλαιότερο είναι το μοντέλο, τόσο περισσότερες είναι οι θύρες

Το 2000 κυκλοφόρησε και μια ανανεωμένη σε σχεδιασμό και αισθητά μικρότερη σε μέγεθος έκδοση της κονσόλας με την ονομασία PSone την οποία προσπάθησε (ανεπιτυχώς) να διαφημίσει και ως φορητή κυκλοφορόντας μια ειδική οθόνη που συνδεόταν πάνω της.

PSone
PSone, το Slim μοντέλο του PlayStation

Bottom line

Μέσα σε αυτό το χάος από αμέτρητες κονσόλες, το PlayStation της Sony κατάφερε να ξεχωρίσει και τελικά να κυριαρχήσει σχεδόν καθολικά με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 100 εκατομμύρια. Η ιαπωνική εταιρία κατάφερε να κάνει σχεδόν τα πάντα σωστά και εξαργυρώνει αυτή την επιτυχία μέχρι και σήμερα.

 

Σχόλια
Θετικά

+ Τεράστια ποικιλία τίτλων

+ Απίστευτα 3D γραφικά

+ Bολικά χειριστήρια

+ Εξαιρετικός ήχος

Αρνητικά

- Loading...

- Ποιότητα κατασκευής

- Τεχνικά προβλήματα στα πρώτα μοντέλα

What's your reaction?
LOL
31%
Cheers
69%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%