Psycho-Pass: Mandatory Happiness

What is happiness?
by Σταύρος Ζήσης on 14 Οκτωβρίου 2016
Reviews

Αν ζούσαμε κάμποσα χρόνια πιο πριν και έβλεπε κανείς ένα licensed game στα ράφια των καταστημάτων, θα ήταν το λιγότερο σκεπτικός για την ποιότητά του. Οι εποχές όμως άλλαξαν και έχουμε πλέον και διασκεδαστικά παιχνίδια που έχουν απόλυτη επιτυχία (βλ. Batman και South Park), ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν και άλλα που είναι εντελώς σκουπίδια. Έτσι λοιπόν μας ήρθε σήμερα το Psycho-Pass: Mandatory Happiness, το οποίο βασίζεται στην ομώνυμη anime σειρά. Για να είμαι ειλικρινής, η εμπειρία με έχει διδάξει να είμαι λίγο προσεκτικός με παιχνίδια βασισμένα σε anime και ειδικά όταν αυτά έχουν μια εντελώς δική τους ιστορία, η οποία δεν κολλάει πουθενά στο continuity του αρχικού (πχ. όπως είναι τα filler στα anime).

Για όσους δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται, το Psycho-Pass διαδραματίζεται σε ένα κοντινό μέλλον όπου υπάρχει ένα σύστημα, το Sibyl, που έχει τη δύναμη να αποφασίζει πολλά πράγματα για τη ζωή του κάθε ανθρώπου, όπως το τι πράγματα θα μπορούσε να κάνει στο μέλλον. Μέσα σε όλα αυτά που μπορεί, μέσω διαφόρων βιομετρικών, να “διαβάσει” και να “προβλέψει” το σύστημα Sibyl είναι και το αν κάποιος είναι ήδη ή θα γίνει λανθάνον εγκληματίας, ακόμα και από όταν είναι σε μικρή ηλικία. Όταν λοιπόν ανιχνευθούν τέτοιοι άνθρωποι το Sibyl στέλνει την ασφάλεια, το σώμα της οποίας αποτελείται από τους Inspectors και τους Enforcers.

Οι Inspectors είναι άνθρωποι με καθαρό ποινικό μητρώο, ενώ οι Enforcers είναι και αυτοί λανθάνοντες εγκληματίες που απλά δουλεύουν υπό των Inspectors. Η ασφάλεια όμως έχει και τη δικαιοδοσία να σκοτώσει εκείνη τη στιγμή ή απλά να αναισθητοποιήσει όσους το σύστημα κρίνει σαν λανθάνοντες εγκληματίες, ακόμα κι αν αυτή η κατάσταση οφειλόταν σε stress του θύματος και ήταν μόνο προσωρινή. Και κάπου εκεί είναι που αναρωτιέσαι κατά πόσο μπορεί να είναι αψεγάδιαστο ένα τέτοιο σύστημα ή που ακριβώς αρχίζει και τελειώνει η ανθρώπινη ελευθερία. Αν έχετε δει το Minority Report, τότε είστε προετοιμασμένοι για το τι να περιμένετε.

psycho-pass-mandatory-happiness-5

Το Mandatory Happiness δεν αποτελεί μια προσαρμογή του anime, αλλά είναι πιο πολύ ένα side story του και τα γεγονότα του λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια των πρώτων 6 επεισοδίων. Το καλό της υπόθεσης είναι ότι λόγω αυτού δεν χρειάζεται να είστε τόσο πολύ γνώριμοι με το πηγαίο υλικό, αν και προτείνεται ανεπιφύλακτα να του ρίξετε μια ματιά γιατί αξίζει το χρόνο σας. Δυστυχώς όμως αμα πάτε έτσι θα σας έρθει με τη μία ένας χείμαρρος πληροφοριών με λίγο μόνο exposition για τον κόσμο και για τους χαρακτήρες. Θα σας δημιουργηθούν σίγουρα ερωτήσεις του τύπου “Ποια είναι η Akane; Τι παρελθόν έχουν ο Kogami και ο Kagari;” και άλλες παρόμοιες. Αυτά βέβαια για τα δεδομένα του παιχνιδιού δεν αποτελούν και μεγάλο πρόβλημα δεδομένου ότι δεν παίζουν κάποιο ρόλο στην τωρινή υπόθεση, ίσα-ίσα μετά από λίγο θα τα βγάλετε πέρα με τις εξηγήσεις και μπορεί να σας ανοίξει περισσότερο η όρεξη να δείτε το original anime.

psycho-pass-mandatory-happiness-8

Αυτή τη φορά οι πρωταγωνιστές είναι δύο original χαρακτήρες, η Nadeshiko Kugatachi και ο Takuma Tsurugi και στην αρχή μπορείτε να επιλέξετε έναν από αυτούς για να δείτε την ιστορία. Σημειωτέον, η ιστορία είναι η ίδια και το μόνο που αλλάζει είναι η οπτική γωνία του χαρακτήρα από την οποία τη βλέπετε μαζί με κάποια γεγονότα που είναι προσωπικά για τον καθένα. Η δομή του σεναρίου αποτελείται από πιο μικρές ιστορίες με διαφορετικούς χαρακτήρες και όλες οδηγούν σε ένα τέλος. Ο κεντρικός κακός είναι ένα ανδροειδές ονόματι Alpha, ο οποίος έχει σαν σκοπό να κάνει όλους τους ανθρώπους χαρούμενους, αλλά οι τρόποι του είναι λίγο αμφιλεγόμενοι. Η ιστορία σε κάποιες στιγμές γίνεται πολύ σκοτεινή και ψυχοπλακωτική ανάλογα με τις επιλογές σας και ίσως να σας κάνει να αναρωτηθείτε αν πρέπει όντως να υποστηρίζετε τους κύριους χαρακτήρες. Αυτό όμως είναι όλο το point της συγκεκριμένης σειράς και την κάνει άξια προσθήκη στο σύμπαν του Psycho-Pass δεδομένου ότι ο original συγγραφέας, ο Gen Urobochi, έχει επιστρέψει στο καθήκον της συγγραφής του σεναρίου του παιχνιδιού.

Σαν visual novel, το μεγάλο ζήτημα είναι το πόσο καλή είναι αυτή η ιστορία και το παιχνίδι δεν απογοητεύει. Υπάρχουν πολλά σημεία που θα σας βάλουν να σκεφτείτε κι εσείς τι σημαίνει όντως η ευτυχία, πως μπορεί να μετρηθεί ή ποιος άλλος γίνεται δυστυχισμένος εξαιτίας της δικής σας ευτυχίας. Εκτός από το ώριμο ύφος και το σενάριο το οποίο βρίσκεται στα χέρια σας (περισσότερα γι αυτό παρακάτω), όλοι οι χαρακτήρες είναι πολύ ενδιαφέροντες και αρεστοί. Η μεγάλη προσοχή έχει πέσει προφανώς στη Nadeshiko και στον Takuma, οι οποίοι όσο προχωράει η ιστορία αποκτούν ανάπτυξη χαρακτήρα και καταλήγουν τελικά άλλοι άνθρωποι από όταν τους πρωτογνωρίσαμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι το supporting cast μένει απ’ έξω. Ο καθένας έχει ξεχωριστή προσωπικότητα και οι fas της σειράς θα χαρούν να μάθουν ότι παραμένουν ακριβώς όπως τους ξέρουν, αλλά αμα θέλετε να δείτε περισσότερα πράγματα που επικεντρώνονται σε αυτούς θα πρέπει αναγκαστικά να παρακολουθήσετε το anime.

Όπως είπαμε, το παιχνίδι είναι visual novel, οπότε το μόνο “gameplay” που θα κάνετε θα είναι να πατάτε το Χ για να προχωράνε τα παράθυρα των διαλόγων. Με λίγα λόγια, είναι σαν να διαβάζετε ένα βιβλίο με εικόνες, voice acting, περιβάλλοντα και εκφραστικά sprites χαρακτήρων. Δεν τελειώνει εκεί όμως! Σε πολλά σημεία σας δίνεται η δυνατότητα να κάνετε κάποιες επιλογές, όπως ακριβώς στα βιβλία που λένε “Αν πιστεύεις ότι Χ πήγαινε στη σελίδα Υ”. Αυτές οι επιλογές μπορούν είτε απλά να αλλάξουν ελάχιστα τους αμέσως επόμενους διαλόγους ή να αλλάξουν ακόμα και ριζικά την ιστορία και το τέλος.

Είναι αξιοθαύμαστο το πόση ελευθερία δίνει το παιχνίδι στον παίχτη, σε σημείο που θα μπορούσε εμμέσως πλην σαφώς να λέει “Πάρε την ιστορία στα χέρια σου”. Τι θα γίνει αν αντί να εξερευνήσετε πρώτα το μέρος που θα έπρεπε να είστε κανονικά πάτε κάπου άλλου πρώτα; Πόσο μεγάλη επίδραση θα έχει στο τελικό αποτέλεσμα; Γι αυτό το σκοπό, το παιχνίδι σας παρέχει πολλαπλά save slots για να ανατρέξετε σε κάποια από αυτές τις επιλογές αν θέλετε να αλλάξετε κάτι στο μέλλον. Το “κακό” της υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας και ίσως να χρειαστείτε κάποιον οδηγό για να ξεκλειδώσετε όλα τα endings.

psycho-pass-mandatory-happiness-7

Για το τεχνικό κομμάτι δεν μπορεί κανείς να πει τίποτα το ιδιαίτερο, καθώς τα visual novels δεν φτιάχτηκαν για να προκαλέσουν τις τεχνικές δυνατότητες κάθε κονσόλας. Το μόνο αρνητικό είναι ότι δυστυχώς η ποικιλία από τα περιβάλλοντα στο background είναι αρκετά μικρή και τα sprites των χαρακτήρων, αν και καλά σχεδιασμένα, πέρα από τους μορφασμούς δεν έχουν κανένα animation. Τα visual novels έχουν προχωρήσει πολύ σε αυτό το θέμα με λαμπρό παράδειγμα τη σειρά Zero Escape και τα Danganronpa, κάτι που φέρνει το Psycho-Pass πιο πολύ σε μειονεκτική θέση. Το soundtrack επίσης είναι αρκετά απογοητευτικό, σε αντίθεση με την εξαιρετική μουσική του anime. Ενώ υπάρχουν κάποια καλά κομμάτια, τα υπόλοιπα είναι απλά forgettable. Τέλος, υπάρχει μόνο Ιαπωνικό voice-over, αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα καθώς όλοι οι voice actors έχουν επιστρέψει κι εδώ στο πόστο τους και έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη NIS America για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Item Reviewed

Psycho-Pass: Mandatory Happiness

Author
14 Οκτωβρίου 2016
Τίτλος

Psycho-Pass: Mandatory Happiness

Author

Σταύρος Ζήσης

Developer

5pb. / Mages.

Publisher

NIS America

Πλατφόρμες

PS4 / PS Vita / PC

Tested on

PS Vita

Κυκλοφορία

14 Σεπτεμβρίου 2016 (PS4 / PS Vita)

Είδος

Visual Novel

PEGI

12

Θετικά

+ Εξαιρετικό σενάριο και χαρακτήρες
+ Οι επιλογές μπορούν να επηρεάσουν ολοκληρωτικά την ιστορία
+ Πολλά τέλη
+ Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζετε το anime

Αρνητικά

- Τα φτωχά animations χαλάνε τη δυναμική της ιστορίας
- Μέτριο soundtrack
- Πιθανότατα θα χρειαστείτε έναν οδηγό για να ξεκλειδώσετε όλα τα τέλη

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
Συνοψίζοντας

Το Psycho-Pass: Mandatory Happiness είναι ένα παιχνίδι που θα πρέπει να το τσεκάρουν όλοι οι λάτρεις τους διαβάσματος. Η ιστορία κάποιες στιγμές πέφτει σε κάποια προβλέψιμα μονοπάτια, αλλά δεν παύει να είναι καθηλωτική με μερικά βαθύτερα νοήματα και συνοδεύεται από ένα cast συναρπαστικών χαρακτήρων.

Παρόλο που δεν είναι απαραίτητη η γνώση του anime για να ευχαριστηθεί κανείς το παιχνίδι, όσοι είναι ήδη fans του πηγαίου υλικού θα το εκτιμήσουν δεόντως, ενώ οι υπόλοιποι το πιθανότερο είναι ότι μετά θα αρχίσουν να το παρακολουθούν και αυτοί. Το κάθε playthrough θα σας πάρει γύρω στο 8ωρο για να δείτε ένα ending, αλλά η δομή του σε συνδυασμό με τις πολλαπλές επιλογές και τους δύο χαρακτήρες εγγυάται ότι θα επιστρέψετε και πάλι για να δείτε όλα τα endings και το πόσο διαφορετικά μπορεί να εξελιχθεί η ιστορία.

8.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%