Retro Review: Ζ

Ένα RTS με… arcade συνταγή
by Κώστας Διγώνης on 9 Ιανουαρίου 2015
Reviews

Τα πρώτα χρόνια μετά την κυκλοφορία του Dune ΙΙ, το οποίο έθεσε τα standards για τα real time strategy games όπως τα ξέρουμε μέχρι και σήμερα, σημαδεύτηκαν από τίτλους όπως το Command and Conquer και τα δύο πρώτα Warcraft τα οποία τελειοποίησαν την συνταγή. Λίγο πριν γίνει το είδος μόδα και αρχίσουν να κυκλοφορούν αμέτρητα rip-offs της πετυχημένης πλέον συνταγής, το Βρετανικό studio Bitmap Brothers κυκλοφόρησε το 1996 το Z, ένα RTS με διαφορετική προσέγγιση, για το οποίο θα μιλήσουμε σε αυτό το Retro Review.

Σενάριο

Όσοι περιμένουν να γνωρίσουν χαρακτήρες, να δουν ανατροπές και γενικά μια εξελισσόμενη πλοκή θα απογοητευτούν καθώς τα πράγματα είναι μάλλον συμβατικά: δύο ομάδες ρομπότ, οι κόκκινοι (τους οποίους ελέγχει ο παίχτης) και οι μπλε, μάχονται για τον έλεγχο μιας σειράς πλανητών. Από του ελάχιστους χαρακτήρες που κάνουν την εμφάνιση τους ξεχωρίζει ο επικεφαλής των κόκκινων Commander Zod, ένα badass ρομπότ με καπέλο ιππικού, γυαλιά ηλίου και πούρο! Μαζί του οι Brad και  Allan, δύο carefree ρομπότ τα οποία αποτελούν το comic relief στοιχείο του παιχνιδιού αφού μονίμως τους τα χώνει ο Zod στις 3D animated cutscenes ανάμεσα στις πίστες.

Gameplay

Το Ζ στηρίζεται στην απλότητα και την ταχύτητα, στοιχεία που χαρακτηρίζουν περισσότερο τα arcade παρά τα RTS. Ο παίχτης δεν χρειάζεται να κατασκευάσει κτίρια ούτε να συλλέξει resources και έτσι μπορεί να εστιάσει καθαρά στη δράση. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν κτίρια και παραγωγή όπως συμβαίνει στη σειρά Total War. Απλά τα κτίρια υπάρχουν από την αρχή στο χάρτη και απλά καταλαμβάνονται από τους παίχτες. Στόχος στο παιχνίδι είναι είτε να καταστρέψετε το οχυρό του αντίπαλου βάζοντας μία μονάδα σας μέσα είτε να καταστρέψετε όλες τις αντίπαλες μονάδες.

Οι χάρτες χωρίζονται σε περιοχές οι οποίες έχουν από μία σημαία. Για να πάρεις τον έλεγχο μιας περιοχής (και των κτιρίων της) πρέπει απλά μια μονάδα σου να ακουμπήσει τη σημαία της. Όλοι οι χάρτες είναι συμμετρικά σχεδιασμένοι ώστε καμιά πλευρά να μην έχει το πλεονέκτημα. Ανάμεσα στις πρωτοτυπίες του παιχνιδιού είναι ότι όταν εξουδετερώνεται ο οδηγός ενός οχήματος το όχημα παραμένει στο χάρτη και μπορεί να οδηγηθεί από κάποιο άλλο ρομπότ ακόμα και αν είναι αντίπαλου. Το χαρακτηριστικό αυτό συμβάλλει στο ρεαλισμό και δημιουργεί συναρπαστικές ανατροπές. Επίσης τα οχήματα κινούνται ταχύτερα πάνω σε οδόστρωμα ενώ το πεζικό μπορεί να περάσει μέσα από λίμνες.

z-review-2Brad και  Allan απολαμβάνοντας κουτάκια με καύσιμο σε ένα από τα CGI videos

Κτίρια

Κάθε περιοχή διαθέτει συνήθως ένα κτίριο. Εκτός από το οχυρό, τα κτίρια μπορεί να είναι εργοστάσια στα οποία παράγονται είτε ρομπότ είτε οχήματα, radar τα οποία εμφανίζουν στο mini-map τις κινήσεις στην περιοχή γύρω τους και εγκαταστάσεις όπου μπορούν να επισκευαστούν οχήματα.Τα εργοστάσια και το οχυρό παράγουν συνεχώς μονάδες και η ταχύτητα παραγωγής εξαρτάται από το πόσο ισχυρή είναι η μονάδα, το πόσες περιοχές ελέγχει ο παίχτης και το πόση ζημιά έχει υποστεί το κτίριο. Αν μια περιοχή αλλάξει χέρια η παραγωγή συνεχίζεται κανονικά και η μονάδα ελέγχεται από το νέο ιδιοκτήτη. Το πότε θα είναι έτοιμη η μονάδα φαίνεται από ένα χρονόμετρο πάνω στο κάθε κτίριο. Αξιοσημείωτο είναι το ότι δεν υπάρχει fog of war και μπορείς να παρακολουθήσεις τι κινήσεις του αντιπάλου ανά πάσα στιγμή. Παρόλα αυτά οι κινήσεις δεν αποτυπώνονται στο mini-map εκτός αν υπάρχει radar.

Μονάδες

Υπάρχουν έξι τύποι ρομπότ με διαφορετικές ικανότητες. Οι τυφεκιοφόροι Grunts, οι Psychos με τα αυτόματα όπλα, οι Toughs με τα ρουκετοβόλα, οι ειδικοί στο να εξουδετερώνουν οδηγούς οχημάτων Snipers, οι Pyros με τα φλογοβόλα και τέλος οι Lasers με τα όπλα laser. Τα ρομπότ μπορούν να συλλέξουν χειροβομβίδες από το χάρτη με τις οποίες μπορούν να ανατινάξουν βουνά για να κόψουν δρόμο ή να καταστρέψουν κτίρια και οχήματα. Επίσης μπορούν να οδηγήσουν κενά οχήματα. Μάλιστα το κάθε τύπος έχει διαφορετική οδηγική ικανότητα με αποτέλεσμα οι μάχες να είναι απρόβλεπτες.

Από πλευράς οχημάτων υπάρχουν τα γνωστά APC, τα τζιπ, οι γερανοί (επισκευάζουν γέφυρες), τρία είδη τεθωρακισμένων (light, medium και heavy) και οι εκτοξευτές ρουκετών. Επίσης υπάρχουν και τέσσερα είδη στατικών αμυντικών κτιρίων τα οποία κατασκευάζονται και από τα δύο είδη εργοστασίων.

z-review-3Screenshot από την έκδοση για DOS και Windows 95

AI

Οι αντίπαλοι συχνά αναπτύσσονται στο χάρτη με ταχύτητες που φαντάζουν υπεράνθρωπες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το παιχνίδι να μην αφήνει περιθώρια για λάθη απαιτώντας από τον παίχτη να είναι σε συνεχή εγρήγορση. Ο υψηλός βαθμός δυσκολίας καθιστά το παιχνίδι πραγματική πρόκληση ακόμα και για έμπειρους gamers.

Η AI είναι κορυφαία για την εποχή της με τις μονάδες να μαζεύουν χειροβομβίδες, να παίρνουν σημαίες και να επιβιβάζονται σε κενά οχήματα αυτόματα. Παρουσιάζονται πάντως κάποια προβλήματα στο κομμάτι του pathfinding αφού πολλές φορές θα δείτε τους στρατιώτες σας να σπαταλούν χειροβομβίδες ανατινάζοντας βουνά αντί απλά να τα παρακάμψουν και τα οχήματα σας να κάνουν κύκλους ακολουθώντας το οδόστρωμα αντί να κόψουν δρόμο μέσα από χωματόδρομους.

Γραφικά

Από άποψη γραφικών δεν υπάρχει κάτι ιδιαίτερο να πούμε. Δυσδιάστατα ingame με ικανοποιητικά επίπεδο λεπτομέρειας. Ιδιαίτερα όμορφές οι εκρήξεις με εφέ που θα ζήλευαν τα περισσότερα μεταγενέστερα 2D RTS.

Μεγάλο μείον είναι το ότι όλες οι μονάδες ρομπότ έχουν τα ίδια sprites. Αποτέλεσμα να μην ξεχωρίζουν καθόλου και ο παίχτης να μην ξέρει το τι έχει να αντιμετωπίσει βλέποντας μια ομάδα αντιπάλων ρομπότ να πλησιάζει.

Ήχος

Ο ήχος στέκεται στο ύψος του με το κάθε είδος ρομπότ να έχει τη δική του φωνή η οποία μάλιστα συγχρονίζεται άψογα με το animation του avatar. Τα ρομπότ σχολιάζουν την έκβαση της μάχης και συχνά βάζουν τις φωνές αν κρίνουν ότι ο παίχτης κάνει λάθη ή αγνοεί τα όποια αιτήματα τους.

Διαφορετικές εκδόσεις

Η αρχική έκδοση του Ζ τρέχει σε DOS και έχει μεταφερθεί στο PlayStation και το Saturn. Λίγο αργότερα κυκλοφόρησε μια αρκετά βελτιωμένη έκδοση του παιχνιδιού για Windows 95 γνωστή ως Ζ95.

Τα τελευταία χρόνια μια αρκετά αλλαγμένη (προς το χειρότερο δυστυχώς) έκδοση του παιχνιδιού κυκλοφόρησε από την Kavcom για συσκευές iOS και Android. Η ίδια έκδοση έγινε ported στα PC και διατίθεται μέσω Steam και GOG. Το interface έχει προσαρμοστεί για τις οθόνες αφής με αποτέλεσμα οι χρήστες PC να αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα αφού το port είναι κάθε άλλο παρά προσεγμένο. Και η AI δείχνει να έχει αρκετά προβλήματα με αποτέλεσμα ο βαθμός δυσκολίας να είναι πλέον πολύ μικρότερος. Επίσης το αποτέλεσμα των μαχών έπαψε να είναι ρεαλιστικό με πολύ ισχυρές μονάδες να καταστρέφονται από πολύ πιο αδύναμες.

 

z-review-4Screenshot από την έκδοση για iOS και Android

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Ζ

Author

Κώστας Διγώνης

Developer

Τhe Bitmap Brothers (PC, PlayStation, Saturn) / TickTock Games (iOS, Android)

Publisher

Virgin Interactive (PC), GT Interactive (PlayStation, Saturn) / Kavcom (iOS, Android)

Πλατφόρμες

PC / PlayStation/ Saturn / iOS / Android

Tested on

PC

Κυκλοφορία

1996 (PC) / 1997 (PlayStation) / 1998 (Saturn) / 2011 (iOS) / 2014 (Android, Steam, GOG)

Είδος

RTS

PEGI

12

Θετικά

+ Εθιστικό gameplay

+ Πρωτότυπο ακόμα και για τα σημερινά standards

+ Υψηλός βαθμός δυσκολίας που το καθιστά πρόκληση

+ Τα χιουμοριστικά cutscenes

Αρνητικά

- Κάποια προβλήματα στο pathfinding

- Παντελής έλλειψη πλοκής

- UI και ΑΙ (στις εκδόσεις iOS, Android)

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
8.0
Συνοψίζοντας

Αν και δεν γεμίζει το μάτι αρχικά, το εθιστικό gameplay σε συνδιασμό με τον υψηλό βαθμό δυσκολίας το καθιστούν μοναδικό στο είδος του. Πραγματικά ένα retro διαμαντί! Αν το δοκιμάσετε προτιμήστε τις original εκδόσεις.

8.0
Βαθμός
8.0
Βαθμός
1 rating
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%