Everybody's Gone to the Rapture

Θρησκεία ή επιστήμη;
by Παύλος Κρούστης on 14 Αυγούστου 2015
Reviews

Το παιχνίδι είναι μια δημιουργία της The Chinese Room (κατά κύριο λόγο) σε συνεργασία με την SCE Santa Monica Studios (God of War series), που έχουν ρόλο publisher κυρίως και ίσως τεχνικό, αλλά όχι δημιουργικό, όπως και σε αρκετά από τα indie games που κυκλοφορούν τελικώς στις πλατφόρμες της Sony. Η The Chinese Room είναι μια αρκετά μικρή εταιρεία, που έγινε γνωστή με το sleeper hit, Dear Esther, το 2012. Έκτοτε τράβηξε τα βλέμματα και της ζητήθηκε να συνεργαστεί με την Frictional Games στη δημιουργία του sequel του Amnesia, A Machine for Pigs. Παράλληλα, η εταιρεία δούλευε επάνω σε έναν νέο δικό της τίτλο, το Everybody's Gone to the Rapture. Τα έξοδα πολλά και η Sony προσφέρθηκε να εκτελέσει χρέη publisher, κυκλοφορώντας τελικά το παιχνίδι αποκλειστικά σε PS4, αποτελώντας έτσι το πρώτο παιχνίδι της εταιρείας για κονσόλα. Τι ακριβώς όμως είναι αυτό το παιχνίδι με τον περίεργο τίτλο;

Όλοι έχουν πάει στην Αρπαγή (Αποκάλυψη). Αυτή είναι η μετάφραση του τίτλου, που βοηθά κάποιον, ο οποίος βλέπει για πρώτη φορά το παιχνίδι και αναρωτιέται "μα, πού έχουν πάει όλοι;". Ξεκινάτε αυτό το adventure πρώτου προσώπου χωρίς να ξέρετε ποιος είστε και τι κάνετε. Από τις πρώτες κουβέντες που ακούτε είναι η φωνή της Dr. Katherine Collins, η οποία λέει πως όλα τελείωσαν και έχει μείνει τελευταία. Από αυτά και άλλα μισόλογα αντιλαμβανόμαστε (χωρίς να το λέμε με σιγουριά) ότι αναλαμβάνουμε το ρόλο της Katherine... ίσως. Μπορεί και να πέφτουμε έξω, αλλά το παιχνίδι μας προσκαλεί ούτως ή άλλως να δώσουμε δικές μας ερμηνείες.

Ο προκάτοχός του, Dear Esther, μαζί με κάποια άλλα παιχνίδια που κυκλοφόρησαν τότε (όπως το Gone Home), εφηύραν ένα νέο είδος παιχνιδιού, αυτό του Walking Simulator (no joke). Παιχνίδια τα οποία έχουν να διηγηθούν μια ιστορία, να δείξουν κάποια πράγματα και να προκαλέσουν συναισθήματα χωρίς την ανάγκη της διάδρασης του παίκτη. Παιχνίδια, τα οποία επαναπαύονται στην ατμόσφαιρά τους μέσω των εικαστικών ή της μουσικής και περιμένουν από τον παίκτη να κινηθεί απλά σε έναν προκαθορισμένο χώρο ακούγοντας είτε μουσική, είτε ομιλία, είτε ambience και βγάζοντας τα δικά του συμπεράσματα.

Το Dear Esther σας άφηνε ελεύθερους σε πολύ πιο προκαθορισμένο χώρο απ' ό,τι το Rapture. Επίσης δεν υπήρχαν ορατά cues (σημεία-κλειδιά που ενεργοποιούν κάποια δράση), κάτι που επίσης άλλαξε στο παιχνίδι του 2015. Τέλος, οι ερμηνείες που μπορούσε να δώσει κάποιος στο Dear Esther, παρότι υπήρχε συγκεκριμένο σενάριο, ήταν πολύ περισσότερες λόγω μεγάλης... αφαιρετικότητας. Πολύ λίγες κουβέντες και μπερδεμένες επίτηδες, ώστε να φτιάξουν έναν "δήθεν" τίτλο για σκεπτόμενους παίκτες. Πολλοί τον αγάπησαν, όπως και εμείς εκτιμήσαμε αυτήν την εσωτερικότητά του, αλλά αρνούμαστε να αποκαλέσουμε την έλλειψη ιδεών ως "στυλ" ή την κακή συγγραφή/παρουσίαση στον παίκτη ως "τέχνασμα" του παιχνιδιού. Ευτυχώς αυτή τη φορά τα πράγματα είναι αρκετά βελτιωμένα, τουλάχιστον για να ευχαριστηθεί κανείς την ιστορία.

Η The Chinese Room σας ξαμολά χωρίς να έχετε στον ήλιο μοίρα σε μια ερημική περιοχή, όπου τηρείται σιγή ιχθύος, με τον ήλιο, τα δέντρα και τη φύση μόνο να δίνουν στίγμα ζωής. Σε ένα μικρό χωριό, το οποίο ονομάζεται Shropshire, στην αγγλική επαρχία του 1984, καλείστε να ανακαλύψετε τι ακριβώς έχει συμβεί. Ξεκινάτε με την επίλυση του μυστηρίου ως κινητήρια δύναμη, καθώς αρχίζετε να εξερευνάτε τα περιβάλλοντα. Εκεί ανακαλύπτετε ότι ο τίτλος δεν έχει ίχνος από gameplay mechanic. Όπως θα δείτε και σε μια εικόνα απ' τις παρακάτω, το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να περπατήσετε με αρκετά αργό μάλιστα τρόπο και να κινηθείτε σε όλο το χωριό. Στα options δε θα το βρείτε (όπως και πολλά reviews ως τώρα έχουν κατακρίνει το παιχνίδι για αυτήν την αργή ταχύτητα περπατήματος), όμως οι devs δήλωσαν ότι υπάρχει run (λέμε τώρα) button. Κρατώντας πατημένο το R2 για μερικά δευτερόλεπτα, η ταχύτητα του παίκτη αρχίζει και αυξάνεται σταδιακά, χωρίς να φτάνει όμως ποτέ ταχύτητα jogging... Απλά πιο γρήγορου βηματισμού. Θα το χρειαστείτε όμως.

Αυτή τη φορά προστέθηκε και interaction button. Μη φανταστείτε... Ίσα ίσα να ενεργοποιείτε/απενεργοποιείτε ραδιόφωνα/τηλεοράσεις και να ανοιγοκλείνετε κάποιες πόρτες. Ξεκινώντας από τα νότια του χωριού, στο παρατηρητήριο, θα αρχίσετε να ανεβαίνετε προς το κέντρο. Στο δρόμο θα πετύχετε το πρώτο σας ραδιόφωνο, από το οποίο θα ακουστεί μια ομιλία για καραντίνα και θα δώσει τα πρώτα στοιχεία για το μυστήριό μας.Αφού κατεβείτε λίγο πιο κάτω θα παρατηρήσετε για πρώτη φορά κάποια... αιωρούντα φώτα (liquid lights ή light snow, όπως αναφέρονται εντός). Κάτι σαν πυγολαμπίδα, μόνο που δεν είναι. Θα σας προ(σ)καλέσει να το ακολουθήσετε. Όταν το φτάσετε, θα σας γράψει το όνομα του πρώτου χαρακτήρα με τον οποίο θα ασχοληθείτε. Το Everybody's Gone to the Rapture αφορά, όπως θα καταλάβετε στην πορεία, μια κοινωνία ανθρώπων, οι οποίοι έγιναν μάρτυρες ενός συμβάντος. Τα φώτα που θα ακολουθήσετε θα σας οδηγήσουν σε κάποια άλλα φώτα, τα οποία όταν τα φτάσετε θα αρχίσουν να σχηματίζουν μορφές. Αυτές οι μορφές θα αρχίσουν σιγά σιγά να σας παρουσιάζονται μέσω των υπότιτλων, όπου θα βλέπετε το όνομα του ομιλητή και θα αρχίσετε μέσω των διαλόγων να καταλαβαίνετε τις μεταξύ τους σχέσεις. Για να ενεργοποιήσετε κάποιους από αυτούς τους διαλόγους θα χρειαστεί να στρίψετε το χειριστήριο, όπως θα δείτε και στις οδηγίες επί της οθόνης.

Θα αφεθείτε ελεύθεροι να αλωνίσετε στο χωριό, με όποιο τρόπο εσείς επιθυμείτε. Αν ακολουθήσετε τις μπάλες φωτός, θα φτάσετε στα κύρια σημεία εξέλιξης του σεναρίου και σύντομα στο τέλος της διαδρομής. Αντ' αυτού, μπορείτε να εξερευνήσετε μόνοι σας κάθε γωνιά σε κάθε μία από τις 6-7 περιοχές του Shropshire και να βρείτε είτε ραδιόφωνα, είτε τηλέφωνα, είτε άλλα στοιχεία που θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε ακόμα καλύτερα και με περισσότερα στοιχεία τι συμβαίνει. Από τους χαρακτήρες, οι 6 είναι βασικοί και ουσιαστικά αποτελούν τα κεφάλαια του τίτλου, αφού όταν τελειώσει το arc του καθενός, αλλάζει και ο καιρός, η ώρα της ημέρας ή περνάτε από κάποιους μεταβατικούς νυχτερινούς περιπάτους. Μπορείτε να τα αγνοήσετε όλα και να τρέξετε κατευθείαν στο τέλος, που είναι στο βόρειο μέρος. Χάρτες για να σας κατατοπίσουν θα βρείτε μπόλικους στην πορεία σας. Παράπονό μας αποτελεί η έλλειψη quick-saving ή manual save, καθώς το auto-saving του τίτλου γίνεται μόνο μετά από κάποιους σημαντικούς διαλόγους και δε σας βοηθά να εξερευνήσετε το χώρο.

Το σενάριο, το οποίο δε θα σας χαλάσουμε, αποτελεί μια εξαιρετική ιστορία, η οποία μπορεί να ανήκει είτε στον κόσμο του φανταστικού, είτε του μεταφυσικού, είτε του sci-fi. Οι χαρακτήρες, παρότι δε θα τους δείτε ποτέ, είναι ιδιαίτερα πειστικοί και οι επιλογές τους ιδιαίτερα ανθρώπινες. Βασικό ζευγάρι του τίτλου αποτελεί ο Stephen και η Kate, δύο επιστήμονες που ανακαλύπτουν κάτι σημαντικό, το οποίο θα έχει σύντομα τραγικές επιτπώσεις, για τις οποίες θα πάρουν αποφάσεις οι ίδιοι (προκαθορισμένα πάντα - δεν ελέγχει τίποτα ο παίκτης). Μαζί με αυτό μπλέκεται και το δράμα μια μικρής κοινωνίας ανθρώπων με την οικογένεια του Stephen (που μένει στο χωριό) να είναι και οι πρωταγωνιστές. Ιερείς ή άνθρωποι της επιστήμης και ο καθένας με τα δικά του πιστεύω θα προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν αυτά που βλέπουν. Θα νιώσετε τις κραυγές αγωνίας τους στην προσπάθεια να εξηγήσουν σε πρώτο χρόνο τα όσα γίνονται, καθώς εσείς τα βλέπετε σε δεύτερο.

Ευτυχώς, δεν ακολουθούνται τα χνάρια του Dear Esther και το σενάριο είναι αρκετά πιο πολύπλοκο με πολύ περισσότερους χαρακτήρες και παράπλευρες ιστορίες. Οι διάλογοι είναι αρκετά ξεκάθαροι κι αν δεν καταλάβετε κάποιο τηλεφώνημα, σίγουρα θα αποσαφηνιστεί μέσα στην επόμενη ώρα. Αυτό ήταν απαραίτητο και ευτυχώς η The Chinese Room έκανε πολύ καλύτερη δουλειά στη συνολική παρουσίαση αυτή τη φορά. Το σημείο που τα χαλάει ο τίτλος είναι το τέλος του, το οποίο δυστυχώς δε φέρνει κάποιο είδος δικαίωσης/κατακλείδας, αλλά όπως προστάζει δυστυχώς η μόδα για τα "αφαιρετικά" παιχνίδια, αφήνεται ελεύθερο για διάφορες ερμηνείες. Έχει τα θετικά του, αλλά κάποια σημεία-κλειδιά ίσως θα ήταν καλύτερο να είχαν γίνει συγκεκριμένα. Όπως και να έχει, είναι ένα πολύ σοβαρό drama με εξαιρετικούς χαρακτήρες. Ακόμα κι αν δεν τους βλέπετε ποτέ, καταφέρνει να σας κάνει να νιώσετε πράγματα γι' αυτούς και καταφέρνει να δημιουργήσει ένα δεύτερο κίνητρο (πέραν του μυστηρίου): να μάθετε τι απέγιναν.

 

Με μια πρώτη ματιά στα τεχνικά του, ο τίτλος είναι πανέμορφος. Η αλλαγή σε CryEngine έγινε προς μεγάλος όφελος του τίτλου. Φωτισμός, σκιές, υφές και εφέ, όλα δείχνουν πανέμορφα και κυρίως πειστικά. Το χωριό είναι ειδυλλιακό, ενώ οι εναλλαγές της ώρας και του καιρού χτίζουν ατμόσφαιρα. Δυστυχώς, το framerate δεν κινείται σε πολύ καλά επίπεδα, καθώς εντοπίσαμε συχνά stutters, ειδικά κατά τη διάρκεια του saving, ενώ όταν εμφανίζονται οι φωτό-μπαλες έχουμε εμφανή πτώση των fps σε κάτω από 20. Η μουσική του παιχνιδιιού είναι αριστουργηματική κάνοντας χρήση χορωδίας και πολυμελούς ορχήστρας, ενώ κατά τη διάρκεια του τίτλου ακούγονται συνεχώς νέα themes, μερικά από τα οποία αρκετά χαρακτηριστικά κιόλας. Αντίστοιχης ποιότητας είναι και οι ηχογραφήσεις και ερμηνείες για τις φωνές των χαρακτήρων, που δίνουν και τον παλμό του παιχνιδιού, είτε με την άνεσή τους, είτε με την ένδειξη πανικού, αγωνίας κλπ. Εξαιρετική δουλειά από ταλαντούχα ομάδα ηθοποιών.

blank-painting-canvas-art

Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε τη βαθμολογία του παιχνιδιού μέσω παραδείγματος. Όπως η εικόνα στα αριστερά θεωρούμε ότι δεν είναι ζωγραφικός πίνακας και ένα "ποίημα" με 5 λέξεις δεν μπορεί να αποτελέσει ποίηση, έτσι και ένα παιχνίδι χωρίς gameplay mechanics ακροβατεί στον ορισμό του video game. Είναι σίγουρα μια εμπειρία. Είναι σίγουρα μια μορφή τέχνης και εμπεριέχει μπόλικες δόσεις δημιουργικότητας, όμως προκαλεί απογοήτευση εξ ορισμού και μας προκαλεί να πούμε: "γιατί να μην είναι ντυμένο αυτό το story με ένα ωραίο και ουσιώδες gameplay concept;". Οι ίδιοι developers όταν ερωτήθηκαν αν θα βάλουν gameplay στα παιχνίδια τους, απάντησαν (ειρωνικά το παίρνουμε εμείς) ότι "φοβούνται ότι θα σοκάρουν τον κόσμο με τέτοια αλλαγή"...

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Sony Computer Entertainment στη χώρα μας, Sony Hellas, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Everybody's Gone to the Rapture

Author

Παύλος Κρούστης

Developer

The Chinese Room / SCE Santa Monica Studio

Publisher

Sony Computer Entertainment

Διανομή

Sony Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

11 Αυγούστου 2015

Είδος

Adventure

PEGI

16

Θετικά

+ Το χωριό Shropshire προσφέρει ειδυλλιακά τοπία
+ Μουσική με χορωδία και ορχήστρα για Όσκαρ
+ Εκπληκτικής ποιότητας voice-overs
+ Ιδιαίτερο storytelling με ένα post-apocalyptic και αρκετά ενδιαφέρον σενάριο

Αρνητικά

- Ανοιχτό τέλος
- Απευθύνεται σε πολύ συγκεκριμένο κοινό
- Παντελής έλλειψη gameplay
- Μικρή διάρκεια/Ελάχιστη αντοχή στο χρόνο
- Framedrops
- Λίγα savepoints/Έλλειψη manual saving

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
5.0
Συνοψίζοντας

To Everybody's Gone to the Rapture αποτελεί το λιθαράκι της Sony στην αφηγηματική, μινιμαλιστική, indie μεριά της βιομηχανίας. Το PS4 έχει πλέον το δικό του "Dear Esther", στοχεύοντας σε εκείνο το κοινό που δεν ενδιαφέρεται για πολύπλοκους μηχανισμούς και ειδικούς συνδυασμούς στο χειρισμό. O τίτλος, προς μεγάλη μας απογοήτευση, όπως και ο προκάτοχός του, δε διαθέτει ίχνος gameplay, φέρνοντας μαζί του όσα κακά εσωκλείει αυτό το γεγονός, όπως έλλειψη replayability, μικρή διάρκεια, προϋπόθεση υπομονής, καλής γνώσης της αγγλικής, κ.ο.κ.

Είναι μία από τις αποκλειστικότητες του PS4 για φέτος, που ναι μεν, συμπληρώνει το roster των exclusives, αλλά δεν μπορούμε να προτείνουμε στον μέσο gamer. Τα εξαιρετικά production values το κάνουν ίσως μια καλή εισαγωγή σε αυτό το είδος παιχνιδιών για όποιον θέλει να πειραματιστεί, ενώ το σενάριο διατηρεί το ενδιαφέρον για όποιον αποφασίσει να το παρακολουθήσει στις 4-6 ώρες διάρκειάς του δίνοντας ευκαιρίες διαφορετικών ερμηνειών και αρκετής τροφής για σκέψη.

Αν θέλετε έστω και λίγη δράση, ήρθατε στο λάθος μέρος. Αν μπορείτε να ευχαριστηθείτε όμως ένα ιδιαίτερο σενάριο με εξίσου ιδιαίτερο τρόπο αφήγησης και δε σας ενοχλεί η έλλειψη interaction, τότε ρίξτε μια ματιά.

5.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%