Ori and the Blind Forest

Μια ουσιώδης αποκλειστικότητα
by Παύλος Κρούστης on 17 Μαρτίου 2015
Reviews

Στις μέρες μας δυστυχώς η βιομηχανία των games έχει εκφυλιστεί σε μεγάλο βαθμό, καθώς η φυσική ροή των πραγμάτων (η ροή του χρήματος δηλαδή εν προκειμένω) τείνει να στηρίζει μόνο τα μεγάλα games. Ευτυχώς κάπου εκεί θα υπάρχει κάποιος αρμόδιος, που θα θυμηθεί το λόγο που αγαπάει τα games και θα κινήσει τα νήματα, να λάβουμε κάτι ξεχωριστό σαν καταναλωτές. Ξεχωριστό σε τέτοιο σημείο, που δε νιώθεις πλέον καταναλωτής, αλλά ψυχαγωγούμενος.

Η Microsoft ανέλαβε τη στήριξη (κερδίζοντας έτσι αποκλειστικότητα) του παρθενικού τίτλου της Moon Studios. Ένα εγχείρημα που δεν είχε τις βλέψεις να κατατροπώσει το επόμενο Call of Duty ή Grand Theft Auto, αλλά να προσφέρει κάτι νοσταλγικά μοναδικό. Ευτυχώς για όλους μας, δε βρέθηκε κανείς να τους εμποδίσει και έτσι το τελικό αποτέλεσμα που παίρνουμε στα χέρια μας έχει πολλή περισσότερη ψυχή από οποιονδήποτε τίτλο με 7ψήφιο budget έχουμε δει τον τελευταίο καιρό.

Screenshot-Original (23) (Copy)

Η Moon Studios εργάστηκε 4 χρόνια επάνω σε αυτό. Συγκεκριμένα, καταλαβαίνουμε ότι θα πάρουμε κάτι το ξεχωριστό από τη στιγμή που οι ίδιοι δηλώνουν ότι λατρεύουν παιχνίδια σαν το Super Metroid και το The Legend of Zelda: A Link to the Past και ήθελαν να δώσουν στους παίκτες μια παρόμοια αίσθηση με αυτό που είχαν πάρει εκείνοι τότε. Μίλησαν για το επίπεδο της λεπτομέρειας και του design και ότι θέλησαν πραγματικά να δώσουν κάτι μαγικό στους παίκτες. Οφείλουμε να πούμε ότι τα κατάφεραν περίφημα.

Το Ori and the Blind Forest είναι ένας puzzle platformer τίτλος, με δομή metroidvania τίτλου. Τι σημαίνουν τα παραπάνω; Με τον όρο "puzzle platformer" χαρακτηρίζονται τα games, τα οποία έχουν στοιχεία platforming, ενώ ταυτόχρονα σας προκαλούν να στίψετε το μυαλό σας για να βρείτε πώς θα προχωρήσετε παρακάτω στις πίστες, καθώς είτε θα είναι μπλοκαρισμένος ο δρόμος, είτε θα σας ζητά να κάνετε ειδική χρήση των δυνατοτήτων σας. Metroidvania, χαρακτηρίζονται τα games που διαθέτουν στοιχεία Metroid και Castlevania (εκ του Symphony of the Night). Τα συγκεκριμένα παιχνίδια σας δίνουν ένα χώρο να κινηθείτε ενώ παράλληλα ο δρόμος σας ανοίγεται μέσα από τις δυνατότητες που ξεκλειδώνετε με την εξέλιξή σας. Για παράδειγμα, κερδίσατε τη δυνατότητα για double jump, άρα πλέον μπορείτε να φτάσετε εκείνη την πλατφόρμα που δεν μπορούσατε νωρίτερα.

Πολλά παιχνίδια έχουν κυκλοφορήσει με τέτοια δομή και παρόμοια χαρακτηριστικά. Χρειάζεται πολλές ιδέες και φρέσκες αν θέλει να πετύχει ένας τίτλος τέτοιου είδους. Όταν είδαμε το Ori όμως, καταλάβαμε ότι θα ήταν κάτι διαφορετικό σε σχέση με τα άλλα. Χωρίς να σας χαλάσουμε το πανέμορφο story του τίτλου, αξίζει να αναφέρουμε ότι από τον πρόλογο κιόλας καταλαβαίνει κανείς ότι έχει να κάνει με κάτι ουσιώδες. Οφείλουμε να πούμε ότι εκπλαγήκαμε πολύ ευχάριστα, καθώς περιμέναμε κάτι πιο τυποποιημένο. Κι όμως μας διέψευσε απ' τα πρώτα του λεπτά.

Σενάριο

Το Ori ξεκινά με το μεγάλο Spirit Tree να μας εξιστορεί τα γεγονότα με τη βαριά φωνή του και πώς έχασε την Ori την ημέρα της μεγάλης καταιγίδας. Η Ori είναι ένα πλάσμα του φωτός που ζούσε στο δέντρο αυτό, αλλά την πήρε ο άνεμος και βρέθηκε στο δάσος. Εκεί ήταν η Naru (που βλέπουμε να αγκαλιάζει την Ori στο εξώφυλλο). Η στιγμή που ξεκινάμε να έχουμε τον έλεγχο του παιχνιδιού είναι στον πρόλογο, όπου ελέγχοντας την Naru πάμε να βρούμε το πεπρωμένο της. Φτάνοντας στο δάσος, βλέπει κουλουριασμένη πάνω σε ένα βράχο, την Ori, ένα πλάσμα που μοιάζει με την λευκή έκδοση του Stitch από το Lilo & Stitch.

H Naru υιοθετεί την Ori και τις βλέπουμε και τις δύο να μαθαίνουν να ζουν μαζί μέσα στο δάσος. Μέσα στα 10 λεπτά του μονταρισμένου προλόγου και μιας πανέμορφης μουσικής επένδυσης βιώνουμε τη ζωή τους και τη σχέση αυτή που αναπτύσσουν, ενώ δεν αργούν να έρθουν και οι δραματικές εξελίξεις που θα μας δώσουν εντέλει και τη σεναριακή μας βάση. Το δάσος πεθαίνει ("τυφλώνεται"), καθώς δεν υπάρχει πλέον ζωή και η Ori μένει μόνη της. Έτσι ξεκινά λοιπόν, το ταξίδι της ενηλικίωσής της.

Στην πορεία θα γνωρίσει το Sein. Μια φωτεινή οντότητα σαν πυγολαμπίδα (χωρίς την πυγολαμπίδα), που είναι "τα μάτια και το φως του Spirit Tree" και έχουν έρθει να βοηθήσουν την Ori. Έτσι θα ξεκινήσει να ανακτά τις δυνάμεις της μία μία με τη βοήθεια από τα πνεύματα του δάσους, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει την Kuro - την καταχνιά που κατατρώει το δάσος και έχει τη μορφή ενός τεράστιου πτηνού.

Το σενάριο είναι γεμάτο αλληγορίες για τη φύση, τη φιλία, τις σχέσεις, την αγάπη, την ισορροπία του καλού με το κακό και άλλα σημαντικά θέματα, ενώ καταπιάνεται με αυτά μέσα από ένα παραμυθένιο πρίσμα. Οι χαρακτήρες εξελίσσονται όπως θα περιμέναμε από κάποιο ενήλικο δράμα και τελικά μπλέκεται η έννοια της συγχώρεσης και της μετάνοιας. Αξίζει να αναφέρουμε ότι δεν περιμέναμε κάτι πιο πολύπλοκο απ' την Kuro να είναι "ο κακός" της υπόθεσης και να θέλει να καταστρέψει το δάσος, αλλά το παιχνίδι έχει πολύ μεγαλύτερο βάθος από αυτό. Έτσι καταφέρνει και προκαλεί πραγματικά συναισθήματα παρά το φανταστικό του περιτύλιγμα. Χαιρόμαστε πολύ που μας διέψευσε και βιώσαμε κάτι τέτοιο. Είναι μια πανέμορφη ιστορία, με πολλά στοιχεία που θυμίζουν ιαπωνική ποίηση και κουλτούρα και διακατέχεται από μια εξώκοσμη ατμόσφαιρα. Θα σας νευριάσει και θα σας συγκινήσει. Δεν μπορούν να το κάνουν πολλά παιχνίδια αυτό.

Gameplay

Screenshot-Original (2) (Copy)Με την αρχή του ταξιδιού, θα ξεκινήσετε τελείως "γυμνοί" με μόνο μία κίνηση στη διάθεσή σας: το άλμα. Στην πορεία όμως θα βρείτε το Sein, που θα σας δώσει τη δυνατότητα επίθεσης. Πατώντας το Χ, η φωτεινή αυτή κουκκίδα θα αρχίσει να πέφτει κατά πάνω στους εχθρούς αυτόματα (όσο "σπαμάρετε" το Χ), καθώς είναι μια κίνηση με μικρή ακτίνα και έχει αμυντικό χαρακτήρα θα λέγαμε. Στην πορεία, όσο μαζεύετε χρυσά orbs (Spirit Light) και εξοντώνετε εχθρούς, θα γεμίζει ο κυκλικός μετρητής που έχετε στο κέντρο στην οθόνη σας, ώστε όταν φτάσει 1 και πάνω, να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Ability Point αυτό στο Ability Tree, το οποίο έχει 3 "δρόμους" χοντρικά: ο ένας επικεντρώνεται στην εξερεύνηση, ο άλλος στην άμυνα (health) και ο τρίτος στις επιθέσεις σας. Με ένα playthrough και βρίσκοντας τα περισσότερα points και κρυφές περιοχές, θα καταφέρετε να γεμίσετε όλα τα abilities.

Διάσπαρτες στις 10 τοποθεσίες του χάρτη θα βρείτε κρυφές περιοχές και κρυφά περάσματα, αλλά και energy ή life cells. Αυτά αυξάνουν αντίστοιχα τις φορές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την spirit energy σας (θα εξηγήσουμε αμέσως) και απ' την άλλη την ενέργειά σας (life). Ευτυχώς ο τίτλος συγχωρεί αρκετά τα λάθη και γι' αυτό σας δίνει 2 καλά "πατήματα", ώστε να μη νιώσετε ότι σας εξαπατά. Το πρώτο είναι ότι αν εσείς ασχοληθείτε με το να μαζέψετε τα life cells, τότε θα έχετε περισσότερα "λάθη" στη διάθεσή σας, κάτι το οποίο θα διευκολύνει την αποστολή σας ιδιαίτερα. Το δεύτερο μέρος είναι λίγο πιο πολύπλοκο και έχει να κάνει με τα energy cells και το checkpoint system του παιχνιδιού.

Σε μια τεράστια καινοτομία, ο τίτλος μπλέκει το quicksaving με το gameplay του. Χτυπώντας τα μπλε shards που θα βρίσκετε στο δρόμο σας, γεμίζετε τα μπλε cells που έχετε. Αυτά μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε είτε για επίθεση, κρατώντας το Χ και προκαλώντας μια μικρή έκρηξη, είτε... σώζοντας το παιχνίδι σας.  Κρατώντας πατημένο το B, δημιουργείτε ένα "soul link", όπως ονομάζει το checkpoint το παιχνίδι, στο οποίο θα επανέλθετε τη στιγμή που χάσετε, έχοντας ακριβώς τις δυνατότητες που είχατε όταν δημιουργήσατε το soul link. Κανονικό checkpoint. Όσα blue cells έχετε γεμάτα, τόσες φορές μπορείτε να σώσετε.

Αυτό μπορεί να γίνει δίκοπο μαχαίρι, όπως σε όλα τα games που χειρίζεστε εσείς το quicksaving, αλλά ταυτόχρονα προσθέτει και ένα στρώμα τακτικής, με το οποίο δεν έχουμε συνηθίσει να καλύπτουμε το saving μας στα games. Προκαλεί άγχος και ταυτόχρονα δίνει την αίσθηση ότι είμαστε κύριοι της τύχης μας και εμείς θα ελέγξουμε με ποιο τρόπο θα προχωρήσουμε. Η ελευθερία που δίνει το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό αλλάζει τελείως το gameplay του τίτλου, καθώς πλέον εσείς θα επιλέξετε αν θα σώσετε πριν από κάποιο δύσκολο σημείο ή θα το ρισκάρετε και θα χρησιμοποιήσετε το cell επιθετικά. Αν... ξεχάσετε να σώσετε, θα το καταλάβετε με το δύσκολο τρόπο.

Ακόμα πιο μεγάλη αίσθηση κάνει το παραπάνω σύστημα λόγω της δυσκολίας του τίτλου. Το Ori and the Blind Forest δεν είναι καθόλου εύκολο. Έχει πολλά σημεία που θα παίξετε ξανά και ξανά μέχρι να λύσετε το puzzle και να καταλάβετε πώς το περνάτε και άλλες τόσες μέχρι να εκτελέσετε αυτό που πρέπει. Οι εχθροί είναι πολλών ειδών και ακόμα περισσότερων ειδών οι επιθέσεις τους, τις οποίες θα πρέπει να απομνημονεύσετε. Οι δυνάμεις που θα αποκτήσει η Ori έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς πέρα απ' τα κλασικά double jump, wall jump κλπ. έχει στη διάθεσή της και το Bash: πατώντας το Υ κοντά σε εχθρό ή projectile, παύει ο χρόνος για μερικά δεύτερα και εσείς επιλέγετε πώς να χρησιμοποιήσετε την ορμή του αντικειμένου που σας επιτέθηκε. Τότε εσείς θα εκτοξευθείτε προς μια μεριά και το projectile/εχθρός προς την αντίθετη. Αυτό δίνει χώρο όπως καταλαβαίνετε σε σωρεία από puzzles που προσφέρει φυσικά ο τίτλος απλόχερα.

Θα μαζέψετε keystones, τα οποία θα σας ανοίξουν πόρτες, ενώ θα βρείτε και map keys, τα οποία θα συμπληρώσουν χάρτες τους οποίους θα χρησιμοποιήσετε για να περιπλανηθείτε. Σε αυτό το σημείο πρέπει να μιλήσουμε για το πιο μελανό στοιχείο του τίτλου, που είναι η έλλειψη fast travel. Τα συντριβάνια που γεμίζετε ζωή και σώζετε το παιχνίδι θα μπορούσαν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν για warp points, ώστε να μεταφερθείτε στις περιοχές. Δυστυχώς η Moon Studios δε μας έδωσε αυτήν την επιλογή. Τουλάχιστον έκανε την Ori πολύ ευκίνητη. Ο χάρτης όμως είναι τεράστιος και θα χρειαστεί να μαζέψετε collectibles τα οποία θα βρίσκονται στην άλλη άκρη του.

Εδώ έγκειται το δεύτερο πρόβλημα του παιχνιδιού. Σε μια κίνηση πιθανότατα απειρίας, η Moon Studios έχει τοποθετήσει δομικά δύο περιοχές στον τίτλο, οι οποίες περιλαμβάνουν collectibles και θα τις διασχίσετε μία φορά κατά τη διάρκεια του story. Όταν τελειώσετε όμως, δυστυχώς οι χώροι αυτοί καταστρέφονται και δε σας δίνεται η δυνατότητα να μαζέψετε τα collectibles που πιθανόν χάσατε. Αυτό σημαίνει επιπλέον walkthrough με φτηνό τρόπο ελαφρώς. Δεν μπορούμε να κρατήσουμε κακία όμως, γιατί κάθε δευτερόλεπτο απ' το 1,5 playthrough που κάναμε, το λατρέψαμε. Να αναφέρουμε ότι το παιχνίδι μπορεί να τερματιστεί σε 3 ώρες, όπως ζητά ένα achievement του, αλλά το πρώτο μας playthrough μας "κόστισε" 11 ώρες και περίπου 1000 θανάτους μας... Κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών, εκπλαγήκαμε σε μπόλικα σημεία και η ένταση ανέβηκε κατακόρυφα, καθώς η σκηνοθεσία του ήταν άψογα στημένη για κάτι τέτοιο.

Τεχνικά

Για το χειρισμό δε θα πούμε πολλά πέραν του ότι είναι άμεσος και σταθερός για να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε στις απίθανες καταστάσεις που θα σας βάλει. Αυτό όμως που ξεχωρίζει είναι άλλο: Το πρώτο πράγμα που κάνει εντύπωση είναι ο σοκαριστικός του οπτικός τομέας. Το δεύτερο το αντιλαμβάνεστε δευτερόλεπτα αργότερα και αυτό είναι η μουσική του. Κάντε τη χάρη στον εαυτό σας, ακόμη και αν δεν σας αρέσει το είδος του τίτλου και ρίξτε έστω μια ματιά. Αυτό που βλέπετε στις εικόνες δεν είναι τίποτα μπροστά στην κίνηση που θα γευτούν τα μάτια σας. Είναι ένας πανέμορφος ζωντανός ζωγραφικός πίνακας με φανερές επιρροές από ταινίες του Miyazaki και το studio Ghibli. Κάθε animation είναι προσεγμένο στην εντέλεια, ενώ έχει δοθεί και η απαραίτητη προσοχή να μην επηρεάζεται το gameplay του τίτλου αρνητικά από αυτά. Εκπληκτικό storytelling μέσα από ευρεσιτεχνίες χρήσης της 2D κάμερας και σκηνοθεσία που ταιριάζει σε άλλου βεληνεκούς games. Υπάρχει κι ένα πολύ διακριτικό motion blur εφέ που μπορείτε να απενεργοποιήσετε αν θέλετε για να τραβήξετε καλύτερες φωτογραφίες με τη νέα λειτουργία για screenshots (επιτέλους) του Xbox One. Χορταστικές εικόνες και animations σε όλη την οθόνη από το κάθε φύλλο μέχρι τις σταγόνες που πέφτουν στο νερό. Το μόνο ίσως πταίσμα είναι ότι μερικές φορές, οι λεπτομέρειες επί της οθόνης είναι τόσες πολλές, που μπορεί να χάσετε για λίγο την κατάλευκη Ori. Θυμίζει κάτι από την πανέμορφη παλέτα του Rayman Legends, συνδυασμένο με την αιθέρια ατμόσφαιρα του Journey.

Σε αυτό βοηθά βασικά και η απίστευτη μουσική επένδυση από τον Gareth Coker. Είναι ό,τι πιο ταιριαστό θα μπορούσε να έχει ένας τίτλος με τέτοια χρώματα και θέματα και εξυψώνει το αποτέλεσμα σε κάτι το μοναδικό. Για να πάρετε μια γεύση, σας παρακαλούμε βάλτε το soundtrack που έχουμε στο youtube λίγο πιο κάτω και ρίξτε μια ματιά στις εικόνες του παιχνιδιού. Είμαστε σίγουροι ότι θα υπνωτιστείτε κι εσείς. Τώρα προσθέστε αυτό το "περιτύλιγμα" σε ένα παιχνίδι με εκπληκτικές ιδέες, καινοτομίες και μεστό gameplay. Καταλαβαίνετε γιατί είμαστε ενθουσιασμένοι...

Screenshot-Original (30)

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Microsoft Studios στη χώρα μας, Microsoft Hellas, για τις ανάγκες του Review.

H ανατριχιαστική μουσική επένδυση του τίτλου

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Ori and the Blind Forest

Author

Παύλος Κρούστης

Developer

Moon Studios

Publisher

Microsoft Studios

Διανομή

Microsoft Hellas

Πλατφόρμες

PC / Xbox 360 / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

11 Μαρτίου 2015 (PC / Xbox One) / ΤΒΑ 2015 (Xbox 360)

Είδος

Platform adventure, metroidvania

PEGI

7

Badges
Θετικά

+ Η ομορφιά του θα σαγηνεύσει άπαντες
+ Το soundtrack είναι απ' τα καλύτερα των τελευταίων ετών
+ Καινοτομία στο checkpoint system
+ Δύσκολο και εθιστικό
+ Ώριμο, πολυεπίπεδο σενάριο

Αρνητικά

- Έλλειψη Fast Travel/Warp επιλογής
- Ο αποκλεισμός κάποιων περιοχών με collectibles, προτού προλάβετε να τα μαζέψετε όλα (missable)
- Η δυσκολία του μπορεί να αποτρέψει κάποιους απ' το να ασχοληθούν μαζί του
- Ίσως κάποιες φορές δυσκολευτείτε να ξεχωρίσετε τον χαρακτήρα σας επί της οθόνης

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
9.0
Συνοψίζοντας

Δεν έχουμε θέμα με τα blockbuster, ούτε έχουμε βίτσια να στηρίζουμε μικρότερες εταιρείες, όπως είναι η "μόδα" τελευταία. Το Ori and the Blind Forest ειλικρινά όμως, είναι αν όχι το καλύτερο παιχνίδι για Xbox One αυτή τη στιγμή, σίγουρα απ' τα καλύτερα. Είναι ένας τίτλος που όσο "μικρός" και να φαίνεται λόγω είδους, τόσο τεράστιος είναι σε ουσία. Δε θα σας αφήσει να ξεκολλήσετε τα μάτια σας από πάνω του. Το σενάριό του θα σας κάνει την καρδιά χίλια κομμάτια και θα την ενώσει ξανά γεμίζοντάς τη συναίσθημα. Η δομή του και το gameplay του όσο σας δυσκολέψουν, τόσο θα σας πορώσουν, ενώ ο ρυθμός του δε θα σας αφήσει λεπτό να βαρεθείτε. Τα μικροπροβλήματα που έχει είναι ασήμαντα μπροστά στην "ψυχή" που διαθέτει. Τέλος, αν ο Wintory βραβεύθηκε με Grammy για τη μουσική του Journey, απαιτούμε ο κύριος Coker να βραβευτεί με Grammy, Oscar και νόμπελ ειρήνης.

Είναι ένα ποίημα "κεντημένο" να φαίνεται σαν video game. Μην το χάσετε.

9.0
Βαθμός
9.0
Βαθμός
1 rating
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%