Project Spark

Δημιουργήστε το δικό σας παιχνίδι
by Παύλος Κρούστης on 24 Οκτωβρίου 2014
Reviews

Τo Project Spark είναι μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση video game. Για την ακρίβεια είναι εργαλείο. Ένα εργαλείο που σας επιτρέπει να χτίσετε τον εικονικό κόσμο που ονειρεύεστε, αλλά σας δίνει πολλές επιπλέον επιλογές, ώστε να κάνετε playable αυτόν τον κόσμο. Είναι η προσπάθεια της Microsoft που είχε ξεκινήσει από το πειραματικό Kodu Game Lab και κατέληξε να γίνει πλήρης τίτλος με μοντέλο free-to-play. 

Ήταν σε Beta φάση εδώ και πολλούς μήνες, ενώ από αρχές Οκτώβρη επισημοποιήθηκε η τελική μορφή. Κυκλοφορεί για Xbox One και PC και κάποια στιγμή θα έρθει και στο Xbox 360. Η Free-to-Play μορφή του επιτρέπει σε όλους να μπουν, να δουν τα tutorials, τα modes που προσφέρει ο τίτλος, αλλά και κυρίως να γευτεί τις δημιουργίες τόσων χρηστών που έχουν επενδύσει στον τίτλο από την αρχή του. Να αναφέρουμε ότι ο τίτλος είναι cross-over στα πάντα ανάμεσα σε PC και Xbox One, καθώς θα μπορείτε να παίξετε και να δείτε τις δημιουργίες σας είτε παίζετε το παιχνίδι σε PC, είτε στην κονσόλα.

O τίτλος κυκλοφορεί και σε μορφή retail disc περιλαμβάνοντας το Starter Pack, το οποίο μας δόθηκε και εμάς προς Review. To συγκεκριμένο Pack κοστίζει 40 ευρώ και περιλαμβάνει περιεχόμενο, που αν το αγοράζατε ξεχωριστά θα ήταν στο διπλάσιο κόστος. Βασικό του κομμάτι είναι το "campaign", που έχει να επιδείξει ο τίτλος, το οποίο λειτουργεί περισσότερο σαν demo του τι μπορείτε να επιτύγχετε με τον editor, παρά ως κάτι που αξίζει να ασχοληθείτε πραγματικά. Επίσης προσθέτει έναν χαρακτήρα στους 2 ήδη υπάρχοντες, ένα sci-fi theme pack και κάποια άλλα landscapes και ιδιότητες που μπορείτε να προσθέσετε στις δημιουργίες σας, καθώς και ένα μήνα Spark Premium, που σας δίνει τη δυνατότητα να ανεβείτε level και να κερδίσετε in-game χρήματα πιο γρήγορα.

H αρχική οθόνη περιλαμβάνει τα 2 βασικά modes, ενώ στο κάτω μέρος θα βρείτε κάποια προτεινόμενα levels για να δοκιμάσετε. Το πρώτο βασικό mode είναι το Create και το άλλο το Play. Δευτερεύουσες λειτουργίες είναι το edit, ενώ υπάρχουν όλων των ειδών οι μίξεις. Για παράδειγμα, αν πατήσετε το Play, έχετε τη δυνατότητα να παίξετε είτε τα Community Levels, που έχουν φτιάξει οι υπόλοιποι παίκτες, αλλά και η δημιουργική ομάδα του παιχνιδιού (Team Dakota). Η δεύτερη επιλογή στο Play είναι το "Campaign", Champions Quest: Void Storm. Το Void Storm είναι απ' ό,τι φαίνεται το πρώτο από τα Champions Quest, ενώ με το Starter Pack μπορούμε να δούμε το πρώτο επεισόδιο μόνο, καθώς το δεύτερο δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα. Πρόκειται για μια μεγάλη έλλειψη για όσους δεν έχουν τις δημιουργικές ικανότητες και απλά θέλουν να παίξουν, ενώ απ' την άλλη ο τίτλος κάνει απαραίτητο και το παιχνίδι μαζί με τη δημιουργία, καθώς παίζοντας μόνο μπορείτε να κερδίσετε εφόδια για να δημιουργήσετε. Περισσότερα για αυτό παρακάτω.

H τρίτη επιλογή στο Play είναι το Crossroads. Πρόκειται για ένα mode το οποίο είναι ένα μικρό campaign στην ουσία, που μπορείτε να φτιάξετε, όπως εσείς επιθυμείτε. Είναι η μέση ακριβώς του Create και του Play, το οποίο σημαίνει ότι καθώς παίζετε, θα δημιουργείτε. Σας δίνει τη δυνατότητα επιλογής για οτιδήποτε αντικρύσετε, όπως για παράδειγμα το μέρος που θα είναι η περιπέτειά σας, το είδος του περιβάλλοντος, τους εχθρούς, τα quests κλπ. Εμείς επιλέξαμε να σώσουμε το χωριό μας από μια επίθεση ληστών, ενώ στην πορεία αναζητήσαμε το χαμένο χοιρομέρι, νικώντας τον βασιλιά των goblin και σώζωντας έτσι και το ιερό δέντρο.

Το συγκεκριμένο mode σας δείχνει περισσότερο πώς να μπείτε ελαφρά στο κομμάτι της δημιουργίας αφού δε θα φτιάξετε κάτι από το μηδέν, αλλά θα επεξεργαστείτε πράγματα. Μπορείτε στο τέλος να σώσετε τη δημιουργία σας, ώστε να τη μοιραστείτε και με άλλους χρήστες. Κατά αυτόν τον τρόπο βέβαια, όπως καταλαβαίνετε, οι Crossroads περιπέτειες που είναι ανεβασμένες από το Community δε θα διαφέρουν και πάρα πολύ μεταξύ τους, καθώς θα αλλάζουν λίγα πράγματα, όπως οι στόχοι των side quests, οι αντίπαλοι κλπ.

Το βασικό κομμάτι του παιχνιδιού έχει να κάνει με τη δημιουργία και τα εργαλεία που σας δίνει ώστε να φτιάξετε τη δική σας καινοτομία στο χώρο των games. Μπορείτε να φτιάξετε πραγματικά ό,τι θέλετε. Είτε περιπέτεια με σενάριο, χαρακτήρες, side quests, main missions, όπλα, δυνάμεις, scripts κλπ, είτε απλά ένα mini game. Στα community levels δεν είδαμε τον άμεσο αντίπαλο του Uncharted ή του Assassin's Creed, είδαμε όμως ένα πολύ ωραίο παιχνίδάκι με ένα φρίσμπι, τύπου handball, ένα πολύ όμορφο level από ένα 2D platformer με κάποιες ωραίες ιδέες, όπως και ένα ιδιαίτερο puzzle game από την ίδια την Team Dakota. Τις δημιουργίες αυτές μπορείτε να τις αναζητήσετε και να τις ταξινομήσετε με πολλούς πιθανούς τρόπους, αφού μπορείτε να δείτε τα καλύτερα της εβδομάδας, τα trending κλπ. Αυτό γίνεται γιατί στο τέλος κάθε παιχνιδιού, καλείστε να ψηφίσετε thumb up ή down. Επιπρόσθετα, μπορείτε να κάνετε remix σε οποιαδήποτε δημιουργία θέλετε (σχεδόν), κάτι το οποίο γίνεται και στα άλλα modes του παιχνιδιού. Τέλος, έχετε τη δυνατότητα για multiplayer σε κάθε mode, είτε παίζετε κάποιο απ' τα community levels (εφόσον ο δημιουργός τους το έχει φροντίσει), είτε στο campaign Void Storm, είτε ακόμα και στις δημιουργίες.

Η κινητήριος δύναμή του είναι τα tokens. Οτιδήποτε κάνετε στο παιχνίδι, απ' το να πατήσετε να μπείτε σε κάποιο mode μέχρι πράγματα στο gameplay, εκπλήρωση στόχου, να σκοτώσετε συγκεκριμένο αριθμό εχθρών, να βρείτε σεντούκια και άλλα πολλά, σας δίνει tokens και XP. Με τα tokens μπορείτε να αγοράσετε πράγματα, τα οποία θα χρησιμοποιήσετε στις δημιουργίες σας. Η Team Dakota αποφάσισε να μας κάνει να επενδύσουμε στο παιχνίδι είτε με χρόνο, είτε με χρήμα, το οποίο είναι και η λογική κάθε free-to-play τίτλου. Το θέμα είναι ότι οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε όλο το υλικό αρκεί να ασχολείστε με τον τίτλο. Εμείς καταφέραμε να μαζέψουμε χρήματα μέσω του Void Storm, χρησιμοποιώντας και τους 3 διαθέσιμους χαρακτήρες και ξεψειρίζοντας αρκετά, ίσα ίσα για να μπορέσουμε να αγοράσουμε κάποια αντικείμενα, τα οποία αντιστοιχούν σε πολύ μικρό ποσοστό αυτών που μπορούμε να πάρουμε. Μην περιμένετε να ξεμπερδέψετε σε μερικές ώρες. Ο τίτλος θέλει σοβαρή επένδυση. Αν δεν έχετε το χρόνο, μπορείτε να αγοράσετε tokens με πραγματικά χρήματα, αλλά δε θεωρούμε ότι δίνεται καλή αξία για τα χρήματά μας με όσα είδαμε. Επιπρόσθετα, μια περίεργη επιλογή είναι ότι κάποια αντικείμενα έχουν level requirement ανάλογα με τα XP που έχετε μαζέψει. Δηλαδή θα πρέπει να κουραστείτε για να μαζέψετε τα tokens, αλλά και να αυξήσετε το level σας. Κατά τη γνώμη μας δε χωρούν σε τίτλο περί δημιουργίας τέτοιες κινήσεις.

Εκ πρώτης όψεος το Spark μοιάζει να είναι ξαδερφάκι του Fable, καθώς χρησιμοποιεί παρόμοιο art design για τα περιβάλλοντα και τους χαρακτήρες. Comic style με καρτουνίστικα animations. Οι δημιουργίες σας θα έχουν τις υφές, τα σχήματα και τα χρώματα που θα τους δώσετε εσείς, ενώ υπάρχουν ποικιλίες από διάφορες fantasy περιοχές, όπως το medieval ή το sci-fi. Ένα απ' τα χοντρά θέματα του παιχνιδιού όμως έχει να κάνει με το framerate, το οποίο μπορεί να χτυπήσει και μονοψήφια νούμερα, όταν έχουμε πολλούς χαρακτήρες επί της οθόνης. Σε 2 περιστάσεις μάλιστα χρειαστήκαμε και soft reboot, καθώς "κολλήσε" το παιχνίδι. Εϊναι δύσκολο να κατανοήσουμε πώς γίνεται μετά από τόσους μήνες playtesting να υπάρχουν τέτοια θέματα, αλλά προφανώς η εταιρεία εστίασε σε άλλους τομείς τις δοκιμές. Τα εργαλεία του είναι αρκετά εύχρηστα και θα θαυμάσετε τον εαυτό σας, όταν τελειώσετε με τα tutorials, αλλά παρόλα αυτά θα σας τρομάξει ο αριθμός των επιλογών που υπάρχουν, ενώ θα κάνετε και εισαγωγικά μαθήματα για προγραμματισμό, φυσικά με in-game μορφή (brains).

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Microsoft Studios στη χώρα μας, Microsoft Hellas, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Developer

Team Dakota / SkyBox Labs

Publisher

Microsoft Studios

Διανομή

Microsoft Hellas

Πλατφόρμες

PC / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

7 Οκτωβρίου 2014

Είδος

Simulation, sandbox

PEGI

7

Θετικά

+ To όνειρο κάθε επίδοξου developer

+ Καλή ισορροπία ανάμεσα στη λεπτομέρεια/ευχρηστία

+ Free-to-Play

+ Άπειρα εργαλεία

Αρνητικά

- Tο άσχημο framerate

- Δεν είναι για όλους

- To Void Storm δεν καλύπτει ως campaign

- Τα tutorials έχουν περιθώρια βελτίωσης

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
6.0
Συνοψίζοντας

To Project Spark είναι ένα παιχνίδι, που δεν είναι για όλους. Ούτε καν για πολλούς. Στοχεύει πολύ συγκεκριμένα σε κοινό, το οποίο έχει την όρεξη και το χρόνο να επενδύσει σε αυτό με δημιουργικότητα πάνω στο κομμάτι "ανάπτυξη video game". Το κέρδος θα είναι η ικανοποίηση που θα πάρετε από το feedback της δημιουργίας σας. Δεν είναι το LittleBigPlanet του Xbox. Δεν έχει κάποιο προσεγμένο mode, ώστε να απασχολήσει αυτούς που δεν ενδιαφέρονται για τα creation tools, καθώς τα έτοιμα campaigns που θα βρείτε λειτουργούν περισσότερο σαν "βιτρίνες". Θα βαρεθείτε γρήγορα να παίζετε απλά με τις δημιουργίες άλλων, ενώ δεν έχει φτάσει ακόμα στο επίπεδο, ώστε να δούμε κάτι πραγματικά εντυπωσιακό στα community levels.

Πρόκειται για έναν τίτλο που δεν έχει τέλος, δεν έχει διάρκεια και αυτό καθιστά δύσκολη την κριτική για την κυκλοφορία του. Ίσως κάποια στιγμή βγει κάποιο mega hit από το community ή κάποια ανάπτυξη στα εργαλεία του, που θα μας κάνει να δούμε το ολο θέμα με άλλο μάτι. Ή έστω να κοντραριστεί με το Minecraft. Mπορούμε να κρίνουμε αυτά που έχει να προσφέρει αυτήν τη στιγμή ο τίτλος και πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Για όσους θέλουν να βγάλουν τον developer από μέσα τους, όμως, είναι πιθανότατα η καλύτερη πλατφόρμα δημιουργίας αυτή τη στιγμή κάποιου 3D adventure, συνδυάζοντας αμεσότητα και ευχρηστία μαζί με τεράστια γκάμα από δημιουργικά εργαλεία (ακόμα και φωνή ή κίνηση από το Kinect). Το ότι χρησιμοποιεί το free-to-play μοντέλο σας βοηθά να το δοκιμάσετε τουλάχιστον.

6.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%