Styx: Master of Shadows

Καταραμένη ασχήμια
by Παύλος Κρούστης on 12 Οκτωβρίου 2014
Reviews

Πώς νιώθουμε που βλέπουμε σχετικά άγνωστους τίτλους να παλεύουν να αναμετρηθούν με τα ΑΑΑ action/adventures; Υπέροχα. Πρέπει να κυκλοφορούν παιχνίδια και με μικρότερο budget απ' τα μεγαθήρια που το κόστος παραγωγής τους είναι ίσο με το κέρδος 50 μικρότερων. Ο λόγος είναι η υγιέστερη βιομηχανία, η ισορροπία. Κατανοούμε ότι θα υπάρχουν συμβιβασμοί και περιορισμοί, αλλά πρώτα απ' όλα πρέπει να επικροτούμε τις μικρότερες εταιρείες για τις προσπάθειές τους. Ειδικά αν έχουν και το περιεχόμενο το οποίο θα μας κρατήσει. Το Styx ακροβατεί ανάμεσα σε κάτι που μπορεί να λατρέψετε και σε κάτι που θα κοιτάξετε μία φορά και θα προσπεράσετε, αλλά του αξίζουν συγχαρητήρια, που τα βάζει με τους "μεγάλους".

Η Cyanide, δημιουργός της σειράς Pro Cycling Manager (...ok), καθώς και του Game of Thrones παιχνιδιού που είχε κυκλοφορήσει το 2012 για τις οικιακές κονσόλες, μας είχε δώσει επίσης το 2012 το action RPG, Of Orcs and Men. Εκεί, βλέπαμε τον πόλεμο ανάμεσα στα Orcs και τα Goblins, αλλά και τις μάχες με τους ανθρώπους. Στην πορεία του, το πρωταγωνιστικό Orc (εν ονόματι Arkail), αποκτά έναν σύμμαχο, τον Styx, το πρώτο Goblin. Η Cyanide αυτή τη φορά μας έδωσε έναν action/stealth τίτλο με πρωταγωνιστή τον Styx, καθώς μας διηγείται την ιστορία του με τα γεγονότα να είναι προγενέστερα του Of Orcs and Men, κοινώς prequel.

To Styx: Master of Shadows διαφημίστηκε ελάχιστα και προωθήθηκε όσο μπορούσε από την εκδότρια εταιρεία, Focus Home Interactive, μέσα από μερικά trailers, τα οποία μας είχαν δείξει και gameplay, αλλά μας έδιναν και μια αρκετά λεπτομερή περιγραφή. Πρόκειται για ένα αμιγές stealth με λίγο action από third person προοπτική, με κάποια στοιχεία RPG κλασικά στην ανάπτυξη του χαρακτήρα, που βλέπουμε σχεδόν σε κάθε action/adventure πλέον. Πρόκειται για έναν αρκετά hardcore τίτλο με την παραδοσιακή έννοια, καθώς έχει και "γεμάτο" gameplay, αλλά και μια "παλιομοδίτικη" λογική να το διακατέχει.

Ξεκινά βάζοντάς σας στη θέση του Styx, ο οποίος πάσχει απ' την αρκετά κλισέ αμνησία, καθώς κρατείται αιχμάλωτος από κάποιους ανθρώπους. Το μόνο που θυμάται είναι ότι πρέπει να φτάσει στο World Tree, στο οποίο δεν ξέρει τι θα βρει, αλλά πρόκειται για κάτι πολύ σημαντικό, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να λήξει ο πόλεμος ανάμεσα στα Ξωτικά και τους Ανθρώπους. Οι ανακριτές του Styx πιστεύουν ότι δουλεύει για τα Ξωτικά, ενώ ο ίδιος έχει διαφορετικούς σκοπούς και αρχίζει να τους εξιστορεί τι έχει κάνει και πώς βρέθηκε εκεί. Ξεκινώντας, λοιπόν το παιχνίδι μας δείχνει το αρχι-Goblin να πάσχει από αμνησία, να παραπονιέται ότι πάσχει από πονοκεφάλους (συνεχώς για τις πρώτες αποστολές) και να οδεύει προς το World Tree, το οποίο βρίσκεται στον Tower of Akenash, που είναι το playground σας σε αυτές τις 6 (+ bonus) αποστολές που διαρκεί ο τίτλος.

Η ιστορία του πρόκειται για ένα απ' τα καλά σημεία, καθώς θα διατηρήσει ένα μυστήριο καθόλη τη διάρκεια, το οποίο θα είναι και η κινητήριος δύναμη, που θα σας προτρέψει να φτάσετε στον τερματισμό. Παρόλο που δε θα χρειαστεί να γνωρίζετε τα γεγονότα του Of Orcs and Men, όταν ξεκινήσει το παιχνίδι, δε θα είναι πολύ ξεκάθαρα κάποια πράγματα, τουλάχιστον μέχρι τη μέση του, όπου θα μάθετε κάποια βασικά στοιχεία και θα ξεκαθαρίσει αρκετά το τοπίο. Διατηρεί αρκετά καλή ισορροπία ανάμεσα στο ποια χαρτιά του σας έχει αποκαλύψει και ποια σας κρατά κρυφά ανά πάσα στιγμή, ώστε να σας ιντριγκάρει όσο πρέπει. Ο Styx δε, είναι αρκετά συμπαθητικός και δίνει με το χαρακτήρα του το ύφος/στυλ του παιχνιδιού. Ενώ πρόκειται για έναν τύπο σκοτεινό, που δολοφονεί και κλέβει, δεν του λέιπει το χιούμορ και κάποιες ελάχιστες ηθικές αξίες που τελικώς θα τον κάνουν αρεστό. Κάποια από τα αστεία του είναι αρκετά πετυχημένα, ενώ άλλα όχι, αλλά γενικά οι περισσότερες ατάκες είναι αρκετά καλογραμμένες. Γενικότερα για την κατηγορία του παιχνδιού βρήκαμε ένα ανώτερο επίπεδο συγγραφής απ' ότι περιμέναμε, το οποίο καταλήγει να 'ναι απαιτούμενο (για λόγους που θα αναλύσουμε παρακάτω) και δίνει τους έξτρα πόντους στο σύνολο.

Ο κόσμος του Styx είναι το Tower of Akenash, όπως προαναφέραμε. Όλες οι αποστολές λαμβάνουν χώρα εκεί, κάτι το οποίο δημιουργεί μια συνοχή στον κόσμο του, αλλά ταυτόχρονα μια βαριάς μορφής επαναληψιμότητα. Κάθε αποστολή χωρίζεται σε 3-4 μέρη, δηλαδή 3-4 levels. Συνολικά θα δείτε κάπου 25-30 απ' αυτές. Δυστυχώς μετά τη δεύτερη αποστολή, τα περιβάλλοντα θα αρχίσουν να ανακυκλώνονται. Και δε μιλάμε για αναδιαμόρφωση, όπου θα πάτε από νέα μονοπάτια, αλλά για ακριβώς το ίδιο level με διαφορετικούς αριθμούς από εχθρούς και περιπόλους. Είναι μια τακτική, που έχουμε αρκετά χρόνια να δούμε να χρησιμοποιείται έτσι "ξεδιάντροπα", αλλά προφανώς έγινε για λόγους οικονομίας. Παρόλα αυτά, θα δείτε αρκετές ιδέες και mechanics στο gameplay, όπου θα κάνουν ό,τι μπορούν για να διατηρήσουν την εμπειρία σας φρέσκια.

Το 3rd person stealth του κινείται στα χνάρια παλαιότερων stealth τίτλων, όπως τα πρώτα Metal Gear Solid και Splinter Cell ή ακόμα και το Tenchu (όποιος το θυμάται) ή το Mark of Kri και τα Hitman. Θα σας τοποθετήσει σε ένα αρκετά μεγάλο level, με προκαθορισμένο αριθμό εχθρών, που κινούνται με πάρα πολύ συγκεκριμένες πορείες. Όσο και να νοσταλγείτε εκείνες τις εποχές, που μπορούσατε να κοροϊδέψετε την Α.Ι. αφού ήταν πολύ πιο απλά προγραμματισμένη, θα δείτε τελικώς ότι χάνεται κατά πολύ η όποια ένταση και αγωνία μπορούσε να προκληθεί. Τα stealth games πλέον έχουν γίνει πολύ πιο "φυσικά" με αντιδράσεις που μπορεί να μην περιμένετε με λίγοτερο προκαθορισμένες "περιπολίες", όπως στο Ground Zeroes ή στο The Last of Us. Το Styx ανήκει σε μια παλιότερη εποχή.

Στα levels θα σας ζητηθεί να μαζέψετε αντικείμενα, να σκοτώσετε συγκεκριμένους εχθρούς ή να πάτε απλά σε κάποιο σημείο. Όλα αυτά με όποια διαδρομή θέλετε εσείς. Εκεί το Styx δίνει αρκετές επιλογές, με άλλους δρόμους να "δουλεύουν", ενώ άλλοι όχι. Κάποιοι θα είναι πιο ριψοκίνδυνοι, ενώ άλλοι λιγότερο, αλλά θα απαιτούν τις ακροβατικές σας ικανότητες ή να ξεζουμίσετε το Amber σας, το οποίο έχει το ρόλο "mana" και χρησιμοποιείται για τις ειδικές δυνάμεις σας. Οι δυνάμεις αυτές είναι το κέντρο του gameplay και ευτυχώς έχουν να επιδείξουν καλά στοιχεία. Πρώτα απ' όλα έχετε τη δυνατότητα να spawnάρετε το δικό σας κλώνο, ξερνώντας τον, τον οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σαν αντιπερισπασμό, να παγιδεύσετε ντουλάπες και σεντούκια όπου θα κρύβεται αρπάζοντας όποιον περνάει από δίπλα ή να τον μετατρέψετε σε smoke bomb. Έπειτα έχετε τη δυνατότητα να γίνετε αόρατος για πολύ λίγο και τέλος έχετε στη διάθεσή σας το "amber vision" ή αλλιώς το vision που σας βοηθά να βλέπετε καλύτερα και σας επιστεί την προσοχή στα collectibles, στους εχθρούς κλπ.

Τα κακά στοιχεία του gameplay ξεκινούν όταν οι απόπειρές σας να παραμείνετε "αόρατος", πέσουν στο κενό. Τα καλά stealth games, έχουν αντίστοιχα εξαιρετικούς τομείς και όταν τελικά σας ανακαλύπτουν οι εχθροί. Είτε προσπαθήσετε να δραπετεύσετε, είτε προσπαθήσετε να αντιμαχηθείτε, το Styx θα αποτύχει να σας προσφέρει κάποιου είδους ικανοποίηση. Αυτό διότι για αρχή, η μάχη του είναι  πρακτικά άχρηστη, καθώς θα σας lock-άρει στον εχθρό που σας καταδιώκει, ο οποίος ανάλογα με το είδος του θα επιτεθεί σε κάποιο συγκεκριμένο χρόνο, όπου εσείς πρέπει να πατήσετε το κουμπί να κάνετε parry. Αφού το κάνετε 2-3 φορές (ανάλογα τον εχθρό), θα φανεί η εντολή "kill", όπου μπορείτε να τελειώσετε τη μάχη. Αν καταφέρετε και επιζήσετε και δεν έχει ακούσει κανείς άλλος τη μάχη σας, τότε μπορείτε να συνεχίσετε την πορεία σας. Κατά πάσα πιθανότητα όμως, ο εχθρός με τον οποίο παλέψατε θα έχει καλέσει για ενισχύεις από την αρχή, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να μην καταφέρετε να παλέψετε με κανέναν, καθώς θα πεθάνετε με ελάχιστα χτυπήματα από cheap shots των μακρινών εχθρών, που σας πετούν βέλη ή μαχαίρια. Μία λύση είναι να προλάβετε, αν είστε τυχεροί να ξεράσετε έναν κλώνο και να κρυφτείτε στα σκοτάδια. Δυστυχώς όμως, ο Styx τρέχει πολύ πιο αργά απ' τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Με λίγα λόγια, αν σας βρουν, καλύτερα να κάνετε load.

Στην όλη παραπάνω κατάσταση, έρχεται να προστεθεί το πιο εκνευριστικό στοιχείο του παιχνιδιού, που είναι το loading. Κάθε παιχνίδι που φορτώνει περισσότερη ώρα απ' όσο προλάβετε να παίξετε, πρέπει να πέσει τουλάχιστον 2 βαθμούς πιο κάτω. Στο Styx θα πεθάνετε πολλές φορές. Εμείς παίξαμε περίπου 20-25 ώρες τον τίτλο και σίγουρα οι 6-8 ήταν το loading. Η καλύτερη λύση είναι να παίξετε το παιχνίδι σε PC με έναν γρήγορο SSD ή αν πέσει στα χέρια σας η PS4/Xbox One έκδοση, τότε να χρησιμοποιήσετε πολύ τον κλώνο σας για trial and error. To δεύτερο μεγάλο μας παράπονο είναι ότι το platforming του δεν δουλεύει σωστά. Το να πάτε σε μια άκρη σιγά σιγά και να πέσετε ώστε να πιαστεί ο χαρακτήρας, τις περισσότερες φορές θα οδηγήσει στο θάνατό σας (και στο μισό λεπτό loading). Tα περισσότερα jumps που θα χρειαστεί να κάνετε θα είναι παραλόγως επικίνδυνα, σε σημείο που δε θα αξίζει να πάρετε τη συγκεκριμένη διαδρομή. Τέτοιου είδους ανομοιομορφίες δηλώνουν έλλειψη playtesting ή ίσως κάποιου είδους hardcore gameplay, που θεώρησαν οι προγραμματιστές ως αναγκαίο κακό. Πάνω σε αυτά, πολλές φορές τα kills και τα triggers δε λειτουργούν σωστά με αποτέλεσμα να χάνετε κι άλλο χρόνο απ' τη ζωή σας. Το παιχνίδι θέλει υπομονή. Αν καταφέρετε και τα ξεπεράσετε όλα τα παραπάνω, τότε έχει να σας δώσει πράγματα, καθώς θα μπορείτε να ξαναπαίξετε levels για να μαζέψετε όλα τα tokens ή να κάνετε καλύτερο χρόνο, να μην αφήσετε πτώματα πίσω σας και άλλα.

Τεχνικώς, πέρα από κάποια καθαρά textures και την υψηλότερη ανάλυση, ο τίτλος κάλλιστα θα μπορούσε να έχει κυκλοφορήσει στην προηγούμενη γενιά. Τα alpha effects, όπως τα νερά και οι φωτιές είναι άσχημα και μη λεπτομερή, ενώ τα levels παραείναι "τετράγωνης λογικής" και δεν έχουν τις "φυσικές" ανομοιομορφίες που βλέπουμε σε current-gen γεωγραφίες. Τα levels παρουσιάζουν ενδιαφέρον, καθώς είναι αρκετά πολύπλοκα, το οποίο όμως ίσως να οφείλεται και στην αρτιστική ουδετερότητα, που δεν καταφέρνει να ξεχωρίσει, καθώς δεν έχει τίποτα αξιομνημόνευτο. Τα πάντα μοιάζουν βγαλμένα από το art design του WoW ή κάποιου άλλου γενικού fantasy τίτλου. Δεν είναι άσχημα, απλά κάνουν ίσα ίσα τη δουλειά τους. Κάποια cutscenes είναι άσχημα κωδικοποιημένα τόσο σε εικόνα όσο και σε ήχο, ενώ το lip-sync είναι 2 γενιές πίσω με στόματα να ανοιγοκλείνουν τυχαία. Το clipping είναι σε περίσσεια, όπως και κάποια μικρο-glitches με τα physics, αλλά μπορεί να οφείλονται στην pre-release review έκδοση, που δοκιμάσαμε, όπως ενημερώνει η Focus Home. Framedrops παρατηρήσαμε σχετικά λίγα και σε σημεία που δε μας ενδιέφερε πολύ, οπότε θα λέγαμε ότι οι επιδόσεις του είναι όπως πρέπει. στην έκδοση Xbox One, που τεστάραμε. Ο ήχος είναι σε καλύτερα επίπεδα με κάποια όμορφα μουσικά themes και το voice acting (ειδικά του πρωταγωνιστή) σε αρκετά καλά επίπεδα. Αν τα παραπάνω τεχνικά "τείχη" σας αποτρέπουν απ' το να νιώσετε κάτι για τον τίτλο, να αναφέρουμε ότι η Focus Home έκανε την εξαιρετική κίνηση να δώσει τον τίτλο της στα 30 ευρώ και μακάρι να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες το παράδειγμά της.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία του παιχνιδιού, Focus Home Interactive, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Developer

Cyanide

Publisher

Focus Home Interactive

Διανομή

Focus Home Interactive

Πλατφόρμες

PC / PS4 / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

7 Οκτωβρίου 2014

Είδος

Stealth

PEGI

16

Θετικά

+ Old-school stealth gameplay

+ Ενδιαφέρον σενάριο με έμφαση στο μυστήριο και τις ανατροπές

+ Διάρκεια και αρκετά collectibles

+ Ενδιαφέρουσες δυνάμεις

+ Τιμή

Αρνητικά

- Άπειρο loading

-Κακή A.I.

- Όταν σας αναακαλύπτουν, οι επιλογές σας δε λειτουργούν σωστά

- Τεχνική κατωτερότητα

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
5.0
Συνοψίζοντας

Το Styx: Master of Shadows είναι ένας old-school stealth τίτλος, στα χνάρια του Tenchu ή των παλιών Hitman/Thief, διατηρώντας κάποια στοιχεία από νεότερα stealth παιχνίδια. Ενώ το σενάριο περιλαμβάνει στοιχεία μυστηρίου με έναν αρκετά ενδιαφέροντα πρωταγωνιστή, η παρουσίασή του προδίδει το χαμηλό budget του τίτλου, ενώ αυτό το budget έχει και ουσιαστικότερες επεκτάσεις στο gameplay του τίτλου. Η χρήση των ίδιων περιβάλλοντων, η κάκιστη A.I. και το απαρχαιωμένο traversal σύστημα μαζί με τους απαράδεκτους χρόνους φορτώματος, θα προσπαθήσουν πολύ να σας πάρουν απ' τα χέρια τη διασκέδαση, που μπορεί να σας έδινε ο τίτλος. Αν μπείτε στο παιχνίδι προετοιμασμένοι για αυτά και είστε fan του είδους, τότε ίσως σας ανταμοίψει με το αρκετά hardcore gameplay του και τα ενδιαφέροντα mechanics. Η μειωμένη τιμή είναι ένας έξτρα λόγος να δείτε τι θέλει να σας δείξει η Cyanide, αλλά δύσκολα θα του δώσετε την προσοχή σας με τόσα άλλα παιχνίδια να αστράφτουν αυτήν την εποχή. Αν πέσει ανομβρία κάποια στιγμή, σημειώστε το κάπου, να το τσεκάρετε αργότερα.

5.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
100%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%