Rise of the Tomb Raider

Αθάνατοι Έστε
by Παύλος Κρούστης on 9 Νοεμβρίου 2015
Reviews

Το Rise of the Tomb Raider είναι έπος. Είναι το καλύτερο παιχνίδι του Xbox One αυτή τη στιγμή και για ένα χρόνο δε θα υπάρχει στο PS4. Ναι, οι κάτοχοι PS4 θα ζηλέψουν. Επίσης είναι χάρμα οφθαλμών. Αφού οι Xbox-ers τρέξετε να το αγοράσετε, ας αναλύσουμε και πώς φτάσαμε εκεί...

Το Tomb Raider είναι μία απ' τις διασημότερες σειρές videogames με μια ηρωίδα, που είναι αναγνωρίσιμη ακόμα και σε ανθρώπους που δεν ασχολούνται με το αντικείμενο. Πρόκειται για ένα άσσο στο μανίκι της Square Enix. Για μια σειρά παιχνιδιών που αριθμεί τόσα παιχνίδια, η ελαφρά πτώση δημοτικότητας ήταν αναμενόμενη. Οπότε το 2013 η Crystal Dynamics αποφάσισε να μας δώσει κάτι φρέσκο. Ένα reboot για τη σειρά ήταν τελικά αυτό ακριβώς που χρειαζόταν. Το Tomb Raider (2013) σημείωσε τεράστια επιτυχία με τους κριτικούς και αρκετά μεγάλη με τους fans. Μάλιστα κυκλοφόρησε και σε Remaster στην μορφή του Tomb Raider: Definitive Edition πέρυσι σε PS4 και Xbox One, ενώ πριν ένα μήνα περίπου δόθηκε δωρεάν στα Games with Gold για τους συνδρομητές Xbox Live Gold. Εσείς κάνατε την επανάληψή σας; Ως τώρα έχει πουλήσει πάνω από 8,5 εκ. αντίτυπα. Επίσης για όσους δεν έχετε αγγίξει ούτε το TR του 2013 και δεν έχετε αγοράσει ακόμα Xbox One, κυκλοφορεί bundle Xbox One με τα 2 games.

Προτού δούμε αναλυτικά τι προσφέρει το Rise of the Tomb Raider, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο τίτλος κυκλοφορεί αποκλειστικά για Xbox One και Xbox 360 αυτή τη στιγμή. Στις αρχές του 2016 θα έρθει στα PC, ενώ σε ένα χρόνο από τώρα θα το δούμε και στο PS4. H περίπτωση αυτή είναι σχετικά σπάνια πλέον. Η Microsoft αγόρασε τα δικαιώματα για το time-exclusivity, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως εκδότρια εταιρεία για αυτήν την κυκλοφορία σε Xbox One και Xbox 360. Σε μια κίνηση στρατηγικής από την MS, η εταιρεία απέκτησε το... δικό της Uncharted έστω και για ένα χρόνο για να αντεπιτεθεί στη μάχη των κονσολών, περιμένοντας να πουλήσει έξτρα κονσόλες χάρη σε αυτήν την κίνηση. Είμαστε σίγουροι ότι κόστισε πολλά χρήματα. Άξιζε όμως; Η ερώτηση που θα απαντήσουμε δεν είναι αυτή. Αν πάρουμε δεδομένο ότι η MS θα έπαιρνε έναν τίτλο "μακρυά" από το PS4 για έναν χρόνο, τότε το RotTR είναι καλή επιλογή; Εκεί απαντάμε: Ναι, είναι εξαιρετική επιλογή και πολύ καλή στρατηγική κίνηση.

Το Uncharted της Naughty Dog είναι μία από τις σειρές που εμπνεύστηκε από το Tomb Raider φέρνοντας την κινηματογραφικότητα σε νέα επίπεδα για τα games. To Reboot του TR αποφάσισε να αντλήσει έμπνευση από αυτούς που ενέπνευσε εξαρχής. Το 2013 η Lara επανήλθε σε ρόλο νεαρής άπειρης αρχαιολόγου που ναυάγησε σε ένα νησί αλά Lost και στο οποίο ξεχάσαμε όλα όσα ξέραμε για τα παλαιότερα Tomb Raider. Η πρωταγωνίστρια πλέον έγινε Rambo και οι τάφοι που εξερευνούσατε δεν είχαν puzzles με τα οποία θα σπάγατε το κεφάλι σας, ενώ όλα αυτά πλαισιώνονταν από ένα αρκετά ενδιαφέρον (ομολογουμένως) σενάριο, αλλά με λάθη στη συγγραφή του και κυρίως στην πρόοδο των χαρακτήρων, αλλά και πιο άμεσα - στις ατάκες τους. Τι φέρνει το sequel στο τραπέζι; Διορθώθηκαν τα προβλήματα;

Σενάριο

Το Rise of the Tomb Raider αποτελεί άμεσο sequel του Tomb Raider (2013) και είναι συγγραφικό δημιούργημα της Rhianna Pratchett (κόρης του Terry Pratchett των Discworld games). Η δις Pratchett, εκτός από το προηγούμενο της σειράς έχει συνυπογράψει το Heavenly Sword, το BioShock Infinite (additional writer), το Mirror's Edge, το Thief και μερικά από τα comics της σειράς που κυκλοφόρησαν ανάμεσα στα δύο Tomb Raider μαζί με πολλά άλλα. Ένα από τα σχετικά μελανά σημεία της επιτυχίας του 2013 ήταν κάποια στοιχεία του σεναρίου. Το πρώτο παιχνίδι είχε σκοπό να μας δείξει πώς ξεκίνησε η Lara τις περιπέτειές της και τι ήταν αυτό που την ώθησε να γίνει η επιτυχημένη ηρωίδα-ανήσυχο πνεύμα-γεμάτη απορίες, που όλοι ξέρουμε. Κάποια από τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού έγιναν λίγο βεβιασμένα. Ο τρόπος που η Lara έμαθε τι θα πει φόνος ήταν ελαφρώς απότομος, ενώ ακόμα πιο απότομη ήταν η καμπύλη του αριθμού των φόνων που διέπραξε συναρτήσει του χρόνου που περνούσε στο νησί. Το παραπάνω στοιχείο δεν "έκατσε" καλά με τους fans. Έμελλε να είναι όμως η αρχή της. Κατά τ' άλλα, ο τίτλος διατήρησε μια εξαιρετική ροή μέχρι το τέλος κρατώντας ψηλά τα επίπεδα αδρεναλίνης με τη Lara να βλέπει με τα μάτια της πράγματα που δε θα πίστευε ποτέ.

Ο δεύτερος τίτλος ξεκινά στην παγωμένη Σιβηρία, όπου και διαδραματίζεται ολόκληρο το παιχνίδι. Η Lara με τον Jonah, έναν από τους λίγους επιζώντες από το πρώτο παιχνίδι, αναρριχώνται στα επικίνδυνα βουνά, ενώ ο τίτλος μας μεταφέρει 2 εβδομάδες πίσω, όπου βλέπουμε τη Lara να έχει πάθει ψύχωση με τις σημειώσεις του πατέρα της αναφορικά με κάποιον Προφήτη και την Χαμένη Πόλη. Τα στοιχεία την οδηγούν στο πρώτο ολοκληρωμένο level του παιχνιδιού μετά την εισαγωγή, που είναι η Συρία και ο Τάφος του Προφήτη σε μορφή flashback. Η περιοχή λειτουργεί λαμπρά για πολλούς λόγους. Αποτελεί εξαιρετικό χώρο για τα tutorials, δίνει ποικιλία στα περιβάλλοντα του τίτλου και δίνει την ευκαιρία για το πρώτο σοκ με τα γραφικά του. Όλα τα παραπάνω πιθανώς σκέφτηκε η Crystal Dynamics και γι' αυτό μας μεταφέρει εκεί με την τεχνική του... "δύο εβδομάδες νωρίτερα". Λίγο αργότερα θα μάθετε ότι μια σέκτα (θρησκευόμενη στρατιωτική ομάδα??) εν ονόματι Τριάδα (Trinity) ακολουθούσε από κοντά τον πατέρα της Lara και έψαχναν αυτό που έψαχνε και αυτός. Η Lara πεπεισμένη πλέον με αυτά που έχει δει από τον πρώτο τίτλο ότι ο πατέρας της είχε δίκιο, θα ακολουθήσει τα χνάρια του για να βρει αποδείξεις και να βάλει τέλος στις συκοφαντίες κατά του προσώπου του. Μετά τη Συρία, θα επιστρέψουμε στο Λονδίνο, όπου μαζί με τον Jonah θα ξεκινήσει η Lara για τη Σιβηρία και τη βασική μας περιπέτεια.

Οι πρωταγωνιστές αυτή τη φορά δεν είναι ένα τσούρμο βολικά τοποθετημένων αλλοδαπών. Σύντομα τον Jonah και τη Lara θα ακολουθήσουν η μητριά της Lara, Ana, που θα γνωρίσουμε σε flashback, ο Konstantin, που έχει το ρόλο της αρχηγίας της ομάδας της Trinity, η Sofia, που θα γνωρίσετε τυχαία στα χιονισμένα βουνά, αλλά και ο Jacob λίγο πιο κάτω στην πορεία. Καλώς ή κακώς, το παιχνίδι ακολουθεί διαφορετική πορεία σε σχέση με το "γκρουπ ναυαγών σε νησί" του πρώτου. Αυτή τη φορά δε θα νιώσετε τόσο εγκαταλελειμμένοι, αλλά πιο πολύ ότι εξερευνάτε, καθώς θα προσπαθήσετε να επιβιώσετε σε νέο περιβάλλον με κεκτημένη την εμπειρία από τα προηγούμενα γεγονότα. Όλο το concept του σεναρίου βασίζεται στο ότι η Lara πλέον έχει γίνει believer (μετά τα γεγονότα στο Yamatai) και έχει πειστεί ότι υπάρχουν πράγματα που μπορεί να αλλάξουν τον κόσμο, αν τα ανακαλύψουν. Γι' αυτό θα κάνει φύλλο και φτερό όλη τη Σιβηρία μέχρι να βρει αυτό που ψάχνει.

Οι χαρακτήρες αυτή τη φορά δεν είναι χάρτινοι. Έχουν κίνητρα, έχουν πιο ρεαλιστικές συμπεριφορές και δεν καταλήγουν καρικατούρες. Απέχουν πολύ από το να αποκτήσουν το σεναριακό βάθος που έχει η πρωταγωνιστική ομάδα των Uncharted πχ. αλλά σίγουρα είναι πιο καλοδουλεμένοι σε σχέση με το προηγούμενο. Διακρίναμε αρκετά τον Konstantin ως βασικό ανταγωνιστή, αλλά κυρίως η Lara αυτή τη φορά εξελίσσεται πιο συγκροτημένα. Τη βλέπουμε σε κάποια φάση να μπορεί να σώσει κάποιον, αλλά να δυσκολεύεται να τον εμπιστευθεί, πράγμα που εκτιμήσαμε και την κάνει πιο αληθινή, ενώ τα daddy issues της αποτελούν το κίνητρο για να φτάσει στο τέλος, πράγμα εξίσου ρεαλιστικό και πιστευτό.

Πέρα από τα παραπάνω, ο τίτλος πραγματεύεται αυτή τη φορά ελληνικά στοιχεία μέσα στην μυθοπλασία του (εξού και ο υπότιτλός μας) και αναφέρει έναν προφήτη που έζησε στο Βυζάντιο, ο οποίος είχε το Χάρισμα τόσο με το λόγο του, όσο και με τις πράξεις του. Οι θρύλοι λένε ότι κατείχε το μυστικό της αιώνιας ζωής (Divine Source), αλλά και τη δύναμη να θεραπεύει όλες τις ασθένειες. Η Lara θα μάθει ελληνικά, ενώ θα ακούσετε και αρκετές ελληνικές ατάκες!

Γενικότερα, το σενάριο πατά πάνω κάτω στο ίδιο μοτίβο του πρώτου παιχνιδιού, όπου θα μπλεχτείτε με ιστορικά και φανταστικά στοιχεία, ενώ θα έχετε να αντιμετωπίσετε (για χάρη του gameplay) και πάλι μια μιλιταριστική ομάδα (Trinity) για να αναδείξετε τις ικανότητες βατραχανθρώπου που διαθέτετε. Η περιπέτειά σας θα διαρκέσει περίπου 13-15 ώρες, ενώ αν προσπαθήσετε για το 100% εύκολα φτάνει τις 20-25. Επίσης, χωρίς να σας χαλάσουμε κάτι, το τρίτο μέρος του τίτλου έχει πολλά κοινά στοιχεία με το τρίτο μέρος του παιχνιδιού του 2013. Ίσως έχει παραγίνει λίγο κοινότυπο και ακολουθείται συγκεκριμένη συνταγή πλέον, όπως και στα Uncharted games. Θα θέλαμε να δούμε κάποια άλλη εξέλιξη. Συνολικά όμως διατηρεί το ενδιαφέρον αμείωτο, θα εξερευνήσετε πολύ περισσότερους τάφους και θα νιώσετε πραγματικά τυμβωρύχος, ενώ έχει βελτιωθεί η ποιότητα συγγραφής στα σημεία. Οι ανατροπές δε θα σας πείσουν πιθανότατα, αλλά το υπερθέαμα και η ακατάπαυστη δράση είναι δεδομένα.

Gameplay

Για να το βγάλουμε από τη μέση γρήγορα, το RotTR δεν έχει multiplayer. Μετά το φιάσκο του προηγούμενου τίτλου και ως το πιο αρνητικό στοιχείο του, η ομάδα αποφάσισε αυτή τη φορά να μη μας δώσει καθόλου multiplayer. Αντ' αυτού, έχουμε ένα νέο mode το οποίο ονομάζεται Expeditions. Πρόκειται για το mode, στο οποίο θα δώσετε σημασία πιθανότατα, αφού τερματίσετε το παιχνίδι. Το Expeditions σας αφήνει να διαλέξετε ανάμεσα σε 4 modes, 27 levels και 4 επίπεδα δυσκολίας. Τα 4 modes είναι: Score Attack, Chapter Replay, Chapter Replay Elite και Remnant Resistance. Στην ουσία πρόκειται για 2 modes απλώς. Τα 3 πρώτα είναι το ίδιο πράγμα: Παίζετε ξανά τα levels του παιχνιδιού (ξεκλειδώνουν όσο προχωρά η πρόοδός σας στο βασικό παιχνίδι) και επιλέγετε με ποιο τρόπο θα παίξετε. Το Score Attack σας βάζει να ακολουθείτε μπλε φωτάκια για τη βέλτιστη διαδρομή, βρίσκοντας collectibles και σπάζοντας λάμπες, καθώς προσπαθείτε να διατηρήσετε το combo meter σας, ενώ σκοτώνετε εχθρούς και αποφεύγετε ζημιά. Υπάρχουν leaderboards, αλλά και par time και score για να μαζέψετε μετάλλια και ανταμοιβές. Το Chapter Replay και Chapter Replay Elite είναι απλά Replay των levels χωρίς τα "arcade" στοιχεία, όπως τα combos και τα φωτάκια που θα κυνηγάτε. Το Elite σε σχέση με το απλό διαφέρει στο ότι κρατάτε τα skills και τον εξοπλισμό σας.

Και στα 3 modes θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάρτες. Οι κάρτες έχουν συλλεκτική, αλλά και ανταλλακτική αξία, ενώ το περιεχόμενό τους έχει να κάνει με μεταβλητές του gameplay. Κάποιες κάρτες είναι μίας χρήσης, ενώ άλλες πολλαπλών. Τις κάρτες θα τις βρείτε είτε κερδίζοντάς τες ως Gifts μέσω του παιχνιδιού, είτε μπορείτε να αγοράσετε Bronze, Silver και Gold packs είτε με χρήματα εντός του παιχνιδιού, είτε από το Xbox Store. Πάνω τους θα βρείτε modifiers, είτε με αρνητικό πρόσημο, είτε με θετικό. Αν βάλετε κάποιο modifier και δυσκολέψετε τη ζωή σας, τότε θα έχει κάποιο πράσινο ποσοστό το οποίο θα πολλαπλασιάζεται με το σκορ σας. Αν βάλετε κάποιο modifier που σας διευκολύνει, αντίστοιχα θα μειωθεί το σκορ σας. Οι κάρτες είναι άπειρες και το παιχνίδι έχει και ως achievement να καταφέρετε να μαζέψετε 300 από αυτές.

Το Rise of the Tomb Raider είναι το πιο εντυπωσιακό παιχνίδι που έχουμε δει ως τώρα στο Xbox One.

Το VG24 λέει
Το Remnant Resistance αποτελεί το δεύτερο στην ουσία mode που μπορείτε να παίξετε. Σας βάζει είτε να φτιάξετε τις δικές σας αποστολές, είτε να παίξετε άλλων με την έννοια του Contracts mode από το τελευταίο Hitman. Μπορείτε να βάλετε 5 objectives με όποια modifiers θέλετε σε ό,τι είδους αποστολών θέλετε: από διάσωση ομήρων, μέχρι να σκοτώσετε κάποιο αριθμό άγριων ζώων. Τα παραπάνω modes με τις κάρτες, ενώ δεν είναι άσχημη ιδέα δεν είναι κάτι που μας τράβηξε την προσοχή. Αποτελεί μια ιδιαίτερη επιλογή για όσους θέλουν να ασχοληθούν αφού τελειώσουν το βασικό παιχνίδι, αλλά δεν μπορούμε να το φανταστούμε να γίνεται επιτυχία.Σίγουρα αυξάνει τη διάρκεια ζωής του τίτλου κατά πάρα πολύ μάλιστα μιας και μιλάμε για hi-scores, αν αρέσκεται κάποιος σε κάτι τέτοιο. Δεν είμαστε σίγουροι όμως ότι θα έχει διαφορετική τύχη από αυτού του multiplayer του Tomb Raider (2013).

Αν αγοράσετε όμως το RotTR, δε θα το κάνετε για το Expeditions mode, αλλά για το βασικό παιχνίδι. Σας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξετε ανάμεσα σε 4 επίπεδα δυσκολίας, στα οποία θα έχουν διαφορές το combat aim assist, η ενέργεια και η ζημιά των εχθρών, αλλά και το είδος τους στο survivor, όπως επίσης και το health regen σας. Στο normal που παίξαμε το παιχνίδι δεν δυσκολευτήκαμε ιδιαίτερα, παρά μόνο προς το τέλος, που οι εχθροί είναι πολλοί και επιτίθενται με πιο δυνατά όπλα. Η δομή του τίτλου, πέρα από την εισαγωγή, που αναφέραμε, είναι ίδια με αυτή του προηγούμενου τίτλου. Τη θέση του νησιού, αυτή τη φορά έχει λάβει η Σιβηρία. Θα ψάξετε τη Χαμένη Πόλη, αφού περάσετε από 13 συνολικά διαφορετικές περιοχές, οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους (εκτός από την εισαγωγή στη Συρία, στην οποία θα μπορείτε να επιστρέψετε, αφού δείτε τον τερματισμό). Το main story σας βάζει να περάσετε από αυτές τις περιοχές αναβαθμίζοντας σιγά σιγά τα όπλα και τον εξοπλισμό σας, ενώ αν θέλετε να ανοίξετε όλα τα μυστικά μιας περιοχής, τότε θα πρέπει να περάσετε ξανά από μέρη που έχετε περάσει ήδη, αλλά με το νέο εξοπλισμό σας. Το σύστημα αυτό ακολουθεί τα κλασικά metroidvania στοιχεία, λίγο πιο χαλαρά αυτή τη φορά. Δε θα χρειαστεί τόσο backtracking πχ όσο στον προηγούμενο τίτλο.

ROTTR_Review_Screenshot (3)Βασική αλλαγή που θα δείτε αμέσως σχεδόν είναι ότι το ποσοστό εξερεύνησης σε σχέση με τις μάχες έχει ανέβει ιδιαίτερα. Αυτή τη φορά, δε θα πολεμάτε μόνο, αλλά θα εξερευνήσετε και αρχαιολογικούς χώρους. Σπηλιές, μπουντρούμια και πολύ πιο σύνθετες τοποθεσίες κάνουν την εμφάνισή τους (υπογείως κυρίως) για να σας δώσουν αυτό που ζήτούσατε από τον προηγούμενο τίτλο. Το RotTR δεν είναι σαν τα παλιά Tomb Raider. Μην περιμένετε κάτι τέτοιο. Σίγουρα όμως δίνει πολύ μεγαλύτερη ικανοποίηση σε όσους ήθελαν περισσότερη εξερεύνηση. Θα κολυμπήσετε και θα σκαρφαλώσετε στα πιο απίθανα σημεία για να βρείτε θησαυρούς, που μεταφράζονται σε upgrades για τον εξοπλισμό ή τα skills σας. Επίσης τα puzzles πλέον στους τάφους έχουν αναβαθμιστεί. Δεν είναι τόσο απλά όσο ήταν. Πολλές φορές συντίθενται μέσω περισσότερων θαλάμων του ενός και είναι ίσως το μόνο στοιχείο που μπορεί να σας θυμίσει μια γεύση από παλαιότερα TR games.

Όπως και στον προηγούμενο τίτλο, κάθε περιοχή έχει τα Base Camps της και τα collectibles της. Τα Base Camps πλέον είναι πολύ περισσότερα για να σας διευκολύνουν τη ζωή, όπως επίσης και τα challenges που υπήρχαν σε μερικές περιοχές εδώ έχουν αναβαθμιστεί και υπάρχουν πολύ περισσότερα. Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι υπάρχουν 2 βασικές περιοχές (από τις συνολικά 13) που είναι πολύ μεγαλύτερες. Ενώ οι περισσότερες έχουν το μέγεθος που είχαν στο Tomb Raider (2013), αυτές οι δύο είναι περίπου όσο 3 ή 4 από τις άλλες. Διαθέτουν αντίστοιχα πολλαπλάσια collectibles και μυστικά. Νέο στοιχείο στο Rise αποτελούν τα Missions. Σε κάποιο σημείο στην ιστορία μας θα γνωρίσετε και κάποιους κατοίκους της Σιβηρίας (οι οποίοι μιλούν άπταιστα αγγλικά με προφορά μάλιστα), που θα σας δώσουν Missions. Αυτά τα side missions θα έχουν να κάνουν είτε με το να σώσετε κάποιους δικούς τους, είτε με το να καθαρίσετε κάποια περιοχή από άγρια ζώα, είτε κάποια άλλη αποστολή, που θα μπορούσε να υπάρχει και στα main missions. Η ποικιλία είναι αρκετά μεγάλη, καθώς δεν υπάρχουν πολλές missions στο παιχνίδι, αλλά είναι αρκετές για να σας δώσουν κάτι έξτρα να ασχολείστε, ενώ επιπλέον θα σας χαρίσουν σημαντικά upgrades.

Άλλη προσθήκη έχει να κάνει με το κυνήγι και τα εφόδια που κερδίζετε ή με τα φυτά που μπορείτε να μαζέψετε, ώστε να φτιάξετε τον εξοπλισμό σας. Πλέον όπως και σε άλλα games του είδους όπως Far Cry, μπορείτε να αποθηκεύσετε υλικά και να φτιάξετε χρήσιμα αντικείμενα, όπως θήκες ή... μεγαλύτερες θήκες. Βέλη με δηλητήριο αποτελούν εξαιρετική λύση για groups εχθρών, όπως και τα εκρηκτικά βέλη ή τα Fire Arrows. Το τόξο όπως καταλάβατε και πάλι παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, όπως και οι δύο αξίνες που θα χρησιμοποιήσετε για melee επιθέσεις και για σκαρφάλωμα. Στο παιχνίδι θα βρείτε πολλές επιγραφές είτε στα ελληνικά, είτε στα ρώσικα, είτε σε άλλες γλώσσες, που σας επιτρέπουν να αυξήσετε μια μπάρα με την εκμάθηση της γλώσσας. Κάποιες άλλες επιγραφές/monoliths μπορείτε να τα διαβάσετε μόνο αν έχετε φτάσει σε συγκεκριμένο επίπεδο. Ωραία υλοποίηση της εκμάθησης γλώσσας για gameplay! Αφού μεταφράσετε τα πιο δύσκολα κομμάτια, θα σας δώσουν κάποια σημεία, που μπορείτε να σκάψετε για να βρείτε χρυσά νομίσματα. Με αυτά τα νομίσματα μπορείτε να πάτε στο Trinity Shop, όπου μπορείτε να προμηθευτείτε άλλα όπλα και εξοπλισμό.

Τα fire mechanics του πρώτου τίτλου επιστρέφουν αλλά με μειωμένο ρόλο αυτή τη φορά. Θα χρησιμοποιήσετε τη φωτιά για να ανοίξετε το δρόμο σας αρκετές φορές, αλλά ούτε στο ελάχιστο απ' ότι στον προηγούμενο τίτλο. Στο traversal (μετακινήσεις) στον κόσμο θα έχετε gadgets όπως τα βέλη με το σχοινί και πάλι, τα οποία θα χρησιμοποιήσετε και στα περισσότερα puzzles του παιχνιδιού, που πλέον ενεργοποιούνται αυτόματα και είναι contextual η χρήση τους, όπως επίσης και την αξίνα με την αλυσίδα (Grapple Axe), που θα σας βοηθήσει για τα πιο μακρινά άλματα, ανάμεσα σε άλλα νέα gadgets, αλλά και τα broadhead climbing arrows Αυτή τη φορά επίσης θα κολυμπήσετε αρκετά, χωρίς όμως να ελέγχετε το βάθος σας, ενώ πάρα πολύ χρήσιμη και καλοδεχούμενη ήταν η προσθήκη sprint button. Τα όπλα έχουν πληθύνει και πλέον έχετε πολλά σε κάθε κατηγορία. Bolt Rifles ή αυτόματα SMG, διάφοροι τύποι πιστολιών αλλά και νέα τόξα που θα βρείτε σε τάφους έχουν διαφορετικά στατιστικά μεταξύ τους. Οι αναβαθμίσεις που κάνετε ευτυχώς έχουν επίδραση σε όλα της κατηγορίας. Τα skill trees επίσης επιστρέφουν αυτούσια, ενώ ικανότητες θα κερδίζετε και από την επίλυση των γρίφων στους μεγάλους τάφους.

Σε μια νότα επηρεασμένη από το The Last of Us, σας δίνεται η δυνατότητα να φτιάξετε medikits, αυτοσχέδιες βόμβες, αλλά και τα βέλη σας εσείς οι ίδιοι με το κράτημα ενός κουμπιού. Αν έχετε τα κατάλληλα υλικά, κρατώντας πατημένο για παράδειγμα το LB, την ώρα που σας πυροβολούν και η οθόνη έχει γίνει γκρι, μπορείτε να γεμίσετε ξανά την ενέργειά σας. Αντίστοιχα φτιάχνετε τα βέλη σας. γεμίζοντας ξανά τη φαρέτρα. Μαζεύοντας μπουκάλια ή κουτάκια τα οποία μπορείτε ούτως ή άλλως να χρησιμοποιήσετε για να αποσπάσετε την προσοχή στους εχθρούς σας, μπορείτε επίσης να φτιάξετε μολότοφ ή smoke bombs. Εδώ να αναφέρουμε ότι η Molotov είναι αρκετά OP, όπως και τα Poison Arrows, τα οποία αποτελούν εξαιρετικές λύσεις στο 99% των περιπτώσεων. Στο normal επίσης δε μας έλειψαν καθόλου τα υλικά για να φτιάχνουμε τα παραπάνω.

H Lara πλέον εκτός από του Rambo κατέχει και τα ταλέντα του Solid Snake.

Το VG24 λέει
Αναβαθμισμένο αυτή τη φορά είναι το stealth, καθώς έχουν δοθεί περισσότερες επιλογές για την αντιμετώπιση των εχθρών, ενώ σε μετέπειτα στάδια προτείνεται η αποφυγή τους πολλές φορές. Θα μπορέσετε να προσπεράσετε διμοιρίες σκαρφαλώνοντας σε δέντρα, να κρυφτείτε σε θάμνους, να ξεπαστρέψετε με παγίδες, ενώ το instincts button θα σας βοηθήσει να δείτε αν έχουν οπτική επαφή οι εχθροί για να ξέρετε ποιον να "φάτε". Είναι μια απ' τις μεγαλύτερες βελτιώσεις του τίτλου, καθώς ενισχύει την ποικιλία στο gameplay και σας δίνει πολλούς τρόπους για να προσπελάσετε τα προβλήματα που θα βρεθούν στο δρόμο σας. Το σημαντικότερο είναι ότι όποιο δρόμο και να ακολουθήσετε, ο τίτλος διατηρεί ένα εξαιρετικό επίπεδο στη διασκέδαση. Φτιάξτε μια μολότοφ, "καθαρίστε" με το μαχαίρι σας τον κοντινό εχθρό, παγιδεύστε τον, βάλτε το γουόκι τόκι κοντά του να τραβήξει προσοχή, αφήστε τους δύο να πεθάνουν από το poison cloud της παγίδας σας και αμέσως μόλις εντοπίσουν τον πανικό οι άλλοι δύο πιο μακρινοί εχθροί, ρίξτε τη μολότοφ. Θα καθαρίσετε με αυτόν και με παρόμοιους τρόπους πολλές ομάδες εχθρών, εκτιμώντας ιδιαίτερα το stealth και νιώθοντας πιο badass από ποτέ. H Lara πλέον εκτός από Rambo κατέχει και τα ταλέντα του Solid Snake.

Τεχνικός Τομέας

Το Rise of the Tomb Raider είναι το πιο εντυπωσιακό παιχνίδι που έχουμε δει ως τώρα στο Xbox One. H Crystal Dynamics έκανε το "ζέσταμά" της με την περσινή Definitive Edition, δοκιμάζοντας να αλλάξει το μοντέλο της Lara, αλλά και χρησιμοποιώντας κάποιες next gen τεχνικές. Εδώ έχουμε ένα next-gen αποτέλεσμα στα πάντα. Από τις πρώτες στιγμές που θα "σκάσετε" στη Συρία (pun intended) θα εκπλαγείτε με το αποτέλεσμα. Το παιχνίδι είναι ομαλό στα 30fps, ενώ σπάνια έως ποτέ δεν πέφτει παρακάτω. Motion blur γενικά ή ανά αντικείμενο χρησιμοποιείται για να κάνει το αποτέλεσμα (σε συνδυασμό με τη νέα sprint λειτουργία) ακόμα πιο ομαλό. Το μοντέλο της Lara είναι πιο αληθοφανές από ποτέ με πολύ πιο λεπτομερείς skin shaders, πιο ζωηρό βλέμμα και το TressFX στην τελευταία του εκδοχή να δίνει ένα "ολοζώντανο" μαλλί στη Lara, χωρίς τις περίεργες παρατυπίες που βλέπαμε στην προηγούμενη έκδοση στα PC.

Δε σταματάμε όμως στο μοντέλο της Lara. Στο ταξίδι σας στη Σιβηρία, θα περάσετε από πολλές διαφορετικές περιοχές σε πολλές διαφορετικές καιρικές συνθήκες και διαφορετικές ώρες της ημέρας. Τόσο αρτιστικά, όσο και τεχνικά η Crystal Dynamics έχει κάνει θαύματα. Οι χρωματισμοί σε κάθε περιοχή έχουν τεράστιες ποικιλίες, ενώ άπειρες λεπτομέρειες συνοδεύουν τα αποτελέσματα και την επίδρασή τους. Θα ξεκινήσετε στους πάγους της Σιβηρίας με το χιόνι που πατάτε να αλλάζει μορφή χρησιμοποιώντας το tesselation ίσως όχι με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο, αλλά με τρόπο που εκτιμούμε ενώ βλέπουμε όλα τα άλλα επί της οθόνης σε έναν αρκετά "ανοιχτό" τίτλο. Οι ουρανοί, το χιόνι και η βροχή έχουν εκπληκτική αίσθηση, ενώ προκαλούν έντονη ατμόσφαιρα ενδυναμώνοντας το immersion σας. Δείτε τους ιστούς στη Συρία. Τα υφάσματα και την αντίδρασή τους στον αέρα. Τα είχαμε δει στο Gamescom demo και δεν τα πιστεύαμε... Ο ήχος συνοδεύει εξαιρετικά με ποιοτικά voice overs (η Camilla Luddington και πάλι αναδεικνύεται ως Lara) και αξιομνημόνευτα μουσικά θέματα. Ειδικά το end credits song.

O φωτισμός φέρνει νέα δεδομένα. Δείτε τα glow sticks της Lara ή τις φωτοβολίδες για να πειστείτε. Οι συνθήκες φωτός, όταν μπαινοβγαίνετε στις σπηλιές αγγίζουν μόνο high budget ταινίες. Άξιο αναφοράς είναι ότι η Crystal Dynamics χρησιμοποιεί δική της custom λύση για το occlusion, το οποίο χρησιμοποιεί λιγότερους πόρους και αποδίδει καλύτερα. Οι υφές έχουν τις περισσότερες φορές έχουν πολύ μεγάλη λεπτομέρεια, ενώ ο πάγος και το ανάγλυφό του προσδίδουν περισσότερο στην πιστότητα. Όταν φτάσετε περίπου στη μέση του παιχνιδιού και δείτε το χωριό, θα δείτε πολλά στοιχεία από τα παραπάνω μαζί. Η φύση είναι εκπληκτικά σχεδιασμένη. Σκιές πέφτουν αληθοφανώς πάνω σε κάθε κομμάτι από το γρασίδι, ενώ η ποικιλία είναι αυτή που κάνει τα δάση και φαίνονται οργανικά. Το ίδιο είχαμε πει και για το The Witcher 3 πριν μερικούς μήνες. Πλέον αναθεωρούμε.Τα facial animations έχουν υποστεί μεγάλες βελτιώσεις και όλα αποτυπώνονται με μεγάλη σαφήνεια. Τα μάτια και οι εκφράσεις του κάθε χαρακτήρα γίνονται αμέσως αντιληπτά, χωρίς να ξενίζουν. Η ΑΙ λειτουργεί αρκετά καλά και όπως πρέπει, αφού θα σας πλαγιοκοπήσουν στην κάθε ευκαιρία, ενώ εχθροί, όπως οι τύποι με τα φλογοβόλα προφανώς έχουν διαφορετική προσέγγιση. Αυτό που μας κακοφάνηκε είναι οι πολλαπλές ρίψεις χειροβομβίδας από κάποιους εχθρούς, καθώς φαίνεται ότι είχαν πάνω τους καμιά ντουζίνα απ' αυτές.

Αναρωτιόμαστε πώς θα τρέχει στο PS4 σε ένα χρόνο από τώρα.

Το VG24 λέει
Αυτό που μας ενόχλησε ελαφρώς είναι η εφαρμογή anti-aliasing, που δημιουργεί shimmering στις άκρες, καθώς κάποιο εφέ που δουλεύει παράλληλα φαίνεται να δημιουργεί artifacts που δίνουν την αίσθηση ότι βλέπουμε σε χαμηλότερη ανάλυση των 1080p. Ενώ μέχρι να βγουν τα tests και να σιγουρευτούμε, θα αναρωτιόμαστε, η Crystal Dynamics είχε δηλώσει ότι το demo που είχαν παρουσιάσει "έτρεχε" στα 1080p. Το αποτέλεσμα είτε είναι 900p, είτε 1080p είναι εντυπωσιακό ομολογουμένως. Όχι χωρίς προβλήματα όμως. Απλά έχουν καλυφθεί πολύ καλά. Το draw distance για παράδειγμα είναι εξαιρετικό, αλλά είδαμε σε κάποιες περιπτώσεις pop-in, έστω και μακρυά, απότομο όμως παρόλα αυτά. Το anistotropic επίσης για μια ακόμα φορά κάνει κάποιες επιφάνειες να φαίνονται λιγότερο λεπτομερείς. Επιπρόσθετα, τα cutscenes τα οποία μπλέκουν πάρα πολύ ωραία με το gameplay έχουν κάποιο φίλτρο ή είναι συμπιεσμένα έτσι ώστε να φαίνονται ελαφρώς χαμηλότερης ανάλυσης. Τέλος εντοπίσαμε κάποια bugs σε σπάνιες περιπτώσεις με τα physics, αλλά και τον χάρτη που δε δούλευε καλά με τα collectibles ή τα instincts της Lara. Τέλος, πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι το παιχνίδι έκλεισε μόνο του 2 φορές και άλλη μία χρειάστηκε restart η κονσόλα. Ίσως πρόκειται για bugs της έκδοσης ή ίσως διορθωθούν άμεσα. Δεν επηρέασαν βαριά τη συνολική εικόνα πάντως.

Ο τίτλος παίζει ιδιαίτερα με τη δύναμη της νέας γενιάς και κερδίζει. Χρησιμοποιεί αυτές τις δυνατότητες τόσο για να εντυπωσιάσει, όσο και στο gameplay του. Μετά από κάτι τέτοιο τεχνικά είναι που αν αντικρύσετε άλλο παιχνίδι, θα σας μοιάζει πεπαλαιωμένο. Υπερβολή μεν, αλλά ισχύει εν μέρει. Αλλάζει την οπτική σας. Αναρωτιόμαστε πώς θα τρέχει στο PS4 σε ένα χρόνο από τώρα.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Microsoft Studios στη χώρα μας, Microsoft Hellas, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Rise of the Tomb Raider

Author

Παύλος Κρούστης

Developer

Crystal Dynamics

Publisher

Microsoft Studios

Διανομή

Microsoft Hellas

Πλατφόρμες

Xbox One / Xbox 360

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

13 Νοεμβρίου 2016

Είδος

Action Adventure

PEGI

18

Θετικά

- Εκθαμβωτικός οπτικοακουστικός τομέας
- Αρκετοί τάφοι για να εξερευνήσετε αυτή τη φορά
- Μεγάλη ποικιλία σε περιοχές/καιρικά φαινόμενα κλπ.
- Μπόλικες επιλογές για stealth ή action gameplay
- Πλήθος από collectibles και side activities
- Πολύ καλοδεχούμενη προσθήκη sprint button
- To Expeditions mode είναι εκεί για να σας κρατήσει συντροφιά μετά τον τερματισμό...

Αρνητικά

- ...αλλά πιθανόν να μην ασχοληθείτε και πολύ μαζί του
- Κάποια bugs/glitches με τα physics, collectibles, αλλά και τη λειτουργία του παιχνιδιού
- Λίγες σχετικά αλλαγές σε σχέση με τον προηγούμενο τίτλο
- Οι εχθροί είναι grenade-happy

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
9.0
Συνοψίζοντας

Το Rise of the Tomb Raider αποτελεί έναν πανάξιο διάδοχο του Tomb Raider reboot, που κυκλοφόρησε το 2013. H Lara ωρίμασε και μαζί της και οι developers, οι οποίοι άκουσαν την κριτική που τους ασκήθηκε, παρά τη συνολικά εξαιρετική εικόνα του προηγούμενου και ήρθαν να βελτιώσουν αυτά τα σημεία με το sequel, ώστε να φτάσουν την τελειότητα. Ίσως θα θέλαμε λίγο πιο ραγδαίες αλλαγές, αλλά η συγκεκριμένη συνταγή φαίνεται να δουλεύει και πάλι προσφέροντας μια εξαιρετική ΑΑΑ εμπειρία. Το σενάριο δείχνει έστω και λίγο βελτιωμένο, κυρίως όσον αφορά τους χαρακτήρες (ιδίως τη Lara), ενώ όσον αφορά το gameplay δίνεται πλέον μεγαλύτερο βάρος στην εξερεύνηση και παράλληλα προμηθεύει με περισσότερα κίνητρα για stealth gameplay.

Τα άκρως εντυπωσιακά γραφικά του και οι γεμάτες αδρεναλίνη μάχες θέτουν νέα standards προκαλώντας ευθέως το Uncharted 4. Αφήστε τη νοσταλγία για τα παλιά παιχνίδια της σειράς. Αυτό είναι το καλύτερο Tomb Raider.

9.0
Βαθμός
9.0
Βαθμός
2 ratings
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
91%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
9%
Sad
0%
Rage
0%