Selini - Preview

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 25 Ιανουαρίου 2021

Η εισαγωγή του ντέμο του ελληνικού παιχνιδιού γρίφων, Selini, φανερώνει αμέσως τις προθέσεις του δημιουργού. Ξεκινώντας, βλέπουμε μία φιγούρα με στολή σε στιλ αστροναύτη/δύτη να κάθεται στο έδαφος, σε έναν χώρο με πέτρινες, φουτουριστικές κατασκευές και δέντρα με κόκκινα φύλλα. Δεν υπάρχουν οδηγίες, δεν βγαίνουν button prompts, δεν μας γνωστοποιείται καν ότι παίζουμε αυτή τη στιγμή, πως δεν παρακολουθούμε κάποιο cutscene.

Το Selini θέλει από εσένα να έχεις υπομονή, να παρατηρείς και να ερμηνεύεις όσα βλέπεις στην οθόνη, χωρίς αυστηρές ενδείξεις. Σε αυτό το πνεύμα, ο δημιουργός μάς βάζει να ξεκινήσουμε το ντέμο χωρίς να έχουμε τον έλεγχο του χαρακτήρα μας. Πατάμε αμέσως τα πλήκτρα που συνήθως κινούν ένα ψηφιακό άβαταρ, τα βελάκια, τα WASD, πιάνουμε το ποντίκι και το κουνάμε πέρα-δώθε, αλλά δεν συμβαίνει τίποτα. Ο χαρακτήρας μένει εκεί, στο έδαφος, να κοιτάει στο άπειρο. Στη συνέχεια, αναπόφευκτα δοκιμάζουμε κι άλλα πλήκτρα που θα μπορούσαν να είναι το “action button” και φτάνουμε στο enter. Μόλις το πατάμε, ο χαρακτήρας σηκώνεται από το έδαφος και αποκτούμε τον έλεγχο. Με αυτή τη μέθοδο, το Selini μάς εκπαιδεύει· μας δίνει την πληροφορία για το action button, όχι όμως με ενδείξεις και οδηγίες, αλλά με πειραματισμό. Έτσι, εκτός από τη γνώση για το σωστό πλήκτρο, το Selini μάς πληροφορεί και για την προσέγγιση που ακολουθεί. Η χρήση του enter ως action button δεν είναι ιδανική επιλογή πάντως, και καλό θα ήταν να υπάρχει δυνατότητα για remapping στο τελικό προϊόν, όμως ο χειρισμός είναι απλός και δεν προκύπτουν ιδιαίτερα προβλήματα.

Με τον ίδιο τρόπο, λοιπόν, λειτουργούν όλοι οι μηχανισμοί του Selini. Δεν θα δείτε επιγραφές να σας καθοδηγούν, ούτε μηνύματα να σας εξηγούν τι πρέπει να κάνετε -αυτά ισχύουν τουλάχιστον στο ντέμο, και ελπίζω και στο ολοκληρωμένο παιχνίδι καθώς πρόκειται για ταιριαστές και σωστά υλοποιημένες ιδέες, αν και ενδέχεται να ξενίσουν κάποιους παίκτες.

Το Selini είναι στημένο σε μορφή platformer δύο διαστάσεων και χρησιμοποιεί οπτικές ενδείξεις για να μας δώσει να καταλάβουμε σε ποιες πλατφόρμες μπορούμε να ανέβουμε, πού να κατέβουμε και γενικώς πώς να κινηθούμε. Είναι μία μέθοδος που έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές στο παρελθόν, με ποικίλους τρόπους. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, τα χρώματα του Mirror’s Edge, με το κόκκινο που δήλωνε πως μπορούμε να σκαρφαλώσουμε σε έναν σωλήνα ή μία σκάλα.

Στο Selini υπάρχουν, σε συγκεκριμένα σημεία, διακεκομμένες γραμμές που σημαίνουν ότι εκεί μπορούμε να κατέβουμε ή να ανέβουμε. Πρόκειται για ένα σύστημα καθοδήγησης που σπάει ελαφρώς τον ρεαλισμό όσον αφορά την κίνηση στον χώρο, αφού σε μία πλατφόρμα επιτρέπεται να κατέβουμε μόνο από συγκεκριμένα σημεία χωρίς αυτό να εξηγείται με κάποιον τρόπο μέσω του περίγυρου. Ωστόσο, είναι μία μέθοδος που λύνει αρκετά προβλήματα και δίνει τη δυνατότητα στον δημιουργό να σχεδιάσει τα επίπεδα –και συνεπώς να προβλέψει τις κινήσεις του εκάστοτε παίκτη- όπως επιθυμεί, χωρίς να πρέπει να υπολογίσει την κάθε περίπτωση σε ένα ανοιχτού τύπου περιβάλλον. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα για πιο περίπλοκη δισδιάστατη δομή, που ο δημιουργός του Selini φαίνεται πως εκμεταλλεύτηκε. Οπτικά, τα σημεία καθοδήγησης είναι επαρκώς αφομοιωμένα στον χώρο και την αισθητική του και μόνον σε μία ή δύο περιπτώσεις κατά τη διάρκεια του ντέμο σκέφτηκα ότι η τοποθέτησή τους δεν είναι όσο ξεκάθαρη θα ήθελα.

Αξιοποιώντας τη μέθοδο αυτή, το Selini απλώνεται σε διαφορετικά δισδιάστατα επίπεδα, με πλατφόρμες που βρίσκονται στο μπροστινό μέρος της οθόνης και άλλες πιο πίσω, στο βάθος. Η εικόνα είναι συνεχώς ενδιαφέρουσα, καθώς έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά στο κομμάτι της οπτικής αποτύπωσης. Ο χαρακτήρας μας δείχνει και κινείται ικανοποιητικά, και ταιριάζει απόλυτα στο υπόβαθρο και το γενικότερο στιλ. Δεν πρόκειται, φυσικά, για παιχνίδι με τεράστιο budget και δεκάδες συντελεστές και έτσι βλέπουμε κάποια assets που είναι πιο απλά από άλλα, όμως το σύνολο είναι έξυπνα σχεδιασμένο και ιδιαίτερα όμορφο, με τρόπο που εκμεταλλεύεται τα δυνατά του σημεία, χωρίς να αφήνει τα πιο αδύναμα να τα επισκιάζουν.

Το Selini αναπτύσσεται από έναν μόλις άνθρωπο, που έχει αναλάβει να χτίσει κάθε πτυχή του φιλόδοξου αυτού τίτλου, και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό με δεδομένο το budget και το solo development, αλλά και απολύτως ικανοποιητικό ανεξάρτητα από τους περιορισμούς αυτούς. Ο δημιουργός έχει αξιοποιήσει έξυπνα τον χώρο και τον φωτισμό και έχει στήσει περιβάλλοντα που αμέσως κερδίζουν τον παίκτη με την έντονη ατμόσφαιρα και την ιδιαιτερότητά τους (βλέπουμε διαστημικά πέτρινα θέατρα που θυμίζουν αρχαία Ελλάδα, μεταξύ άλλων, ποτέ όμως με εικονοποίηση που να σπάει το immersion).

Το Selini ακολουθεί μίνιμαλ οδό, παρά τους μεγάλους χώρους και τα εντυπωσιακά κτίσματα και έτσι έχουμε απλά σχεδιασμένο έδαφος χωρίς πολλά να αποσπούν το μάτι, με αγάλματα και δέντρα στο background. Χρησιμοποιείται η εσκεμμένη «θολούρα» στο πίσω μέρος της εικόνας, ο χώρος κατακλύζεται με ταιριαστά particles και φύλλα που ενισχύουν την εντύπωση του βάθους, ενώ τα εφέ φωτισμού είναι έντονα και «ζεστά». Επίσης, η κάμερα απομακρύνεται και πλησιάζει σε συγκεκριμένα σημεία, βοηθώντας περαιτέρω την ατμόσφαιρα. Ένα ιδιαίτερα όμορφο παιχνίδι που φορά τις επιρροές του (το Inside για παράδειγμα) με καμάρι και ικανοποιεί ως indie τίτλος γενικότερα, χωρίς να χρειάζεται να πούμε ότι είναι «όμορφο για ελληνικό».

Ο ήχος είναι επίσης ικανοποιητικός, με ambient ατμοσφαιρικές μελωδίες να ντύνουν την εμπειρία και μερικούς διαστημικούς ήχους όταν αλληλεπιδρούμε με τα διάφορα στοιχεία του χώρου. Η ένταση ίσως μπορούσε να ισορροπήσει καλύτερα, καθώς μερικοί ήχοι είναι σχεδόν εκκωφαντικοί, όπως για παράδειγμα το εφέ που ακούγεται όταν σηκώνουμε μοχλούς.

Βλέποντας το Selini, αμέσως έρχονται στο μυαλό παιχνίδια που βασίζονται στην ατμόσφαιρα και την –αόριστη συνήθως- αφήγηση και όχι τίτλοι που έχουν βαθύ gameplay και περίπλοκους μηχανισμούς. Ξεκινώντας το ντέμο του Selini, πίστευα ότι θα παίξω ένα χαλαρό παιχνίδι με εντελώς απλοϊκό σχεδιασμό και βασικού τύπου γρίφους. Από νωρίς, φαίνεται πως το gameplay ακολουθεί την ίδια προσέγγιση σε όλα του τα τμήματα, με απουσία αυστηρής, ρητής καθοδήγησης.

Έτσι, για να προχωρήσουμε πρέπει να μαζέψουμε «μπάλες» φωτός από διάφορες πηγές και να τις χρησιμοποιήσουμε στα κατάλληλα σημεία ώστε να ανοίξουν πόρτες και δίοδοι. Ωστόσο, αυτά δεν εξηγούνται πουθενά και έτσι πρέπει να ακολουθήσουμε την περιέργειά μας και τις οπτικές ενδείξεις, όπως τα χρώματα: βλέπουμε ένα δέντρο που βγάζει κίτρινο φως, δεν θα πάμε κοντά του; Μόλις πλησιάσουμε, λοιπόν, βλέπουμε πως ο χαρακτήρας μας «παίρνει» το φως και το διατηρεί για λίγη ώρα. Στον χώρο βρίσκουμε κάποια αντικείμενα που έχουν το ίδιο χρώμα με το φως αυτό, και έτσι αντιλαμβανόμαστε πως πρέπει να το φέρουμε εκεί. Υπάρχουν διάφορα είδη φωτισμών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, και το κάθε ένα χρησιμοποιείται σε ξεχωριστά σημεία και με τον δικό του τρόπο.

Με λίγα λόγια, το Selini, κρίνοντας από το ντέμο του, στηρίζεται στους περιβαλλοντικούς γρίφους, στην παρατήρηση και αξιοποίηση του χώρου με συγκεκριμένους τρόπους, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του. Βρίσκουμε το κόκκινο φως που αποθηκεύεται μόνιμα και χρησιμοποιείται μόλις βρούμε το σωστό σημείο, και το κίτρινο που διατηρείται για μερικά δευτερόλεπτα και έτσι πρέπει να προλάβουμε να το πάμε στο σωστό σημείο πριν σβήσει. Στο τελικό προϊόν ίσως υπάρχουν και άλλοι τύποι γρίφων, όμως το δείγμα που δίνει το ντέμο είναι ευχάριστο και καλοστημένο. Μάλιστα, σε 3 playthroughs του ντέμο, δεν συνάντησα κανένα απολύτως τεχνικό πρόβλημα.

Ο σχεδιασμός των επιπέδων στο ντέμο είναι πολύ πιο περίπλοκος από ό,τι περίμενα και εύστοχα δομημένος, με αποτέλεσμα να προκύπτουν ικανοποιητικοί γρίφοι και αρκετή εξερεύνηση. Αν έχω ένα παράπονο, είναι πως το κίτρινο φως σβήνει πολύ γρήγορα και έτσι πρέπει να κάνουμε ακριβώς όσες κινήσεις χρειάζονται χωρίς περιθώριο λάθους για να φτάσουμε στον στόχο μας όσο το κουβαλάμε, και μερικές φορές αναγκαζόμαστε σε αρκετές επαναλήψεις. Πρόκειται πάντως για πολύ αξιόλογη δουλειά, που προκαλεί «πονοκέφαλο» ενίοτε με την πολυπλοκότητα της δραστηριότητας που αναλαμβάνουμε, χωρίς όμως να υπάρχουν ενοχλήσεις, λόγω του πετυχημένου σχεδιασμού.

Στο τέλος, προκύπτει μία σύντομη σκηνή-που δεν θα σας χαλάσω για να δείτε μόνοι σας όταν με το καλό κυκλοφορήσει ο τίτλος- η οποία φανερώνει ότι το Selini μάς επιφυλάσσει εκπλήξεις και πως –πιθανώς- θα υπάρχει πιο εκτενές σενάριο από όσο φαίνεται από το σύντομο (20 λεπτών περίπου) ντέμο, το οποίο μέχρι το τέλος του δεν περιλαμβάνει κανενός είδους ξεκάθαρη αφήγηση, αν και δίνει πρόσφορο έδαφος για βαθύ lore. Το πρώτο δείγμα είναι πολύ θετικό, τα παράπονα είναι λίγα και σχετικά ασήμαντα, και πλέον ανυπομονώ περισσότερο για την κυκλοφορία του Selini. Αν σας αρέσουν παιχνίδια τέτοιου είδους να το παρακολουθήσετε σίγουρα, καθώς φαίνεται πως θα είναι ένας δυνατός τίτλος και ότι κρύβει κάποιες ενδιαφέρουσες εκπλήξεις. Θα το πρότεινα χωρίς επιφυλάξεις, ακόμα και αν δεν ήταν εγχώρια παραγωγή.

Το Selini δεν έχει ακόμη ημερομηνία κυκλοφορίας - αν θέλετε περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη με τον δημιουργό εδώ.

Το demo του παιχνιδιού μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του preview.

Σχόλια
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1