Separation

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 20 Μαρτίου 2020

Ο όρος walking simulator είναι άστοχος, όμως δεν έχω κανένα πρόβλημα με τα παιχνίδια του «είδους». Εξαιτίας της έμφασης στην ατμόσφαιρα, το VR έχει αποδειχθεί ιδανικό μέσο για τέτοιου τύπου εμπειρίες, σε σημείο που πολλές φορές παίζουμε τίτλους που δεν προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο ή νέο, αλλά αποτελούν προσπάθεια για προσωπική έκφραση, συνήθως από μικρά στούντιο ανάπτυξης, ή και από ένα άτομο στην ουσία, όπως στο Separation.

Το νέο παιχνίδι της Recluse Industries είναι ένα ακόμα walking simulator για VR, λοιπόν. Μας βάζει στον ρόλο ενός άλαλου πρωταγωνιστή χωρίς συγκεκριμένη προσωπικότητα και μας καλεί να εξερευνήσουμε ένα μουντό, κατεστραμμένο τοπίο γεμάτο κομμάτια ξεχασμένης τεχνολογίας. Η αίσθηση που δίνει ο κόσμος πάει σε ξεκάθαρα sci-fi μονοπάτια, με επιβλητικές, μεταλλικές κατασκευές να κοσμούν χιονισμένα βουνά και ξερά λαγκάδια. Τα γραφικά μπορεί να μην είναι καλό δείγμα της τεχνολογίας VR, καθώς τα textures δεν ικανοποιούν καθόλου και υπάρχει περισσότερη θολούρα από όση αντέχω, όμως ο σχεδιασμός και η καλλιτεχνική επιμέλεια κάνουν καλή δουλειά και ενισχύουν το immersion, που είναι άλλωστε ακρογωνιαίος λίθος μιας εμπειρίας εικονικής πραγματικότητας.

Η μουσική, επίσης, βοηθάει ακόμα περισσότερο και ίσως είναι το καλύτερο στοιχείο του Separation. Αν κατάλαβα σωστά, ο δημιουργός του τίτλου είναι επίσης και ο συνθέτης του soundtrack και του δίνω συγχαρητήρια, γιατί έγραψε μουσική που πολλές φορές δεν θα έπρεπε να ταιριάζει, όμως το καταφέρνει, και μάλιστα έχει περισσότερη ποικιλία από όσο θα περίμενα. Την περισσότερη ώρα κυκλοφορούμε στη σιωπή, όμως εδώ κι εκεί ακούγονται βαριές sci-fi μελωδίες, που φέρνουν στο μυαλό σκοτεινές ταινίες τρόμου με κύριο χαρακτηριστικό την απομόνωση. Έτσι, η μουσική καταφέρνει να φτιάξει αυτήν ακριβώς την ατμόσφαιρα, χωρίς να επιβεβαιώνεται από το σενάριο, που είναι εντελώς αόριστης φύσης και δεν μας κάνει από την αρχή να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται. Πού και πού, μάλιστα, εμφανίζονται μελωδίες αντίθετης διάθεσης, «ανεβαστικές» και ευχάριστες, χωρίς πάλι ξεκάθαρα μηνύματα από την πλοκή.

Η ιστορία, γενικά, δεν είναι κατανοητή, αφού δεν δίνει αρκετά στοιχεία στον αποδέκτη της. Είναι έκδηλο πως πρόκειται για προσωπικού τύπου αφήγηση, πως ο δημιουργός είχε κάτι να πει που ενδέχεται να βασίζεται στη δική του ζωή, και διάλεξε ως μέσο τα videogames για να το μεταδώσει. Στο μεγαλύτερο μέρος του, το Separation δυστυχώς μοιάζει με κλασικό, χιλιοειπωμένο και ανούσιο «μάμπο τζάμπο». Στηρίζεται περισσότερο στην -ομολογουμένως αποδοτική- ατμόσφαιρα, παρά στην αφήγηση, όμως δεν θα ήταν κακή ιδέα να υπάρχει έστω ένα υποτυπώδες πλαίσιο από την αρχή. Ως έχει, μας δίνει μόνο μερικές γραμμές διαλόγους, σε μορφή μυστήριων ψιθύρων. Από ένα σημείο και μετά το σενάριο οδεύει προς τα κάπου και αποκτά πιο ευδιάκριτο νόημα, όμως αργεί ελαφρώς και ενδέχεται να χάσει την προσοχή του παίκτη. Αν το ακολουθήσει κανείς μέχρι τέλους (διαρκεί περίπου δύο ώρες), δεν πρόκειται να του αλλάξει τη ζωή, όμως έχει μερικές έντονες στιγμές και μια ενδιαφέρουσα αλληγορική νότα να πλανάται στον αέρα.

Δυστυχώς, το gameplay πλήττεται από μερικά σημαντικά προβλήματα. Αρχικά, ο χειρισμός είναι χοντροκομμένος. Χρησιμοποιούμε μόνο τους μοχλούς κίνησης του DualShock (δεν παίζει με motion controllers), ένα κουμπί για αλληλεπίδραση με κουμπιά και λοιπά στοιχεία του περιβάλλοντος, και στοχεύουμε με το βλέμμα, μέσω του tracking του VR. Η στόχευση και η αλληλεπίδραση δεν λειτουργούν πάντα όπως θα έπρεπε και μερικοί από τους γρίφους του παιχνιδιού γίνονται εκνευριστικοί, παρότι είναι όλοι πανεύκολοι και εντελώς βασικού τύπου.

Επίσης, υπάρχουν κάποια προβλήματα στην κίνηση στον χώρο. Οι ρυθμίσεις είναι απλοϊκές και δεν δίνουν πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης· κυρίως μπορούμε να αποφασίσουμε αν θα στρίβουμε αργά ή απότομα. Ό,τι κι αν επιλέξουμε, ο τρόπος που περπατά ο χαρακτήρας είναι ενοχλητικός, με εναλλαγές ταχύτητας όταν στρίβουμε και συνεχή «κολλήματα» σε σημεία του εδάφους. Χειρότερη γίνεται η κατάσταση εξαιτίας του level design, που είναι ανυπόφορο. Το παιχνίδι δεν οδηγεί τον παίκτη με tutorial και markers, κάτι που δεν με ενοχλεί καθόλου, όμως σε αρκετά σημεία ο χώρος δεν δίνει ξεκάθαρο μήνυμα σχετικά με το αν μπορούμε να περάσουμε ή όχι. Έτσι, πολλές φορές κατέληξα να ανεβοκατεβαίνω σε βουνά και λόφους και να κολλάει συνεχώς η κίνηση σε υψώματα. Μία συγκεκριμένη φορά, παραλίγο να τα παρατήσω και να κλείσω την κονσόλα από τα νεύρα μου. Τέτοιου είδους ατσούμπαλη κίνηση έχω να δω από εποχές 32bit κονσολών.

Επίσης, υπάρχουν κάποια bugs, τα περισσότερα του τύπου «περνάω μέσα από το κτήριο» ή «μπαίνω μέσα στο έδαφος», και για κάποιον λόγο χαλούσε συνεχώς η οθόνη και γέμιζε παράσιτα (η τηλεόραση, όχι η οθόνη της συσκευής VR)- μπορεί να μην επηρέαζε το παιχνίδι, αφού δεν κοιτούσα την οθόνη, όμως το είδα και με ενόχλησε.

Γενικά, ο τρόπος με τον οποίον προχωράμε παρακάτω ήθελε κάτι παραπάνω για να προξενήσει ενδιαφέρον. Υπάρχουν σημεία που είναι ικανοποιητικά, όμως την περισσότερη ώρα περπατάμε ακολουθώντας μία μπλε ακτίνα και λύνοντας το επόμενο εντελώς απλοϊκό puzzle για να συνεχίσουμε. Βλέποντάς το σαν σύνολο, κοιτώντας δηλαδή όλα τα συστατικά που συνθέτουν την εμπειρία, υπάρχουν ενδιαφέροντα στοιχεία και είναι μια σύντομη, ατμοσφαιρική εμπειρία που έχει κάτι να πει. Όμως, το κάθε ξεχωριστό τμήμα έχει αρκετά προβλήματα στη δομή και τις λειτουργίες του και χαλάει έτσι το όλον.

Τελικά, το Separation έχει όντως κάτι να πει, όμως για να φτάσει εκεί απαιτεί από τον παίκτη να συγχωρέσει πολλά σχεδιαστικά ατοπήματα και να ανεχτεί αρκετά και σημαντικά προβλήματα.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη Sony Hellas για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Separation

Συντάκτης
20 Μαρτίου 2020
Developer

Recluse Industries

Publisher

Recluse Industries

Διανομή

Sony Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 4 (Απαιτείται PlayStation VR)

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

3 Μαρτίου 2020

Είδος

Adventure/Puzzle

PEGI

12

Θετικά

+ Πολύ πετυχημένη μουσική
+ Όμορφος και επιβλητικός σχεδιασμός κόσμου
+ Αποδοτική ατμόσφαιρα
+ Κάποια ενδιαφέροντα σημεία στην πλοκή

Αρνητικά

- Χειρισμός
- Bugs και glithces
- Μεγάλο μέρος του σεναρίου δεν κεντρίζει την προσοχή
- Πολύ απλοϊκά puzzles
- Εκνευριστικό level design
- Μικρή διάρκεια

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
5.5
Συνοψίζοντας

Τελικά, το Separation έχει όντως κάτι να πει, όμως για να φτάσει εκεί απαιτεί από τον παίκτη να συγχωρέσει πολλά σχεδιαστικά ατοπήματα και να ανεχτεί αρκετά και σημαντικά προβλήματα.

5.5
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1