Shenmue I & II

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 20 Σεπτεμβρίου 2018

Τα video games έχουν αλλάξει πολύ. Εκτός από την πασιφανή τεχνολογική πρόοδο, κάποιες βασικές αρχές του gameplay έχουν διαφοροποιηθεί εντελώς με το πέρασμα του χρόνου. Το remaster των δύο Shenmue παιχνιδιών, λειτουργεί σαν ένα παράθυρο που κοιτάει προς τα παλιότερα χρόνια της βιομηχανίας. Μέσα από τα δύο παιχνίδια της Sega, βλέπουμε το παρελθόν του gaming, σχεδόν αναλλοίωτο.

Το Shenmue είναι μία θρυλική σειρά παιχνιδιών. Αποτελεί έργο του Yu Suzuki και είναι μία από τις πολύ σημαντικές στιγμές του gaming. Στη σειρά Shenmue μπορούμε να εντοπίσουμε τις απαρχές πολλών στοιχείων των video games που σήμερα είναι δεδομένα. Το πρώτο Shenmue κυκλοφόρησε στο Dreamcast ενώ το δεύτερο, εκτός από την κονσόλα της Sega, το είδαμε και στο Xbox. Περιμένοντας υπομονετικά για το τρίτο μέρος της σειράς, που αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2019, έχουμε την ευκαιρία να δούμε και πάλι τα δύο πρώτα. Η κυκλοφορία του remaster έρχεται σε πολύ κατάλληλη στιγμή και είναι κάτι που θέλαμε, καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από την τελευταία κυκλοφορία του Shenmue 2, ενώ το πρώτο το είχαμε σχεδόν ξεχάσει. Και τα δύο Shenmue, δεν είναι παιχνίδια που πρέπει να ξεχαστούν.

Ξεκινώντας με το πρώτο Shenmue, βλέπουμε τα cutscenes του, με απαρχαιωμένα μοντέλα χαρακτήρων και textures, αλλά δυνατή σκηνοθεσία. Ακούμε και θυμόμαστε το απαίσιο voice acting στα αγγλικά, που έχει γίνει θρύλος. Ξαναζούμε το σενάριο και τις περιπέτειες του Ryo Hazuki και τα κρίνουμε εκ νέου. Βέβαια, αυτό που ξεχωρίζει περισσότερο, είναι το gameplay. Προσπαθούμε να κοιτάξουμε όλα τα στοιχεία του παιχνιδιού, μέσα από το πρίσμα της σημερινής εποχής. Να δούμε αν και πώς στέκονται πλέον, τα ιστορικά αυτά παιχνίδια.

Εκτός από την παλιότερη εποχή του gaming, το Shenmue μάς στέλνει και σε ταινίες της δεκαετίας του 80. Συγκεκριμένα, σε ταινίες εκδίκησης-πολεμικών τεχνών. Η ιστορία των δύο παιχνιδιών μάς βάζει στον ρόλο του Ryo Hazuki, ο οποίος γίνεται αυτόπτης μάρτυρας της δολοφονίας του πατέρα του και αποφασίζει να εκδικηθεί. Τα δύο Shenmue μάς στέλνουν στο ταξίδι του Ryo για να βρει τον δολοφόνο. Η ιστορία κινείται πολύ αργά, αλλά όχι βασανιστικά. Διασπάται σε μικρά κομμάτια και παρεισφρέει σε καθημερινές ρουτίνες και στιγμές.

Εκτός των άλλων, τα δύο Shenmue έχουν μεγάλη ιστορική αξία και αυτό είναι διάχυτο σε πολλές πτυχές του gameplay τους. Παίζοντας τους δύο τίτλους, βλέπουμε περιοχές που αποτελούν τα πρώτα εντελώς συνειδητοποιημένα δείγματα open world, με πολλά χαρακτηριστικά τους να διατηρούνται μέχρι και σήμερα. Ακόμη, έχουμε την απαρχή των Quick Time Events, τα οποία μάλιστα είναι πολύ σωστά σκηνοθετημένα και έχουν μέχρι και branching.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που βλέπουμε στα Shenmue, είναι η χρήση ανούσιων σε σχέση με το σενάριο χώρων, αντικειμένων, δραστηριοτήτων και χαρακτήρων, για χάρη του immersion. Για παράδειγμα, στα κτίρια υπάρχουν πολλά δωμάτια, στα οποία δεν χρειάζεται να μπούμε. Παρόλα αυτά, έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε και μάλιστα βρίσκουμε πολλά άσχετα αντικείμενα τα οποία δεν χρειαζόμαστε, όμως μπορούμε να εξετάσουμε.

Στο πρώτο παιχνίδι, ψάχνουμε πληροφορίες για τον δολοφόνο στην πόλη Yokosuka της Ιαπωνίας. Έχοντας συνηθίσει στα σημερινά παιχνίδια, το Shenmue μάς κάνει τεράστια εντύπωση. Η πόλη είναι ένα πολύ μικρό και εξαιρετικά ιδιαίτερο open world. Μετά από κάποιες ώρες, καταλήγουμε να γνωρίζουμε κάθε σημείο της περιοχής, καθώς και τους κατοίκους της. Υπάρχει κύκλος ημέρας-νύχτας και η κάθε ώρα διαρκεί περίπου 5 λεπτά. Η πόλη είναι ζωντανή. Οι διάφοροι άνθρωποι κυκλοφορούν στον δρόμο, οδηγούν μηχανές, ανοίγουν τα μαγαζιά τους το πρωί, τα κλείνουν το βράδυ, κάνουν τα ψώνια τους.

Η αποστολή του Ryo, μας στέλνει σε διάφορα σημεία της πόλης. Δεν υπάρχουν χάρτες, markers ή ό,τι παρόμοιο. Για παράδειγμα, μαθαίνουμε για ένα πρόσωπο, σχετικό με την υπόθεσή μας. Το παιχνίδι μάς στέλνει να ψάξουμε να το βρούμε. Η διαδικασία, όμως, δεν είναι όπως έχουμε πλέον συνηθίσει. Μαθαίνουμε απλώς ένα όνομα, μία περιγραφή ή ένα επάγγελμα. Μετά, αρχίζουμε να ρωτάμε τους περαστικούς. Οι οδηγίες που μας δίνουν, είναι ρεαλιστικές και συνήθως αόριστες.

Ρεαλιστικό είναι και το συνολικό gameplay. Ρεαλιστικό, σε σημείο που θα ενοχλήσει πολλούς παίκτες. Αν, για παράδειγμα, μας στείλουν να πάρουμε πληροφορίες από ένα κατάστημα και όταν φτάσουμε είναι κλειστό, πρέπει να περιμένουμε μέχρι να ανοίξει. Η αναμονή, όμως, δεν έχει fast forward. Πολλές φορές, θα τύχει να περιμένουμε για 15 λεπτά ή και περισσότερο. Ενώ περιμένουμε, υπάρχουν δραστηριότητες για να ασχοληθούμε, όπως να παίξουμε παιχνίδια σε arcade ή να κάνουμε εξάσκηση πολεμικών τεχνών στο πάρκο. Δυστυχώς, οι ασχολίες δεν είναι αρκετές για να καλύψουν τους μεγάλους χρόνους αναμονής.

Το αργό gameplay μάς βάζει εντελώς μέσα στον κόσμο του παιχνιδιού. Μπορεί να είναι κουραστικό, ιδίως με δεδομένο τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει να παίζουμε. Παρόλα αυτά, το Shenmue είναι μοναδικό και το αργό pacing έχει ξεκάθαρο λόγο ύπαρξης. Νιώθουμε πως το ταξίδι του Ryo Hazuki παίρνει πραγματικό χρόνο και έχει βάρος και υπόσταση. Επίσης, βλέπουμε διάφορα στοιχεία της ιαπωνικής κουλτούρας –κυρίως την καθημερινότητα των ανθρώπων, τα καταστήματα και διάφορους μύθους και θρύλους.

Η εποχή έχει αποδοθεί εξαιρετικά. Το Shenmue τοποθετείται στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 80. Οι χαρακτήρες, η πόλη, η υπέροχη παραδοσιακή μουσική και το ίδιο το σενάριο, μάς θυμίζουν ταινίες της εποχής εκείνης. Το αργό gameplay φτάνει στο ζενίθ του στο σημείο που πάμε για δουλειά και πρέπει να δουλέψουμε όντως. Κουβαλάμε κιβώτια σε μία οικοδομή και πληρωνόμαστε ανάλογα με τις επιδόσεις μας. Όταν λέμε ότι δουλεύουμε, το εννοούμε. Η διαδικασία διαρκεί αρκετό χρόνο και έχουμε μέχρι και διάλειμμα για φαγητό. Τέτοιου είδους δραστηριότητες υπάρχουν αρκετές, μας βάζουν μέσα στην καθημερινότητα και, με τον τρόπο που δένουν στην ιστορία, εντείνουν τον αντίκτυπό της και την κάνουν πιο προσωπική.

Οπτικά, το πρώτο Shenmue δείχνει την ηλικία του. Έχουν γίνει κάποιες ανανεώσεις, για παράδειγμα στο frame rate που δεν έχει προβλήματα, όμως τελικά, δεν έγιναν πολλές αλλαγές. Η ανάλυση, προφανώς έχει ανανεωθεί αλλά το συνολικό αποτέλεσμα χωρούσε περισσότερες βελτιώσεις. Βέβαια, το Shenmue είναι ένα πανέμορφο παιχνίδι, του οποίου η ομορφιά υπερβαίνει τον τεχνικό του τομέα. Ακόμη και σήμερα, το βρήκαμε πολύ ευχάριστο στο μάτι, ένα κομψοτέχνημα –απόδειξη της αριστουργηματικής δουλειάς που έγινε, όταν πρωτοκυκλοφόρησε.

Ο ήχος, δυστυχώς, είναι κάκιστος. Η μουσική είναι υπέροχη και η δουλειά των ηθοποιών στα ιαπωνικά είναι απόλυτα ικανοποιητική. Παρόλα αυτά, η ηχητική ποιότητα είναι ενοχλητική. Τα ηχητικά εφέ ακούγονται πολύ δυνατά, οι φωνές μοιάζει σαν να ακούγονται μέσα από πηγάδι, ενώ υπάρχουν μερικά bugs που σταματούν τη μουσική. Το voice acting στα αγγλικά είναι πραγματικά κακό, όμως με έναν πολύ cult τρόπο, δεν χορταίνουμε να το ακούμε.

Μιλώντας για αριστουργηματική δουλειά, ας πούμε για το Shenmue 2. Χωρίς αμφιβολία, μιλάμε για ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών. Το δεύτερο παιχνίδι της σειράς κάνει όσα και το πρώτο, αλλά η έκταση αυτή τη φορά είναι πολύ μεγαλύτερη. Η περιπέτεια μάς στέλνει στο Hong Kong και η απόδοση της πόλης είναι πραγματικά υπέροχη.

Οι άνθρωποι που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι περισσότεροι αυτή τη φορά και, όπως και στο πρώτο παιχνίδι, έχουν όλοι τη δική τους φωνή. Ακόμη, όσον αφορά την εμφάνισή τους, υπάρχει τόση ποικιλία, που δεν νιώθουμε ποτέ πως μιλάμε στα ίδια πρόσωπα. Επίσης, διαφέρουν οι αντιδράσεις τους, με τρόπο που ζωντανεύει η πόλη ακόμη περισσότερο. Για παράδειγμα, όταν ζητήσουμε οδηγίες, ένας περαστικός μάς τις δίνει, ένας βιάζεται και φεύγει, άλλος μας προτρέπει να τον ακολουθήσουμε καθώς κατευθύνεται στο ίδιο μέρος. Επίσης, μερικοί έμποροι δεν μας δίνουν πληροφορίες, αν πρώτα δεν αγοράσουμε κάποιο προϊόν τους.

Η πόλη είναι μεγαλύτερη, έχει πολύ περισσότερες δραστηριότητες (τζόγο, δουλειές, καταστήματα, arcades κλπ.) και, αυτή τη φορά, υπάρχει και wait feature, σε κομβικά σημεία (οι ώρες κρατούν περισσότερο στο δεύτερο Shenmue). Επίσης, υπάρχουν και κάποια δείγματα fast travel, όπως και χάρτες και χειροκίνητα τοποθετημένα markers. Η ισορροπία ανάμεσα στη ρεαλιστική μετακίνηση και αναμονή και στις διευκολύνσεις του gameplay, αυτή τη φορά χτύπησε φλέβα χρυσού. Η ατμόσφαιρα του Shenmue 2 πραγματικά δεν έχει προηγούμενο, ούτε και επόμενο. Η ίδια η πόλη, οι δραστηριότητες, οι άνθρωποι, η μουσική, είναι όλα υπέροχα και συμβάλουν στη δημιουργία του Hong Kong με τρόπο που μας μένει στο μυαλό για πάντα. Στην πορεία, ταξιδεύουμε και σε άλλα μέρη, εξίσου υπέροχα φτιαγμένα, όμως το Hong Kong είναι το πιο εντυπωσιακό και εμβληματικό.

Μία από τις οπτικές ανανεώσεις που υπάρχουν στο remaster είναι το bloom lighting, το οποίο αρχικά δεν φανερώνει τον λόγο για τον οποίο ενσωματώθηκε. Μέχρι να νυχτώσει. Ο φωτισμός από τις φωτεινές επιγραφές, σε συνδυασμό με το bloom lighting, κάνει την ατμόσφαιρα ακόμη καλύτερη. Άλλη μία αλλαγή που είναι αισθητή έχει να κάνει με το texture filtering. Στην remastered έκδοση δεν βλέπουμε το υπερβολικό shimmering που υπήρχε στις παλιότερες εκδόσεις. Γενικά, οι ανανεώσεις δεν είναι πολλές, όμως το αποτέλεσμα είναι πολύ ιδιαίτερο και μας κερδίζει, εξαιτίας σχεδιασμού και ατμόσφαιρας. Οι βόλτες στο Hong Kong του Shenmue 2 είναι ένα από τα καλύτερά του σημεία και δεν βρίσκουμε εύκολα παρόμοια αίσθηση. Η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι απαράμιλλης ποιότητας και εμβέλειας.

Στο remaster, το Shenmue ευτυχώς έχει πολύ σύντομα loading screens. Αυτό είναι απαραίτητο, καθώς η πόλη είναι χωρισμένη σε μέρη, σε "οθόνες", μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται loading. Επίσης, το ίδιο ισχύει για την είσοδο και έξοδο σε κάθε κτίριο. Δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα και δεν αναγκαζόμαστε να περιμένουμε ποτέ πάνω από μερικά δευτερόλεπτα.

Ο ήχος, δυστυχώς και στο δεύτερο παιχνίδι, είναι απαράδεκτος. Η μουσική, όμως, είναι ακόμη καλύτερη από του πρώτου Shenmue. Θα λέγαμε πως είναι ένα από τα καλύτερα δείγματα εύστοχης μουσικής επιμέλειας σε παιχνίδι. Για το voice acting, ισχύουν τα ίδια με του πρώτου.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που δυσκολεύει την απόλαυση του Shenmue, είναι τα cutscenes που παραμένουν σε 4:3 και βγάζουν γύρω από την εικόνα το γνωστό μαύρο πλαίσιο. Έτσι, το immersion χάνει μερικούς πόντους.

Μία πτυχή του Shenmue που δεν βελτιώθηκε και είναι ακόμη χειρότερη τώρα, μετά από τόσα χρόνια, είναι ο χειρισμός. Κάθε στροφή είναι ένας άθλος, καθώς ο Ryo κινείται με πολύ δύσχρηστο τρόπο. Ειδικά σε κλειστούς χώρους, το να κινηθούμε και να βρούμε τον στόχο μας είναι κάθε φορά εκνευριστικό. Στις μάχες, τα πράγματα είναι καλύτερα, χωρίς όμως να είναι ιδανικά.

Το σενάριο συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο, όμως η έκταση είναι μεγαλύτερη και εδώ. Αυτή τη φορά, η ιστορία δεν είναι τόσο προσωπική, όμως έχει πολύ ενδιαφέρουσες τροπές, ειδικά προς το τέλος. Τελειώνει με ένα πασίγνωστο cliffhanger, το οποίο ευτυχώς θα λυθεί με την κυκλοφορία του τρίτου μέρους της σειράς.

Τα Shenmue, μπορεί να έχουν στον πυρήνα τους τις πολεμικές τέχνες και τις αρχές τους, όμως δεν είναι κατεξοχήν fighting παιχνίδια. Είναι ένα περίεργο κράμα adventure, fighting και RPG με λίγο simulation. Το πιο κοντινό παράδειγμα είναι η σειρά Yakuza, που είναι κατά κάποιον τρόπο πνευματικός διάδοχος του Shenmue. Βέβαια, στα Shenmue υπάρχουν μάχες, αν και δεν είναι πάρα πολλές (δεν έχουμε, για παράδειγμα, τα random encounters του Yakuza). Το σύστημα είναι απλό, γρήγορο, διασκεδαστικό και λειτουργικό. Η κάμερα δεν βοηθάει πάντα, όμως το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό. Οι μάχες θυμίζουν τα πασίγνωστα fighting παιχνίδια της Sega και του Yu Suzuki, τα Virtua Fighter. Στην πορεία, αποκτούμε αρκετές κινήσεις, τις οποίες βελτιώνουμε με τον καιρό και μπορούμε να μεταφέρουμε από το πρώτο στο δεύτερο παιχνίδι, μέσω του save file.

Η διάρκεια των Shenmue αυξάνεται αρκετά επειδή έχουμε συνηθίσει να παίζουμε με διαφορετικό τρόπο. Η δυσκολία στην εξερεύνηση είναι έντονη και παίρνει αρκετό χρόνο, καθώς όλα γίνονται χειροκίνητα. Έτσι, τα δύο remasters μπορούν να φτάσουν να μας απασχολούν για συνολικά 30 - 40 ώρες.

Το remaster των δύο Shenmue, μπορεί να μην έχει κάνει όσες ανανεώσεις θα μπορούσε και τελικά να μοιάζει αρκετά με την έκδοση του Shenmue II για Xbox, όμως είναι κάτι που θέλαμε και που έπρεπε να κυκλοφορήσει. Είναι δύο θρυλικά και με μεγάλη ιστορική σημασία παιχνίδια, που έθεσαν τις βάσεις για πολλά από τα χαρακτηριστικά των σημερινών τίτλων. Παίζοντάς τα ξανά, ύστερα από πολλά χρόνια, είδαμε ότι τα μεγάλα έργα του Yu Suzuki όχι μόνο στέκονται, αλλά παρουσιάζουν και τεράστιο ενδιαφέρον. Μπορεί το remaster να μην είναι το ιδανικό, τα δύο όμως Shenmue είναι τόσο δυνατά, που δεν μας απασχολούν οι ελλείψεις του. Είτε αμιγώς ως παιχνίδια, είτε απλώς για την ιστορική τους αξία, τα δύο Shenmue αξίζουν τη θέση τους σε κάθε συλλογή.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Shenmue I & II

Συντάκτης
20 Σεπτεμβρίου 2018
Developer

D3T

Publisher

Sega

Διανομή

Zegetron

Πλατφόρμες

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Tested on

Xbox One

Κυκλοφορία

21 Αυγούστου 2018

Είδος

Action-adventure, Role-playing

PEGI

12

Θετικά

+ Δύο ιστορικά παιχνίδια-θρύλοι
+ Ακόμα και σήμερα, τα δύο Shenmue είναι εξαιρετικά
+ Μία ματιά στις απαρχές πολλών σύγχρονων χαρακτηριστικών των video games
+ Καλή στιγμή για να γνωρίσουμε ή να επισκεφτούμε ξανά τον κόσμο του Shenmue
+ Η καλύτερη έκδοση των δύο παιχνιδιών

Αρνητικά

- Ο ήχος είναι πολύ κακής ποιότητας
- Οι ανανεώσεις του remaster δεν είναι πάρα πολλές
- Πολλοί θα βρουν τα αργό gameplay κουραστικό

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
Συνοψίζοντας

Το remaster των δύο Shenmue, μπορεί να μην έχει κάνει όσες ανανεώσεις θα μπορούσε και τελικά να μοιάζει αρκετά με την έκδοση για Xbox, όμως είναι κάτι που θέλαμε και που έπρεπε να κυκλοφορήσει. Είναι δύο θρυλικά και με μεγάλη ιστορική σημασία παιχνίδια, που έθεσαν τις βάσεις για πολλά από τα χαρακτηριστικά των σημερινών τίτλων. Παίζοντάς τα ξανά, ύστερα από πολλά χρόνια, είδαμε ότι τα μεγάλα έργα του Yu Suzuki όχι μόνο στέκονται, αλλά παρουσιάζουν και τεράστιο ενδιαφέρον. Μπορεί το remaster να μην είναι το ιδανικό, τα δύο όμως Shenmue είναι τόσο δυνατά, που δεν μας απασχολούν οι ελλείψεις του. Είτε αμιγώς ως παιχνίδια, είτε απλώς για την ιστορική τους αξία, τα δύο Shenmue αξίζουν τη θέση τους σε κάθε συλλογή.

8.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1