Tech Review - Sony PlayStation VR

Το μέλλον είναι εδώ
by Νίκος Λυμπέριος on 14 Οκτωβρίου 2016
Αφιερώματα
  • Η τεχνολογία VR δεν είναι ένα καινούριο προϊόν. Εμφανίζεται ανά διαστήματα εδώ και αρκετά χρόνια με διάφορες υλοποιήσεις από αρκετές εταιρείες, άγνωστες επί το πλείστον. Το πρόβλημα των συσκευών εικονικής πραγματικότητας ήταν πάντα ότι η τεχνολογία της εποχής δεν μπορούσε να προσφέρει την επιθυμητή εμπειρία στο χρήστη της εκάστοτε συσκευής και παράλληλα η αυξημένη τιμή δεν καθιστούσε βιώσιμη τη μαζική πώληση των προϊόντων. Στόχος της τεχνολογίας VR δεν είναι να γίνει ένα εναλλακτικό χειριστήριο, αλλά να αλλάξει εντελώς τον τρόπο, με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τα ψηφιακά μας μέσα, είτε αυτά είναι ταινίες, παιχνίδια ή χρήση απλή υπολογιστή, όπως η πλοήγηση στο διαδίκτυο. Η εικονική πραγματικότητα έχει ως στόχο να μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο να βιώνουμε αληθινά όλες μας τις ψηφιακές εμπειρίες.
  • Την αρχή του αγώνα δρόμου της εικονικής πραγματικότητας ξεκίνησε η εταιρεία Oculus VR με το Oculus Rift γέννημα θρέμμα μιας καμπάνιας Kickstarting που άγγιξε τις καρδιές του κοινού με τον ρομαντισμό του δημιουργού της και έφερε το Virtual Reality στην πρώτη γραμμή. Την κυκλοφορία του Oculus Rift μερικές μέρες μετά ακολούθησε η υλοποίηση της HTC με το Vive headset. Το μεγαλύτερο πρόβλημα των δυο αυτών υλοποιήσεων αποτελεί το μεγάλο κόστος απόκτησης αφού για την κάθε μια από αυτές τις υλοποιήσεις εκτός από το κόστος αγοράς τους που φτάνει έως και τα 800 ευρώ στην περίπτωση του HTC Vive, χρειαζόμαστε και έναν υπολογιστή ικανό να αντεπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις των περιφερειακών αυτών, ανεβάζοντας το τελικό κόστος στα 1500 έως και τα 2000 ευρώ.
  • Την λύση στο μεγάλο αυτό πρόβλημα έρχεται να δώσει ο βενιαμίν της παρέας που ακούει στο όνομα PlayStation VR της Sony Interactive Entertainment. Η Sony με το εγχείρημα της έχει να ξεπεράσει τρία βασικά εμπόδια: Τη σωστή κατασκευή του headset, το κόστος της και φυσικά το software που θα συνοδεύσει τη συσκευή και συγκεκριμένα τα παιχνίδια, αφού αυτά θα ορίσουν την επιτυχία του και την αναγνώρισή του από τον κόσμο. Το κόστος απόκτησης του αυτή τη στιγμή ανέρχεται στα 409 ευρώ, ποσό που ενώ δεν θεωρείται χαμηλό, το τοποθετεί αρκετά επιθετικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Συνυπολογίζοντας μάλιστα την μεγάλη εγκατεστημένη βάση χρηστών που διαθέτει αυτή τη στιγμή το PlayStation 4, δίνει στο PlayStation VR ένα τρομερό προβάδισμα. Φυσικά, όπως είναι αναμενόμενο, η χαμηλότερη τιμή του έχει αντίκτυπο στα τελικά χαρακτηριστικά της συσκευής που υστερούν αρκετά σε σχέση με τους ανταγωνιστές.

Πριν προχωρήσουμε όμως στην τεχνική ανάλυση της συσκευής ας δούμε τι περιέχει η συσκευασία του προϊόντος, τη συνδεσμολογία της συσκευής και φυσικά το σχεδιασμό της:

playstation-vr-will-cost-349-145807764735

Όπως βλέπετε και στις παραπάνω φωτογραφίες στο βασικό πακέτο υπάρχουν:

  • 1x PlayStation VR headset
  • 1x Processor unit (Μονάδα επεξεργασίας)
  • 1x Στερεοφωνικά ακουστικά
  • 1x HDMI cable
  • 1x USB cable
  • 1x Μετασχηματιστής + καλώδιο τροφοδοσίας
  • 1x Καλώδιο σύνδεσης PS VR
  • Εγχειρίδιο χρήσης

Δυστυχώς για την λειτουργία του PS VR απαιτείται η PlayStation Camera και για κάποια παιχνίδια τα χειριστήρια Move, που δε συμπεριλαμβάνονται στο βασικό πακέτο και πωλούνται ξεχωριστά. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή για την πλήρη αξιοποίηση του PS VR ξεπερνάει τα 409 ευρώ του βασικού πακέτου.

Η συνδεσμολογία της συσκευής είναι αρκετά εύκολη, με την μονάδα επεξεργασίας του σήματος να τοποθετείται μεταξύ της κονσόλας και της τηλεόρασης. Συγκεκριμένα το ένα καλώδιο HDMI συνδέει την τηλεόραση με τη μονάδα επεξεργασίας και το άλλο τη μονάδα με το PlayStation 4. Επιπλέον, η μονάδα συνδέεται με το ρεύμα και με μια θύρα USB με το PlayStation. Δυστυχώς το PlayStation 4 και το PlayStation 4 Slim διαθέτουν USB θύρες μόνο στο μπροστινό τους σημείο εν αντίθεση με το PlayStation 4 Pro που έχει και στο πίσω μέρος του, οπότε και για όσο καιρό είναι συνδεδεμένο το σύστημα με την κονσόλα, προεξέχει το καλώδιο από την μπροστινή μεριά της κονσόλας.

img_4673

Το βασικό headset συνδέεται με τη μονάδα μέσω ενός ειδικού καλωδίου. Για την ώρα και λόγω απαιτήσεων της τεχνολογίας VR, δεν είναι δυνατή η χρήση ασύρματης συνδεσμολογίας, αφού οι απαιτήσεις σε απόκριση είναι μεγάλες και οποιαδήποτε καθυστέρηση θα δημιουργούσε προβλήματα χρήσης της συσκευής. Τέλος και αναφορικά με τις συνδεσμολογίες, το καλώδιο του headset περιλαμβάνει υποδοχή για τα ακουστικά που διατίθενται στη συσκευασία ή και για οποιοδήποτε ακουστικά φέρουν βύσμα 3.5mm. Τα ακουστικά που παρέχονται δεν αποτελούν κάποια ιδιαίτερη πρόταση και απλά συμπληρώνουν τις απαιτήσεις του περιφερειακού σε ήχο. Να συμπληρώσουμε στον ηχητικό τομέα πως τα ασύρματα ακουστικά δεν προσφέρουν τον 3D ήχο, αφού αυτός παρέχεται μόνο μέσω της μονάδας επεξεργασίας (θύρα 3.5mm).

Σχεδιαστικά, το PlayStation VR αποτελεί κατά την άποψη μας το ποιο καλοσχεδιασμένο headset της αγοράς. Σε σύγκριση με τα Oculus Rift και HTC Vive που επί της ουσίας αποτελούν ένα ζευγάρι μασκών με λουριά τοποθετημένα πάνω τους, το PS VR αποτελεί μια πλήρη κάσκα που κάθεται σωστά στο κεφάλι του παίχτη. Με τη χρήση ενός μεγάλου δαχτυλιδιού και ειδικών μαξιλαριών για μεγαλύτερη άνεση, υπάρχει δυνατότητα μεγάλης παραμετροποίησης. Επιπλέον έχει σωστό ζύγισμα, ώστε η χρήση της να μην κουράζει τον παίχτη και να μην ενοχλεί. Η συσκευή έχει δυο ζώνες ρύθμισης. Η μια αφορά το δαχτυλίδι του κεφαλιού που ανοίγει για να προσαρμοστεί στη διάμετρο της κεφαλής με ένα κουμπί που βρίσκεται στο πίσω μέρος του και σφίγγει για τη σωστή του προσαρμογή με ένα μικρό γρανάζι και η άλλη αφορά τη βασική μάσκα που έρχεται μπρος πίσω στο πρόσωπο μας.

img_4686

Η πρώτη μας προσπάθεια στο να φορέσουμε τη συσκευή και μέχρι να εξοικειωθούμε με την ρύθμιση του PS VR, αλλά και με το υλικό του δεν απέδωσε τα μέγιστα αποτελέσματα και ελαφρώς απογοήτευσε, αφού η λάθος από μέρους μας ρύθμιση της συσκευής άφηνε στο κάτω μέρος της μάσκας ένα κενό που ήταν ορατό όταν κοιτούσαμε κάτω με τα μάτια μας. Στην πορεία και αφού μάθαμε το στήσιμο της συσκευής, η προσαρμογή της στο πρόσωπο μας ήταν διαδικασία δευτερολέπτων.

img_4689

Η σωστή ρύθμιση απαιτεί το πίσω μέρος του δαχτυλιδιού να βρίσκεται αρκετά χαμηλά στο κεφάλι μας και το μπροστινό μαξιλαράκι να αγκαλιάζει το μέτωπο έτσι ώστε η μάσκα με το οπτικό μέσο να έρχεται ακριβώς στα μάτια μας. Αν η μάσκα δεν "κάθεται" ακριβώς, τότε σηκώνουμε προς τα πάνω το πίσω μέρος για να έρθει η μάσκα ακόμα ποιο κοντά. Το πλαστικό της συσκευής μπορεί από τις φωτογραφίες να φαίνεται εύθραυστο, είναι όμως καλής ποιότητας, στα επίπεδα των Gold Headset.

Στα καθαρά τεχνικά κομμάτια του το PlayStation VR έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Κωδικός προιόντος: CUH-ZVR1 Series
  • Οθόνες: OLED
  • Μέγεθος οθονών: 5.7 inches
  • Ανάλυση: 1920 x RGB x 1080 (960 x RGB x 1080)
  • Ρυθμός ανανέωσης: 120hz, 90hz
  • Οπτικό πεδίο: Approx. 100 degrees
  • Μικρόφωνο: Ενσωματωμένο
  • Αισθητήρες: Accelerometer, gyroscope
  • Συνδέσεις: HDMI, USB

Βάση των παραπάνω, είναι προφανές ότι η μεγαλύτερη αδυναμία της συσκευής είναι η ανάλυση των οθονών, αφού η συνολική τους ανάλυση μεταφράζεται στα 1920 x 1080 και για τα δυο μάτια με την κάθετη ανάλυση να είναι μισή στο κάθε μάτι. Πράγματι η αδυναμία αυτή μεταφράζεται στα παιχνίδια με αρκετά έντονα jaggies και textures χαμηλής ανάλυσης (όχι απαραίτητα ποιότητας). Είναι λογικό να υπάρχει φυσικά αυτή η υποχώρηση στα χαρακτηριστικά, αφού το PS VR απευθύνεται σε μια κονσόλα χαμηλών χαρακτηριστικών που θα πρέπει πλέον να παράγει δυο φορές το ίδιο υλικό και να προσφέρει το αποτέλεσμα της εικονικής πραγματικότητας.

Το μεγάλο ατού του PS VR είναι ότι υποστηρίζει gaming στα παιχνίδια του στα 90hz και στα 120hz, κάτι που ο ανταγωνισμός δεν προσφέρει. Φυσικά τα παιχνίδια δεν τρέχουν στην πραγματικότητα σε αυτές της ταχύτητες, αλλά χρησιμοποιείται μια ειδική τεχνική frame interpolation για την επίτευξη αυτού. Στην πράξη ο παίχτης δεν αντιλαμβάνεται το παραμικρό και το gameplay είναι ευχάριστο, ξεκούραστο και χωρίς τα προβλήματα που παρουσιάζουν συνήθως τα headset εικονικής πραγματικότητας.

img_4694

Αυτό που μας ανησύχησε ιδιαιτέρως με το PlayStation VR μετά την ανακοίνωσή του και μέχρι την μέρα κυκλοφορίας του ήταν το γεγονός ότι η συσκευή βασιζόταν για την λειτουργία της στην κάμερα του PlayStation 4 για οτιδήποτε αφορά τον εντοπισμό του παίχτη. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας πούμε ότι δεν αντιμετώπισαμε κανένα πρόβλημα από την κάμερα και οι λειτουργίες εντοπισμού της κινήσεως του κεφαλιού ήταν άψογες. Η κάμερα του PlayStation 4 εντοπίζει τον παίκτη κοιτώντας τα led που υπάρχουν στην μπροστινή και πίσω μεριά του VR. Τα led είναι στο σύνολό τους 9: 7 στο μπροστινό μέρος και 2 στο πίσω. Τα δυο πίσω επιτρέπουν στον παίχτη να στρίψει τελείως το κεφάλι του και να κοιτάξει πίσω του χωρίς κανένα πρόβλημα μια λειτουργία που ένα εκ των δυο ακριβότερων headsets (το Rift) δεν κάνει σωστά στην παρούσα του μορφή. Σε συνέχεια της καλής λειτουργίας της κάμερας, πρέπει να αναφέρουμε και τις απαιτήσεις σε απόσταση.

Μην αφήνετε την τιμή του να σας παρασύρει στη λανθασμένη γνώμη ότι πρόκειται για μια κακή VR υλοποίηση. Κατά την γνώμη μας, το PlayStation VR αποτελεί το καλύτερο VR Headset της αγοράς και το τοποθετεί στην κορυφή της κατηγορίας του, τόσο για την τιμή του, όσο και για την ποιότητα κατασκευής του και τη λειτουργία του.

το VG24 λέει

Δοκιμάσαμε το Headset σε αρκετά μικρό χώρο για να μπορέσουμε να δούμε πως ανταποκρίνεται για τον μέσο χρήστη και ικανοποιηθήκαμε απόλυτα από το αποτέλεσμα. Οι επίσημες απαιτήσεις σε χώρο, θέλουν να έχουμε απόσταση από την κάμερα 1.80 με 2.50 μέτρα. Εμείς λειτουργήσαμε τη συσκευή άψογα σε απόσταση 1 μέτρου από αυτήν. Φυσικά αυτό περιορίζει σε κάποια παιχνίδια το ποσοστό που μπορούμε να σκύψουμε προς τα εμπρός, εμφανίζοντας σε κάποιες περιπτώσεις μήνυμα ότι είμαστε εκτός ωφέλιμης περιοχής, όμως σε καμία περίπτωση δεν αλλοιώθηκε η εμπειρία μας. Επιπλέον, χρησιμοποιήσαμε φωτισμό δωματίου τις βραδινές ώρες και φυσικό φως την ημέρα, χωρίς άμεσο φως από τον ήλιο και χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα ανακλαστικές επιφάνειες γύρω μας.

img_4693

Μια επιπλέον ευχάριστη λειτουργία που φέρνει η χρήση του PlayStation VR είναι αυτή του Cinematic Mode. Το PS VR μπορεί να λειτουργήσει ως δεύτερη οθόνη, χωρίς να χρειάζεται η βασική μας τηλεόραση να είναι σε λειτουργία. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να παίζουμε στον ίδιο χώρο τα μη VR παιχνίδια του PlayStation 4 και ταυτόχρονα κάποιος να χρησιμοποιεί την τηλεόρασή για τις δικές του ανάγκες. Άλλο ένα μπόνους στη Cinematic λειτουργία είναι ότι το μέγεθος της εικόνας που ο παίχτης βλέπει ανέρχεται για την μεγαλύτερη διάσταση στις 170 ίντσες. Απώλεια ανάλυσης υπάρχει, όμως δεν είναι ιδιαίτερα ενοχλητική στα κανονικά παιχνίδια και το μέγεθος της εικόνας εντυπωσιάζει. Η cinematic λειτουργία υποστηρίζεται και από τις εφαρμογές της κονσόλας, όπως για παράδειγμα το YouTube.

Εκτος της κινηματογραφικής λειτουργίας, η οθόνη λειτουργεί ως οπτικό μέσο παρακολούθησης για τους θεατές που δεν κάνουν χρήση του headset του παιχνιδιού που τρέχει ανά πάσα στιγμή. Η ποιότητα των παιχνιδιών που φαίνεται στην "δεύτερη" οθόνη είναι αρκετά χαμηλότερη από το υλικό που βλέπει ο βασικός παίχτης. Τέλος, είναι εφικτό ο χρήστης του VR και κάποιος εξωτερικός παίχτης να παίξουν με αμφίδρομο τρόπο παιχνίδια με τον έναν παίχτη να ελέγχει την κάμερα και τον άλλον τον χαρακτήρα, πάντα σε παιχνίδια που το υποστηρίζουν.

Το βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί για μια τέτοιου είδους συσκευή είναι το αν αυτή πραγματικά σε βάζει στον κόσμο της, αν καταφέρνει πραγματικά το PlayStation VR να μεταφέρει τον παίκτη σε μια άλλη διάσταση. Η γνώμη μας είναι πως το καταφέρνει, και μάλιστα με τρομερό τρόπο. Φυσικά για να συμβεί κάτι τέτοιο, πρέπει και ο παίχτης να είναι έτοιμος να δεσμευτεί στο παιχνίδι που θέλει να παίξει και να το προσεγγίσει ως μια νέα εμπειρία και όχι κυνικά ως έναν ψεύτικο κόσμο. Μάλιστα το Virtual Reality είναι μια μοναχική εμπειρία, που απαιτεί την απομόνωση του παίχτη, οπότε παίζοντας για παράδειγμα το Resident Evil και έχοντας δίπλα σας παρέα δε πρόκειται να ζήσετε την εμπειρία στο μέγιστο.

img_4691

Πέρα όμως από την δέσμευση του παίκτη, χρειάζονται και παιχνίδια. Τα διαθέσιμα παιχνίδια για το VR αυτή τη στιγμή προσπαθούν να προσφέρουν μια ευρεία γκάμα εμπειριών, άλλες μικρές και σύντομες άλλες μεγαλύτερες και απολαυστικές. Εμείς ξεχωρίσαμε τα London Heist, Driveclub VR, Eve Valkyrie VR, Until Dawn: Rush of Blood και το Kitchen Demo του Resident Evil 7. Σε αυτούς τους τίτλους είδαμε πραγματικά την δύναμη της τεχνολογίας και το τι μπορεί να προσφέρει στον παίκτη αναφορικά με την εμπειρία. Το να οδηγείς ένα BAC Mono και να νιώθεις την αίσθηση της ταχύτητας είναι ένα πράγμα, το να μπορείς να νιώσεις τον όγκο του χώρου και την βιαιότητα των στροφών είναι κάτι εντελώς καινούριο και φέρνει το gaming σε άλλα επίπεδα δια δραστικότητας.

Το να είσαι εικονικά δεμένος σε μια καρέκλα μιας παλιάς κουζίνας και να μπορείς να κοιτάξεις περιμετρικά την κάμερα μπροστά σου βλέποντας την παραμικρή της λεπτομέρεια ή το βάθος που έχουν οι τρύπες στις σανίδες του ταβανιού είναι πρωτόγνωρο και συνάμα εντυπωσιακό. Η αίσθηση ότι πραγματικά φοβάσαι για τη ζωή σου και όχι ένα απλό τρόμαγμα από την εμφάνιση ενός κακού αποτελεί εκ νέου βίωμα των παιχνιδιών τρόμου και κάτι που θα επαναπροσδιορίσει το είδος, αφού τα τυπικά scare jumps θα γίνουν κομμάτι του παρελθόντος.

ps-vr

Πράγματι δεν είναι όλα τα παιχνίδια ικανά να προσφέρουν καλές VR εμπειρίες και είναι δεδομένο ότι αυτές θα περιοριστούν στα παιχνίδια πρώτου προσώπου, αφού αυτά πλησιάζουν την πραγματικότητα που ζούμε όσον αφορά την οπτική τους. Τα υπόλοιπα παιχνίδια απλά θα μπουν στην κατηγορία των απλών VR εμπειριών σε επίπεδο επίδειξης. Και με αυτό ως πάτημα έρχεται και η απάντηση στο ουσιαστικότερο ερώτημα.

Αξίζει η αγορά; Κατά την γνώμη μας και στην παρούσα φάση του... και ναι και όχι. Δεν αξίζει, όχι γιατί δεν είναι καλή η υλοποίηση, αλλά γιατί το διαθέσιμο software δεν καθιστά αναγκαία την αγορά της συσκευής. Τα διαθέσιμα παιχνίδια, ενώ δίνουν μια τρομερή εικόνα για το τι προσφέρει το VR, δεν έχουν διάρκεια στο χρόνο και μια συσκευή των 400 ευρώ είναι άδικο να αφεθεί στην άκρη, όμως με το πέρασμα του καιρού η βιβλιοθήκη θα μεγαλώσει και οι εμπειρίες θα γίνουν ποιο ουσιώδεις.

Τον Νοέμβριο έρχεται το Call of Duty: Infinite Warfare με υποστήριξη για το VR και τον Ιανουάριο το Resident Evil 7. Δυο παιχνίδια, που η επιτυχία τους ενδεχομένως θα καθορίσει και την μετέπειτα πορεία του PS VR. Μην αφήνετε την τιμή του να σας παρασύρει στη λανθασμένη γνώμη ότι πρόκειται για μια κακή VR υλοποίηση. Κατά την γνώμη μας, το PlayStation VR αποτελεί το καλύτερο VR Headset της αγοράς και το τοποθετεί στην κορυφή της κατηγορίας του, τόσο για την τιμή του, όσο και για την ποιότητα κατασκευής του και τη λειτουργία του.

Σχόλια
Θετικά

+ Τρομερός σχεδιασμός
+ Χαμηλό βάρος
+ Μεγάλη άνεση
+ Απροβλημάτιστη λειτουργία
+ Καλό κόστος απόκτησης

Αρνητικά

- Χαμηλή ανάλυση
- Μεγάλος αριθμός καλωδίων
- Δεν περιλαμβάνει την κάμερα

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
9.0
6.9
Συνοψίζοντας

Η Sony Interactive Entertainment με την κυκλοφορία του PlayStation VR κατάφερε να δημιουργήσει την καλύτερη συσκευή εικονικής πραγματικότητας που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Η χαμηλή του τιμή για τα δεδομένα της τεχνολογίας και η μεγάλη βάση εγκατεστημένων χρηστών υπόσχονται πως σε συνδυασμό με μια συνεχή ροή καλών παιχνιδιών την επιτυχία της συσκευής.

9.0
Βαθμός
6.9
Βαθμός
4 ratings
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%