The Last Guardian

by Νίκος Λυμπέριος on 19 Ιανουαρίου 2017

Πέρασαν σχεδόν 10 χρόνια από την μέρα που ανακοινώθηκε η δημιουργία του The Last Guardian και από τότε μέχρι και την ημέρα που το παιχνίδι τελικά κυκλοφόρησε οι λάτρεις των παιχνιδιών ICO και Shadow of the Colossus περίμεναν με αγωνία, ελπίζοντας πως ο τρίτος τίτλος του ξακουστού Ueda θα σταθεί αντάξια στο ύψος των άλλων δυο παιχνιδιών. Όπως σε κάθε άλλο παιχνίδι του Ueda, οι διάλογοι είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι και οι υπότιτλοι είναι γραμμένοι σε μια γλώσσα που δεν είναι κατανοητή. Η φωνή που ακούγεται για να δώσει τόνο στην αφήγηση αυτής της παράξενης ιστορίας, προέρχεται από τον ενήλικο πλέον ήρωά μας και έχει μια αρχαϊκή χροιά που θυμίζει τις ιστορίες και τα παραμύθια που ακούγαμε όταν ήμασταν μικροί.

Στο The Last Guardian αναλαμβάνουμε το ρόλο ενός μικρού παιδιού και το παιχνίδι μάς βρίσκει να κοιμόμαστε σε μια σπηλιά καλυμμένους από περίεργα σημάδια, χωρίς καμία ανάμνηση του πώς βρεθήκαμε σε αυτό το σημείο. Δίπλα μας ακριβώς, ένα τεράστιο πλάσμα που ονομάζεται Trico αντιμετωπίζει παρόμοια συμπτώματα. Πληγωμένο και φοβισμένο, αφού όπως καταλαβαίνουμε και από τα δόρατα που φέρει το σώμα του έχει δεχθεί κάποιου είδους επίθεση, φυλακισμένο με μια αλυσίδα. Αφού τον ελευθερώσουμε, θα πρέπει να δραπετεύσουμε από τις σπηλιές και μέσα από τα τείχη ενός αρχαίου πολιτισμού να λύσουμε γρίφους και να πολεμήσουμε διάφορους μυστηριώδεις πέτρινους πολεμιστές που προσπαθούν να μας απαγάγουν. Σε ολόκληρο το παιχνίδι η σχέση του Trico με το μικρό μας ήρωα είναι η πιο σημαντική πτυχή της ιστορίας. Η σχέση αυτή αναπτύσσεται σταδιακά, δίνοντας μας την ευκαιρία να δεθούμε με το πλάσμα. Αν ο Trico πληγωθεί από κάποιο ακόντιο των εχθρών ανεβαίνουμε πάνω του για να το αφαιρέσουμε και να απαλύνουμε τον πόνο του, ενώ ταυτόχρονα τον χαϊδεύουμε για να τον ηρεμήσουμε και να ξεπεράσει αυτή την δύσκολη στιγμή που τον έχει φέρει στα όρια του.

Στην καρδιά του The Last Guardian βρίσκεται η έννοια της εμπιστοσύνης. Εμπιστοσύνη από το αγόρι, ότι αυτό το τρομερό πλάσμα, που μπορεί με μεγάλη ευκολία και άνεση να τον κάνει μια μπουκιά, θα τον προστατέψει. Εμπιστοσύνη από ένα άγνωστο πλάσμα πως αυτό το μικρό ανθρώπινο ον θα καταφέρει να το καθοδηγήσει στο ταξίδι αυτό προς τον σωστό δρόμο και θα βοηθήσει το πλάσμα στην απάλυνση των πληγών του.

Το The Last Guardian μπορεί να θεωρηθεί πνευματική συνέχεια του Ico, αφού ακολουθεί πιστά την ίδια συνταγή. Είναι από τους λίγους τίτλους που καταφέρνουν να παρουσιάσουν τόσο ρεαλιστικά και τόσο ανθρώπινα την εξέλιξη των σχέσεων δυο οντοτήτων και μάλιστα διαφορετικής προέλευσης. Ο Ueda μέσα από το παιχνίδι του, θέλει να παρουσιάσει την εξάρτηση δυο αβοήθητων υπάρξεων και του δεσίματος που αναπτύσσουν μέσα από τις κακουχίες και τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν. Είναι από τα λίγα παιχνίδια που προσπαθούν να διδάξουν τον παίχτη πως λειτουργούν οι ανθρώπινες και μη σχέσεις και στη συνέχεια ξοδεύοντας χρόνο με τον σύντροφό μας να μπορέσουμε να αντιληφθούμε τις ανάγκες του και το τι θέλει από μας. Όσο προχωράμε στο παιχνίδι, αποκτάμε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε με τον Trico με διάφορους τρόπους χρησιμοποιώντας το d-pad σε συνδυασμό με το R1, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να τον κάνουμε να κινηθεί προς μια ορισμένη κατεύθυνση και αναλόγως των συνθηκών να ξεπεράσουμε διάφορα εμπόδια. Οι εντολές αυτές αποκτώνται σιγά σιγά και είναι οι παρακάτω:

  • R1 + D-PAD - O Trico θα κατευθυνθεί προς εκείνο το σήμείο
  • R1 + X = Εντολή να κάτσει ή να τον μαλώσουμε
  • R1 + O = Να σηκωθεί ή να του πούμε μπράβο
  • R1 + Δ = Να πλακώσει κάποιον
  • R1 + [] = Να κάνει κάποιο χτύπημα

Οι εντολές αυτές πρέπει πάντα να συνδυάζονται με τη σωστή μελέτη της συμπεριφοράς του Trico. Αν για παράδειγμα τα μάτια του είναι πράσινα, σημαίνει πως είναι χαλαρός και έτοιμος να μας ακούσει σε ότι εντολή του δώσουμε, αν είναι άσπρα απλά μας αγνοεί για δικούς του λόγους και αν είναι κόκκινα είναι εχθρικός και χρειάζεται να τον χαϊδέψουμε για να ηρεμήσει. Η κατανόηση αυτή της συμπεριφοράς του Trico χρειάζεται χρόνο και τριβή με το παιχνίδι και αποτελεί έναν από τους παράγοντες ανάπτυξης της σχέσης του αγοριού με το πλάσμα.

The Last Guardian™_20161201111541

Απλές εντολές που όμως μπορεί να καθυστερήσουν αρκετά την πρόοδο του παιχνιδιού, αφού στις περισσότερες των περιπτώσεων ο Trico αργεί να ανταποκριθεί, είτε λόγω σχεδιασμού, είτε λόγω κακής τεχνητής νοημοσύνης. Και τα προβλήματα δυστυχώς δε σταματάνε εδώ. Σε πολλά σημεία του κόσμου του παιχνιδιού απαιτείται από τον Trico να πηδήξει σε διάφορες πλατφόρμες και για να το καταφέρουμε αυτό μερικές φορές παίρνει περισσότερο χρόνο από όσο πραγματικά χρειάζεται. Ενώ μπορεί να είναι εμφανές το σημείο στο οποίο θα πρέπει ο Trico να πηδήξει, ξοδεύουμε αρκετό χρόνο προσπαθώντας να τον κάνουμε να πάει εκεί, αφού ο Trico αγνοεί τις εντολές μας χωρίς να υπάρχει κάποιος προφανής λόγος.

Σε συνέχεια των διαδράσεών μας με τον Trico, στον κόσμο του The Last Guardian βρίσκονται σκορπισμένα διάφορα βαρέλια που περιέχουν κάτι σαν τροφή για τον θηριώδη φίλο μας. Αυτά τα βαρέλια πρέπει να τα πιάσουμε και να τα τοποθετήσουμε είτε δίπλα του, είτε να τα πετάξουμε απευθείας στο στόμα του. Σε αρκετά σημεία του παιχνιδιού, ειδικά σε αυτά με ανισόπεδες πλατφόρμες χρειάστηκε αρκετός χρόνος μέχρι τελικά να καταφέρουμε να κάνουμε τον Trico να τα φάει, αφού είτε τα αγνοούσε, είτε δε μπορούσε να τα πιάσει, παρόλο που οπτικά φαινόταν πως αυτά ακουμπούσαν στο στόμα του. Φυσικά δίνεται και η επιλογή να τα κρατάμε στα χέρια μας και μετά από μια αναμονή μερικών δευτερολέπτων εκείνος να το πιάσει και να το φάει.

Αυτή η αντίθεση στις λειτουργίες του πλάσματος είναι που δημιουργούν και την μεγάλη αποσύνδεση των παικτών από το παιχνίδι. Από την μια μεριά προσπαθείς να εκλογικεύσεις την ανυπακοή του πλάσματος στις εντολές σου λαμβάνοντας την ως ρεαλισμό και από την άλλη θα περίμενες σε ένα παιχνίδι που εστιάζει το μεγαλύτερο του μέρος στο χτίσιμο της εμπιστοσύνης να επιβάλλει στην Α.Ι. του Trico να ακολουθήσει ρητά τις εντολές σου. Η αποσύνδεση αυτή έρχεται και από το γεγονός ότι το παιχνίδι απαιτεί στο μεγαλύτερο του μέρος να αντιληφθείς τα πάντα από μόνος σου, βασίζεται σε πεπαλαιωμένες λογικές για να στηρίξει το gameplay του, που δυστυχώς αποκόπτουν τον παίχτη από την βασική ιστορία και την αφήγησή της. Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι ότι αφήνονται πτυχές του gameplay να ανακαλυφθούν από τον παίχτη, αφού αυτή είναι και η ουσία του ίδιου του παιχνιδιού: το χτίσιμο μιας φιλίας και το γεφύρωμα μιας γραμμής επικοινωνίας, που όμως δείχνει σε πολλές των περιπτώσεων προβληματική.

Η κάμερα φέρνει στο προσκήνιο ακόμα περισσότερα προβλήματα του παιχνιδιού που έχουν τις ρίζες τους βαθιά στο παρελθόν του τίτλου. Ο κόσμος που εξερευνούμε αποτελείται στο μεγαλύτερο του μέρος από ερείπια και κατακόμβες με αρκετές κλειστές περιοχές. Εκεί η κάμερα είναι που υποφέρει περισσότερο. Ο συνδυασμός των κλειστών περιοχών και η παρουσία του τεράστιου Trico δημιουργεί ατελείωτα προβλήματα. Η κάμερα χάνει τον προσανατολισμό της και κλειδώνει είτε πάνω στο κορμί του Trico, είτε στο κενό περιορίζοντας την οπτική μας και αποτρέποντας μας από το να προχωρήσουμε.

Το πρόβλημα της κάμερας έρχεται να ενισχύσει ο χειρισμός του παιχνιδιού. Η κίνηση του μικρού στο χώρο και το σκαρφάλωμα πάνω στον Trico είναι περίεργα και με την κάμερα να κινείτε με τους δικούς της ρυθμούς τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο. Οι περιπτώσεις που απαιτούν από εμάς γρήγορες κινήσεις, όπως άλματα σε διάφορες πλατφόρμες ή οι αποφυγές των εχθρών και η χρήση διαφόρων μοχλών δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ακρίβεια και μας πάνε πίσω σε εποχές παιχνιδιών από το PlayStation 1 και 2. Η κίνηση του χαρακτήρα είναι αργή με αισθητά χαμηλή απόκριση στις εντολές μας, με αποτέλεσμα η επίλυση των puzzles που διαθέτει το παιχνίδι να γίνεται σε πολλές των περιπτώσεων αγγαρεία και μια εκνευριστική διαδικασία. Επιπλέον πολλοί από τους γρίφους απαιτούν την ίδια διαδικασία για να ολοκληρωθούν. Την ενεργοποίηση κάποιου μοχλού, την τοποθέτηση μιας πλατφόρμας στο σωστό σημείο και τέλος την επαφή με τον Trico για να έρθει μαζί μας. Το μοτίβο αυτό επαναλαμβάνεται από την αρχή έως το τέλος του παιχνιδιού και όταν το gameplay συνοδεύεται από μια ιστορία που αρχίζει από νωρίς και χάνει την πρωτοτυπία της ή δυσκολεύεται να περάσει τα μηνύματα που θέλει μέσα από μηχανισμούς που αντικρούονται με την εξαιρετική αφήγηση, τότε υπάρχει πρόβλημα.

 

Οπτικά το παιχνίδι προσπαθεί αρκετά να κρύψει την ηλικία του και ενώ δεν τα καταφέρνει όπως θα έπρεπε, έχει και τις καλές του στιγμές. Η ανάλυση του τίτλου είναι στα 1080p και ο ρυθμός ανανέωσης τα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Δυστυχώς και ανεξαρτήτως κονσόλας -PlayStation 4, PlayStation 4 Pro- σε πολλά σημεία του παιχνιδιού εμφανίζονται αρκετές πτώσεις των καρέ, κυρίως στα σημεία που οι περιοχές ανοίγουν απότομα. Ο Trico είναι το κεντρικό θέμα της ιστορίας μας και ο σχεδιασμός του εντυπωσιάζει. Το σώμα του αποτελείται από εκατοντάδες ανεξάρτητα πούπουλα που κινούνται με το ρυθμό του σώματος του τέρατος. Αντιδρούν σωστά στην κατεύθυνση του ανέμου και δίνουν όπως πρέπει την αίσθηση ενός μυθικού πλάσματος. Ο κόσμος που μας περιβάλλει αποτελείται από αρκετά textures χαμηλής ποιότητας που δυσκολεύονται να κρύψουν την ταυτότητα και την προέλευση του παιχνιδιού. Είναι ένας τίτλος που αντιμετωπίζει την εξής τραγική ειρωνεία: έχει τις ρίζες του στις εποχές του PlayStation 2, ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει στα πρώτα χρόνια του PlayStation 3 και τελικά ήρθε ως αποκλειστικό του PlayStation 4. Αυτό δυστυχώς φαίνεται, πέρα από τον οπτικό του τομέα και σε όλες τις πτυχές του τίτλου . Το αρτιστικό κομμάτι κυμαίνεται σε πολύ υψηλά επίπεδα και η παρουσίαση αφήνει την αισθητική ενός ζωντανού παραμυθιού. Τα τεχνικά του προβλήματα όμως, όπως η A.I. του Trico και ο κακός χειρισμός το κρατάνε πολύ πίσω.

Στα δικά μου μάτια ως gamer, εκτός από κριτικός βρήκα το The Last Guardian να είναι μια αρκετά ενοχλητική εμπειρία που σε πολλές των περιπτώσεων με έφερε στα όρια μου. Το πρόβλημα του φυσικά δεν είναι η δυσκολία, αφού τα puzzles που διαθέτει είναι προφανή και αρκετές φορές δηλώνονται αυτόματα από το παιχνίδι ή από τον ίδιο τον Trico που προσπαθεί να μας βοηθήσει στην επίλυσή τους. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του ως παιχνίδι και ενώ δέχομαι και συμφωνώ ότι προσπαθεί να προσφέρει μια ιδιαίτερη εμπειρία που δύσκολα συναντάς αλλού, ταυτόχρονα καταστρέφει και την ίδια του την ουσία: να είναι ένα απολαυστικό παιχνίδι μέσα από τα πολλά του προβλήματα που εκδηλώνονται με τον κακό ρυθμό ανανέωσης, την ενοχλητική κάμερα και τον ανακριβή του χειρισμό. Το The Last Guardian είναι κατά τη γνώμη μου ένα υπέροχο ταξίδι γεμάτο εκρηκτικά συναισθήματα, που όμως υλοποιήθηκε 10 χρόνια αργότερα από όταν έπρεπε πραγματικά, φέρνοντας μαζί του πολλά από τα μειονεκτήματα των παιχνιδιών εκείνης της εποχής.


Το The Last Guardian διαθέτει 24 Trophies
Βαθμός δυσκολίας για το Platinum: 5/10
Σύνδεσμος για τον οδηγό
The Last Guardian
Collect all other trophies. (1)
Though We Are Far Apart
Play the game all the way to the end.
Lightning Emissary
Reach the end of the game in 5 hours or less. (5)
Fleet Emissary
Reach the end of the game in 15 hours or less.
Spry Emissary
Reach the end of the game in 30 hours or less.
Untouchable Emissary
Reach the end of the game without a game over. (1)
Lock, Stock, and Barrel
Give Trico every single barrel. (4)
All Talked Out
Hear every hint. (6)
Dressed for the Fest
Collect all of the boy's costumes and equip them. (1)
That Hits the Spot
Hit suits of armour with 20 or more barrels or pots. (2)
Losing Their Minds
Defeat 10 or more suits of armour by removing their heads. (3)
Get Off My Back!
Cling onto a suit of armour's back for 30 seconds or longer. (3)
Thundering Wonder
Defeat 20 or more suits of armour with Trico's lightning. (1)
Last-Minute Reprieve
Have Trico defeat 20 or more suits of armour while they are carrying the boy. (3)
Beast Friends Forever
Paint Trico's entire body. (3)
Practice Makes Perfect
Have Trico catch a thrown barrel in mid-air 20 times. (2)
The Call of Nature
Catch Trico... in the act. (2)
Balancing Barrels
Move 10 metres while carrying 2 or more stacked barrels. (5)
Keep On Running
Avoid Trico for 3 minutes or longer when he goes wild in an antenna room. (4)
Broad-Backed
Land on Trico's back after being propelled upwards from a cart. (2)
Cryptozoologist
Touch all enemy beasts. (2)
Intensive Care
Remove all spears from Trico as quickly as possible. (6)
Collar
Make Trico put his head in every hole. (3)
Lifeline
Saved from falling by Trico's tail 10 or more times. (3)

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την Sony Hellas για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

The Last Guardian

Συντάκτης
19 Ιανουαρίου 2017
Developer

genDESIGN / SIE Japan Studio

Publisher

Sony Interactive Entertainment

Διανομή

Sony Hellas

Πλατφόρμες

PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4 Pro

Κυκλοφορία

7 Δεκεμβρίου 2016

Είδος

Puzzle Platformer

PEGI

12

Θετικά

+ Μια υπέροχη παραμυθένια ιστορία
+ Η σχέση του Trico με το αγόρι είναι κάτι ξεχωριστό
+ Εξαιρετικό art

Αρνητικά

- Οπτικά άλλοτε εντυπωσιάζει και άλλοτε απογοητεύει
- Κακό framerate κυρίως στο PlayStation 4
- Η κάμερα παρουσιάζει πολλά προβλήματα
- Η A.I. του Trico σε πολλές περιπτώσεις ενοχλεί
- Μέτριος χειρισμός

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
7.5
7.6
Συνοψίζοντας

Το The Last Guardian ακολουθεί πιστά την κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Ueda μετά τα εξαιρετικά Ico και Shadow of Colossus. Το παιχνίδι είναι ένα υπέροχο παραμύθι που αφηγείται μια συγκινητική ιστορία με κεντρικό θέμα, την ανάπτυξη των σχέσεων εμπιστοσύνης, την αλληλεπίδραση με τον κόσμο γύρω μας και την απάλυνση του πόνου της ψυχής από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.

Δυστυχώς όλα τα καλά του κόσμου του The Last Guardian και της ιστορίας που αφηγείται επισκιάζονται από μια πλειάδα προβλημάτων που έχουν τις ρίζες τους στην αρχαϊκή προέλευση του τίτλου, στις εποχές του PlayStation 2. Η προβληματική ανάπτυξη, η ζήτηση του τίτλου από τον κόσμο και η επιμονή του στούντιο σε παλαιούς μηχανισμούς δεν άφησαν αυτό το εξαιρετικό ταξίδι να εξελιχθεί σε ένα φανταστικό παιχνίδι.

7.5
Βαθμός
7.6
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
67%
Τιιιιι ;
17%
Μπαααα
17%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1