The Plane Effect - Review

Ελκυστική σουρεάλ ατμόσφαιρα πάνω σε κουραστικό gameplay
by Βασίλης Τατσιόπουλος on 15 Οκτωβρίου 2021

Ένα γραφείο, ένας γκρίζος χώρος εργασίας, η απλή καθημερινότητα. Ένας κοστουμαρισμένος άνθρωπος, ένα ρολόι, μια τεράστια αράχνη, μια μαύρη τρύπα, πλοκάμια. Το The Plane Effect, ένας τίτλος που παίζει σε ισομετρική οπτική και βασίζεται στην ατμόσφαιρα και τους γρίφους, ξεκινά από ένα σημείο που έχει δώσει έμπνευση σε πολλούς δημιουργούς, από ένα γραφείο σε κάποια δουλειά, και καταλήγει γρήγορα σε κοσμικά περιβάλλοντα εκτός πραγματικότητας.

Κάνοντας αυτό, το The Plane Effect πέφτει θύμα μιας κλασικής παγίδας που μπλέκεται στα πόδια των indie developers και δη των δημιουργών “walking simulators”: μπόλικο στιλ, καμία ουσία. Δεν αρκεί, δυστυχώς, να έχουμε αλλόκοτες εικόνες, συμβολισμούς και μυστηριώδεις, δαιδαλώδεις διαδρόμους με κουρτίνες. Πρέπει να υπάρχει ένας συνδετικός κρίκος, μια αφήγηση, ακόμα και εντελώς αόριστου τύπου. Το The Plane Effect δεν επιχειρεί καν κάτι τέτοιο και μας δίνει το πιο μίνιμαλ σενάριο που θα μπορούσαμε να βρούμε, χωρίς ροή, ρυθμό και νόημα. Τα πάντα γίνονται για να σχηματιστούν ατμοσφαιρικές εικόνες.

Δυστυχώς, ο σχεδιασμός αυτός δεν αποδίδει, αφού σχεδόν αμέσως αρχίζει να γίνεται ορατός και δεν μας δίνει λόγους για να συνεχίσουμε παρακάτω, χωρίς να μπορούμε να δεθούμε με κάποιον χαρακτήρα, να δούμε μία ενδιαφέρουσα τροπή ή έστω μία πετυχημένη ιδέα. Αισθητικά, στο The Plane Effect θα δούμε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα, αλλά στα υπόλοιπα τμήματα δυστυχώς όχι, και μάλιστα παρατηρούμε πως η αισθητική του τίτλου είναι εντελώς αποκομένη απ’ τα άλλα μέρη και τελικά αυτοσκοπός.

Όπως και να ‘χει, πρόκειται για ένα όμορφο παιχνίδι που ακολουθεί τις διδαχές της σχολής του Limbo, με μίνιμαλ σχεδιασμό, λίγα χρώματα, μηχανικά πλάσματα και βιομηχανικά κτίσματα. Η ατμόσφαιρα είναι ενδιαφέρουσα και πετυχημένα στημένη, με καλοσχεδιασμένα στην απλότητά τους μοντέλα χαρακτήρων και αντίστοιχου ύφους περιβάλλοντα, και με ένα απόκοσμο, επιβλητικό soundtrack να ντύνει τα επίπεδα.

Το gameplay κινείται σε απόλυτα γνώριμα μονοπάτια για το είδος του, βάζοντας μας να περπατάμε σε γραμμικές πίστες την περισσότερη ώρα και να λύνουμε γρίφους την υπόλοιπη. Υπάρχει και λίγο platforming, το οποίο είναι πραγματικά ενοχλητικό, αφού η ισομετρική οπτική δεν έχει υπολογιστεί σωστά και η προοπτική των διαφόρων δαπέδων δεν είναι ξεκάθαρη, με αποτέλεσμα να πέφτουμε πολύ συχνά επειδή νομίζουμε πως στεκόμαστε στο σωστό σημείο, αλλά δεν είναι έτσι. Ακόμα, ο χειρισμός και η κίνηση στον χώρο δίνουν πολύ αργή αίσθηση, ενώ τα άλματα μας αφήνουν να αιωρούμαστε περισσότερο απ’ όσο πρέπει, χωρίς ακρίβεια στην προσγείωση. Έτσι, κάθε τμήμα platforming καταλήγει ένας άθλος, όχι επειδή περιλαμβάνει δύσκολες προκλήσεις, αλλά επειδή είναι κακοστημένο.

Το απλό περπάτημα έχει κάποιο ενδιαφέρον εξαιτίας της όμορφης απεικόνισης των περιβάλλοντων και της ατμόσφαιρας, όμως κάποιες φορές το παιχνίδι απλώς μας αναγκάζει σε backtracking χωρίς λόγο, ιδίως επειδή έχει κωδικοποιήσει τα διάφορα μέρη των γρίφων με απόλυτη σειρά προτεραιότητας, και έτσι πρέπει να βρίσκουμε τα αντικείμενα με σωστή σειρά, όπως θέλει το παιχνίδι. Κάποιες φορές αυτό σημαίνει ότι θα βλέπετε μπροστά σας έναν αντικείμενο αλλά δεν θα μπορείτε να το πάρετε επειδή δεν είναι η ώρα του ακόμη, και μετά από μερικά δευτερόλεπτα, όταν θα έχετε εντοπίσει το σημείο χρήσης του, θα γυρίσετε πίσω να το μαζέψετε. Κουραστική δομή, που γίνεται ακόμα χειρότερη λόγω των γρίφων που είναι εντελώς αφηρημένοι και δίνουν ελάχιστα ή και καθόλου στοιχεία για την επίλυσή τους. Τις περισσότερες φορές χρειάζεται να ψάχνουμε «ψύλλους στ’ άχυρα», pixel hunting δηλαδή, άλλες θα πρέπει να βρούμε τη σωστή σειρά αλληλεπίδρασης με διακόπτες και, γενικά, τα clues δεν είναι αρκετά για να εξασφαλιστεί ομαλή εμπειρία με πρόκληση αλλά χωρίς εκνευρισμό.

Επίσης, για κάποιον ανεξήγητο λόγο, η εταιρεία ανάπτυξης θεώρησε καλή επιλογή την εισαγωγή fail states, και μάλιστα με εξίσου αφηρημένες συνθήκες. Θα περπατάτε σε ένα χιονισμένο τοπίο και ξαφνικά, χωρίς προειδοποίηση ή κάποιου είδους feedback, θα πεθάνετε και θα γυρίσετε από το checkpoint. Αυτό θα σας συμβεί πολλές φορές και, αν και τα checkpoints εμφανίζονται συχνά, η αργή κίνηση του χαρακτήρα κάνει τη διαδικασία κουραστική και ο σχεδιασμός αυτός οδηγεί σε ανούσιο trial and error. Πάντως, η διάρκεια δεν είναι τόση ώστε η κούραση να γίνει ανυπόφορη, με 2-3 ώρες περίπου για τερματισμό.

Για να καταπολεμήσει την αφηρημένη του φύση, το The Plane Effect εισάγει επιλογές βοήθειας που έρχονται σε δύο μορφές: hints που μας λένε τι περίπου πρέπει να βρούμε, και αυστηρό, ακριβή οδηγό που μας πάει στο επόμενο σημείο ενδιαφέροντος. Παίζοντας με τον πρώτο τρόπο, εξομαλύνεται κάπως η κατάσταση, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετή η βοήθεια και το pixel hunting παραμένει. Ο δεύτερος τρόπος αφαιρεί όλη την ουσία από το παιχνίδι, και μάλιστα δεν λειτουργεί πάντα σωστά. Αντί να ψάχνει τρόπους να παρακάμψει τον ίδιο της τον σχεδιασμό, η εταιρεία ανάπτυξης θα μπορούσε να αλλάξει κάποια βασικά χαρακτηριστικά του.

Δυστυχώς, τα προβλήματα του The Plane Effect είναι απαγορευτικά και δύσκολα θα μπορούσε να προταθεί αυτό το παιχνίδι, ακόμα και σε fans του είδους. Παρόλο που έχει καλοστημένη ατμόσφαιρα, δεν προσφέρει κάτι στο αφηγηματικό κομμάτι και το gameplay περισσότερο εκνευρίζει, παρά διασκεδάζει.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Developer

Innovina/StudioKiku

Publisher

PQube Limited

Πλατφόρμες

PC, PS5, Switch, Xbox One, Xbox Series X|S

Tested on

PS5

Κυκλοφορία

23 Σεπτεμβρίου 2021

Είδος

Adventure

PEGI

12

Θετικά

+ Ατμοσφαιρική παρουσίαση
+ Επιβλητικό soundtrack
+ Όμορφο μίνιμαλ design

Αρνητικά

- Υπερβολικά αφηρημένο σενάριο
- Κουραστικός χειρισμός
- Ενοχλητικό platforming
- Ανούσιο backtracking
- Γρίφοι του στιλ «ψύλλοι στ’ άχυρα»
- Fail states που εκνευρίζουν

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
5.0
Συνοψίζοντας

Δυστυχώς, τα προβλήματα του The Plane Effect είναι απαγορευτικά και δύσκολα θα μπορούσε να προταθεί αυτό το παιχνίδι, ακόμα και σε fans του είδους. Παρόλο που έχει καλοστημένη ατμόσφαιρα, δεν προσφέρει κάτι στο αφηγηματικό κομμάτι και το gameplay περισσότερο εκνευρίζει, παρά διασκεδάζει.

5.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1