This War of Mine: The Little Ones

"Αυτό που βλέπεις εδώ είναι ο πόλεμος, φίλε μου"
by Κώστας Νικολούζος on 31 Ιανουαρίου 2016
Reviews

Τη στιγμή που αποφασίζει ο καθένας από εμάς να περάσει τον ελεύθερό του χρόνο μπροστά στην οθόνη του, συντροφιά με το αγαπημένο του σύστημα ψυχαγωγίας, η γκάμα θεματολογίας ανάμεσα στην οποία έχει να επιλέξει είναι αναμφίβολα πλούσια. Εκεί έξω υπάρχουν τίτλοι για κάθε γούστο. Αθλητισμός, μουσική, παγκόσμια ιστορία, παραμυθένιοι κόσμοι, εκδοχές του πλανήτη μας μετά την "Αποκάλυψη" και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί για πολλές γραμμές ακόμη.

Η "γήινη" θεματολογία ενός επίγειου πολέμου -παγκόσμιου ή εμφύλιου- πάντα ήταν ικανή να εξάψει τη φαντασία του δέκτη και να τον ταυτίσει, καθώς είναι από εκείνες που μπορούν ανά πάσα στιγμή να μετουσιωθούν στην πραγματικότητα της δικής του ζωής. Τη θεματολογία ενός πολέμου επί Γης ήρθε να δανειστεί το 2014 και η πολωνική ομάδα ανάπτυξης, 11 bit studios, με την κυκλοφορία του This War of Mine στο PC. Το προαναφερθέν παιχνίδι δεν είναι ένα ακόμη "άμυαλο" shooter που δίνει στον παίκτη τον έλεγχο κάποιου γενναίου στρατιωτικού ίσως. Εμπνευσμένο από την πολύνεκρη πολιορκία του Σαράγεβο (1992-1995 περίπου) στο πλαίσιο του γιουγκοσλαβικού εμφυλίου, το This War of Mine τοποθετεί τον παίκτη στον ρόλο του μέσου ανθρώπου που προσπαθεί απλά να επιβιώσει τις πολιορκίας αυτής υπό άθλιες συνθήκες. Σε συνεργασία με την Deep Silver, η 11 bit studios μετέφερε επίσης τον παιχνίδι σε PlayStation 4 και Xbox One διαθέτοντάς το υπό την μορφή του This War of Mine: The Little Ones.

Εν ολίγοις, έχουμε να κάνουμε με ένα 2D Survival-Strategy παιχνίδι στο οποίο αναλαμβάνουμε την τύχη ενός μικρού αριθμού πολιτών. Σκοπός είναι η επιβίωση μέχρι το τέλος της πολιορκίας στην πόλη, η διάρκεια της οποίας δεν είναι προκαθορισμένη και λόγω αυτού το στοιχείο της πρόκλησης παίρνει διαφορετικές διαστάσεις.

Στο hub της οθόνης μας υπάρχει ένα είδος συνεχούς χρονομέτρου που πραγματοποιεί την εναλλαγή ημέρας-νύχτας και συνεπώς την πρόοδο των ημερών. Ημέρα και νύχτα περιέχουν δύο διαφορετικά στυλ gameplay. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι ελεύθεροι σκοπευτές αποτρέπουν τους παίκτες μας να μετακινηθούν στην πόλη κι έτσι όσο εκείνη διαρκεί παραμένουν υποχρεωτικά εντός του καταφύγιού τους που δεν είναι κάτι περισσότερο από ένα ετοιμόρροπο κτίσμα. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, λοιπόν, ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις βασικές ανάγκες των παικτών που απαιτείται να διατηρούμε ρυθμισμένες αν θέλουμε -όχι μόνο να επιβιώσουν- αλλά να παραμένουν χρήσιμοι χωρίς να μετατρέπονται σε ένα επιπλέον βάρος για το υπόλοιπο σύνολο. Οι ανάγκες αυτές αποτελούνται από το αίσθημα της πείνας, την σωματική και την ψυχική υγεία και καλύπτονται με την εξασφάλιση του φαγητού, των φαρμάκων και των επιδέσμων φυσικά αλλά και με την μετατροπή της "βάσης" μας σε έναν φιλικό για τον άνθρωπο χώρο. Το δεύτερο επιτυγχάνεται μέσα από το σωστά δομημένο crafting system που διαθέτει το παιχνίδι. Με τη συγκέντρωση των απαραίτητων πρώτων υλών (κυρίως μέσω εξορμήσεων και ανταλλαγών με NPC's) μπορούμε να φτιάξουμε κρεβάτια, σόμπες, κουζίνες και άλλα έπιπλα ή συσκευές. Ένα κρεβάτι βοηθάει έναν παίκτη στο να κοιμηθεί αξιοπρεπώς και να ξεκουραστεί ενώ ένας σταθμός εργασίας χρησιμεύει στην δημιουργία όπλων (μαχαίρι, τσεκούρι, πιστόλι κ.α.) που θα τον προστατεύσει τη νύχτα.

Όταν φτάνει η νύχτα το πρώτο πράγμα που καλούμαστε να αποφασίσουμε είναι ο ρόλος του κάθε παίκτη για τις εκάστοτε νυχτερινές ώρες. Οι επιλογές είναι τρεις: ύπνος, σκοπιά και εξόρμηση για περισυλλογή τροφής, φαρμάκων και χρήσιμων υλικών. Αν ένας παίκτης είναι ιδιαίτερα κουρασμένος δεν είναι κατάλληλος για εξόρμηση ενώ αν είναι βαριά άρρωστος ή ψυχολογικά συντετριμμένος, ο ύπνος είναι η μοναδική δυνατή επιλογή. Στον ρόλο της σκοπιάς, ο παίκτης παραμένει σε επιφυλακή το βράδυ για να αποτρέψει την εισβολή κακοποιών που έχουν ως στόχο τα αγαθά μας. Οι επιδρομές αυτές, όταν δεν έχουμε επιλέξει παίκτη για σκοπιά ή αν δεν υπάρχουν τα απαραίτητα όπλα προς υπεράσπιση του καταφύγιου, έχουν ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό των παικτών μας και την απώλεια βασικών αγαθών (τρόφιμα, φάρμακα, όπλα). Επιδρομές δεχόμαστε τα περισσότερα βράδια. Κάθε βράδυ που περνάει σε σκοπιά ή εξόρμηση ένας παίκτης το επόμενο πρωί εμφανίζεται κουρασμένος.

Η εξόρμηση τώρα καλύπτει το δεύτερο μέρος του gameplay. Εδώ στόχος καθαρά είναι η περισυλλογή των απαραίτητων αγαθών για την επιβίωση, πάντα υπό την πίεση του χρόνου. Διαλέγουμε αρχικά μία από τις διαθέσιμες περιοχές της πόλης προς εξερεύνηση. Ανάμεσά τους κατεστραμμένα οικήματα, η εκκλησία, το ξενοδοχείο, το σχολείο και το νοσοκομείο της πόλης. Κάθε περιοχή έχει διαφορετικό επίπεδο κινδύνου και διαφορετικό ποσοστό σε φάρμακα, τρόφιμα και εξαρτήματα. Για να αποκτήσουμε πρόσβαση σε ορισμένα δωμάτια χρειάζεται να έχουμε στο inventory του παίκτη κάποιο συγκεκριμένο εργαλείο όπως μία λίμα ή έναν λοστό. Υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο ο παίκτης μας να πεθάνει κατά τη διάρκεια της εξόρμησης από τα πυρά ενός κακοποιού μόλις μας αντιληφθεί ή τα χέρια κάποιου πολίτη που απλά προσπαθεί να προστατεύσει την περιουσία του που εμείς προσπαθήσαμε να κλέψουμε. Ο τρόπος προσέγγισης κάθε περιοχής μπορεί να διαφέρει αφού σε περιοχές μεγάλης επικινδυνότητας απαιτείται να χρησιμοποιήσουμε μία πιο αθόρυβη προσέγγιση ώστε να μην γίνουμε αντιληπτοί, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε πιθανά τον θάνατό μας με ότι επιπτώσεις θα είχε αυτό για την υπόλοιπη ομάδα αριθμητικά και ψυχολογικά.

Το σημαντικότερα στοιχεία του gameplay, κατά την ταπεινή μας άποψη, βρίσκονται στα ηθικά διλήμματα στα οποία μας βυθίζουν οι δημιουργοί του This War of Mine αλλά και στην τεχνική της "επίκλησης στο συναίσθημα του δέκτη" που χρησιμοποιούν ως άλλοι αρχαίοι φιλόσοφοι με σκοπό την καλύτερη δυνατή μετάδοση των συναισθημάτων που μπορεί να βιώσει ο κάθε άνθρωπος όταν βρίσκεται στην μέση ενός καταστροφικού πολέμου. Το παιχνίδι είναι έτσι δομημένο που πάντα θα υπάρχει έλλειψη σε κάποιο απαραίτητο για τις περιστάσεις αγαθό, μιας και η ψυχοσωματική κατάσταση των παικτών επηρεάζεται από πολλές παραμέτρους. Μάλιστα, είναι σχεδόν βέβαιο πως αν θέλουμε να δούμε το τέλος του πολέμου θα χρειαστεί να προβούμε σε ανήθικες και παράνομες πράξεις αναγκαστικά.

Πόσο διαφορετικές θα ήταν οι επιλογές μας τελικά σε έναν πραγματικό πόλεμο;

Το VG24 λέει
Αν σκεφτούμε πως έχουμε να κάνουμε με την προσομοίωση ενός πολέμου, μερικά από τα ηθικά διλλήματα που εμφανίζονται στο παιχνίδι είναι τα εξής: "Αξίζει να προσπαθώ τόσο πολύ για να κρατήσω στη ζωή τον Χ χαρακτήρα, όταν εκείνος δεν μου προσφέρει εξίσου πολλά;", "Χρειάζομαι επειγόντως φάρμακα/τροφή και δεν είμαι σίγουρος ότι θα τα βρω αναίμακτα. Αξίζει να ληστέψω/σκοτώσω κάποιον για να επιβιώσουμε εμείς;". Κι αν κάποιος σκεφτεί πως πρόκειται απλά για ένα παιχνίδι και τέτοιες σκέψεις είναι περιττές, ας προβληματιστεί λίγο περισσότερο. Πόσο διαφορετικές θα ήταν οι επιλογές μας τελικά σε έναν πραγματικό πόλεμο; Εμείς πάντως προβληματιστήκαμε αρκετά.

 

Προσπαθώντας να δώσει ταυτότητα στους χαρακτήρες του παιχνιδιού, η 11 bit studios προσθέτει απαραίτητες πινελιές. Αρχικά, τους έχει εξοπλίσει με μοναδικές ιδιότητες. Για παράδειγμα, ένας χαρακτήρας διαθέτει μεγαλύτερο αποθηκευτικό χώρο στην τσάντα του κάνοντας τον έτσι τον ιδανικό παίκτη για εξόρμηση ενώ κάποιος άλλος ως καλός μάγειρας χρησιμοποιεί λιγότερα υλικά όταν μαγειρέψει. Η πινελιά αυτή προσθέτει στον στρατηγικό χαρακτήρα του τίτλου. Επίσης, ο κάθε παίκτης είναι εξοπλισμένος με το δικό του ημερολόγιο το οποίο περιέχει αρχικά τις βασικές του πληροφορίες για το ποιος ήταν πριν τον πόλεμο. Με το πέρας των ημερών αυτό συμπληρώνεται, με τους παίκτες να καταγράφουν τις σκέψεις και την γνώμη τους για τις επιλογές που έχουμε κάνει. Με κάποιο τρόπο οι Πολωνοί ήθελαν να μας δείξουν τον χαρακτήρα των παικτών και να τους προσθέσουν προσωπικότητα αλλά δεν μπορούμε να πούμε πως επηρεαστήκαμε ιδιαίτερα. Όσο ασχοληθήκαμε με το παιχνίδι, πάντα δίναμε προτεραιότητα στους χαρακτήρες βάσει των ικανοτήτων τους. Δεν καταφέραμε να δείξουμε ενδιαφέρον για την προσωπικότητά τους.

Ο ρόλος του The Little Ones είναι η είσοδος παιδιών στο παιχνίδι (αποκλειστικά σε PS4 και Xbox One προς το παρόν), κάτι που απουσίασε από την κύρια κυκλοφορία του 2014. Εδώ πιστεύουμε πως οι δημιουργοί του παιχνιδιού έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στον τομέα της αναπαράστασης. Με την προσθήκη ενός παιδιού στην ομάδα αλλάζουν αρκετά τα πράγματα. Τα παιδιά παραμένουν παιδιά ακόμη και εν μέσω πολέμου. Το όφελος για την ομάδα είναι η βελτίωση της ψυχολογίας σαν σύνολο όταν υπάρχει ένα παιδί σε αυτή. Αν εκπαιδευτεί κιόλας μπορεί να βοηθάει στα καθήκοντα του σπιτιού. Όμως, τα παιδιά χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή κι έτσι απαιτείται αρκετός χρόνος ενασχόλησης μαζί τους μέσα στην μέρα που ίσως να μην περισσεύει. Εδώ εμφανίζεται ένα ακόμη ηθικό δίλλημα, του πως θα αντιμετώπιζε ο καθένας ένα μικρό παιδί σε περίοδο πολέμου.

Πέρα από το βασικό παιχνίδι επιβίωσης μας δίνεται η ευκαιρία να δημιουργήσουμε και το δικό μας σενάριο επιβίωσης ρυθμίζοντας παραμέτρους όπως τη διάρκεια του πολέμου, τις διαθέσιμες περιοχές στον χάρτη του παιχνιδιού και γενικότερα την δυσκολία που επιθυμούμε να υπάρχει.

Οπτικά, η μεταφορά του τίτλου από τo PC είναι άρτια. Οι "μουντοί" μαύροι και γκρι χρωματισμοί επικρατούν στα ζωγραφισμένα σκηνικά αποδίδοντας αρμονικά την βεβαρυμμένη ψυχοσύνθεση των ανθρώπων που βιώνουν τον πόλεμο. Τεχνικά, δεν είμαστε το ίδιο ικανοποιημένοι. Τα animations των χαρακτήρων αποδίδονται ομαλά στο σύνολό τους μπορούμε να πούμε, πλην μίας εξαίρεσης που συναντήσαμε σε animation αλληλεπίδρασης δύο χαρακτήρων. Ο χειρισμός όμως δεν είναι το ίδιο άνετος με την έκδοση για PC. Τώρα αντί για ποντίκι υπάρχει o αναλογικός μοχλός για την μετακίνηση του παίκτη. Στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού δεν συναντήσαμε πρόβλημα αλλά ήταν αρκετές φορές που ανεβοκατεβήκαμε σκαλιά άθελά μας. Να αναφέρουμε επίσης πως μετά από πολύωρη ενασχόληση το παιχνίδι "κράσαρε" μία φορά με αποτέλεσμα να βρεθούμε στο κεντρικό μενού του PS4.

Το παιχνίδι μας παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της Deep Silver στη χώρα μας, Enarxis Dynamic Media, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

This War of Mine: The Little Ones

Author

Κώστας Νικολούζος

Developer

11 bit studios

Publisher

Deep Silver

Διανομή

Enarxis Dynamic Media

Πλατφόρμες

PlayStation 4, Xbox One

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

29 Ιανουαρίου 2016

Είδος

Action-Adventure, Survival

PEGI

18

Badges
Θετικά

+ Τα ηθικά διλήμματα του και η επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη
+ Κάθε επιλογή έχει αντίκτυπο
+ Ο πόλεμος μέσα από τα μάτια του μέσου ανθρώπου
+ Το Crafting System

Αρνητικά

- Τα τεχνικά ζητήματα (χειρισμός, "κρασάρισμα", bug σε animation)
- Αδυναμία ταύτισης με τους χαρακτήρες

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
Συνοψίζοντας

Το This War of Mine παρουσιάζει τον πόλεμο διαφορετικά από το συνηθισμένο, μέσα από τα μάτια ενός απλού πολίτη, αποδίδοντας τα γεγονότα του με μεγάλη δόση ρεαλισμού. Εκθέτει τον δέκτη του σε σημαντικά ηθικά διλήμματα δοκιμάζοντάς τον.

Κάθε επιλογή στο παιχνίδι έχει και έναν αντίκτυπο, μικρότερο ή μεγαλύτερο. Με το "The Little Ones" expansion έχουμε την προσθήκη παιδιών στο υπάρχον σενάριο κι έτσι ανοίγει ένα επιπλέον "κεφάλαιο", που προσθέτει νέα ηθικά διλήμματα. Άξιο αναφοράς το σωστά δομημένο Crafting system με τις ιδανικές αναλογίες σε απαιτήσεις αγαθών για την ύπαρξη μίας ρεαλιστικής -για τα δεδομένα ενός πολέμου- πρόκλησης. Μελανό σημείο ορισμένα τεχνικά ζητήματα που παρουσιάστηκαν.

Tο This War of Mine: The Little Ones έχει να προσφέρει μία μοναδική εμπειρία που κατά τη γνώμη μας, ο καθένας από εμάς αξίζει να αποκομίσει.

8.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%