Unravel

Love forms bonds, like strands of yarn
by Παύλος Κρούστης on 17 Φεβρουαρίου 2016
Reviews

Δεν έχουμε συνηθίσει -η αλήθεια είναι- να βλέπουμε τίτλους, όπως το Unravel από μεγάλους publishers, όπως η EA. Συνήθως τα Titanfall, Call of Duty και άλλα πολλά big boom games είναι αυτά που τραβούν τα βλέμματα του κοινού και μαγνητίζουν τα πορτοφόλια μας. Όσον αφορά, λοιπόν, μεγάλους publishers και τέτοια εξαιρέσεις, η Ubisoft έδειξε πριν μερικά χρόνια μια πιο... ευαίσθητη πλευρά, κυκλοφορώντας το εκπληκτικό από όλες τις απόψεις, Valiant Hearts: The Great War. Ένας πολύ συναισθηματικός τίτλος με σχετικά απλοϊκό gameplay και ένα story, που μας συντάραξε τα σωθικά. Αυτό το συγκεκριμένο είδος απ' ότι φαίνεται έχει πολλά ακόμα να δώσει.

Άλλες προσπάθειες, όπως το Journey ή το The Unfinished Swan βασίζουν πολύ τη δύναμή τους στον αντίκτυπο που αφήνουν στην ψυχολογία του παίκτη. Από την EA, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι δεν το περιμέναμε. Κι όμως αυτό που αντικρίσαμε για πρώτη φορά στην E3 2015, που παρουσιάστηκε το παιχνίδι, ήταν κάτι αγνά αξιολάτρευτο. O ίδιος ο creative director, Martin Sahlin, με τρεμάμενα χέρια και φωνή μας παρουσίασε κάτι το οποίο θα χαρακτηριζόταν αργότερα ως "το πιο όμορφο παιχνίδι της EA στην έκθεση". Ο Yarny μας είχε ήδη κερδίσει...

Video Review

Ο τίτλος επαναλαμβάνουμε ότι διαφέρει παρασάγγας από τα παιχνίδια που μας έχει συνηθίσει η Electronic Arts. Πρόκειται για ένα 2D puzzle platformer, στα χνάρια του Limbo και του Trine. Τα physics παίζουν πρωταρχικό ρόλο και εσείς έχετε τον έλεγχο του Yarny, μιας ανθρωπόμορφης κούκλας, που είναι φτιαγμένη από κλωστή (μαλλί στην ουσία, από κουβάρι που ξετυλίγεται). Στο δρόμο σας θα βρεθούν πολλά εμπόδια που θα χρειαστεί να προσπεράσετε με τη βοήθεια του νήματος, ενώ θα χαζεύετε τα απίστευτα περιβάλλοντα του ιδιαίτερου αυτού παιχνιδιού. Το Unravel είναι ένας τίτλος indie νοοτροπίας, αλλά με budget από μεγάλο publisher. To αποτέλεσμα είναι o συνδυασμός των παραπάνω και κάτι επιτέλους διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει.

Το παιχνίδι ξεκινά δείχνοντάς μας μια ηλικιωμένη γυναίκα, η οποία φαίνεται να έχει νοσταλγική διάθεση κοιτάζοντας κάποιες φωτογραφίες σε ένα πολύ ζεστό και "γεμάτο" σπίτι. Καθώς σηκώνεται λοιπόν και οδεύει προς τον πάνω όροφο κρατώντας ένα καλάθι με κουβάρια μαλλί, ένα από αυτά πέφτει απ' το καλάθι και ξετυλίγεται στις σκάλες. Εκεί ακριβώς ξεκινά και το παιχνίδι μας, καθώς βλέπουμε για πρώτη φορά τον Yarny να ορθώνεται πάνω στο τραπέζι. Η γλυκύτατη κούκλα που φαίνεται να έχει ύψος μόλις μερικά εκατοστά βρίσκεται σε έναν κόσμο που θυμίζει κάτι από παραμύθι αφού όλα είναι τεράστια.

Το σπίτι που ξεκινάτε λειτουργεί ως hub για το παιχνίδι, ενώ η αφετηρία σας είναι ένα θολωμένο album φωτογραφιών, που προφανώς πρέπει να... ξεθολώσουμε, καθώς θα το γεμίσουμε με αναμνήσεις και στιγμές απ' τη ζωή της ηλικιωμένης γυναίκας. Μπορείτε να περιηγηθείτε μες στο σπίτι στις 2 διαστάσεις (όπως κινείστε άλλωστε γενικά μες στο παιχνίδι) και να ψάξετε να βρείτε κάποιες κορνίζες, οι οποίες είναι τα portals που θα σας οδηγήσουν στις 11 πίστες του παιχνιδιού. Αυτές ξεκλειδώνουν μία μία και αφού έχετε ολοκληρώσει κάποια, μπορείτε να επιστρέψετε και να ξαναμπείτε σε αυτήν. Κάθε κορνίζα, δηλαδή κάθε πίστα, λειτουργεί ως μία συγκεκριμένη ανάμνηση από μία συγκεκριμένη ηλικία της γιαγιάς, που είδαμε στην εισαγωγή. Τουλάχιστον έτσι το εκλάβαμε εμείς. Ο τίτλος, πέρα από κάποιες σημειώσεις με κάποια όμορφα λόγια δε σας δίνει πολλά σε... λέξεις.

Οι πίστες ξεκινούν με χρονολογική σειρά, καθώς θα δείτε κάποιες στατικές εικόνες στην αρχή τους (και κατά τη διάρκεια του πολύ σύντομου loading), που σας δείχνουν το περιβάλλον που πρόκειται να επισκεφθείτε. Για παράδειγμα, η πρώτη πίστα έχει να κάνει με την πρωταγωνίστρια και τον αδερφό της, όταν ήταν πιτσιρίκια που παίζανε στην αυλή. Έτσι, λοιπόν, ξεκινάτε ως Yarny σε μια πίστα που είναι στημένη με αυτές τις αναμνήσεις στην αυλή ενός σπιτιού, περνώντας από αντικείμενα και αναμνήσεις της γιαγιάς, όπως είναι μια τραμπάλα ή ένα ποδήλατο. Στο τέλος της πίστας θα βρείτε ένα κεντημένο σύμβολο από αυτήν την ανάμνηση, με το οποίο θα στολίσετε το κεντρικό φωτογραφικό album, πίσω στο σπίτι.

Μπορεί το σενάριο να είναι ψιλο-ασαφές ή μπορεί να περιμέναμε κάτι που θα μας έφερνε πιο κοντά στους χαρακτήρες, αλλά δεν παύει να είναι μια πολύ τρυφερή ιστορία για τη ζωή ενός ανθρώπου, όπου χρησιμοποιώντας το κουβάρι και το νήμα ως αλληγορικά μέσα, καταφέρνει να διδάξει περισσότερα απ' όσα θα περιμέναμε για τη ζωή. Βλέπετε, το νήμα συμβολίζει τις ανθρώπινες σχέσεις και το κουβάρι όταν είναι τυλιγμένο, συμβολίζει την αγάπη που μας τυλίγει (όπως έχουν δηλώσει και οι ίδιοι οι devs). Κάπως έτσι, o Yarny καταφέρνει να τρυπώσει στη λίστα με τους πιο αξιαγάπητους χαρακτήρες που έχουμε δει τελευταία, πλάι στον Sackboy, με τον οποίο έχει πολλά κοινά στοιχεία. Ίσως οι πίστες και η θεματολογία τους να εξυπηρετούν καλύτερα την ποικιλία απ' ότι τη συνοχή στο σενάριο, όμως διατηρούν μια εικόνα για κάθε στάδιο της ζωής της πρωταγωνίστριας, ώστε να μας χαράζονται και εμάς μέσα μας αυτές οι αναμνήσεις της.

To όλο concept με το νήμα και τις σχέσεις είναι ευφυές και "πιάνει". Πώς μεταφράζεται αυτό σε gameplay; O Yarny όσο προχωρά προς τα δεξιά της πίστας ξετυλίγεται μέχρι να φτάσει να μην έχει άλλο νήμα, όπου και δεν μπορεί να προχωρήσει άλλο. Παράλληλα, μέχρι να φτάσει σε αυτό το σημείο, μπορεί (πατώντας το R2/RT) να πετάξει νήμα σαν λάσο και να πιαστεί (όσο κρατάτε το κουμπί) από τα σημεία στην πίστα που θα δείτε με κόκκινη κλωστή. Σε εκείνα τα σημεία έχετε τη δυνατότητα να δέσετε κόμπο, ώστε να επηρεάσετε την τάση του νήματος σύμφωνα πάντα με τους κανόνες της φυσικής. Τα σημεία, όπου ο Yarny "επαναφορτίζει" και πάλι νήμα λειτουργούν και ως checkpoints, αλλά και ως τέτοιες "άγκυρες". Όλα τα puzzles του τίτλου έχουν να κάνουν με τη βαρύτητα, την τάση του νήματος και άλλα physics που μπορεί να προκύψουν. Παράλληλα, δημιουργούνται κάποιες καινοτομίες στο platforming gameplay, αλλά και στα puzzles, όπου είτε θα πρέπει να... φέρετε βόλτες γύρω από κάποιο αντικείμενο με το νήμα για να κάνετε αυτό που θέλετε, είτε θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε το νήμα που αφήνετε πίσω σας ως "σχοινί σωτηρίας", αφού μπορεί να σας σώσει σε ενδεχόμενα λανθασμένα άλματα. Η τελευταία τακτική βέβαια, δεν λειτουργεί πάντα, αλλά θα το χρησιμοποιήσετε αρκετές φορές για να πάτε πίσω σε κάποιο σημείο που ήσαστε.

 

Πρόκειται για ένα πολύ έξυπνο σχέδιο, το οποίο έχει μεταφραστεί προγραμματιστικά στο παιχνίδι με ιδανικό τρόπο. Δυστυχώς όμως, δεν είναι όλα ρόδινα. Τα puzzles του παιχνιδιού έχουν μια σχετικά ανοδική πορεία στη δυσκολία, καθώς θα μάθετε να φτιάχνετε γέφυρες που θα σας βοηθούν να πηδάτε πιο ψηλά ή θα δένετε κόμπους σε σημεία-κλειδιά, για να μεταφέρετε αντικείμενα. Δυστυχώς, περίπου στη μέση, για κάποιο λόγο, οι developers ξέχασαν ότι έχουν να κάνουν με puzzle τίτλο και αφήνουν την πολυπλοκότητα στην άκρη. Την ίδια ασαφή καμπύλη δυσκολίας έχουν και σε κάθε πίστα, η οποία δεν τελειώνει στο πιο δύσκολο σημείο της, αλλά σε κάποιο τυχαίο, χάνοντας έτσι οποιαδήποτε ικανοποίηση θα παίρνατε, από κάποια αναμενόμενη κλιμάκωση. Το παραπάνω πρόβλημα είναι και το μεγαλύτερο του παιχνιδιού, καθώς ένα τόσο πρωτότυπο concept για puzzle platforming πραγματικά έχει άπειρες δυναμικές και δυνατότητες, οι οποίες δυστυχώς βλέπουμε ότι δεν εξετάζονται. Είτε έγινε ηθελημένα, ώστε να προσελκύσουν πιο casual κοινό (αν και έχουμε δει πολύ πιο δύσκολα puzzles ακόμα και στο Cut the Rope), είτε απλά λόγω απειρίας της Coldwood, οφείλουμε να το δούμε ως το σημείο που κόστισε περισσότερο στον τίτλο και δεν το αφήνει να φτάσει στο πάνθεον του είδους.

Όσο εμφανής γίνεται η έλλειψη εμπειρίας της Coldwood στη δημιουργία puzzles, τόσο πολύ διακρίνεται το ταλέντο τους στα εικαστικά και στο οπτικό αποτέλεσμα. Σε σημεία αγγίζει φωτορεαλισμό.

Το VG24 λέει
Πέρα από το παραπάνω πρόβλημα, σίγουρα τα παιχνίδια με τους κανόνες της φυσικής θα είναι ακαταμάχητη ασχολία, το οποίο κάνει ακόμα και την πιο απλή σας δράση διασκεδαστική. Υπάρχουν σημεία όπου θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε μια μπουλντόζα, θα χρειαστεί να χειριστείτε έναν μεγάλο μαγνήτη ή θα ταξιδέψετε πάνω σε πάγο, σε νερό, σε χιόνι με βαρκούλες, κούτσουρα, λάστιχα και πολλά ακόμα αντικείμενα από μια ευρεία γκάμα χάρις στη φαντασία των προγραμματιστών.

Φυσικά τίποτα από τα παραπάνω δε θα ήταν εφικτό, αν δεν είχαμε αυτόν τον τόσο άρτιο τεχνικό τομέα. Το παιχνίδι είναι αριστούργημα τόσο από οπτική μεριά, όσο κι από τεχνική. Τα πάντα δουλεύουν όπως πρέπει για να δώσουν ένα αποτέλεσμα που θα σας κάνει να τρίβετε τα μάτια σας. Όσο εμφανής γίνεται η έλλειψη εμπειρίας της Coldwood στη δημιουργία puzzles, τόσο πολύ διακρίνεται το ταλέντο τους στα εικαστικά και στο οπτικό αποτέλεσμα. Σε σημεία αγγίζει φωτορεαλισμό. Η εκπληκτική κίνηση του Yarny διακρίνεται από την ποικιλία των animations, ενώ δεν μπορούμε να τονίσουμε αρκετά το πόσο καλοδουλεμένα είναι τα physics του τίτλου. Κάθε βάρος, κάθε κίνηση αποτελεί δράση με ανάδραση. Αρκεί να δείτε την κίνηση του σκαμπώ στο γραφείο ή τα physics του νερού (που είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει ως τώρα σε νερό).

Unravel Screenshot 2016-02-12 03-05-09

Η δουλειά της Coldwood όμως στα τεχνικά δε σταματά εκεί. Οι άνθρωποι έχουν δημιουργήσει 11 πίστες με μια βελούδινη αίσθηση, που ταιριάζει απόλυτα στο νοσταλγικό ύφος που θέλησαν να δώσουν, παίρνοντας ιδέες από τοπία της Σουηδίας. Τα πανέμορφα αυτά τοπία έρχονται ως background σε ένα φωτορεαλιστικό περιβάλλον με τον Yarny να "παλεύει" με τα αντικείμενα στο προσκήνιο, ενώ πίσω βλέπετε με απίστευτη χρήση εφέ φακού και depth of field τα απόλυτα ρεαλιστικά περιβάλλοντα. Δάση, παραλίες, οικοδομές, γραφεία και χιονισμένα πάρκα. Φυσικά, τέτοια οπτική πανδαισία θα μπορούσε να ταιριάξει μόνο με πανέμορφες ορχηστρικές μελωδίες κυρίως εγχόρδων, αλλά και λοιπών οργάνων (πνευστών πχ.) μαζί με τις αυξομοιώσεις στις δυναμικές και στις εντάσεις και ανάλογα φυσικά με τη δράση επί της οθόνης. Το μόνο μας παράπονο είναι ότι κάποια από τα themes είναι πολύ σύντομα με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνονται πιο πολύ απ' ότι ίσως θα έπρεπε.

To παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την επίσημη αντιπροσωπεία της EA στη χώρα μας, CD Media, για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Unravel

Author

Παύλος Κρούστης

Developer

Coldwood Interactive

Publisher

EA

Διανομή

CD Media

Πλατφόρμες

PC / PS4 / Xbox One

Tested on

PS4

Κυκλοφορία

9 Φεβρουαρίου 2016

Είδος

Puzzle-platformer

PEGI

7

Θετικά

+ Τα φωτορεαλιστικά γραφικά του
+ Απ' τα καλύτερα physics που έχουμε δει ως τώρα
+ Ο παραλληλισμός του κουβαριού με τις ανθρώπινες σχέσεις
+ Πολύ όμορφες εμπνεύσεις και δημιουργικότητα στο concept των puzzles

Αρνητικά

- Το σχετικά χαμηλό επίπεδο δυσκολίας των puzzles εμποδίζει το παιχνίδι απ' το να γίνει αξιομνημόνευτο
- Τα puzzles δεν είναι τόσο καλά ταξινομημένα, όπως σε άλλους puzzle τίτλους
- Η αόριστη κατάληξη του "σεναρίου"

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
8.7
Συνοψίζοντας

Γενικά το Unravel είναι ένα εξαιρετικό για το είδος του, παιχνίδι που διαρκεί περίπου 6-8 ώρες την πρώτη φορά που θα το παίξετε, ενώ υπάρχει και κάποιο replayability, αν θέλετε να μαζέψετε όλα τα μυστικά και τα trophies/achievements (τα οποία συνιστούν μια πολύ καλή και ισορροπημένη trophy/achievement list).

Οπτικοακουστικά είναι απίστευτο, ενώ έρχεται με ένα πρωτότυπο concept που ταιριάζει γάντι και στο σενάριό του. Ο μικρός βαθμός δυσκολίας όμως και η κακή διάταξη των puzzles κατά μήκος (ή αν θέλετε διάρκειας) του παιχνιδιού δεν το αφήνουν να φτάσει τα κορυφαία του είδους ή να φέρει τα πάνω κάτω, όπως έχει κάνει στο παρελθόν για παράδειγμα το Limbo. Παρόλα αυτά, στα 20 ευρώ αξίζει σίγουρα αγορά και θα σας κρατήσει μια πολύ ωραία και μελαγχολική συντροφιά για μερικές ημέρες.

8.0
Βαθμός
8.7
Βαθμός
3 ratings
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
100%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%