Yakuza Kiwami 2

by Βαγγέλης Λερός on 30 Οκτωβρίου 2018
Διαβάστε επίσης τα Review:
Yakuza 0
Yakuza Kiwami
Yakuza 6

Η σειρά Yakuza, εκτός από τη σταθερότητα που δείχνει στο να παραδίδει καλοπαιγμένο ιαπωνικό δράμα και άπλετο ξύλο, χαρακτηρίζεται και από το πόσο άτακτα κυκλοφορεί, ιδιαίτερα όταν συνυπολογίζεται ο χρόνος που απαιτείται για το δυτικό localization. Κάποτε, μεταξύ των brawler τίτλων της Sega υπήρχε ένα κενό 2-4 ετών ανάπτυξης και "γυαλίσματος". Πέρσι και φέτος, ωστόσο, η εταιρία κατάφερε να βγάλει τέσσερα παιχνίδια σε διάστημα δύο ετών, "σφηνώνοντας" μεταξύ του απροσδόκητα καλού Yakuza 0 και του επιλόγου της σειράς Yakuza 6, τα remake των δύο πρώτων παιχνιδιών, υπό την κωδική ονομασία "Kiwami".

Φτιάχνοντας τα Kiwami, ουσιαστικά, από την αρχή, η Sega κρίνεται αυστηρότερα, καθώς αίρονται τα προγραμματιστικά εμπόδια του remastering, ενώ ταυτόχρονα αναγνωρίζεται η αντικειμενική δυσκολία της μεταφοράς ενός "αρχαίου" video game, με όλα τα σεναριακά και gameplay "tropes" που το ακολουθούν. Σχεδιασμένο σε μια άλλη εποχή, όταν τα τεχνολογικά όρια ήταν στενότερα και το level design προσαρμοσμένο σε αυτές τις δυνατότητες, πολλές πτυχές των Kiwami μοιάζουν ημιτελείς, όχι γιατί δεν έγινε καλή δουλειά με τα remakes, αλλά επειδή ξεχνάμε πως είναι απλά το νέο περιτύλιγμα τίτλων που κυκλοφόρησαν πριν 10-12 χρόνια.

Σαν fan της σειράς, δεν θα μπορούσα να είμαι πιο ευγνώμων για την ύπαρξη των Kiwami, ιδιαίτερα λόγω του "νεαρού" της ηλικίας μου, που δεν μου επέτρεψε να γνωρίσω τα πρώτα δύο παιχνίδια στην αρχική τους μορφή, όταν εκείνα μεσουρανούσαν. Θα ήταν αρκετά δύσκολο να γυρίσω σε παλιότερες γενιές και να ευχαριστηθώ τίτλους σε ένα platform (PS2) που οριακά πρόλαβα να ασχοληθώ. Το χάσμα με τα original παιχνίδια είναι από κάθε άποψη τεράστιο. Η είδηση πως τα Yakuza 3 και 4 δεν θα γίνουν remake αλλά remaster, με έκανε να εκτιμήσω ακόμα περισσότερο την προσπάθεια στα Kiwami. Υπό αυτό το πρίσμα, παρά τις όποιες αστοχίες, τα Kiwami είναι μια τρομερή υλοποίηση, μια εξαιρετική απόδοση των πρώτων, εμβληματικών τίτλων της σειράς.

Το πρώτο remake εντυπωσίασε όποιον τόλμησε να συγκρίνει το αισθητικό του σύνολο με εκείνο του original Yakuza. Παρόλα αυτά, η Sega δεν ρίσκαρε με το περιεχόμενο, μένοντας σε όσα ξέραμε πως υπήρχαν ανέκαθεν στο παιχνίδι. Η παρουσία του Majima σε random encounters αλλά και τα fight styles στη μάχη ήταν οι μόνες προσθήκες στην υπάρχουσα συνταγή. Θα μπορούσαμε να πούμε πως κατά τ' άλλα, το Kiwami πατούσε, τεχνολογικά και από άποψη μηχανισμών, πάνω στην επιτυχία του 0, χωρίς να πειραματίζεται με αντίστοιχες καινοτομίες.

Το Kiwami 2 συνοδεύεται από τη φήμη του "καλύτερου", για την εποχή του, παιχνιδιού Yakuza και κυκλοφόρησε πρόσφατα χτίζοντας πάνω στο momentum που δημιούργησε η αλλεπάλληλη κυκλοφορία τίτλων. Οι προσθήκες αυτή τη φορά είναι περισσότερες, ουσιαστικές και πρωτοποριακές. Τα γνώριμα προβλήματα που συνδέονται με τη φύση του ως remake παραμένουν, αλλά το κατά πόσο ενοχλούν εξαρτάται από το πόσο συνειδητοποιημένος είναι κανείς σε σχέση με τις δυσκολίες του εγχειρήματος που αναφέραμε παραπάνω.

Μια εκτενής αναφορά στην ιστορία του Yakuza θα ήταν ανώφελη, μακροσκελής και κατά πάσα πιθανότητα θα εγκυμονούσε spoilers. Σίγουρα, πάντως, προτείνεται να ξεκινήσετε παίζοντας τα προηγούμενα παιχνίδια Yakuza με τη σειρά, αν θέλετε να απολαύσετε το Kiwami 2.

Συνολικά, η ιστορία της σειράς πραγματεύεται τη ζωή του πρωταγωνιστή, Kiryu, ο οποίος περνά από όλα τα στάδια που φαντάζεστε (και άλλα που όχι) ενός κλασικού μαφιόζου της Yakuza. Κάθε entry της σειράς αποτελεί ένα ξεχωριστό κομμάτι της ζωής του και το Kiwami 2 τον βρίσκει στο ...άνθος της καριέρας του. Έχοντας διακριθεί ανάμεσα στις τάξεις της Tojo Clan, έχοντας ήδη περάσει από τη θέση του chairman, αρχηγού της μαφίας, αναθεωρώντας εν συνεχεία, πηγαίνοντας φυλακή και αρνούμενος πλέον την ανήθικη ζωή που προωθεί ο "κόσμος της νύχτας", στρέφει την προσοχή του στην οικογένειά του και τις αγαθοεργίες. Το παρελθόν του όμως τον στοιχειώνει και μια νέα απειλή τον αναγκάζει να ασχοληθεί εκ νέου με τη φαμίλια του Tojo. Αυτή τη φορά, στα γεγονότα προσπαθεί να εμπλακεί άμεσα και η αστυνομία, με τον Kiryu να συνεργάζεται, εν τέλει, με μια πολύ ικανή detective του Osaka Department of Police, την Kaoru Sayama. Παράλληλα, ο πρωταγωνιστής έρχεται αντιμέτωπος με έναν από τους πιο εμβληματικούς κακούς της σειράς, τον Ryuji Goda, ο οποίος κουβαλά το μότο "There can only be one true Dragon" και χρησιμοποιεί αθέμιτα μέσα για να μπει στον πόλεμο των οικογενειών και να καθιερωθεί σε μια θέση που δικαιωματικά ανήκει στον Kiryu.

Η ιστορία από μόνη της, με τα αμέτρητα main missions και τις ατέλειωτες ώρες με cut-scenes, αγγίζει τις 15 ώρες, ενώ για να καθαρίσετε τα sub-stories και να ασχοληθείτε ελάχιστα με τα side activities θα χρειαστείτε, συνολικά, άλλες 20. Χονδρικά, το Kiwami 2 μπορεί να σας προσφέρει ένα απολαυστικό 40ωρο, αν και δεν έχει σε όλη του τη διάρκεια τον ίδιο δυναμικό χαρακτήρα και την καταιγιστική ροή.

Τα sub-stories, δέσμια των περιορισμών που θέτει το παλιακό level design, κινούνται στα υπεραπλουστευμένα μοτίβα παιχνιδιών προηγούμενων δεκαετιών, με fetch quests ή αποστολές διεκπεραιωτικού χαρακτήρα που μαρτυρούν την ηλικία τους. Μπορεί το main story να ξεγελάει με τα καλοδουλεμένα cut-scenes και τους επικούς διαλόγους, αλλά το υπόλοιπο παιχνίδι είναι δυστυχώς βουβό και σχετικά άψυχο παρά τους ιδιαίτερα ενδιαφέροντες και ιδιόμορφους χαρακτήρες του.

Ο κόσμος του παιχνιδιού, βέβαια, είναι λεπτομερέστατος και η δουλειά που έχει γίνει στη νέα απόδοση των δύο διαθέσιμων πόλεων είναι απίστευτη. Οι δραστηριότητες που έχουμε διαθέσιμες σε κάθε Yakuza, όπως το golf και τα arcade games υπάρχουν και στο Kiwami 2, ενώ ξανακάνει την εμφάνισή του το mini-game με τη διαχείριση των καμπαρέ και των κοριτσιών που δουλεύουν σε αυτό, συνεχίζοντας από εκεί που έμεινε το Yakuza 0. Διάσπαρτες στον χάρτη υπάρχουν δεκάδες ασχολίες, πολλές εκ των οποίων συναντώνται για πρώτη φορά και αρμόζουν τέλεια στην τρελή ..."τζαπανίλα" που χαρακτηρίζει τη σειρά.

Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει στο κεφάλαιο του Goro Majima, ο οποίος λαμβάνει τη φροντίδα που του αξίζει, έπειτα από τον χαμό που προκάλεσε η εμφάνισή του στο 0, ως βασικός πρωταγωνιστής, μοιραζόμενος το παιχνίδι εξ ημισείας με τον Kiryu. Η ιστορία του, τότε, μας άφησε σε cliffhanger, περιμένοντας να δούμε τι θα συμβεί, τόσο σε εκείνον, όσο και στην κοπέλα που αγάπησε. Το Kiwami 2 γεφυρώνει τα γεγονότα του 0 με εκείνα του 2, δίνοντας το context που δικαιολογεί την εξέλιξη του Goro από σοβαρό επιχειρηματία στον ημίτρελο "Mad Dog of Shimano". Τα chapters του Majima δεν μεσολαβούν της βασικής ιστορίας, αλλά ξεκλειδώνονται σταδιακά και έχουμε πρόσβαση σε αυτά από το μενού, ξεκινώντας, πρακτικά, ένα δεύτερο παιχνίδι με το δικό του save file. Το Majima Saga, αν και καλοδεχούμενο, δεν διαρκεί πάνω από 4 ώρες και κατά τη διάρκεια των 3 chapters στα οποία διαιρείται, δεν συναντήσαμε κάτι πρωτοφανές. Δεν υπάρχει περιεχόμενο για ξεκλείδωμα ή leveling system και τα μοναδικά κέρδη μας, που είναι χρήματα από τις μάχες, μπορούν να μεταφερθούν στη βασική ιστορία του Kiryu υπό μορφή "δωρεάς". Γενικά, πάντως, ήταν ένα κομμάτι της ιστορίας του που με χαρά βιώσαμε και δείχνει τη δυναμική, ακόμα και των δευτερευόντων χαρακτήρων, που χτίζει το ισχυρό narrative της σειράς.

Ο πυρήνας του gameplay θυμίζει έντονα το original Yakuza 2, αλλά δείχνει ξεκάθαρα τις επιρροές του από το πιο πρόσφατο Yakuza 6. Με τον ίδιο τρόπο που το Kiwami αντέγραψε τα fight styles του 0, το Kiwami 2 τα αφαιρεί, ακολουθώντας τις επιλογές του έκτου παιχνιδιού. Γράφοντας το review του 6, απέδωσα την απουσία ποικιλίας στη μάχη, στο γεγονός ότι ο τελευταίος τίτλος εστίαζε στον μεσήλικα Kiryu, που είτε δεν μπορεί να προσαρμοστεί στη μάχη είτε έχει κατασταλάξει στο δικό του στυλ. Βλέποντας την ποικιλία να απουσιάζει και από το Kiwami 2, όμως, μπορώ να υποθέσω ότι σχετίζεται με τον βασικό κρίκο σύνδεσης των δύο παιχνιδιών, που δεν είναι άλλος από τη μηχανή γραφικών που μοιράζονται.

Η Dragon Engine μπορεί να προσδίδει στο Kiwami 2 νέα εφέ (particle / lighting effects, texture filtering κ.λ.π), αλλά το περιορίζει σε μηχανισμούς, όντας φτωχό σε πολλούς τομείς. Υπάρχει συγκεκριμένη κινησιολογία και περιορισμένα skills για ξεκλείδωμα, οδηγώντας σε μια αναπόφευκτη μονοτονία μερικές ώρες παιχνιδιού αργότερα. Βλέπουμε, φυσικά, μικρές αλλαγές, με σημαντικότερη την προσθήκη κάποιων κινήσεων που ξεκλειδώνουμε βοηθώντας ανθρώπους σε sub-stories. Κάνοντας το παραπάνω και επενδύοντας στο σχετικό skill μπορούμε να κάνουμε heat moves με cinematic clips που εμφανίζουν τους ανθρώπους, που νωρίτερα βοηθήσαμε, να μπαίνουν στη μάχη και να "αποτελειώνουν" κάποιους κακούς για χάρη μας.

Εκτός από τα χρήματα που κερδίζουμε στα battles και τα αντικείμενα που κάνουμε equip στον πρωταγωνιστή για να προσαρμόσουμε τα attributes και τα resistances, κερδίζουμε και κάποιους πόντους που διακρίνονται σε κατηγορίες, σύμφωνα με τον τομέα που αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Το leveling system λειτουργεί ακριβώς όπως εκείνο στο Yakuza 6 και ο τρόπος που κατανέμονται οι πόντοι μας καθορίζει το στυλ παιχνιδιού που ακολουθούμε στη συνέχεια, και κάποια ακόμα skills με αντίκτυπο στις κοινωνικές και σωματικές μας ικανότητες (αντοχή στο τρέξιμο και σε μεγάλες ποσότητες φαγητού/ποτού, περισσότερα κέρδη από τις δραστηριότητές μας κ.λ.π).

Το Kiwami 2 δανείζεται, επίσης από το 6, το Clan Manager feature, ένα mini-strategy-game στο οποίο διαχειριζόμαστε το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται για την κατασκευαστική εταιρία του Majima. Στρατολογώντας πολλούς χαρακτήρες από τον κόσμο του παιχνιδιού, αμυνόμαστε των απειλών με τη χρήση απλών εντολών, εμπνευσμένων από tower defense games. Χωρίς να διακρίνεται για τη δυσκολία, ή να επιβραβεύει τις προσπάθειές μας με κάποιο "δυνατό" background story, για μένα χάθηκε μέσα στα αμέτρητα άλλα mini-games του Yakuza, παρότι δόθηκε κατά την ανάπτυξή του μεγαλύτερη έμφαση σε αυτό.

Ο αισθητικός τομέας του παιχνιδιού κινείται σε άκρως ικανοποιητικά επίπεδα και δεν μπορούμε παρά να είμαστε ικανοποιημένοι από το fidelity που εκπέμπουν οι δυο πόλεις που επισκεπτόμαστε. Αναφερθήκαμε ήδη στη λεπτομέρεια και τα εφέ του κόσμου, που, ειδικότερα αν συγκρίνεις το οπτικό αποτέλεσμα του Kiwami με το original Yakuza 2, ρίχνουν ...σαγόνια με τη διαφορά τους ποιοτικά. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αποτύπωση των cut-scenes της βασικής ιστορίας και δε των pre-rendered βίντεο που μέσα από το remake παίρνουν νέα πνοή και γίνονται πιο παραστατικά, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα και το υποκριτικό ταλέντο των ηθοποιών που ερμηνεύουν τους ρόλους.

Ο ήχος και οι διάλογοι ήταν πάντα από τα δυνατά σημεία του τίτλου, κάτι που συμβαίνει και στο Kiwami 2. Οι χαρακτήρες, όταν μιλάνε, το κάνουν υποδειγματικά και η ηχητική επένδυση του κόσμου βγάζει το αποτέλεσμα που στόχευαν οι δημιουργοί. Οι πολυσύχναστοι δρόμοι του Kamurocho και της Osaka παράγουν την αναγκαία οχλαγωγία δυναμικά και οι ήχοι που φτάνουν στα αυτιά μας κλιμακώνονται σε ένταση και ποιότητα, ανάλογα με το σημείο που βρισκόμαστε και την κατεύθυνσή μας.

Τεχνικά, βρισκόμαστε στα γνωστά, Yakuza επίπεδα, με την Dragon Engine να φέρνει στο Kiwami 2 (και σε αυτή την περίπτωση) τις ιδιοτροπίες της. Όπως και στο 6, έχουμε το frame rate κλειδωμένο στα 30fps, κάτι που παλιότερα δεν αναγκαζόμασταν να υποστούμε, με μικρά drops εδώ κι εκεί, ενώ το shimmering (τα σκαλάκια που δημιουργούνται στην άκρη των αντικειμένων) γίνεται ανυπόφορο εξαιτίας της απουσίας κάποιου φίλτρου για το temporal aliasing. Το depth of field εφέ σώζει κάπως την κατάσταση, όπως και η ποικιλία του κόσμου, ωστόσο, κάτω από το μικροσκόπιο το Kiwami 2 δεν μπορεί να σταθεί δίπλα σε σύγχρονα παιχνίδια, παρά την ολοκαίνουρια μηχανή γραφικών του.

Το Review βασίστηκε σε αντίτυπο που αγοράστηκε από την ομάδα του VG24.gr.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Yakuza Kiwami 2

Συντάκτης
30 Οκτωβρίου 2018
Developer

Sega

Publisher

Sega

Διανομή

Zegetron S.A.

Πλατφόρμες

PlayStation 4

Tested on

PlayStation 4 Pro

Κυκλοφορία

28 Αυγούστου 2018

Είδος

Action-adventure

PEGI

18

Θετικά

+ Εξαιρετικό remake από όλες τις απόψεις
+ Κλασσική εμπειρία Yakuza στον τομέα του storytelling
+ Μεγάλη ποικιλία σε δραστηριότητες και side content

Αρνητικά

- Τεχνικά προβλήματα της Dragon Engine που αντανακλώνται στο performance
- Η ηλικία του παιχνιδιού προδίδεται από το παλιακό level design και τη φύση των quests

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
7.5
Συνοψίζοντας

Το Kiwami 2 χτίζει πάνω στο momentum που δημιούργησε η αλλεπάλληλη κυκλοφορία τίτλων Yakuza. Οι προσθήκες αυτή τη φορά είναι περισσότερες και ουσιαστικές. Τα γνώριμα προβλήματα που συνδέονται με τη φύση του ως remake παραμένουν, αλλά το κατά πόσο ενοχλούν εξαρτάται από το πόσο συνειδητοποιημένος είναι κανείς σε σχέση με τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Θα προτιμούσαμε να μοιάζει περισσότερο στο 0, παρά στο 6.

7.5
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1