Zero Time Dilemma

by Βασίλης Τατσιόπουλος on 2 Ιανουαρίου 2018

Πολλές είναι οι συζητήσεις και οι αντιπαραθέσεις που μπορεί να ακούσει κανείς γύρω από τα video games. Μία από τις πλέον κλασικές έχει να κάνει με το αν τα παιχνίδια μπορούν να αναγνωριστούν ως μορφή τέχνης ή απλώς ως μέσο ψυχαγωγίας. Έχουμε δει αρκετές περιπτώσεις δημιουργημάτων που μπορούν να υποστηρίξουν την καλλιτεχνική υπόσταση των video games με διάφορους τρόπους, όπως μέσω του εικαστικού τμήματός τους ή του σεναρίου και της ένταξής του στα πλαίσια του gameplay.

Σε ένα αμιγώς ‘’καλλιτεχνικό” παιχνίδι, το gameplay και ο ρόλος του μέσα σε αυτό είναι το σημείο στο οποίο εστιάζουν οι περισσότερες διαφωνίες· συνήθως δεν αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του -αρκετές φορές μάλιστα μπορεί να απουσιάζει εντελώς. Με αυτή τη βάση ξεκινάει μία άλλη συζήτηση: τι πρέπει να έχει τελικά ένα βιντεοπαιχνίδι ώστε να θεωρείται πραγματικά παιχνίδι;

Υπάρχει μια περίεργη κατηγορία παιχνιδιών, αυτή των visual novels, που βρίσκεται ίσως στο κέντρο των διαφωνιών, αφού το gameplay παραμερίζεται και το όλο εγχείρημα μοιάζει με διαδραστική ταινία. Γιατί να μην κυκλοφορήσει όντως ένα τέτοιο παιχνίδι ως ταινία ή σειρά; Ευτυχώς, παίζοντας κάποιους τίτλους της κατηγορίας, βρίσκουμε απαντήσεις σε τέτοιου είδους ερωτήματα. Το Zero Time Dilemma είναι ένας από αυτούς.

Το εν λόγω παιχνίδι είναι ένα adventure visual novel, τρίτο στη σειρά της τριλογίας με όνομα Zero Escape και κυκλοφόρησε για Nintendo 3DS, PS Vita και PC το 2016 μέχρι να το δούμε τώρα σε PS4. Είναι ένας τίτλος με ελάχιστο gameplay και πολύ διάλογο· θα μπορούσε να παρομοιωθεί με ταινία, όμως έχει κάποιες σημαντικές διαφορές στη δομή του σεναρίου του. Το Zero Time Dilemma πλησιάζει την κινηματογραφική προσέγγιση σε απόσταση αναπνοής, παρόλα αυτά είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση που θα μπορούσε να λειτουργήσει σωστά μόνο ως video game -το στήσιμο της πλοκής του δε θα ξεδιπλωνόταν όπως πρέπει σε κανένα άλλο μέσο.

Το σενάριο του παιχνιδιού τοποθετείται χρονικά μεταξύ του πρώτου της σειράς, του Nine Hours Nine Persons Nine Doors και του δεύτερου, του Virtue’s Last Reward. Η ιστορία του Zero Time Dilemma ξεκινά όταν οι 9 πρωταγωνιστές -κάποιοι επιστρέφουν από τα προηγούμενα παιχνίδια και άλλοι είναι νεοφερμένοι στο franchise- αφού έχουν πάρει μέρος σε ένα πείραμα σχετικό με τις συνθήκες διαβίωσης στον πλανήτη Άρη, με απώτερο στόχο τον ενδεχόμενο αποικισμό του, πέφτουν θύματα απαγωγής. Ξυπνούν μετά από τεχνητή νάρκωση και συνειδητοποιούν πως βρίσκονται σε ένα υπόγειο καταφύγιο χτισμένο για να προστατεύσει τους διαμένοντες από εκρήξεις. Εκεί παρουσιάζεται ο κακός της υπόθεσης, ο Zero, ο οποίος τούς βάζει να παίξουν διάφορα παιχνίδια με κεντρικό άξονα τη λήψη αποφάσεων σε σενάρια όπου απειλείται η ζωή τους. Οι πιθανές επιλογές δεν είναι ποτέ ιδανικές και δημιουργούνται συνεχώς ενδιαφέροντα ηθικά διλήμματα. Τελικός στόχος των παιχνιδιών του Zero είναι να ανοίξει η κεντρική πόρτα του καταφυγίου όπου βρίσκεται ένα ασανσέρ και η ελευθερία. Για να γίνει αυτό θα πρέπει οι χαρακτήρες να βρουν μερικές κωδικές λέξεις, η κάθε μία από τις οποίες φανερώνεται μόλις κάποιος από αυτούς πεθάνει.

Αυτό που κάνει το σενάριο να ξεχωρίζει είναι η δομή του. Μας δίνεται από την αρχή η δυνατότητα να επιλέξουμε διάφορα κομμάτια της ιστορίας και να τα παίξουμε με όποια σειρά εμείς επιθυμούμε. Αρχικά, η επιλογή αυτή μοιάζει πολύ παράξενη και είναι απορίας άξιο το πώς θα καταφέρει το σενάριο να βγάλει νόημα μέσα από στιγμιότυπα τυχαίας σειράς. Όσο μπαίνουμε βαθύτερα στην ιστορία, όμως, όλα διαλευκαίνονται και μπαίνουν στη θέση τους με εντυπωσιακό τρόπο. Υπάρχουν πολλές σκηνές που δίνουν πληροφορίες για τους χαρακτήρες και το παρελθόν τους, κάποιες που δένουν το Zero Time Dilemma με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς και πολυάριθμες ανατροπές. Το όλο εγχείρημα είναι δοσμένο με πρωτοφανή μαεστρία και απολύτως αξιομνημόνευτο.

Η ιστορία αυτή καθ’αυτή κινείται στα πλαίσια του sci-fi thriller και καταπιάνεται με διάφορα φιλοσοφικά ερωτήματα, με επιστημονικές και ψευδοεπιστημονικές ιδέες, με παράλληλες διαστάσεις και ταξίδια στο χωροχρόνο, για να ονομάσουμε μερικά από τα θέματά του. Μιλάμε για ένα ιδιαιτέρως πολυσχιδές σενάριο, εξαιρετικά καλογραμμένο ως επί το πλείστον. Η αισθητική και η τεχνοτροπία των ιαπωνικών κινούμενων σχεδίων είναι παρούσα σε κάθε στιγμή. Μοναδική ένσταση ο τρόπος που εξηγούνται άμεσα στον παίκτη διάφορα γεγονότα, με επαναλήψεις και πολύ exposition -γεγονός που μπορεί εν μέρει να κατανοηθεί, δεδομένης της πολυπλοκότητας του σεναρίου. Για όσους έρχονται για πρώτη φορά στον κόσμο του Zero Escape, το τρίτο παιχνίδι της σειράς κάνει τις απαραίτητες κινήσεις ένταξής τους και τα καταφέρνει αρκετά καλά αφού το σενάριο γίνεται κατανοητό· είναι σίγουρα πολύ καλύτερα τα πράγματα για όσους έχουν παίξει τα προηγούμενα της σειράς και η συνολική ιστορία κλείνει τα κενά και της δίνεται ένα τέλος.

Το gameplay του Zero Time Dilemma είναι σχεδόν ανύπαρκτο με τα συμβατικά δεδομένα ενός video game. Δε ζητά πολλά από τον παίκτη: επιλέγει τα κομμάτια της ιστορίας που θα παίξει και τη σειρά τους, διαλέγει την απάντηση που θεωρεί σωστή στα διλήμματα που παρουσιάζονται, πληκτρολογεί κωδικούς (χρειάζεται γενικά χαρτί και μολύβι) και λύνει γρίφους, οι οποίοι εμφανίζονται με τη μορφή escape rooms.

Το μόνο κομμάτι που μοιάζει playable είναι τα δωμάτια από τα οποία πρέπει να αποδράσουμε, λύνοντας γρίφους, ερμηνεύοντας δεδομένα, βρίσκοντας, συνδυάζοντας και χρησιμοποιώντας αντικείμενα. Η όλη διαδικασία γίνεται σε πρώτο πρόσωπο και ποτέ δεν έχουμε αρκετό έλεγχο του χαρακτήρα. Οι γρίφοι συνήθως είναι ικανοποιητικοί και καθόλου generic, αφού ο κάθε ένας έχει το δικό του έξυπνα στημένο αναγνωριστικό στοιχείο. Δυστυχώς, είναι λίγοι σε αριθμό αναλογικά με τη συνολική διάρκεια του παιχνιδιού και η δομή του τους καθιστά κάπως άνισους, αφού μπορεί να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να παρεμβάλλεται κάποιος μέσα στις αμέτρητες σκηνές διαλόγου. Η δυσκολία τους είναι σε γενικές γραμμές μεσαίου επιπέδου, με κάποια σημεία-σπαζοκεφαλιές και μερικά δωμάτια που τελειώνουν πριν καν αρχίσουν. Γενικά, ο τίτλος διαρκεί όσο θα έπρεπε, αφού για να δούμε τα διάφορα πιθανά σενάρια και εναλλακτικούς τερματισμούς, θα πρέπει να ξεπεράσουμε τις 20 ώρες παιχνιδιού.

Ακόμη, καθόλου δεν βοηθούν τα γραφικά και η γενικότερη εικαστική παρουσίαση που κινείται σε επίπεδα κάτω του μετρίου. Τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς έλεγαν την ιστορία τους μέσω στατικών εικόνων. Το Zero Time Dilemma έχει σκηνές με animation και αυτό θεωρητικά είναι καλοδεχούμενο στοιχείο. Τελικά όμως το αποτέλεσμα είναι κακής ποιότητας και τα animations άκαμπτα και σκληρά σε ενοχλητικό σημείο, τόσο που κάνουν την επιλογή της κίνησης υπέρ της στατικής παρουσίασης να μην μοιάζει σωστή. Τα γραφικά δυσκολεύουν και τους γρίφους, αφού μερικές φορές είναι δυσεύρετο κάποιο αντικείμενο μόνο λόγω της κακής απεικόνισής του στο χώρο. Ευτυχώς η σκηνοθεσία και η χρήση της κάμερας είναι αρκετά καλή και εμπνευσμένη και έτσι κάπως σώζεται η κατάσταση. Ιδιαίτερη αναφορά στην αντιμετώπιση των σκηνών βίας, όπου με έξυπνο τρόπο η απεικόνισή της περιορίζεται, αλλά αμβλύνεται ο αντίκτυπός της. Προσεγμένη είναι και η ηχητική επένδυση, με άριστες ερμηνείες στην ιαπωνική έκδοση (κάτω του μετρίου στα αγγλικά) και ατμοσφαιρική μουσική με μερικά αξιομνημόνευτα σημεία.

Το Zero Time Dilemma χαρακτηρίζεται από κακοφτιαγμένα animations και γραφικά, gameplay με ικανοποιητικούς γρίφους και ενδιαφέροντα διλήμματα. Εκεί όμως που στηρίζονται όλα, είναι η ξεχωριστή δομή και το πολύπλοκό του σενάριο, ικανό να μας κάνει να παραβλέπουμε τα όποια ελαττώματα του παιχνιδιού. Εν κατακλείδι, το Zero Time Dilemma είναι ένα παιχνίδι τύπου visual novel του οποίου το εξωτερικό περίβλημα είναι σκληρό και άχρωμο, όμως μέσα του κρύβεται πολλή ουσία και έχουμε ένα καταπληκτικό σενάριο που θα μας μείνει στη μνήμη για πολύ καιρό.

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την Aksys Games για τις ανάγκες του Review.

Σχόλια
Λεπτομέρειες
Τίτλος

Zero Time Dilemma

Συντάκτης
2 Ιανουαρίου 2018
Developer

Chime

Publisher

Spike Chunsoft / Aksys Games / Rising Star Games

Πλατφόρμες

PC / PS4 / PS Vita / 3DS

Tested on

PlayStation 4

Κυκλοφορία

8 Σεπτεμβρίου 2017

Είδος

Adventure

PEGI

18

Θετικά

+ Καταπληκτικό σενάριο
+ Μοναδική δομή
+ Προσεγμένη σκηνοθεσία και μουσική επένδυση
+ Δυνατές ερμηνείες στο voice acting στα ιαπωνικα
+ Ικανοποιητική διάρκεια

Αρνητικά

- Κακοφτιαγμένο animation και γραφικά
- Πολύ exposition
- Η μεταγλώττιση στα αγγλικά δεν ικανοποιεί
- Λίγοι γρίφοι και κάποια ενοχλητικά σημεία σε αυτούς

Βαθμολογία
Βαθμόλογία συντάκτη
Βαθμολογία χρηστών
Rate Here
Βαθμολογία
8.0
Συνοψίζοντας

Το Zero Time Dilemma είναι ένα visual novel με λίγα τμήματα gameplay αλλά πολύ καλές ιδέες όσον αφορά στην πλοκή και τον ρυθμό αφήγησης. Αποτελεί ιδανικό κλείσιμο της σειράς Zero Escape και θα ικανοποιήσει τους παλαίμαχούς της, αλλά και εκείνους που ασχολούνται για πρώτη φορά.

Για τους fans της επιστημονικής φαντασίας, των anime, και των διαδραστικών ταινιών το Zero Time Dilemma είναι
ένας τίτλος που δεν πρέπει να λείπει από τη συλλογή τους, αφού το σενάριό του είναι τόσο εντυπωσιακό και μοναδικό που καθιστά τα όποια σφάλματα στους υπόλοιπους τομείς του παιχνιδιού σχεδόν αμελητέα.

8.0
Βαθμός
Βαθμός
You have rated this
What's your reaction?
LOL
0%
Cheers
0%
Τιιιιι ;
0%
Μπαααα
0%
Sad
0%
Rage
0%
/* ]]> */
http://bs.serving-sys.com/serving/adServer.bs?cn=display&c=19&mc=imp&pli=22935073&PluID=0&ord=[timestamp]&rtu=-1